Ga naar inhoud

Verslag: Konijn met Myxomatose, hopen op een positieve afloop!


SuperLiesje

Aanbevolen berichten

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ben vandaag toch maar weer naar de dierenarts gegaan, nijn is op zich nog redelijk fit voor zijn doen, maar ik vond dat hij toch teveel moeite had met ademhalen :( hij krijgt nu naast de bactrimel ook nog een 10 daagse kuur baytril. Hij heeft vandaag de eerste injectie bij de DA gehad en de komende 9 dagen mag ik zelf spuiten. Als dit niet gaat helpen dan is het helaas wel einde verhaal voor nijn :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een combinatie van beide :( DA hoorde zijn longen wat kraken, en hij kan ook niet (goed) meer door zijn neus ademen. Vind het echt vreselijk om nijn zo te zien! Hoop dat hij snel wat opknapt.. Heb ook zelf de dosis metacam verhoogd, op advies van de kliniek in Utrecht. En ik probeer zo veel mogelijk voer bij hem naar binnen te krijgen. Hoop wel dat ik vanmiddag nog even langs DA kan voor meer Ciseral, want hij krijgt op het moment echt te weinig vezels binnen en dat vinden zijn darmen niet heel leuk :( Ook probeer ik nu 's avonds met hem te stomen, had wel het idee dat hij dat fijn vond gisteren. Had vanochtend ook het idee dat hij ietsje minder slecht was, of in ieder geval niet slechter.. maar weet niet of dat is wat ik wil zien of dat het daadwerkelijk beter gaat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het wat is hoor, maar ik heb hier eens een topic gelezen van een konijn met verstopte luchtwegen. Ik weet niet meer goed wat hij had, maar die mensen zetten iedere dag het konijn in de badkamer als ze zelf gingen douchen, dus 2x per dag of in ieder geval 1 x per dag geloof ik en daar knapte hij steeds erg van op. Ze gingen dan goed heet douchen met eucalyptus en dat soort dingen geloof ik en door de stoom die vrijkwam werd hij steeds helemaal blij in de badkamer. Het is uiteindelijk niet goed afgelopen, los daarvan, maar het bood wel verlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zon kunststof opbergbak, daar zet ik nijn in en een pannetje gekookt water met eucalyptus erin, en dan een handdoek over de bak. Ben vanochtend nog langs de DA gereden want doordat hij slecht eet, en op het moment alleen nog papjes van olvarit krijgt, doen zijn darmen nog maar bar weinig :( heb dus nog maar wat cisaral opgehaald. Heb wel echt een top DA, want ik mocht het gratis meenemen!!

Ik ga zo nog maar even met hem stomen, hopelijk wil hij daarna wat verse grasjes eten ofzo!!

Ik heb wel besloten dat als hij woensdag nog geen verbetering toont, ik ermee ophoudt. Ik hoop zo dat er snel een omslag komt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik was in het begin nog best positief, inmiddels begin ik een beetje bang te worden dat het niet meer goed komt! Ik zal wel voor hem blijven knokken, wie weet slaat het nog om!

Heb hem net even 10 minuutjes gestoomd, en daarna wou hij zowaar een paar grasjes eten. Naar omstandigheden is hij ook nog best fit. Hij wast zich nog, hij gaat nog op zijn achterpoten staan om de boel te onderzoeken.. Het grootste probleem is echter dat hij niet goed kan ademhalen :( zal hem zo nog even wat olvarit proberen te geven :) en miss nog wat zoutoplossing in de neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tilli kan ook niet goed meer ademen, ondanks de neusdrupjes en de hoestsiroop, hoe doe je dat stomen dan??????

Lonja ik ben de eucalyptus aan het proberen he nu! Het is wel zo'n schaaltje waar een kaarsje onder moet, maar ik voelde het al frisser worden in m'n neus, dus ik hoop Tilli ook!

Wie weet werkt het een beetje!

Wat ik zelf altijd heel fijn vind werken met stomen (is wel echt superheftig in het begin dus pas er goed mee op want het is dan erg sterk, veel te sterk voor een konijn misschien) zijn stoomdruppels van A. Vogel. Vroeger heette het Po-Ho-olie maar tegenwoordig heet het Cinuforce. Vind dat altijd beter werken zelf dan Eucalyptus, wie weet helpt dat ook beter. 't is niet dat je er een longontsteking mee tegengaat natuurlijk maar de boel komt wel goed los dan.

Ik heb wel besloten dat als hij woensdag nog geen verbetering toont, ik ermee ophoudt. Ik hoop zo dat er snel een omslag komt!!

Ik kan het me voorstellen hoor, maar als je de verhalen van ChloëC leest dan gaat het na 2 weken nog helemaal niet beter. Ik denk dat je daar sowieso niet op hoeft te rekenen. Dat diepe dal duurt wel even, dat is niet na een paar dagen voorbij.

Maar niet om je keuze in twijfel te trekken hoor, ik weet zelf niet eens of ik er uberhaupt nog aan zou beginnen, een konijn met myx erdoor proberen te krijgen, dus ik zeg zeker niet dat het een ongegronde beslissing is want het is een heel zware periode voor jou en het konijn vooral, met heel onzekere afloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal hem zo nog even wat olvarit proberen te geven :) en miss nog wat zoutoplossing in de neus.

Olvarit kan je geen weken blijven geven en het doet niet gek veel behalve de darmen op gang houden en misschien wat suikers om op te blijven leven. Heb je geen gewoon dwangvoer zoals Critical Care bijvoorbeeld? Of brokjes oplossen in water en zo een puree van brokjes die je op die manier zodanig kan verdunnen dat ze in het spuitje kunnen? Dat lijkt me beter qua voedingswaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel critical care als brokjes die ik kan weken in water, nijn vind dat alleen echt niet lekker :( ik ga het vanavond nog wel eens proberen, want ik denk zelf ook dat dat kwa voedingswaarde en vezels beter is :)

Ik vind het echt zo vreselijk om hem steeds door zijn mond te zien en horen ademhalen!! Heeft iemand daar nog meer tips voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook nog wel eens wil werken om ze meer lucht te laten krijgen zijn bisolvondruppels voor kinderen. Mijn voedster heeft hier heel veel aan gehad toen ze vastzittend slijm had door snot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ga morgen meteen even bij de drogist langs!

Nijn lijkt niet slechter dan gisteren :) ik hoop maar dat dat een goed teken is!! Hij wil de critical care gelukkig wel eten uit een spuitje! Zijn darmen doen het echt minimaal op het moment, dus ik hoop dat dat beter wordt als ik regelmatig een paar ml van de critical care bij hem naar binnen krijg!

Ik had ook het idee dat hij vandaag wat meer tegenstribbelt als anders! Vandaag is dag 4 van de baytril kuur, en daarnaast krijgt hij ook nog 2x daags bactrimel. Ik heb nu een pan met heet water en eucalyptus naast hem gezet met een handdoek erover :) we gaan het maar weer afwachten!! Ik hoop echt dat hij snel tekenen van opknappen gaat vertonen!! A.s. Woensdag is het precies 2 weken geleden dat hij de eerste symptomen kreeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .