Ga naar inhoud

Bang konijn:(


dannycnl

Aanbevolen berichten

Beste mensen wij hebben nu alweer een paar weken een vriendinnetje voor stamper.

Alles gaat goed alleen ze is bang:(

Als wr haar willen aaien zie je dat ze schrikt heb van alles al geprobbeerd.

Ze komt wel naar je toe maar is bang voor de hand om het zo maar te zeggen.

Zijn hiervoor tips om je konijn minder bang te maken.

Groetjes danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hand niet naar haar uitsteken, pas aaien als ze echt bij jou komt. Ik zou het van haar initiatief laten afhangen. Misschien kan je je hand stilhouden zodat ze daar aan kan snuffelen, ze zal moeten wennen aan je handen.

Misschien iets uit je handen laten eten? Heb je dat al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn hartstikke tam, springen op schoot om wat te eten te pakken, zijn dan helemaal niet bang voor onze handen, ze zijn zelfs lief en voorzichtig met onze vingers als we ze iets kleins geven en rennen de hele dag achter ons aan, maar willen ook niet geaaid worden. Zelfs als ze op schoot zitten (waar ze dus zelf op klimmen) springen ze eraf als ik ze probeer te aaien, maar komen binnen 2 tellen weer terug voor iets lekkers. Misschien vinden ze het gewoon niet leuk. Ik leg me er maar bij neer, misschien gaan ze het ooit nog leuk vinden, misschien ook niet. Dat is dan ook goed.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen zijn net hetzelfde als je nieuwe konijn. Uit de hand eten, aan je hand snuffelen, interesse hebben in m'n handen, als ik ze tegen het gaas houd, komen ze meteen snuffelen, enz. Optillen vinden ze ook niet vreselijk, dus ze zijn niet bang van handen, maar ze willen niet geaaid worden. Drie van hen helemaal niet, eentje wil af en toe wel even gekriebeld worden op z'n kopje, maar ook maar voor drie seconden. Ik aai hen niet. Ik heb ook niet de drang of de wens hen te aaien. Het zit in hen niet in om geaaid te willen worden (wat een zin), dus verlang ik het ook niet van hen. Misschien is jouw konijn ook zo, en zal ze nooit willen geaaid worden. Gewoon met rust laten, de dag dat ze wíl geaaid worden, zal ze wel komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook bang. Als ik aankom (vooral met eten) vinden ze het wel interessant. Ze eten ook allemaal uit mijn hand. 2 kan ik dan af en toe heel even over hun kopje aaien, maar ze vinden het wel wat spannend. Bij de anderen lukt dat niet, of 2 keer in het jaar of zo ;) 1 konijn vindt het ongeveer al eng als je naar haar kijkt. Van de zomer ging ik als ik ze eten ging geven op mijn hurken zitten en zette het bakje eten voor me neer. Dan legde ik mijn handen plat op de grond voor (of achter, net hoe je het leest) het bakje. De konijnen moesten dan met hun voorpootjes op mijn handen staan om bij het eten te kunnen. Bij 1 konijn duurde het een paar dagen voor die het durfde, maar daarna durfde die het ook. Ik hield me dan ook heel stil. Ik liet ze zo niet het hele bakje leegeten hoor, zette het na een poosje op zijn plek zodat ze rustig verder konden eten, maar ik kon er wel een beetje hun vertrouwen mee winnen. Na een aantal dagen legde ik mijn handen niet plat op de grond, maar hield ik ze stil boven/naast het bakje. Dat vonden ze ook prima, zolangje maar niet echt beweegt. Ik was van plan om het zo op te bouwen dat ik ze dan op den duur voorzichtig kon aaien. Maarja, toen werd het slechter weer enz. en toen heb ik het niet meer gedaan. Toch denk ik dat als je veel geduld hebt en elke dag bijvoorbeeld zoiets doet, je ze toch wat tammer kan krijgen. Dat merkte ik al. Maar knuffelkonijnen zullen het nooit worden! Ach, ik vind het al leuk als ze af en toe iets uit je hand eten (ik geef nog wel bijna altijd het eerste brokje uit mijn hand), maar zo'n 'projectje' met je nijnen is ook erg leuk.

Tis wel een lang verhaal geworden ;)

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou haar eerst aan je hand laten snuffelen voordat je het eten neerzet/een gezonde snack aan je konijn geeft zo zal ze (met veel tijd en geduld) leren dat je hand iets fijns doet in plaats van iets naars. als ze je hand/de geur van je hand vertrouwd kun je voorzichtig maar niet te snel met je hand naar haar koppie toe gaan (doe het rustig zodat ze kan zien waar je hand heen gaat) uiteindelijk zal ze gaan vertrouwen en vind ze aaien denk ik fijn, volgens mij is het ook zo dat konijnen hun kop helemaal plat leggen en gaan knarsetanden als ze het aaien echt heel fijn vinden.

hihi dit is ongeveer zoals ik he heb geleerd van de fokster waar ik m'n allereerste konijn weg had.

succes hopelijk gaat ze je vertrouwen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

breezer was vroeger ook heel bang, en als ik hem aangeraakt had ging die zich grondig zitten wassen. namate die ouder werd kwam die uit zichzelf steeds meer na me toe. mocht ik eerst zijn kop aaien, en veel later ook helemaal. de laatste jaren springt die op schoot, en bij de dierenarts springt die altijd in me armen, zo van help me nou. Terwijl die in begin echt heel bang was voor mensen.

ik denk dan ook dat het gewoon tijd nodig heeft. en het ene konijn zal er inderdaad meer behoefde aan hebben dan een ander.

ook denk ik dat bij breezer zijn ziekte meegespeelt heeft, hij zat daardoor vaak even appart, en ging ik bij hem liggen om hem te steunen. toen hij nog niet zo was dat die geaait wou worden, heb ik het gewoon zo gelaten, ik ben het niet gaan opdringen. En het kwam uiteindelijk dus toch vanzelf. nu is die zo brutaal geworden, dat als ik met laptop op bank zit hij gerust boven op de laptop springt en onder me hand duwt om geaaid te worden.

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, ik heb sinds zaterdag ook een erg bang konijn. Het is een gecastreerde ram van ongeveer 4 jaar. Ik heb hem via via. Ik wilde graag een vriendje voor mn voedster Snowy. In principe heb ik dit konijn, Blacky, op proef om te kijken of het klikt tussen hem en Snowy. Maar hij is zo ontzettend bang. Als ik bij hem in de buurt kom, gaan zn oren plat naar achteren en begint hij te grommen. Om te kijken hoe hij reageert als ik dus dichterbij kom, heb ik ipv mn hand een grote knaagtak geprobeert. En dan springt hij grommend en bijtend naar voren. Ik schrok hier best van. Maar als ik hem hiermee afleid, dan kan ik met mn andere wel bij hem komen en Ls ik hem dan lekker in zn nek kriebel vindt hij het wel goed. Als ik hem dan optil, blijft hij ook rustig zitten en laat zich wel knuffelen.

Hij heeft nu een open hok met een ruime ren, maar hij gaat er zelf niet uit. Als ik vrij ben dan zet ik hem in de ren en gaat hij niet het trapje op om zn hok weer eens in te gaan, dus zet ik hem s'avonds uiteindelijk weer terug. Ik ga er vanuit dan zijn gedrag door verwaarlozing kom. Hij heeft zijn hele leven in een hok gezeten, zonder of met heel weinig aandacht. Zijn ren grenst aan de ren van mn voedster, zodat ze een beetje aan elkaar kunnen wennen. Hij geeft haar niet zoveel aandacht, maar als die in de buurt komt reageert zij niet zo vriendelijk. Mss omdat ze een nestje heeft gehad en het laatste kleintje nog maar net weg is??

Ik ga er vanuit dat met liefde, aandacht en ruimte het uiteindelijk wel goed gaat komen met Blacky. En hopelijk gaat Snowy hem dan ook wel leuk vinden em kunnen ze lekker bij elkaar.

Nou een heel verhaal. Hoop dat jullie mss wat tops hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat aanvalt is inderdaad een bang konijn. Konijnen vinden het helemaal niet leuk en zelfs doodeng om opgepakt te worden. Dat rustig zitten is geen rustig zitten, maar stil houden uit angst. Als je zijn vertrouwen wilt winnen zou ik hem dus vooral niet aanraken en oppakken, maar hem zelf naar je toe laten komen en zorgen dat hij altijd bij je weg kan lopen als hij dat wil. Heb geduld, geef hem zijn eigen ruimte en respecteer die, dus niet met je handen in het hok waar hij zit, dan is het niet meer zijn veilige plek, dan komt het uiteindelijk echt wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie. Ik zal het tijd en ruimte geven! En wat betreft het koppelen met mijn voedster? Zijn ze daar al aan toe? Of is het voor Snowy mss te kort na het vertrek van haar laatste kleintje? (afgelopen zaterdag). En heeft Blacky mss eerst wat langer de tijd nodig om aan de voor hem grote overgang te wennen?

Groetjes Claudia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Snowy is het denk ik alleen maar fijn als Blacky er snel bij zit, maar ik zou Blacky nog even laten wennen tot hij zich wat meer op zijn gemak voelt en gaan koppelen als je merkt dat hij zich wat fijner voelt. Maar het kan zijn dat mensen met meer ervaring daar anders over denken, dus even afwachten of anderen daar nog een mening over hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .