Ga naar inhoud

Castratie voor Stampertje


Ainariel

Aanbevolen berichten

Omdat ik echt het gevoel heb dat Stampertje heel erg met hormonen en puberteit bezig is, lijkt het me op zich wel een idee om hem nu zsm naar de dierenarts te brengen voor een castratie. Maar ik zit toch met een paar vragen en ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet. ;)

De mevrouw van Konijnenbelangen zei dat hij 6 maanden oud moet zijn om gecastreerd te worden. 19 Januari is het zover, maar eigenlijk wil ik m wat eerder laten castreren als dat zou kunnen, want hij begint nu ook te sproeien en hij heeft het nu voornamelijk op mij voorzien met onder plassen. Denken jullie dat een fleskonijn ook eerder geholpen kan worden? Of moet ik nog maar een maandje doorbijten? Ik wil nl wel in het belang van die kleine handenbinder handelen en mijn ergenis moet ik dan nog maar een maandje zien te verbijten als het moet. ;)

Hij weegt nu zo'n 1375 gram, eet goed, keutelt meer dan prima, etc. Hij heeft dus met (ik geloof) 10 weekjes EC gehad (het kan ook met 12 weekjes zijn geweest maar goed, hij was heel erg jong). Moet ik hier extra rekening mee houden?

Dan komt de vraag voor de koppeling: Yeti is 2 weekjes jonger dan Stampertje en haar wil ik aan hem gaan koppelen. Maar het is nu winter en Yeti heeft een wintervacht. Vanaf wanneer mag ze nu precies naar binnen? Ik wil nl niet dat ze last krijgt van de warmte, een weekje (of wat) meer of minder maakt nu ook niet meer uit lijkt me, Stampertje vermaakt zich tot nu toe meer dan prima: hij knuffelt zo'n beetje met het hele huishouding: van ons tot de kat aan toe en dan heb ik het nog niet eens over onze honden. :mdr:

Bovendien hebben we het nieuwe verblijf voor de rest nog niet af en ik wil wel graag dat Pluis dan ook direct gekoppeld gaat worden, anders zit zij weer alleen en dat vind ik erger dan Stampertje die alleen zit. Die vermaakt zich prima met alle aandacht. ;)

We hebben het er nl uitgebreid over gehad en we vinden een konijn in huis heel erg gezellig, dus 2 konijnen in huis gaat ook heel gezellig worden. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt nu voor het nieuwe jaar waarschijnlijk geen afspraak meer maken en vaak kan je voor een standaard ingreep als een castratie niet direct dezelfde week nog ingepland worden. Hier in elk geval niet. Dan kom je al in de week van 7 januari uit. Ik denk persoonlijk niet dat castratie met zes maanden minder riskant is of dat hij gezonder is met zes maanden, dan met vijf maanden en drie weken.

Het is hier de bedoeling om Bram onder plaatselijke verdoving te castreren. Eigenlijk stond dat al in de planning, maar toen het voor Bram kon paste het niet in de planning en helaas heeft Bram nu weer een dipje qua gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook niet dat die twee weken verschil uit zullen maken. Een mannetje heeft er sowieso minder last van.

Maar ja een risico is het altijd.

Van tevoren misschien wel even iets versterkend geven?

Succes met je beslissing. Ik snap dat je het heel erg eng vind.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het idd erg eng, het is toch een kleintje van je he. Maar hem niet castreren is gewoon geen optie, Stampertje heeft ook recht op een maatje en ik denk dat zijn gedrag wel wat op gaat knappen (dat hoop ik althans). ;)

Belleke, wat versta je onder versterkend spul?

Wat betreft mijn andere vraag: kan Yeti pas in de lente naar binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu vrij zacht buiten, maar je weet natuurlijk niet hoe het over 3 weken is.

Volgens mij kan een buitenkonijn naar binnen als je deze langzaam overzet. Nu zou best ideaal zijn, aangezien ze een graad of 10 gewend zijn, gisteren was het 12 graden. Dan is een ruimte waar het 15 graden is geen grote overgang en dan zou je langzaam de verwarming in de loop van de tijd naar 20 kunnen doen zodat ze kan verharen en dan is het geregeld.

Alleen zou je eerst een ren voor Pluis moeten hebben...Kan Pluis niet gewoon bij de rest in de serre?

Over dat castreren: Die 2 weken lijkt me ook niks uit te maken hoor. Als ie verder gezond is en je merkt niet meer dat het een flessenkonijn is, dan zou ik het lekker gewoon doen. Ik begrijp je twijfels goed, narcose vind ik ook een beetje spannend, maar weet je wat ik ook zelf denk bij zoiets:

Je hebt een taai konijntje, een konijn dat flessenvoeding en gevaarlijke ziektes overleeft moet een sterk konijn zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de balletjes zijn ingedaald kan een konijn volgens mij al gecastreerd worden. Dus het gaat niet om weken/leeftijd, maar juist daarom. Bij t ene konijnen dalen ze pas in na 7 maanden, bij een ander (Hummel hier) na 5 maanden al. Die was ook ehm 'ontzettend mannelijk' met al zn gesproei en mijn favoriete sloffen ;) Dus die is al vrij vroeg gecastreerd. Was totaal geen probleem, na 2 uur zat ie alweer aan het hooi te knabbelen.

Ik denk dat je er je niet al te veel zorgen over hoeft te maken. Stamper is uitgegroeid tot een gezond konijn, waardoor het flessenkonijn idee er denk ik al een beetje af is qua gezondheid.

Versterkend spul is wel een goed idee om dat van te voren en erna te geven! In mijn ogen bijvoorbeeld erwtenvlokken en de juiste kruiden die het immuumsysteem nog een extra oppeper geven :) Maar misschien heeft Belleke daar nog andere goede ideeen over :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat voor kruiden bv? Ik geef m elke dag witlof, basilicum, munt en op het moment ook tijm. Rozemarijn lust ie niet. En hij krijgt nog steeds brood tussendoor.

De rest van de konijnen zitten 2 aan 2 in een hok in de serre. Dat is ook de reden dat ik nu nog geen konijn uit de opvang wil hebben, voor koppelen heb je ruimte nodig en ik wil dat ook in de nieuwe ren gaan doen (en ik weet zeker dat een opvang geen genoegen neemt met de belofte dat ie zsm in een ren mag, terecht natuurlijk). Om Pluis bij de rest te zetten vind ik zielig, want daar is het hok echt niet groot genoeg voor.

Ik moest wat nadat Snuf en Woezel dood waren in de ren en mijn man gaat in het voorjaar de ren maken en aanpassen, aangezien de wind er nu ook pal op staat, is het voor hun nu toch niet zo lekker lijkt me na weken in de serre lekker beschut te hebben gezeten. Ze mogen om beurten los lopen in de serre maar wel onder toezicht, want er zitten nog open ruimtes en er kan bv makkelijk een kat of zo in klimmen. 's Nachts loslaten gaat m gewoon niet worden, want dan slaap ik niet. ;)

Maar wel fijn om te weten dat Stampertje wat eerder onder het mes kan theoretisch. En tegelijkertijd natuurlijk heel eng, want tja, het blijft je kleintje he. ;) Maar goed, het is een vechter dus ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt. Z'n pa was ook met een paar uurtjes lekker thuis. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts is gebeld. A.s. maandag mag ik Stampertje al brengen. Ze kijken m uiteraard voor de tijd uitgebreid na en als alles ok is (gezondheid plus ballen ingedaald) mag meneer gecastreerd worden. Vind het nu al heel eng en spannend, enger dan toen Willow gecastreerd werd, erg he. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mannen zijn beide gecastreerd toen ze iets ouder dan 4 maanden waren maar hun ballen waren al goed ingedaald, dat was mijn geluk! Want ze sproeide ook echt ALLES onder, en met binnenkonijnen word je daar niet vrolijk van. :P

Heel veel succes maandag! Komt allemaal wel goed joh, vertroetel 'm maar lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat 6 maanden wordt aangeraden is dat ze dan zo goed als volgroeid zijn. En de kans op osteoporose lager is op latere leeftijd. Hier ook een ram die vroeg is geholpen en die heeft hoogstwaarschijnlijk osteoporose. Z'n voorpoot staat helemaal naar binnen als hij erop leunt.

Ik heb hier ook een kleine rondlopen van nu 4 maanden. Zijn ballen zijn er al, maar hij gaat pas met 6 maanden onder het mes. Ik wil gewoon het zekere voor het onzekere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

succes :D knuffel en verwen hem maar een beetje vanavond? Of is het net zo als bij mensen dat ze 12 of 24 uur van te voren niet morgen eten bij een operatie of is dat bij konijnen niet?

Neeee asjeblieft niet. Een konijn mag absoluut niet nuchter zijn. Dan kunnen de darmen stil komen te liggen en dan ben je veel verder van huis ;) niet doen hoor, gewoon hun normale eten geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Slecht geslapen vannacht, gewoon erg. Met Willow had ik helemaal geen zenuwen maar met mijn kleine uiteraard wel. Pfffff :$

Heb m vanmorgen nog ff lekker brood, brokjes en groente gegeven en hij gaat met een kwartiertje de reismand in. Met een bol hooi erbij. ;) Hij mag nu nog ff lekker rondrennen, binkies maken en ondeugend zijn.

Als hij vanmiddag terug komt, weet hij niet wat hij ziet: een mega-toilet in z'n hok. Hij keutelt nl echt overal en op de plekken waar hij het meeste plast en keutelt, komt een grote plastic bak als toilet. Vind het nl niet fijn dat ik z'n kooi 3x per dag kan schoonmaken. ;)

Maar goed, ik ben ff op van de zenuwen moet ik bekennen. Vind het echt heel eng. ;)

O ja: commando "in je hok" kan hij inmiddels feilloos: als ik dit zeg, springt hij uit zichzelf het hok in en ik hoef niet eens meer met lekkers in z'n kooi te zwaaien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! ;)

Nou, Stampertje is nu bij de dierenarts, ze hebben m nagekeken en hij was mooi op gewicht: 1500 gram. Wel kreeg ik te horen dat ik moet uitkijken met brood ivm de suikers, dus ik ga wel minderen vanaf volgende week. Hij zit nu mooi op gewicht dus het is niet meer zo noodzakelijk. Stampertje probeerde idd erg vals te spelen door z'n ballen in te trekken, maar met behulp van de dierenartsassistente kon de dierenarts alles goed voelen. Hij kreeg een prikje en werd daar heel erg boos over (probeerde de assistente te bijten) en zat vervolgens op de pijnlijke plek te bijten. Toen hij suffig in z'n mand zat, kreeg ik nog wat instructies mee en daarna ben ik weg gegaan, denk dat ze m al aan het opereren zijn.

Ik mag Stampert om 2 uur vanmiddag ophalen, tenzij hij zich heel erg misdraagt en laat merken dat hij heimwee heeft, dan bellen ze me eerder op. Maar ze houden hem extra in de gaten, vooral vanwege de EC die hij heeft gehad. En ook morgen moet ik hem goed in de gaten houden.

Ik heb dwangvoer in huis, mocht hij problemen geven. En natuurlijk volop kruiden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend! Beterschap voor Stampertje :)

De reden dat 6 maanden wordt aangeraden is dat ze dan zo goed als volgroeid zijn. En de kans op osteoporose lager is op latere leeftijd. Hier ook een ram die vroeg is geholpen en die heeft hoogstwaarschijnlijk osteoporose. Z'n voorpoot staat helemaal naar binnen als hij erop leunt.

Ik heb hier ook een kleine rondlopen van nu 4 maanden. Zijn ballen zijn er al, maar hij gaat pas met 6 maanden onder het mes. Ik wil gewoon het zekere voor het onzekere.

In het geval van Stampertje werd 6 maanden aangeraden (ik geloof door Konijnenbelangen?) omdat het een flessenkonijn is dacht ik. Ik had zelf nog nooit van dat advies gehoord voor een flessenkonijn hoor, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Dus niet voor de botten maar omdat zo'n beestje nog langer wat zwakker zou zijn dan een gewoon jong konijn. Niet dat een flessenkonijn narcose op jongere leeftijd per sé niet aan kan (ik heb hier het levende bewijs zitten dat het ook gewoon goed kan gaan) maar als slag om de arm.

Maar je mening over niet gelijk met 4 maanden castreren ivm de botten deelt mijn dierenarts ook en ik denk zelf ook waarom zou je niet ook wat dat betreft het zekere voor het onzekere nemen. Ik wilde dat toen ook voor mijn konijn, ruim 5 maanden wachten, maar ik heb me zelf vergist in zijn leeftijd, verkeerd gerekend (hij is van de eerste week van januari dus ik dacht mei is de vijfde maand dus dan is hij vijf maanden oud) en hop, z'n ballen eraf met 4 maanden dus, kwam pas later achter mijn denkfout. Tot nu toe niks mis met hem gelukkig hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Joep en Luna gisteren samen gezet. En op een enkele keer rijden gaat het supergoed samen. Hopelijk blijft het zo tot hij 6 maanden is, dat is nog 6 weken wachten. Hij sproeit nog niet, dus hopelijk blijft dat zo ;)

Maar als je wil kan ik wel eens wat foto's plaatsen van die kromme poot. (maar dat moet ik dan even ergens anders doen want anders bevuilen we dit topic). De assistente van mijn dierenarts is nog gekker van konijnen dan ik (al kan dat haast niet hihi) maar goed, zij gaat naar alle cursussen en lezingen die er maar over konijnen te vinden zijn. En brengt daarmee mijn dierenarts ook weer op de hoogte. En zo kwam ze dus ook met dat verhaal. Vandaar dat ik wacht tot 6 maanden ;)

Ik hoop dat je Stamper gauw weer kan ophalen en dat hij straks weer lekker aan het eten gaat :) Hij zal het er wel niet mee eens zijn dat zijn mannelijk heid is weggenomen ;)

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnenbelangen heeft dat idd tegen mij gezegd en ik wilde die termijn daarom ook afwachten. Maar Stampertje begint behoorlijk hormonaal en territoriaal te worden (zijn kin overal tegenaan wrijven, vooral bij onderdelen waar konijnengeur aan zit). En vorige week (of was het die week ervoor, het gaat ook zo snel allemaal) bij het hok schoonmaken kwam ik erachter dat de centrale verwarming in z'n hok helemaal ondergesproeid was en dat vind ik gewoon smerig. Tel daar zijn nukken bij op dat hij en de bank en ons onderplast en toen had ik zoiets van: hij is er gewoon aan toe (en ik ook ;))

Nou, nog een uurtje en dan kan ik meneer weer in mijn armen nemen en lekker knuffelen. Heerlijk! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .