Ga naar inhoud

Onslow eet niet meer


happy211

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of het hier hoort, of bij voeding, maar Onslow eet niet meer.

Hij zit/ligt languit lusteloos, drinkt niet en eet niet. Geen brokjes, hooi of wortelloof.

Eerst dacht ik dat het door de warmte kwam, dus had ik hem in de garage gezet waar het iets koeler was(ja, ik heb gedacht aan de temperatuursverandering, niet te groot en plotseling). Dit hielp echter niets en toen ik hem weer terug in zijn hok zette voelde hij eerder te koud aan.

Vanochtend at hij nog gewoon goed, maar toen ik om half 4 wat wortelloof ging brengen at hij niets en zat hij stil in een hoekje. Ik dacht meteen dat er iets mis was, maar heb eerst toch wat afgewacht, maar toen hij 's avonds (5 uur) nog steeds niets wilde eten heb ik hem appart gezet in de garage.

Zelf vermoed ik gas/verstopping, maar ik hoop enorm dat ik het mis heb want hieraan is Happy vorig jaar ook gestorven. Ik heb geen idee waardoor het zou kunnen komen, er is totaal geen wijziging in voeding ofzo.

Ik heb wel aan de buik gevoeld, maar ik voelde geen verschil. Normaal laat hij niet echt aan zijn buik zitten(hij is nogal schuw), dus ik heb het vergeleken met Tosca. Die is nog helemaal hetzelfde als normaal, energiek, eet goed en drinkt goed. Eigenlijk voelde ik bij beide geen beweging bij de buik(behalve de ademhaling natuurlijk).

Hij kijkt nog wel helder uit zijn ogen, vind ik.'

Als ik hem morgenochtend hetzelfde aantref(laten we vooral hopen niet erger), wat kan ik dan het beste doen?

Ik zal sowieso de dierenarts bellen en er langsgaan als ze dat zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ben je vanmiddag niet al naar de dokter gegaan? Dit is spoed...

Een konijn dat lusteloos is, niet eet en niet drinkt, is er erg aan toe. Ze laten al zo laat mogelijk merken dat het niet goed gaat met ze, dan is het spelen met hun leven door nog véél langer te wachten.

Een konijn dat langer dan 12 uur niet eet, krijgt last van stilliggende darmen en probeer die maar eens aan de praat te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad niet wachten tot morgen, maar gewoon nu naar een dierenarts gaan. Niet eten is hier altijd een reden voor alarm. Ik kijk het hooguit een uurtje aan als er geen andere verschijnselen zijn. Dan nog niet eten? Dan gaan we gelijk richting dierenarts.

De meeste dierenartsen hebben een avondspreekuur, dus als je dit eind van de middag ontdekt, is het sowieso handiger direct heen te gaan. Nu zit je te twijfelen vanwege de nacht. Maar goed, deze opmerking heb je nu niks meer aan natuurlijk...

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, en ik heb er inderdaad ook enorm veel spijt van dat ik niet meteen mijn vader van zijn werk heb opgebeld om me met spoed naar de dierenarts te brengen. Maar helaas kan ik daar nu niets meer aan doen. Enig idee wat ik nog wel kan doen om hem te helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem totdat je naar de dierenarts kan dwangvoeren met babyhapje wortel, of als je biks als voer geeft, in water zacht laten worden en dat met een spuitje geven. Zo snel mogelijk naar de DA want de darmen kunnen stil gaan liggen als ze niks eten en dat overleven ze meestal niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je absoluut adviseren nu nog naar een dierenarts te gaan, na 12 uur niet eten gaan de darmen stil liggen en na 24 uur is dit in de meeste gevallen fataal. Je bent dan al meer dan 12 uur op weg dat is echt veel te lang ik zou naar de spoed gaan.

@ JessicaS

Ik zou het risico met dwangvoeren niet geven op dit moment, als het een verstopping word en je gaat dwangvoeren maak je het alleen maar erger zeker met biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of zeker proberen te dwangvoeren, zodat de darmpjes zeker niet stilvallen! Als hij graag fruit eet, kan je een fruitpapje maken met eventueel wat Critical Care of als je dat niet in huis hebt, wat biks laten weken. Belangrijkste is dat hij wat binnen krijgt, met een spuitje of een mini-lepeltje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een beetje kunnen dwangvoeren. Twee spuitjes geweekte biks zo ongeveer. Ik zou het liefst per direct naar de dierenarts gaan maar mijn vader is echt onredelijk. Dat is ook de reden waarom ik niet meteen naar de dierenarts ben gegaan, ik hoef het niet eens te vragen mijn vader zou me nooit brengen. Ik mag hem niet eens in huis halen! Zijn hele huis zou gaan stinken naar konijn omdat hij alles onderpist. Ja natuurlijk, een konijn dat al zo lang niets gegeten of gedronken heeft... Sorry, jullie hebben natuurlijk niets aan mijn frustraties... Ik mag er niet eens bij blijven vannacht. Weet iemand misschien of dierenartsen van de praktijk in Roosendaal aan huis komen voor zoiets, mocht het morgen nog kunnen? Ik weet dat jullie allemaal zeggen dat het nu moet, en dat weet ik. Maar dat krijg ik echt niet voor elkaar. Als hij deze nacht niet doorkomt vergeef ik het mezelf nooit, maar mijn vader nog veel minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet je niet. Bij een verstopping kan dwangvoeren zelfs schadelijk zijn.

Het is nooit verstandig om adviezen te geven op een forum. Je hebt het dier niet gezien en onderzocht. Als het nu om iets kleins gaat... Maar niet eten moet je altijd als ernstig beschouwen en dat moet altijd snel door een dierenarts beoordeeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reactie was nog voor Vicky.

Jammer dat de dierenarts niet gaat lukken. Het is heel moeilijk om nu goed advies te geven. Helaas kan het gewoon heel hard gaan als een konijn niet eet. Ik hoop voor je dat het meevalt, maar ik hoop wel dat je morgenvroeg alsnog actie kunt ondernemen.

Wat is dat toch, dat ouders wel dieren willen aanschaffen maar er niet voor willen zorgen? En fijn voorbeeld ook....

Sterkte TS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd geweten dat ze mijn verantwoordelijkheid waren en dat mijn pa zich er niet mee ging bemoeien, maar dat hij zo harteloos kon zijn... Ik heb nog een keer veel op internet gelezen (het minste dat ik kan doen) en denk dat het toch gas is. Die symptomen komen het meest overeen. Het was heel sterk verdund, en er staat dat je beestjes met verstopping wel veel moet laten drinken, dus ik hoop heel hard dat het geen kwaad doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begrijp je frustratie happy maar denk je dat morhen wel haat

lukken om naar een da te kunnen

volgens mij komt elke da thuis als het niet anders kan

sterkte met je konijn

cristaaa daar verbaas ik me ook al een tijdje over dat de ouders gewoon nee

zeggen tegen een da

je leest het helaas best veel en ze geven zeker geen goed voorbeeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .