Ga naar inhoud

Is mijn konijn blind?


MonstersMuffin

Aanbevolen berichten

De pupil van mijn konijn is lichtblauw/wit. Als ik met mijn vinger in de buurt kom van zijn oog dan reageert hij niet tenzij ik tegen zijn haartjes kom. Ook schrikt hij soms als hij hij in zijn hok ligt en ik doe mn hand in het hok. Ik vroeg me af of hij misschien blind is of staar heeft of zoiets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang heeft hij dit al? Ik zou voor de zekerheid inderdaad even langs de dierenarts gaan :)

Hij heeft het al ongeveer 2 weken denk ik.. En hij is nu al heel licht. We gaan kijken of we vrijdag naar de dierenarts kunnen maar hij is pas anderhalf, is dat niet een beetje jong voor zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oogbeschadiging kan leiden tot blindheid.

Dit heeft dus niks met leeftijd te maken.

mag ik vragen als het beestje het al 2 weken heeft waarom je dan pas as vrijdag naar de dierenarts gaat?

Ik neem aan dat je toch meteen wel snapt als het oogje aan het verkleuren is dat het foute boel is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begrijp ik nu dat je 15 dagen later nog steeds niet geweest bent? :s

Ik ben naar de dierenarts gegaan en hij is inderdaad blind. Rechts helemaal en links bijna.

Er kan niks tegen gedaan worden ookal was ik wel eerder gegaan. Hij drinkt ook veel water dus de dierenarts zei dat het heel misschien met suikerziekte te maken heeft maar dat wist ze niet zeker en ze heeft dat ook niet verder onderzocht. Hij is ook gelijk ingeént voor als ie weer lekker buiten gaat rennen en ze zei dat hij nog heel lang kan leven als we niks in het huis veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt het niet op cataract: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/uveitis%20en%20cataract.html

Kan ten gevolge van EC wat op zo'n jonge leeftijd zeer goed mogelijk is. Als hij dan ingeënt is, is het een klap op zijn weerstand.

Wooow die foto's zijn echt angstaanjagend! Maar het is niet dat zijn hele oog rood is of wit zoals die foto's onderin. Maar ik vind die tekst best ingewikkeld want ik weet niet of hij nu blind is of niet. De dierenarts zei van wel maar ik wil zo graag dat hij niet blind is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk in ver gevorderd stadium en er is ook sprake van uveitis of cataract zijn 2 verschillende dingen.

Als ze nog maar 1,5 jaar is zou ik echt richting EC gaan denken of iets en niet zomaar aan blindheid. Anders zou ik eens foto's maken en die hier posten of mailen naar dierenkliniek Utrecht.

Want ik vermoed dat er wel meer aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat komt omdat het via facebook is en je profiel waarschijnlijk op afgeschermd staat.

Ik vermoed dat de dierenarts te weinig weet van EC in combinatie met cataract/uveitis eerlijk gezegd. Diertje is anderhalf jaar, dan moet er op zoek gegaan worden naar de oorzaak ipv alleen iets vast stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het veel drinken had ik nog niet eens gelezen, maar inderdaad nog meer indicatie op E.cuniculi.

Wilhelminapark is de kliniek waar ik je het artikel van gaf. Je kan een mail sturen voor advies mocht je dat willen, maar ik denk dat EC een behoorlijk grote kans is met deze symptomen. Vervelend dat ze ingeënt is dat kan nog een flinke klap er bovenop zijn... hou haar daarmee goed in de gaten en begin zo snel mogelijk met de kuur. Persoonlijk zou ik in dit geval echt de uitgebreide behandeling starten, dus niet alleen panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat idd van het begin af aan ook al aan ec te denken. Men omschrijft het in het begin van de ziekte als een 'witte waas' en daarna als een 'witte wolk'.

Mijn ram heeft geen ec, maar is hier blind gekomen toen hij 8 weken was. Hij moest duidelijk met zijn neus opzoek naar de etensbak. Tegen de tijd dat hij bij de etensbak kwam, had mijn voedster vaak al het eten zo goed als op gegeten. Hij zat vaak te zitten en raakte van de kleinste veranderingen al zo danig in de stress dat hij volledig stopte met eten.

Uiteindelijk ben ik me gaan verdiepen in het voeren van kruiden ed. Sinds ik hem dagelijks wortelloof met een stukje wortel geef (let op dat hij niet te dik wordt en pas zo nodig de hoeveelheid biks aan), is zijn gezicht enorm vooruit gegaan! Eind deze maand wordt hij 4 jaar, maar vorig jaar sprong hij ineens 60cm hoog om in mijn tuintje te komen! Hij sprong ook niet mis ofzo. Een konijn die blind is, kan niet 60cm hoog een tuintje in springen zonder mis te springen. Daarnaast is hij al een paar jaar als eerste bij het etensbakje, ook als ik het verplaats.

Dus bij de pakken neer gaan zitten met 'er is niets aan te doen', zou ik niet doen.. Zowiezo zou ik ze dagelijks lekker wat (gedroogde of verse) kruiden en groenten geven, mochten ze dat nog niet krijgen. Ze vinden het lekker en het is ook nog eens gezond ;) Let wel op dat je geen giftige kruiden en groenten geeft.

Zowiezo had mijn konijn dus geen ec, maar hij had ook een blauwe gloed in zijn ogen ipv wit. Jouw konijn verdenk ik wel van ec gezien de genoemde klachten. Die ec moet echt zsm aangepakt worden voordat je konijn verlamt ed raakt. Ga naar een deskundige dierenarts. Wilhelminapark is een dierenarts. Als ik me niet vergis zitten ze in Amsterdam, dus dat is niet ver van Haarlem.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Wilhelmina Kliniek zit in Utrecht. Maar het maakt niet uit. Ik zou trouwens niet naar dezelfde dierenarts toe gaan want ik weet niet of deze zoveel verstand van EC heeft. Kijk even op de lijst hier of er een andere dierenarts in de buurt zit die konijnkundig is.

Ook op dit forum is er genoeg te lezen over EC. Ik zou het konijntje inderdaad daar ook voor gaan behandelen.

Wat betreft blindheid. Ik verdenk Mamski er ook nog steeds van. Ze is doof dat wist ik en daarom heb ik haar ook gehouden. Maar ik verdenk haar eigenlijk ook al die tijd op blindheid. Ik moet haar altijd even aantikken als ik voer geef en leg het dan voor haar neer. OOk zie ik haar altijd achter haar dochter aanlopen. Ze redt zich verder trouwens prima.

Knuffels Belleke

Ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .