Ga naar inhoud

Kanker bij konijnen


Domino

Aanbevolen berichten

Na aanleiding van meerdere discussies ben ik wel eens benieuwd eigenlijk hoe hoog het percentage hier op BB ongeveer ligt van konijnen met kanker. En dan met name voedsters met baarmoederkanker. Je hoort percentages van 80% maar ook hele andere getallen. Natuurlijk zal het niet een exact iets worden, maar een beetje globaal bekeken.

Ik zat eerst te denken aan een enquete, maar ik weet even niet zo goed hoe ik dat het beste kan uitwerken. Maar misschien kan iedereen die dat wil een beetje vertellen hoe het is gegaan.

Ik zal beginnen, ben benieuwd wat eruit komt.

In totaal zijn er bij mij 7 konijnen overleden

5 voedsters, 3 door kanker, 2 door andere oorzaak (nieren en verstopping).

2 rammen, 1 door kanker, 1 door andere oorzaak (waarschijnlijk z'n hart).

Ook konijnen waarvan het bekend is dat ze het hebben of hebben gehad kunnen erbij geschreven worden.

Vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu 4 voedsters, die allemaal zijn gecastreerd, waarvan bij 2 baarmoederkanker is gevonden bij castratie in het voorjaar. Het gaat nu nog steeds heel goed, dus waarschijnlijk waren we er op tijd bij. Ging om konijnen van 4 jaar oud. Verder hebben we alleen konijnen gehad toen ik heel jong was (een nijn in zo'n klein rennetje >.>) dus daar heb ik geen weet van waaraan ze zijn gestorven. Maar ik heb mijn lesje geleerd, vanaf nu worden alle dames gecastreerd in hun eerste levensjaar!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet even denken hoe veel konijnen we nu in totaal hebben gehad, ook vroeger als kind.

Sowieso 1 voedster waar ik niks over kan zeggen want die is na een paar maanden weggegaan naar een konijnenberg ivm hoknijd, daar was niks mee te beginnen. Dat beestje was niet gelukkig bij ons.

2 voedsters die allebei iets van 5 zijn geworden, allebei dood door een kat.

1 ram die op 12-jarige leeftijd gewoon van ouderdom overleden is, veel sliep en heel rustig dood is gegaan.

1 weet ik eigenlijk niet zeker of het een ram of een voedster was (toen ik jong was interesserde me dat niet zo) die iets van 4 is geworden, lag op een dag met bloed uit de neus in het hok. Waarschijnlijk de toen nog net nieuwe ziekte VHD denken we achteraf.

Toen ik het huis uit was heeft mijn moeder nog 3 konijnen gehad. 1 heel jonkie uit de DW gehaald/gered met misschien EC, misschien hersenvliesontsteking, misschien hersenbloeding, de DA wist het niet. Na maanden behandelen met verschillende dingen heeft mijn moeder haar in laten slapen vanwege het rondtollen en niet recht kunnen lopen en dat niks werkte.

1 ram van Marktplaats gehaald door mijn broertje, met maden. Geen idee van leeftijd, na een week proberen de maden weg te krijgen in laten slapen.

1 konijn gevangen door de hond van mijn ouders, wel tam, hangoorkonijn, maar liep in de natuur. Leeftijd wederom onbekend dus, maar wel volwassen en ook al wat versleten, maar dat kon ook komen doordat hij lang in het wild heeft moeten overleven. Ik weet even niet meer waar die aan dood is gegaan, geen kanker in ieder geval, maar die hebben ze nog zeker iets van 2 jaar gehad.

Verder nog hierachter vorig jaar konijnen van de huisbaas gehad. Allemaal zeer vroegtijdig gestorven door natuurlijke vijanden en myxomatose. Zijn konijnen dus ook al niet dood aan kanker, huisbaas kort daarna wel overigens.

Verder mijn eigen konijnen nu maar die zijn nog geen jaar oud. In totaal dus 7 konijnen van vroeger thuis die allemaal op andere manieren dood zijn gegaan dan kanker.

Heb wel een cavia met kanker gehad trouwens, een mannetje, die is daar succesvol aan geopereerd toen hij 4 of 5 was. Maar da's dus weer wat anders. Ik geloof dat hij 8 geworden is uiteindelijk. Maar dat is het enige dier wat ik heb gehad dat kanker kreeg, we hebben nog vele, vele andere dieren gehad maar die cavia was de enige dierlijke kankerpatient in mijn hele leven en dat was dus niet echt een onoverkomelijk probleem.

Laten we het zo houden, even afkloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het geval van baarmoederhalskanker blijft het een lastige discussie. We hebben hier in de buurt een wat grotere, meer commerciële dierenkliniek en een wat kleinere dorpsdierenarts. De kliniek zegt dat vrouwtjes uit voorzorg altijd geholpen moeten worden en dat operatie 'fluitje' van een cent is. De kleinere dorpsarts zegt dat kans op kanker er altijd is, maar dat is bij mensen niet anders. Hij zegt dat het risico op complicaties bij een operatie veel groter is dan de kans dat je konijntje daadwerkelijk doodgaat aan baarmoederhalskanker. Natuurlijk kan het gebeuren en denk je achteraf misschien, had ik maar. Maar dat gevoel zal nog erger zijn als je konijntje de operatie niet kan navertellen.

Nogmaals, ik blijf het moeilijk vinden. Ik wil mijn konijntjes het best mogelijke leven geven, maar common sense blijft ook belangrijk. Bij mensen halen we ook geen lichaamsdelen uit voorzorg weg als er niets aan de hand is.

aangepast door Brabobuns
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in 2007 een volwassene Alaska voedster gekocht in een winkel. Ze wisten niet hoe oud zij was.

Ik wou haar castreren, en een maand later had ik een afspraak gemaakt bij de DA.

Na haar operatie zei de DA dat ze baarmoederkanker had, maar dat hij alles had weggenomen.

Normaal laat ik mijn voedsters nooit castreren, maar bij haar had ik precies een voorgevoel. En achteraf was ik heel blij dat ik dat heb laten doen!

Ik heb ook eens gelezen dat baarmoederkanker voorkomt bij oudere voedster.. Dus mijn Alaska zal wel al redelijk oud geweest zijn toen ik haar kocht. Zij is nog 4 jaar gelukkig & gezond bij mij gebleven met een vriendje voor haar. Ze is spijtig vorig jaar in de zomer gestorven, oorzaak onduidelijk ..

Ik mis haar, maar heb haar toch nog lang bij me kunnen houden door die castratie.

En in juni 2012 is mijn kleurdwergje ingeslapen, de DA zei dat een oogkanker had ofzo iets, achter haar oog ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee vrouwtjes konijnen gehad. Eentje is maar twee jaar geworden, de dierenarts had hier ook niet een duidelijke verklaring voor. De andere is 9 jaar geworden. Dat konijn heeft nooit ergens last van gehad.

Momenteel heb ik weer twee voedsters, maar die zijn nog te jong om er wat over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het met name interessant vinden te horen bij wie de kanker ook bewezen was. Er wordt vaak op het ook kanker vastgesteld, terwijl je dit onder de microscoop zou moeten bekijken.

Voorbeeldje: in de opvang hadden we een voedster met een enirme wam. Volgens de da kanker, met ook uitzaaiingen in de longen. Dat zag hij aan de ademhaling. Na een paar maanden was me rouw er nog en de wam veel kleiner. Toch geen kanker dus. Dit soort dingen moet je dus niet meetellen.

De meest voorkomende tumor in de baarmoeder bij mensen is bolgens mij gewoon een vleesboom. Dat is eenvoedaardige tumor. Misschien zijn dat wel al die plekjes die bij sterilisatie vaak gezien worden.

Ben benieuwd wat je gaat vinden, maar ik denk dat het een overschatting blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier het verhaal van onze voedster Lobke, van de baarmoederkanker die géén baarmoederkanker bleek te zijn.

Iets te lang en pijnlijk om nog weer eens helemaal op te schrijven.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?45333-De-wonderen-zijn-de-wereld-nog-niet-uit-!!!&highlight=

Helaas bleek het wel een tumor, allleen niet operabel.

Lobke is net 2 jaar geworden.

Verder nog een konijn (Snoet) gehad met een tumor op haar borst.

Zij heeft nog 5 maanden een heerlijk leventje kunnen hebben, totdat de tumor vastgroeide aan haar schoudergewrichten en zij problemen kreeg met het bewegen van haar pootjes.

Zij is 8,5 geworden.

aangepast door Sharon uit Nijmegen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb denk ik ook nog geen kankergevallen gehad, maar ik kan het niet zeker zeggen,ik heb er al meer moetenbegraven dan me lief is, maar allemaal om andere redenen: Izzy was mijn oude voedster (is hier op pensioen gekomen) die in haar slaap gestorven is, maar ik denk dat dat echt wel van ouderdom was, Bowen die waarschijnlijk rhd had, 3 jongen van een week of 5 half opgegeten terug gevonden (door wat weet ik nog steeds niet) 1 nog redelijk jong Arwen, die heeft geschreeuw en is doodgevallen. Zeus die kwam uit de opvang en lag een paar weken later dood onder z'n kot, ik denk verschoten van iets ,weggelopen en iets aan z'n hartje gekregen of zo, Denny laten inslapen (was gehandicapt en had doorligwonden) 2 jongen die ontsnapt zijn en iets gegeten hebben waar ze niet tegen konden (denk ik toch, ze zaten met een paar, 2 waren ontsnapt, ik heb ze gevangen en de volgende dag lagen ze dood) 1 jong nog blind uit het nest geraakt en op de een of andere manier in Scheppe der drinkbak gesukkeld is. Hal Jordan van diarree had hij al van kleinsaf last van dus ik denk niet dat dat aan kanker of zo kon gelegen hebben. Dotje die had gas en ik was net een lang weekend weg, toen ik terug kwam zag ik direct dat er iets niet juist was, maar dan was het al veel te laat. Pollux die lag dood op een dag dat het 36 graden was dus ik denk dat dat de warmte zal geweest zijn. Neytiri die was tussen de draad gekropen bij m'n mannetje, ongeveer een maand later lag ze dood, ik denk dat die zwanger moet geweest zijn en dat er iets mis gelopen is, ze was ook nog maar 6 maand dan. En dan nu vorige week de kleine Rue die de strijd tegen myx verloren heeft.

Dus zoals ik al zei, ik denk niet dat daar ééntje met kanker tussen zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .