Ga naar inhoud

Onrust in de tent


Disney

Aanbevolen berichten

Mijn groep van 7 is de laatste dagen erg ongezellig..

Disney is de hoogst in rank met Belle meteen daarna, zij hebben het grote hok voor zichzelf geëigend en laten de andere vrouwtjes niet binnen.. nu is Belle het hok van binnen aan het verbouwen, graaft alles uit het nachthok naar het openstuk en duwt alles op een hoopje met haar voorpoten, dit is haar nestgedrag dus denk dat het ets met het weer te maken heeft.

Ze dulden alleen elkaar en de ram binnen het hok maar zodra de andere voedsters komen word het een panisch zooitje waar iedereen voor elkaar wegrent, verspreid alsof ze ruzie hebben maar na 5 minuten komen ze weer bij elkaar om tegen elkaar te kruipen, ze kunnen niet zonder elkaar.

De laag gerankte voedsters beginnen ook onderling elkaar te ontwijken uit stress dus het gemoederen lopen een beetje hoog maar er word niet gejaagd dus zover is het niet, het is alleen dat ze elkaar bijten en dat vind ik niet leuk om te zien.. ze zitten al heel erg slecht in de vacht door het winter en nu plukken ze elkaar ook uit.

Ik wilde weten of dit bij jullie in de groep ook al zo was? Of is het mijn groep alleen die het in de bol heeft?

Normaal zitten ze zo op een hoopje haha

487907_10151433212029528_1113782350_n.jpg

aangepast door Disney
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is er momenteel wel wat onrust, maar dat heeft naar mijn mening vooral met de veranderde groepssamenstelling te maken. De grootste onruststokers zijn namelijk geholpen. Toch lees ik hier op het forum wel dat er een aantal dames zijn met de lente in de bol.

Wat is bij jou de samenstelling van de groep? Ik meen me te herinneren dat je laatst de hele lijst opgenoemd had en dat ik toen nog dacht dat je wel veel dames had relatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een paar dames uit de groep gehaald dus de samenstelling is bij mij ook een beetje veranderd maar daar ligt het niet aan denk het, het waren laag gerankte vrouwtjes.

Sinds de sneeuw weggetrokken is en ik ze dagelijks appelcider azijn heb gegeven, zijn ze na een paar dagen ineens uit hun winterslaap ontwaak en begon het met een paar vrouwtjes die de ram verveelden. Vooral Amber die de ram ging berijden en vervolgens voor hem plat ging liggen, ze wilde gedekt worden. Dat was voor mij al een teken dat ze hormoon kriebels hebben, en nu is belle ook bodemmateriaal aan het verplaatsen.

En ik weet dat konijnen in de lente de ranken altijd opnieuw bepalen door gejaag met opspelende hormonen dus vandaar.

Ik vroeg me af of anderen dit ook al meemaakten maar dat zal wel zo zijn haha.

Mijn samenstelling is nu 6 voedsters en 1 gecastreerde ram, daar ligt het niet aan. Voorheen zat die ram er niet in en ging het ook goed met de dames onderling. De hele zomer, herfst en winter is er niet gejaagd of gevochten in de groep. Alleen toen ik nieuwe voedsters aan de groep had toegevoegd maar dat was na een week voorbij.

Ik heb nog een kleine ren met 2 zusjes en die zijn ook vreselijk bezig.. ze zitten constant op elkaar te rijden.

De andere gaat dan weer platliggen met staart omhoog om bereden te worden, en ze maken er ook geluiden bij dus erg fanatiek.

En deze zusje heb ik maar een paar dagen, dus ik denk dat het met de aankomende lenteweer te maken heeft.

Mij losopende ram is inmiddels ook met sproeien begonnen, toen ik net de tuin veegde kwam hij buurten en sproeide me helemaal onder, daarna kwam er nog een 2e beurt overheen. Word je niet vrolijk van maar het is hem vergeven :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je gewoon wat teveel voedsters hebt in je groep en onvoldoende rammen om ze wat in toom te houden, voedsters zijn al wat pittiger en de lente die er aan komt zal dat gedrag nog versterken. wat betreft je 2 voedsters samen dat is ook geen ideale combinatie, en dat merk je nu aan hun gedrag ook.

Mijn samenstelling is nu 6 voedsters en 1 gecastreerde ram, daar ligt het niet aan. Voorheen zat die ram er niet in en ging het ook goed met de dames onderling. De hele zomer, herfst en winter is er niet gejaagd of gevochten in de groep. Alleen toen ik nieuwe voedsters aan de groep had toegevoegd maar dat was na een week voorbij.

Nou ja als je niet gelooft dat het aan de combinatie ligt zoals ook Christa zegt dan weet ik ook het ook niet hoor. Het is niet dat ze niet samen gaan hoor, voedsters kunnen heel lang goed met elkaar omgaan tot het opeens omslaat, het is gewoon wat onstabieler..

waarom castreer je die ram niet die alleen loopt en voeg je die toe bij één van je groepen/koppels? een andere optie is ook bepaalde dames die vaak last hebben van hormonen, te laten castreren, kan misschien de onrust in de groep verminderen. Alhoewel je dan zit met het probleem van herkoppelen en het dan misschien helemaal niet meer gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gebeuren is voor mij geen probleem om aan te pakken, ik ben gewoon benieuwd naar hun gedrag en wat het betekent.

Ik heb mijn dieren altijd al geobserveerd, het is voor mij interessant om te weten wat de aanleiding zodat ik daar verder rekening mee kan houden, en zolang het niet uit de toon slaat hoef ik me ook niet druk te maken.

Ik ben van mening dat alleen voedsters ook goed samengaan en dat een ram niet nodig is, en dit zie ik ook terug in mijn eigen groep en de groep die ik 10 jaar geleden had. Ook nu heeft de ram in de groep geen effect op de voedsters, het zijn de dames die kwebbelen en hij bemoeid zich er niet mee. Ik zit er zelf ook aan te denken om een 2e ram toe te voegen maar daar heb ik zeker geen haast bij, waarschijnlijk word dat pas na de zomer, ik vind het wel prima zo.

De 2 voedsters, vind ik juist wel ideaal samen. Ik heb nooit zo'n hechte koppel gezien. Als ze niet actief zijn, liggen ze in een hoekje tegen elkaar gevrot, duwen met hun kopjes tegen elkaar en de geluiden die ze maken, geen denken aan om die uit elkaar te halen.

Mijn andere voedsters zijn meer onverschilliger tegen elkaar, maar zo is iedere koppel uniek en anders omdat ze allen een eigen karakter hebben.

Dames steriliseren ga ik niet doen, ben ik ook nooit van plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laag gerankte voedsters beginnen ook onderling elkaar te ontwijken uit stress dus het gemoederen lopen een beetje hoog maar er word niet gejaagd dus zover is het niet, het is alleen dat ze elkaar bijten en dat vind ik niet leuk om te zien.. ze zitten al heel erg slecht in de vacht door het winter en nu plukken ze elkaar ook uit.

Disney is de hoogst in rank met Belle meteen daarna, zij hebben het grote hok voor zichzelf geëigend en laten de andere vrouwtjes niet binnen.. nu is Belle het hok van binnen aan het verbouwen, graaft alles uit het nachthok naar het openstuk en duwt alles op een hoopje met haar voorpoten, dit is haar nestgedrag dus denk dat het ets met het weer te maken heeft.

Ze dulden alleen elkaar en de ram binnen het hok maar zodra de andere voedsters komen word het een panisch zooitje waar iedereen voor elkaar wegrent, verspreid alsof ze ruzie hebben maar na 5 minuten komen ze weer bij elkaar om tegen elkaar te kruipen, ze kunnen niet zonder elkaar.

Nu ja dat zal verschillen van persoon tot persoon maar ik persoonlijk zou me minder goed voelen bij de dynamiek die speelt tussen je konijnen, ofwel verloopt het hier dan extreem rustig. Ik weet wel dat konijnen rangorde bepalen, op elkaar rijden, achter elkaar jagen, bepaald gedeelte van de ren verdedigen maar dat is toch vooral gedrag dat je ziet bij de koppeling en dan heel sporadisch eens achteraf. Nu ja ik benadruk nog eens dat dat mijn persoonlijke mening is hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaa, dan heb jij de verkeerde indruk gekregen. Het is niet zo dat ze constant aan het rennen zijn want zonet zaten ze weer op hoopje. Het is dat een enkele elkaar bijt wat ik niet begreep, maar dat heeft dus iets met de herindeling van de hiërarchie en de opspelende hormonen te maken.

Als je een koppel hebt, ongeacht het geslacht, man x vrouw of 2 voedsters Haal je ze meteen uit elkaar na 1 knokpartij?

Misschien is het voor jou heel simpel maar voor mij niet, als het goed gaat op lange termijn dan is het goed.

Als het zover komt mogen ze van mij een keer goed uitvechten, tot dan zie ik geen reden om me druk te maken.

Het is alsof jullie me willen aanzetten om iedere voedster een eigen ram te geven, dat wil ik helemaal niet.

Ik begrijp de veronderstelling hier op het forum dat dit iedereen word aangeraden maar ik ben geen beginner en ik vraag hier niet om raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een koppel hebt, ongeacht het geslacht, man x vrouw of 2 voedsters Haal je ze meteen uit elkaar na 1 knokpartij?

Misschien is het voor jou heel simpel maar voor mij niet, als het goed gaat op lange termijn dan is het goed.

Als het zover komt mogen ze van mij een keer goed uitvechten, tot dan zie ik geen reden om me druk te maken.

Het is alsof jullie me willen aanzetten om iedere voedster een eigen ram te geven, dat wil ik helemaal niet.

Ik begrijp de veronderstelling hier op het forum dat dit iedereen word aangeraden maar ik ben geen beginner en ik vraag hier niet om raad.

nee na een keer gevochten te hebben zou ik herkoppelen op neutraal terrein maar indien het nog eens zou gebeuren zou ik er toch wel een grondig over nadenken en nagaan wat mijn opties zijn. voor alle duidelijkheid ik heb het hier over echt vechten met wondjes tot gevolg. Het moet maar eens gebeuren dat je er een dag niet bent en je een onstabiel koppel hebt waarbij een heel stuk huid is afgescheurd als gevolg van vechten..

op mij kwam het aanvankelijk over alsof je het gedrag wilde verstaan, nou dan geef ik je mijn mening dat de combi volgens mij niet goed zit en dat het gedrag daar het gevolg van is. Mijn bedoeling was niet om je een ram aan te smeren bij elke voedster ik stelde gewoon even voor om de ene ram die je hebt te castreren aangezien het ook maar sneu is dat hij alleen zit en het bovendien je groep/koppel misschien ten goede komt .. Uiteindelijk doe je met antwoorden, advies, raad,.. wat je wil maar als je een vraag op een forum stelt is de kans groot dat je meningen tegenkomt die afwijken van de jouwe he :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaa, dan heb jij de verkeerde indruk gekregen. Het is niet zo dat ze constant aan het rennen zijn want zonet zaten ze weer op hoopje. Het is dat een enkele elkaar bijt wat ik niet begreep, maar dat heeft dus iets met de herindeling van de hiërarchie en de opspelende hormonen te maken.

Als je een koppel hebt, ongeacht het geslacht, man x vrouw of 2 voedsters Haal je ze meteen uit elkaar na 1 knokpartij?

Misschien is het voor jou heel simpel maar voor mij niet, als het goed gaat op lange termijn dan is het goed.

Als het zover komt mogen ze van mij een keer goed uitvechten, tot dan zie ik geen reden om me druk te maken.

Het is alsof jullie me willen aanzetten om iedere voedster een eigen ram te geven, dat wil ik helemaal niet.

Ik begrijp de veronderstelling hier op het forum dat dit iedereen word aangeraden maar ik ben geen beginner en ik vraag hier niet om raad.

Je begon je topic met "Mijn groep van 7 is de laatste dagen erg ongezellig.."

Dat klinkt mij in de oren alsof het echt niet goed gaat. Maar als je het wel mee vindt vallen, prima.

En nee, ik haal mijn konijnen niet uit elkaar als ze een beetje jagen enzo. Maar als de dames elkaar continu achterna zouden zitten, zou ik niet wachten tot ze echt gaan vechten. In mijn groep wordt er zeker wel gejaagd, maar nooit echt gevochten. Dat hoort naar mijn mening ook niet meer tot het bepalen van de rangorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben ze hier ook de lente in de bol. Stamper en Yeti zaten de hele morgen achter elkaar aan om te berijden. En Pluis is ook knorriger dan anders. Had een knuffel (smurf) in haar hok gelegd zodat ze een "maatje" zou hebben. Uurtje later was de smurf onthoofd. :$

Arme smurf :he: hier ook de lente in hun bol hoor, Bloem is absoluut een minihormoonbommetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begon je topic met "Mijn groep van 7 is de laatste dagen erg ongezellig.."

Dat klinkt mij in de oren alsof het echt niet goed gaat. Maar als je het wel mee vindt vallen, prima.

En nee, ik haal mijn konijnen niet uit elkaar als ze een beetje jagen enzo. Maar als de dames elkaar continu achterna zouden zitten, zou ik niet wachten tot ze echt gaan vechten. In mijn groep wordt er zeker wel gejaagd, maar nooit echt gevochten. Dat hoort naar mijn mening ook niet meer tot het bepalen van de rangorde.

ongezellig is anders dan "het gaat niet goed", en als het niet goed ging had ik dit wel op die manier verwoord en daarop gebaseerde vragen gesteld. ik vond het alleen jammer dat sommige elkaar uit het niets bijten, terwijl ze dit voorheen nooit deden.

dit noem ik dan ongezellig, dat is het toch ook? ik kan moeilijk iets anders van maken.

in jou groep word er dus gejaagd.. maar in mijn groep niet.

ik neem aan dat jij jou voedster x ram verhouding gebalanceerd is, waarom word er dan gejaagd?

waarom word er bij mij dan nooit gejaagd?

ik noem een voorbeeld, zira arika en de ram zitten tegen elkaar aan met oogjes dicht.

disney komt aangerend en likt de hoofd van arika die haar hoofd plat legt op een onderdanige wijze.

een paar tellen later bijt disney arika in haar zij, ze springt weg en uit schrik springt zira ook weg.

ze gaat er niet achteraan dus word er niet gejaagd. het is meer spontaan dan aanhoudend.

hierna begint celeste dit ook bij amber te doen alsof ze haar rank probeert op te leggen.

door ze te volgen weet ik precies wie de hoogste tot de laagste rank heeft in volgorde, vind ik alleen maar interessant.

aangepast door Disney
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik noem een voorbeeld, zira arika en de ram zitten tegen elkaar aan met oogjes dicht.

disney komt aangerend en likt de hoofd van arika die haar hoofd plat legt op een onderdanige wijze.

een paar tellen later bijt disney arika in haar zij, ze springt weg en uit schrik springt zira ook weg.

Nu als het volgens jou goed gaat dan gaat het goed zeker :).

Aangezien je topic gaat over gedrag wilde ik toch nog even iets opmerken, de voedster die het hoofd plat op de grond legt is de "dominante" of wil dit zijn. als een konijn zijn hoofd plat legt dan geeft hij aan gewassen te willen worden door degene die hij beschouwd als lager in rang en is vertoont die juist Geen onderdanig gedrag.

Ik denk dat dat de manier waarop je naar het gedrag van je voedsters kijkt en de hierarchie de er speelt dan volledig omdraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je punt Manon, ik dacht daar ook aan toen ik het las. Maar aan de andere kant schrijft Disney dat het konijn op een onderdanige manier zijn kopje plat houdt. Dat doet me denken aan het gedrag van mijn eigen konijnen. Ik lijk hier twee wijzes van 'kopjes plat houden' te zien.

Sonny bijvoorbeeld houdt zijn kopje laag en tegen Pluk aan en op die manier vraagt hij likjes van zijn vriendinnetje Pluk. Dat zie ik inderdaad ook als dominant gedrag, en aangezien dit vaak gebeurt en zij hem dan ook meestal gaat wassen neem ik aan dat Sonny de baas is tussen die twee.

In mijn groepje van drie is Pluis duidelijk de laagste in rang. Zij wordt ook vaak opgejaagd door de andere voedster of krijgt even een snauw/por van 1 van de twee en ze vliegt dan weg. Maar ook zie ik dat Pluis wordt gewassen door de andere voedster of de ram. Ze ligt dan vrij plat met haar hele lijfje, dus dat ziet er juist onderdanig uit. Het ziet er anders uit dan wanneer Sonny zijn kopje aanbiedt bij Pluk voor een wasbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Het konijn maakt zich klein en legt de oren in zijn nek: Het kan zijn dat een konijn dit doet als teken van onderdanigheid. Het kan ook zijn dat het konijn bang is."

dit bedoel je dan? staat dit dan niet wat meer los van het wassen van elkaar maar gewoon een lichaamshouding die men aanneemt om onderdanigheid aan te tonen? het is nogal complex vind ik want mijn voedster wurmt zich soms in allerlei posities waaronder plat op de grond om gewassen te worden maar ik zie dat van haar uit absoluut niet als onderdanigheid.

Als ik Flap streel dan laat die zichzelf heel plat op de grond zakken (niet enkel het kopje), maar onderdanig is hij absoluut niet naar mij toe, hij is dan echt gewoon aan het genieten, hij doet niet liever dan geaaid worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu als het volgens jou goed gaat dan gaat het goed zeker :).

Aangezien je topic gaat over gedrag wilde ik toch nog even iets opmerken, de voedster die het hoofd plat op de grond legt is de "dominante" of wil dit zijn. als een konijn zijn hoofd plat legt dan geeft hij aan gewassen te willen worden door degene die hij beschouwd als lager in rang en is vertoont die juist Geen onderdanig gedrag.

Ik denk dat dat de manier waarop je naar het gedrag van je voedsters kijkt en de hierarchie de er speelt dan volledig omdraait.

dan van het hoofd platleggen en eisen om gewassen te worden weet ik, maar dit doen mijn dominante voedsters niet.

wat wel gebeurd is dat ze elkaar groeten met respect door hun neus tegen elkaar te duwen en soms dan hun hoofd en voorpoten plat te drukken, dit is onderdanig. bij een ram word dit nog expressiever gedaan omdat zij altijd een dominante positie hebben.

er zijn dus eigelijk 2 verschillende bedoelingen hier zoals Lienappelsien's ook zegt.

aangepast door Disney
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .