Ga naar inhoud

Melkkliertumor


Lieveke557

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop hier mijn verhaal en mijn zorgen kwijt te kunnen.

Mijn konijntje is 8 jaar oud en een paar weken geleden ontdekte ik een klein bultje aan de zijkant van haar buikje. In eerste instantie even aangekeken, maar omdat de bult flink groeide ben ik gisteravond bij de dierenarts geweest en het blijkt een melkkliertumor te zijn.

Morgen wordt ze geopereerd en wordt het gezwel weggehaald. Ze lijkt trouwens nergens last van te hebben: ze eet, ze drinkt, ze is vrolijk, ze springt rond etc.

Nu is 8 jaar natuurlijk niet meer piepjong, dus ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen door haar te laten opereren. Tegelijkertijd ben ik erg bang dat de operatie misschien niet goed gaat, of dat er complicaties zullen optreden. Maar goed, laat ik daar maar niet van uitgaan. Ik hoop dat ik haar morgenmiddag weer veilig thuis heb, zodat ik haar lekker kan vertroetelen :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh, dat is wel heftig ja. Maar bekijk het maar zo; als je nu niet laat ingrijpen, dan blijft die tumor hoogstwaarschijnlijk flink groeien, en dan gaat ze er wel last van krijgen. (Ik heb het met een ratje gehad. Daar waren we te laat met ingrijpen, en die is er uiteindelijk zelfs aan gestorven. Sindsdien ben ik met elk dier extra alert op tumoren en als de dierenarts er enigszins vertrouwen in heeft, dan laat ik het ook opereren. Zelfs een ratje van 3 jaar oud heeft daardoor nog een flink aantal maanden vrolijk kunnen verder leven. Ook (stok)oude dieren zijn vaak taaier dan je denkt :wink2: )

Hopelijk gaat alles goed, en aangezien ze verder wel gezond was, is de kans daar wel groot op hoor! Nog even nagels bijten, en dan morgenmiddag/avond haar weer in je armen sluiten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aantal vragen hoor, is je voedster gecastreerd? Bij melkkliertumoren is het vaak wel belangrijk dat zowel baarmoeder + eierstokken verwijderd worden, aangezien dat de oorzaak is van deze tumoren. Mijn vorige voedster heeft ook melkkliertumoren gehad (helaas kwaadaardig).

Heel veel succes en hopelijk is het goedaardig en blijft het gewoon weg :) ik raad je aan om het gezwel te laten onderzoeken, want dan weet je een beetje wat je te wachten staat. Als het goedaardig blijkt te zijn hoef je minder bang te zijn dat het terug komt. Als het kwaadaardig is, is dat ook weer belangrijk om te weten ivm eventuele uitzaaiingen of kans op terugkomst van de tumoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update....mijn lieve konijntje heeft het helaas niet gered.

De melkkliertumor was makkelijk te verwijderen maar tijdens de operatie zag de dierenarts een nog vele grotere tumor die vastzat aan de milt. Ook deze was redelijk goed te verwijderen. Helaas zat er op haar darm ook een grote tumor en deze was niet te verwijderen.

Toen heb ik de moeilijke beslissing genomen om haar in te laten slapen. Volgens de dierenarts een goede beslissing, omdat deze tumoren snel groeien en heel agressief zijn. Waarschijnlijk had ik haar binnen 4 maanden alsnog moeten laten inslapen.

Maar oh, wat mis ik haar...

Ik troost me maar een beetje met de gedachte dat ik haar een hoop pijn bespaard heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He bah wat een sneu verhaal.

Ik lees dit net, omdat in de opvang bij mij ook een voedster zit met een melkkliertumor. Helaas, ook niet gecastreerd en te laat om nog te opereren.. Dus we laten haar konijn zijn zolang het gaat (er is nu niks aan haar te merken).

Blijven rotbeslissingen, sterkte met het verleis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .