Ga naar inhoud

Hoeveel wortel


Ruthie

Aanbevolen berichten

Je leest vaak dat teveel wortel niet goed is door de vele suikers. Maar nu vroeg ik mij af wat te veel is. Op andere forums lees ik een paar plakjes tot 2cm wortel per konijn.

Ik geef mijn nijnen nu al een paar maanden een halve wortel elk per dag (geen bospeentjes maar echt een wortel). Ik heb hier nog nooit last van gemerkt, maar nu vroeg ik mij af of dit erg is en ik beter zou minderen.

Verder krijgen ze nog elk een halve raap (als het grote zijn 1/4), voor Roxy nog een schijfje komkommer en dan aanvullen tot 140gr (elk) met witloof en ijsbergsla (Stitch lust geen andijvie).

Zou ik het moeten aanpassen?

En daarnaast natuurlijk nog onbeperkt hooi en elk 30gr biks.

(het zijn 2 dwergkonijnen van rond de 1600gr)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een halve winterpeen per dag wel erg veel. Wel super dat je nijn daar geen last van heeft! Die van mij krijgen met zijn 2tjes ongeveer 1/3 bospeentje. Laatst had mijn vriend ze een hele gegeven en toen heb ik wel wat rare keuteltjes gevonden. Ik denk dat je de wortel beter kunt minderen, de rest van de voeding die ze krijgen ziet er prima uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, oké :P. Tjah, dacht dat het misschien toch wel ongezond was die vele suikers. Zou niet graag willen dat ze obees worden of diabeet (bestaat dat trouwens bij konijnen?).

Wat ik ook kan doen is wat kleinere wortels uitzoeken (nam altijd de grotere) en dan aanvullen met witloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah, misschien wel. Maar dan kan je dit wel over alles zeggen toch. Wie zegt dat een konijn 1m² nodig heeft, wie zegt dat een konijn een groepsdier is, wie zegt dat ze onbepert hooi moeten eten (ookal is die er niet in de vrije natuur), wie zegt dat ze niet graag worden opgepakt, wie zegt ...

Begrijp me niet verkeerd, ik hou mij hier allemaal aan. Maar toch moet er toch iemand zijn die ermee begonnen is om alle regeltjes op te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt. Maar sommige dingen zie ik wel bewijs van. Konijnen inj een groep(je) zijn veel actiever en als ik de interactie zie tussen mijn dieren, ben ik er helemaal van overtuigd dat het het groepsdieren zijn. Onbeperkt hooi komt denk ik het dichtst bij de normale voeding. (tenzij je gras kunt geven onbeperkt) Dat ze niet opgepakt willen worden merk ik ook aan de meesten wel. (uitzonderingen daar gelaten). Die ene vierkante meter is al veel moeilijker, want in mijn ogen is dat als permanente ruimte ook te weinig, maar daar kun je moeilijk een wetenschappelijke uitspraak over doen.

Maar sommige dingen worden hier vaak gezegd, terwijl niemand het kan onderbouwen. Een mooi voorbeeld is het altijd weer adviseren van witlof na de bevalling, omdat het de melkproduktie zou stimuleren. Men praat elkaar hierin na, maar niemand kan het onderbouwen. En volgens mij is het met suikers in wortel net zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe komen ze erop? Kan niet bedenken waarom dat iemand dat maar zou gaan verzinnen. Overal moet toch een streepje (of vele streepjes) waarheid in zitten. Ofwel had die persoon een wortelfobie :P.

Heb net eens gezocht op het internet en vond dit.

http://www.lucdekervel.be/lucdekervel/view/nl/1034-Glycemie+index++en+suikergehalte+van+voeding.html

Wortels (rauw): 35

Sla ed: minder dan 10

Toch wel een groot verschil dan toch.

aangepast door Ruthie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaven een wortel per maaltijd aan onze franse hangoor. Hij had daar ook geen enkel probleem mee, at nog veel andere groenten -- witloof, peterselie, brocoli, selder,... -- en tonnen hooi, was zelfs aan de magere kant (maar niet té volgens de dierenarts). Toch zijn we moeten minderen: wortels zijn blijkbaar niet goed voor het gebit en ze zouden zelfs gaatjes kunnen krijgen.

Nu wordt het beperkt tot 1/2 wortel per maaltijd. Zijn tandjes zijn properder, aldus de dierenarts.

Dus: de suikers zijn niet automatisch een probleem voor de darmen, noch worden ze er dik van (dan hadden wij nu zeker een konijn met overgewicht gehad), maar kunnen het wel zijn voor de tandjes, net als cola of suikerrijke drankjes dat voor mensen kunnen zijn.

Al zou ik precies aan een dwergkonijntje ook geen halve dikke wortel gaan geven op een dag... Hangt een beetje af van het formaat van konijn dat je hebt, denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen de tandjes properder maar ook de snoetjes. Stitch zijn snoet is helemaal oranje na het eten van wortel (hij heeft geen voortanden meer dus wroet hij echt met zijn snoet tussen de brokjes groente :P).

Dacht trouwens dat het goed was voor te tanden om af te slijten zo'n harde wortel.

Nu gaan ze nog een tandpasta op de markt moeten brengen ook voor nijntjes ;).

Nuja, zal toch maar eens kiezen voor iets kleine wortels :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze (niet dagelijks) 1/3 tot 1/2 bospeen per keer. Winterwortels iets minder (meestal 1/6 van een grote winterwortel).

Wortel is zeker niet ongezond en bevat veel gezonde voedingsstoffen, maar ook wel een redelijke hoeveelheid suikers.

Door de reputatie die wortels en konijnen hebben zijn mensen snel geneigd hun konijn te overvoeren met wortels :) Wortels kunnen wel een dikmakertje zijn, zeker als je denkt aan het standaard konijn met een volle bak gemengd voer, weinig hooi en elke dag wortels....

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen de tandjes properder maar ook de snoetjes. Stitch zijn snoet is helemaal oranje na het eten van wortel (hij heeft geen voortanden meer dus wroet hij echt met zijn snoet tussen de brokjes groente :P).

Dacht trouwens dat het goed was voor te tanden om af te slijten zo'n harde wortel.

Nu gaan ze nog een tandpasta op de markt moeten brengen ook voor nijntjes ;).

Nuja, zal toch maar eens kiezen voor iets kleine wortels :P.

Dat heeft Lily ook, als ze wortel aan eten is of gegeten heeft krijgt ze een mooi oranje snoetje. M'n nijntjes krijgen redelijk veel wortel maar tandjes zijn proper en niet te lang. Ze doen met een paar wortels en ze komen daar een paar dagen mee toe zijn ze op 's morgens krijgen ze die avond terug een paar wortels. Hun keuteltjes zijn normaal en als ik veel BD keutels vindt krijgen ze een paar dagen geen wortel.

aangepast door Jolien_1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien vergis ik me hoor, maar praten we elkaar niet gewoon na, wat betreft het aantal suikers in wortel? Nogmaals: voor mensen is het prima dieetvoer!

Appels ook, hartstikke gezond voor mensen zoals zo veel fruit. Maar het suikergehalte kan je zo opzoeken (wat inmiddels al gedaan is) en dan zie je dat er echt wel meer suiker in zit dan in veel ander groenvoer.

Ik heb van de week een paar dagen achter elkaar 1/4 bospeen aan de konijnen gegeven omdat ik over had. En ja hoor, Klaver had ineens 's avonds tijdens het brokjes eten steeds dat ze zich een aantal keer uitrekt, en ik ken haar onderhand, dan zit er iets niet helemaal lekker in het buikje. Dus gestopt met de wortel en gelijk doet ze het helemaal niet meer. Dus ik zie het zelf ook echt terug. Mijn andere konijn had nergens last van, maar die heeft nooit ergens last van dus dat is wel zo'n konijn dat je dagelijks wortels zou kunnen geven. Maar omdat ik weet dat er veel suiker in zit (verhoudingsgewijs) en ik zelf zie dat een konijn met misschien een niet al te sterk spijsverteringsgestel er al gelijk last van krijgt, denk ik dat het helemaal niet gek is voor de konijnen die het wel verdragen ook maar met mate te geven.

Ik dacht ook dat onbeperkt gras heel natuurlijk is, maar er zijn hier wel mensen die me erop gewezen hebben dat hooi bepaalde voordelen heeft dat gras niet heeft en dat je hooi niet kan vervangen door gras. Ik weet het nog steeds niet, dus bij mij hebben ze onbeperkt gras (omdat ze nu eenmaal op het gras leven) én onbeperkt hooi. Just to be sure. De konijnen zelf zien hooi overigens wel als vervanging voor gras. Als er goed, mooi, lekker gras is wordt er geen hooi gegeten. Maar nu het winter begint te worden en het hoge stevige gras begint langzamerhand op te raken gaan ze wel heel veel hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fruit is voor de mens wel gezond maar als je juist veel/alleen fruit eet met veel fruitsuikers valt dat ook tegen.

Ik denk dat het ook per konijn verschilt, als je konijn prima erop reageert en nergens last van heeft, prima toch. Hier wordt ook vaak gezegd: geen sla geven. Mijn konijnen eten al jaaaren sla (wanneer ik het in huis heb) en hebben daar nog nooit last van gehad.

Wortels krijgen ze soms een week of langer niet en dan weer 3 dagen achter elkaar ieder de helft of 1/4. Ik denk dat je je eigen konijntjes het best kent en het daarop kan afstemmen. En het heeft natuurlijk ook te maken met wat ze verder nog krijgen maar dat is bij jou zo te lezen verder goed toch.

Wanneer je twijfelt over de wortel kan je het minderen naar elke dag 1/4, dat is niet meteen een hele verandering of mindering van hun voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een dikke bospeen per week voor m'n twee dwergjes. Ze vinden het zooooo lekker..

Als het facebook was zou ik Christaaa's post trouwens liken! Ik vraag tegenwoordig ook bij alles 'waarom', omdat ik zowel in de konijnenwereld als in de aquariumwereld inderdaad veel gepapegaai zie. Dus.. feiten! Even googlen leert mij dat:

Per 100 gram rauwe verse peen:

caloriën: laag: 30 kcal

suikers: 4,74 gram (waarvan 3,59 gram sucrose)

mineralen: redelijke hoeveelheid (calcium, kalium, ijzer)

vitamine A: rijk, zie caroteen

vitamine B: redelijk (B1 0,07 mg, B2 0,03 mg)

vitamine C: 5,9 mg

carotene: 6 - 8 mg

Bron

handige tip van dezelfde site:

Bewaar ze niet samen met fruit, want dat produceert ethyleen gas als het rijpt. En ethyleen verlaagt de bewaartijd van wortels en andere groenten. Daarom worden groenten en fruit veelal gescheiden bewaard.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar dan weet je nog niet zo veel.

Even googelen leert mij dan weer dat wortels naast bieten (ik denk dan suikerbieten) het hoogste suikergehalte hebben van alle groenten: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4051

Dus het lijkt me absoluut geen onzin om te zeggen dat je er voor konijnen mee op moet passen.

Het is ook niet zo dat wilde konijnen in de natuur wortels eten (bij mij in de moestuin pakken ze alleen het loof) dus ik kan me voorstellen dat ze er niet op gebouwd zijn. En dat bacteriën leven van suikers is ook bekend, dus dat het wat met de darmflora doet lijkt me dan geen vergezochte conclusie.

Ik vind het goed om kritisch te zijn, maar ik kan zelf beredeneren en zelf bij mijn ene konijn zelf zien dat wortel met mate geven geen uit de lucht gegrepen advies is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrr! Net een heel bericht getypt, loopt mijn laptop vast! Opnieuw!

@Asti: dank voor je like. ;)

@Evee: ligt dat dan aan die grote bak gemengd voer of aan die wortel?

@Lonja: ja natuurlijk; al je een konijn hebt die geen groenvoer verdraagt, dan pas je het dieet aan. Daarom hebben mijn konijnen de afgelopen jaren bijna geen groenten gehad. Nu Bram dood is ben ik weer aan get opbouwen.

Het argument van natuurlijke voeding vind ik niet zo goed. Zoals gezegd: brokjes zijn ook niet natuurlijk. En hooi ook niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik maar probeer te zeggen: mensen, denk zelf na. En als een konijn hier gewend is aan een bepaald dieet en get gaat goed, waarom zou je dit dan aanpassen? Ik zie geen kwaad in wat meer wortel als het konijn het goed verdraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, mijn kleine hangoortjes krijgen regematig beiden een waspeen met loof.

Heb ze zelfs vandaag voor het eerst een winterwortel (wel een kleine en voor hun samen) gegeven. Ik merk ook niks aan ze en normale keutels.

Kenzo ging er laatst meteen vandoor met z'n peen. Zo grappig, zo'n klein konijntje huppelend met zo'n lange peen in z'n bekkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie weken geleden zat ik met m'n konijn op zondagochtend bij de Spoedkliniek op de Faculteit Diergeneeskunde Utrecht, vanwege gas. Ook daar werd gezegd dat teveel wortel niet goed is -> suiker. Kleine porties is prima, bij voorkeur groente geven met veel vezels (zoals andijvie). Maar in principe moet een konijn op alleen hooi en water kunnen. Bike en groente zijn slechts toevoegingen.

Ze krijgen bij mij nu 1 winterpeen per week, dat is dagelijks een klein partje + half blaadje andijvie. Verder 20gr SS per kilo en onbeperkt hooi. Sinds ze minder groenvoer en biks krijgen, vreten ze zich echt klem aan hooi. Keutels zijn veel groter en kans op haakjes is veel kleiner :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .