Ga naar inhoud

Gescheurd oor


Marjannetje

Aanbevolen berichten

Flupke heeft gisteren tijdens de koppeling haar oor gescheurd. Er zit een scheur van zo'n 2 cm. Ik had helaas maar weinig vertrouwen in de dierenarts. Hij probeerde het oor eerst te nieten, maar ging hier zo haastig mee aan de slag,dat het volkomen mis ging en Flupke helemaal wild werd, arm beestje. Omdat ie in het wilde weg aan het nieten was geweest, waren de nietjes verkeerd terecht gekomen en moesten ze er ook weer uit. Echt ongelooflijk, wat een prutser, die dierenarts. Toen ik thuiskwam, bloedde de wond flink, terwijl de wond nauwelijks bloedde toen ik er kwam.

Hij heeft Flupke antibiotica toegediend en ik heb antibiotica meegekregen (op het doosje staat 'kuur afmaken', geen idee of dat betekent dat het hele flesje gewoon leegmoet,maar ik zal maandag eens bellen naar de dierenarts om dat te vragen).

Ik vroeg me af of ik nog iets moet doen met die wond. De dierenarts zei van niet, maar ja... in hem had ik dus maar weinig vertrouwen. De scheur zit nu aan mekaar vastgeplakt door het opgedroogde bloed. Is het goed om dat zo te laten of juist niet? Moet ik de wond schoonmaken met een ontsmettingsmiddel of moet ik het gewoon zo laten? Ik heb Flupke nu binnen zitten, buiten lijkt me niet zo verstandig met zo'n gescheurd oor.

Ik hoop dat jullie me hierin kunnen adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig... nieten?

Vorig jaar heb ik hier ook een knokpartij gehad waarbij een van de konijnen ook een scheur in haar oor had opgelopen. Plus nog 2 flinke wonden op haar kont.

De dierenarts heeft die 2 wonden weer in elkaar gepuzzeld en bij het oortje heeft hij een minirandje afgesneden omdat dat "dode huid" was en dat zou niet meer aan elkaar groeien. Dus hij heeft dat afgesneden en de "verse" randjes weer aan elkaar gehecht. Dat is heel netjes gebeurd en ook heel netjes genezen.

Ik heb nog een paar foto's gevonden:

Bij die pijl zat de wond

Foto-CFWRVXIL.jpg

Foto-NB8YHV7L.jpg

Je ziet dat er een heel klein deukje in het oorrandje is gekomen, maar verder ziet het er heel netjes uit

Foto-MXFNJANU.jpg

Ik snap daarom niet zo goed dat het met nietjes is geprobeerd en nu dus alsnog niet goed gelukt is. Het kan zo mooi worden opgelost. Maar ik weet niet hoelang je ermee kan wachten omdat het op een gegeven moment gaat genezen en dan is het niet meer te hechten. Ik was al vrij laat, (wond aan haar oor was die avond ervoor ontstaan en op haar kont die morgen, daarna meteen naar de dierenarts gebracht).

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ok, ze moest bij mij zowiezo onder narcose want die gaten op haar kont waren echt heel ernstig. Ik dacht eerst ook van nou ja... jammer van het oortje, maar achteraf ben ik wel heel blij dat hij het toch ook gehecht heeft.

Ik gok dat het niet meer netjes aan elkaar zal groeien en dat je over een tijdje 2 losse flapjes hebt als het ware. Hou wel in de gaten of het niet gaat ontsteken. En of je het schoon moet maken.... mja ik zou het denk ik wel doen. Ik heb het bij mijn konijn toen wel gedaan, maar goed, dat was toen wel al gehecht. maar ik heb het bloed er wel een beetje afgeveegd zodat ik kon zien of de huid mooi roze bleef of dat het rood werd, en dus ging ontsteken. Wat gelukkig niet gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan een lauwwarm biotex oplossinkje maken en dan met een doekje dat schoon is en niet pluist het een beetje afdeppen misschien? Biotex wordt ook wel gebruikt om bijvoorbeeld vuile schaafwonden in te weken enzo.. het wordt als wasmiddel verkocht (meestal groen doosje met poeder) omdat het eiwitten afbreekt dacht ik. Heb zowel mezelf als een konijn er in het verleden mee behandeld en dat ging prima, het prikt ook niet dus dat is erg fijn.

Jammer joh dat het koppelen zo moest aflopen, hopelijk gaat het niet ontsteken en ach, wat littekens hier en daar is zo lelijk nog niet. Als het beestje er verder geen last van heeft dan moet het maar zo, toch?

Rare dierenarts trouwens als hij het zo aan het bloeden maakte tijdens het nieten... lijkt me niet de bedoeling nee :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik heel eerlijk zijn?

Konijnen die hier wonden hebben opgelopen door een een ander konijn of wat dan ook in ieder geval aan de oren, word nooit wat mee gedaan. Geen eens antibiotica.. Ja, dat lijkt heel hard te klinken, maar die wonden genezen allemaal gewoon, alleen tjah voor de mooi zit er een scheur in, maar ach die heb ik zelf ook dus zou het daarvoor zelf niet doen...

Nu betekend het niet dat ik tijdens het koppelen zoveel oorwonden heb, maar een enkele keer komt het voor voornamelijk bij hangoren en vooral in groepen. Laatst een Vlaamse Reus uit het niets 2 snedes in zijn oor, waarvandaan weet ik nog steeds niet is prachtig opgedroogd alleen nu scheurtjes die blijven zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah zoals ik aangaf ik doe er 0,0 aan en zie het toch met enige regelmaat als opvang en ze blijven dan ook gewoon buiten. De volgende dag is het over het algemeen helemaal ingedroogd.

Het zijn gewoon dunne flapjes die oren die snel wat hebben. Hoe groot is de snede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam er bij nijnemans pas veel later achter dat er een scheurtje in zijn oor zat. Hij leek er geen last van te hebben, bloedde niet en zag er voor een wondje mooi uit. Ik heb het tijdens de haakjes controle voor de zekerheid na laten kijken maar om heel eerlijk te zijn is daar ook niet mee gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jacks heeft tijdens de koppeliing ook een scheur in oor gehad en een hap midden in oor, het scheurtje zie je nog een heeeeeeeeeeel klein beetje nu, maar het hapje midden in zijn oor zie je niets meer van (mssn onder zn haar wel maar daar kan k niet naar kijken) ik had er een heel klein beetje betadinezalf op gedaan 1malig. maar ik zou gewoon uitgaan van wat aniek zegt die heeft er veel meer ervaring mee en het gewoon zo laten genezen en wel even in de gaten houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oor is ongeveer 2 cm. ingescheurd. Het bloedde ook bijna niet hoor, maar ik heb voor de zekerheid wel de dierenarts gebeld en die vond dus dat ik langs moest komen. Toen hij aan het nieten was geweest, bloedde het oor wƩl en moest ik het steeds droogdeppen, thuis ook nog. Dus de dierenarts heeft het alleen maar erger gemaakt. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster hing de bovenkant van het oor nog maar met een heel klein stukje vast (ik schat een halve centimeter). Ik was niet thuis toen het gebeurde. Ik was van 's morgens t/m 's avonds weggeweest en alles was al droog toen ik het ontdekte. Na een paar dagen ben ik naar de dierenarts geweest en hebben ze de bovenkant van het oor ervan afgehaald. Ze hebben toen het oor wat rechter gemaakt uiteraard alles onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schrikken is dat, als zoiets gebeurt! Wij hebben het hier aan de hand gehad met Woody. Eerst een winkelhaak los op zijn oor, daarna zijn andere oor van onderop ingescheurd.

In twee weken tijd hebben we hem twee keer onder narcose laten hechten. De gehechte scheur was na 2 dagen echter weer open omdat de knoopjes van de hechtingen gewoon losgingen, echt vrij waardeloos was dat eigenlijk.

We besloten daarop om hem niet nog een keer te laten hechten, en.... het is prima genezen.

Dus wat Aniek zegt, daar sluit ik me eigenlijk voor een groot gedeelte bij aan.

Geen gedoe met biotex en andere middeltjes zou mijn advies zijn, hoe meer je dat gaat doen, hoe meer je de wond irriteert. Een lichaam kan wondgenezing prima zelf regelen, mits het geinfecteerd is, dan zou je wel wat mee moeten helpen.

Als je het met rust laat als de wond er verder rustig uitziet, geneest het snel.

Hetzelfde gedaan toen er een stuk van Pientjes bovenlip los hing. Wel naar laten kijken, maar niks aan laten doen.Het is prima genezen, je ziet het bijna niet meer.

Veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schrikken is dat, als zoiets gebeurt! Wij hebben het hier aan de hand gehad met Woody. Eerst een winkelhaak los op zijn oor, daarna zijn andere oor van onderop ingescheurd.

In twee weken tijd hebben we hem twee keer onder narcose laten hechten. De gehechte scheur was na 2 dagen echter weer open omdat de knoopjes van de hechtingen gewoon losgingen, echt vrij waardeloos was dat eigenlijk.

We besloten daarop om hem niet nog een keer te laten hechten, en.... het is prima genezen.

Dus wat Aniek zegt, daar sluit ik me eigenlijk voor een groot gedeelte bij aan.

Geen gedoe met biotex en andere middeltjes zou mijn advies zijn, hoe meer je dat gaat doen, hoe meer je de wond irriteert. Een lichaam kan wondgenezing prima zelf regelen, (mits) tenzij het geinfecteerd is, dan zou je wel wat mee moeten helpen.

Als je het met rust laat als de wond er verder rustig uitziet, geneest het snel.

Hetzelfde gedaan toen er een stuk van Pientjes bovenlip los hing. Wel naar laten kijken, maar niks aan laten doen.Het is prima genezen, je ziet het bijna niet meer.

Veel beterschap!

Anders zeg je juist precies dat de wondgenezing alleen prima zelf geregeld kan worden als de wond geinfecteerd is:P

Chevy heeft een jaar terug zijn oor ook flink gescheurd gehad. Daar is niks aan gedaan, maar dat is niet goed dichtgegroeid. De randjes zijn wel netjes genezen en bovenin zit een klein littekentje, maar verder zie je er eigenlijk ook niks van omdat hij lang haar op zijn oortjes heeft.

Hij had toen ook een scheurtje in zijn lip en mijn DA heeft dat toen ook met krammen (nietjes) vastgezet. Dat laat ik echt nooit meer doen bij een konijn. Vond het super zielig en grof, en hij heeft er nog een lelijke ontsteking aan overgehouden ook omdat het niet goed schoongehouden kon worden...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ahh sterkte ermee,

ik heb het ook met een van mijn nijntjes die ik gered heb,

er zit een gaatje in haar oor waar je je vinger door kan doen maar ze eet drinkt

en haar uitwerpselen zijn goed dus ik doe er niks aan !

ze heeft het omdat ze vroeger mishandeld is verder niks aan te doen en het gaat goed dus ik laat het ook zo.

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een oor gehad met een scheur van zo'n 2 cm...

Dierenarts deed/doet hier in principe niets aan...

Verder eigenlijk gewoon goed genezen..Het scheurtje 'verdween' eigenlijk min of meer tijdens het helingsproces..

Overigens heeft bloeden Ć³Ć³k een functie hĆØ !

Met het bloed spoelt ook het vuil weg..

Sluit me dus aan bij Aniek..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! Het oortje geneest goed hoor en hij lijkt er ook weinig last van te hebben. Volgens mij is ie dolblij dat ie nu bij de andere twee konijnen weg is, eindelijk weer een beetje rust, hij was zo ontzettend bang.

Christa, ik ben gestopt met de koppeling. In de bijkeuken ging het zo ontzettend goed, maar eenmaal weer in de ren ging het weer vreselijk mis. Spot en Alice zaten al in de ren, dat ging supergoed tussen die twee. Die heb ik toen even apart gedaan in het hok ernaast. Toen Flupke en Fluffie in de ren en dat ging dus fout. De scheur in zijn oor heeft mij doen besluiten om te stoppen met de koppeling. Ik vind het moeilijk om te accepteren, want in de bijkeuken ging het heel erg goed en helemaal in het begin heb ik een prachtige foto gemaakt van de vier nijnen die naast mekaar zaten te eten (mijn profielfoto), wat een geluksmomentje was dat! Ze haten mekaar dus niet, anders hadden ze elkaar direct wel afgemaakt. Maar Flupke is zo ontzettend bang, al die tijd al geweest, dat ik heb besloten om ze in twee koppels te houden. Heel erg jammer, dit had een paar weken geleden niet voor ogen, maar voor hun maakt het eigenlijk niet uit, met z'n tweetjes of met z'n viertjes. We passen de ruimte zo aan, dat ze allemaal voldoende bewegingsvrijheid krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat wel verstandig is. Zeker nu er ook een gewonde is gevallen. Ik dacht eerst dat het jullie hangoor was. Waarschijnlijk omdat hangoren wel vaker in de weg hangen bij een koppeling en omdat de namen zo op elkaar lijken. Een viertal met deze 4 wordt gewoon heel lastig. Ik zat al te twijfelen je te adviseren Flupke om te ruilen, maar ja, als je een dier een tijdje in huis hebt, doe hem dan nog maar eens weg... Fijn dat hij toch kan blijven. Als koppel met Alice zullen ze ook heel leuk zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ook even moeten nadenken wat we zouden doen met Flupke, maar Fluffie greep Alice vervolgens ook, dus toen hebben we maar besloten om haar weer samen met Flupke te zetten en er twee koppels van te maken. We willen Flupke en Alice nu inderdaad ook niet meer missen, ze hebben ook zo'n plezier in de ren, dat wil je ze nu ook niet meer afnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts die een konijn niet, hoe gestoord kan die wezen, logische reactie van het konijn.

Hier bij een groep al eens meegemaakt dat een konijn inene een ravage als oor had. Zo trof ik haar sochtends aan en gezien het allemaal opgedroogd was niks schoongemaakt in afwachting hoe het zou genezen. Bij haar was haar oor echter zo'n ravage dat ze er nog wel een ontsteking in heeft gehad, dit heb ik elke dag schoongemaakt en uiteindelijk is haar oor bijna 100% normaal geworden zonder enig litteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .