Ga naar inhoud

Luci's oog


Evee

Aanbevolen berichten

Maandag twee weken geleden had ik flinke pech. Ik had de honden uitgelaten en in het voorste gedeelte van de tuin gelaten met een hek ertussen, terwijl ik de konijnen ging voeren.

Terwijl ik aan het voeren was hoor ik een hoop kabaal en zie ik dat Qila, onze pup van 7 maanden, door het hek heen is gekomen en bij de konijnenren loopt. Dat is op zich nog niet zo een probleem, aangezien onze konijnenren goed afgesloten is... dacht ik.

Totdat Qila de complete zijwand van de konijnenren meenam en dus in de ren stond. Ik had haar direct te pakken, maar helaas had zij ook iets te pakken... Luci!

Luci's hele hoofd zat in de bek van Qila! Echt een verschrikkelijk moment om mee te maken. Luci krijste. Ik heb Qila's kaken losgetrokken en Luci rende zelf al naar een veilig plekje. Ik Qila opgetild de ren uit en beide honden opgesloten in de kennel. Toen dus direct de dierenarts gebeld, daar kon ik gelijk terecht.

Dus met wat losse panelen de konijnenren weer een beetje gemaakt zodat er verder geen konijnen zouden ontsnappen en Luci ingeladen om naar de dierenarts te gaan. Terwijl ik in de auto zat (vraag me niet hoe hard ik gereden heb...) verbaasde ik me maar weer over hoe stoer Luci is. Ze leek eigenlijk best ontspannen en zat lekker te eten van het hooi en de brokjes die ik bij haar in de reismand gestopt had, terwijl ik trillend en in de stress achter het stuur zat. Er kwam bloed uit Luci's oog, neus en mond, dus het zag er echt niet goed uit.

Bij de dierenarts aangekomen bleek het gelukkig allemaal heel erg mee te vallen. Luci had twee oppervlakkige wonden op haar schouderbladen. Haar oog zelf was niet beschadigd, mogelijk was het het derde ooglid waar een scheurtje in zat. Via de traanbuis kan bloed in de neus en zo ook in de mond komen, wat dus al het bloed verklaren kon. Luci kreeg ontstekingsremmers en pijnstillers (ook mee naar huis) en ik kreeg het advies om het even een paar dagen aan te kijken om te zien hoe het zou genezen. Die avond zag haar oog er zo uit.

P1160761klein.jpg

De dagen er na ging het best goed met Luci. Dinsdag bloedde haar oog nog wel wat, maar daarna niet meer. Ze at goed, dronk goed, en de pijnstillers toedienen ging eigenijk ook erg goed, terwijl ze dit in het verleden niet altijd even fijn vond. Donderdagochtend ben ik toch terug gaan naar de dierenarts omdat ik me zorgen maakte dat ze misschien blind was. Haar oog was erg troebel en altijd als ik in de buurt was draaide ze haar goede kant naar mij toe. Gelukkig bleek het nu ook weer mee te vallen. Beide ogen van Luci waren licht ontstoken, en het derde ooglid dat beschadigd was, was opgezwollen door een bloeduitstorting. Van de dierenarts kreeg ik een spoeling mee, waarmee haar ogen twee keer per dag gespoeld moesten worden en oogzalf.

Hiermee ging het vrij snel beter, na een paar dagen waren beide ogen weer helder. Nu zijn we bijna twee weken verder, en is haar oog gelukkig helemaal genezen.

Wat Qila bezielde weet ik niet, ze is wel feller dan de andere hond die wij hebben, maar ze heeft echt nooit naar de konijnen omgekeken. Er loopt een pad langs de konijnenren waar we dagelijks met de honden over lopen, en voor die tijd en sindsdien ook niet heeft Qila nooit echt interesse in de konijnen getoond. De konijnenren is nu veranderd in een soort konijnenfort, zodat het nooit meer kan gebeuren. Ook moeten de honden in huis (met de deur op slot) of in de kennel als ik konijnen voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .