Ga naar inhoud

SPOED Urinebrand. Maandag op vakantie


Aanbevolen berichten

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ga gewoon eens recht tegen de hele groep in :-)

Een poosje terug had Raffi van mij ook "urinebrand", kale achterpootjes, roodachtig, geirriteerd. Heb toen ook foto's hier gepost, gelijk aan die van jou. Begrijpelijk genoeg kreeg ik toen van velen de optie EC aangedragen, maar kon dat ook eigenlijk zelf niet helemaal goed plaatsen. Ben toen naar de arts gegaan, die kon zich ook niet vinden in de optie EC. Heb toen urine opgevangen, is nagekeken, kon niks vreemds in ontdekt worden. En toen kwamen we dus uit op de optie...schimmel! Ik zag na een poosje pas dat er ook "droge" plekjes leken te ontstaan en ineens zag ik ook meer 'schilfertjes'. De DA heeft dat onder de microscoop gelegd en het bleek ringworm te zijn. Dussss wellicht ook een optie voor jou: geen EC maar een schimmel oid.

Ik zag die schilfers namelijk eerst ook niet en dacht ook aan urinebrand.

En ik snap ook heel goed dat je het niet eerder hebt ontdekt. Ik til mijn konijnen ook nooit op, als daar geen aanleiding toe is.

Ik heb een paar weken geleden een paard met ringworm gehad... Laat ik dat dan maandag ook maar even melden bij de dierenarts. Bedankt voor je reactie! Dat maakt dat ik weer inzie dat het niet perse iets heel ergs hoeft te zijn.

En Zwarte Panter: jou berichtje zorgde niet voor de paniek hoor.

Ik heb hier nu een zieke hond, een jaarling veulen met een gebroken knie, een paard met een gedragsprobleem en 2 konijnen met urinebrand. Ik ben dat allemaal even moe geloof ik. Het zijn 2 leuke koppels, ik wil dat zó graag zo houden!

Bedankt voor jullie hulp!

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het enerzijds maar al te goed, want ook ik heb de ellende van EC van dichtbij moeten meemaken....Maar soms vind ik wel dat hier op het forum erg snel wordt geroepen dat alles gerelateerd wordt/is aan EC....Het is goed dat mensen bedacht worden gemaakt op de mogelijkheid en de symptomen van EC, maar het zorgt tegelijkertijd ook voor heel veel onrust en zorgen bij mensen, juist omdat iedereen het continu blijft benadrukken in een topic.

Misschien is het een goed idee om een topic vast te zetten bij "gezondheid" puur en alleen mbt EC. Dan kan daar naar verwezen worden indien er mogelijk sprake zou kunnen zijn van EC en kunnen mensen al hun ervaringen ermee beschrijven in dat topic. Andere mensen kunnen het dan rustig lezen en zelf conclusies trekken en er van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reactie is uiteraard niet specifiek op dit topic bedoeld...Het valt mij alleen op dat het heel erg vaak en veel in topics wordt aangehaald. En het zorgt hoe adn ook voor paniek bij veel mensen. Dus misschien met iets meer beleid?

Vandaar mijn voorstel tot een vast topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reactie is uiteraard niet specifiek op dit topic bedoeld...Het valt mij alleen op dat het heel erg vaak en veel in topics wordt aangehaald. En het zorgt hoe adn ook voor paniek bij veel mensen. Dus misschien met iets meer beleid?

Vandaar mijn voorstel tot een vast topic.

Ik weet niet of een topic veel verschil gaat maken. Het is ook een beetje onhandig denk ik. Ik ben het wel met je eens dat het veel gesuggereerd wordt, maar het punt met EC is ook een beetje dat het veel voorkomt. En dat niet elke dierenarts het kent. Dus het is erg dubbel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep klopt, daar heb je ook gelijk in. Juist vanwege het feit dat veel mensen het ook niet kennen, inclusief DAs, zou er wel wat meer aandacht op gevestigd mogen worden. Maar dat kan dus ook op één plek, dan is het nog leerzaam voor iedereen ook en blijven ervaringen vaststaan. Maar goed, laten we hopen dat het nu gewoon geen EC is, maar ringworm oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad erg mooi zijn. Nog nooit gehoord/gezien bij konijnen, had er ook nooit aan gedacht.

Wat ik overigens bedoel met 'niet handig' is dat je toch graag in je eigen topic, specifiek op jouw situatie en vragen, antwoorden wil. Dus ik denk dat het moeilijk is om zoiets centraal te doen. Je kunt er natuurlijk wel ervaringen in zetten inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel fijn hoor, om te horen dat het EC zou kúnnen zijn, maar niet hóeft te zijn.

Nu kan ik maandag naar de dierenarts en de vragen stellen die ik moet stellen.

En hem dus ook vragen wat hij vind van de optie EC. Maar ik hoef ook niet wakker te liggen en met knipperlichten en sirene naar de dierenarts omdat er staat dat het EC zou KUNNEN zijn.

We moeten niet vergeten dat het hier een forum is hé.

De dierenarts stelt de diagnose.

Maar wat is het ontzettend fijn als al die mensen even met je meedenken en je zorgen een beetje verlichten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De urine van Floortje is rood.

Niet geel, niet bruin, ook niet echt oranje.

Knalrood is het ook niet, maar het is toch wel degelijk rood.

Het opvangen van urine ging prima. Ik waag later vanavond nog een poging, en dan afhankelijk van het tijdstip waarop ik morgen bij de da moet komen nog een keer. Maar ik heb nu in ieder geval iets staan.

Zegt dit nog iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend!

Mijn rammetje is ook overdreven zindelijk. Toen hij met z'n vriendinnetje naar de dierenarts ging en zij onder het mes moest, hebben ze 'm al die tijd in z'n vervoersboxje gelaten. En dat is natuurlijk geen toilet. Van zeker tot 8 tot 13u30 heeft 'ie z'n keuteltjes en plas opgehouden. Hij had ook hoge nood toen hij weer thuis was.

In ieder geval, succes morgen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang mag ik haar hier laten zitten? Ze keutelt wel, ik bied haar regelmatig drinken aan en ze krijgt ook steeds wat sprietjes hooi.

Maar plassen, nee dus. Ze zit nu al vanaf 17.00 in die transportbox.

Trouwens nog een nieuwe vraag:

Ik heb maar 1 transportbox die in de auto kan.

De 2 voedsters tijdens de autorit bij elkaar zetten is vragen om moeilijkheden zeker?

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je gevoel heel goed begrijpen hoor. 11 jaar geleden had ik net een relatie met mijn vriend (nu mijn man) en we gingen toen op vakantie. Toen we onderweg waren naar Schiphol, kregen we een telefoontje van mijn zus: onze fret was aan het bevallen. We waren in eerste instantie enthousiast natuurlijk, maar ja, je kunt niks beginnen en ook niks zien. En toen begon de ellende: er zat 1 jonkie in die niet goed was en die hield de hele bevalling op met als resultaat dat alle jonkies niet goed waren. We werden plat gebeld en hadden op een gegeven moment zoiets van: ga ajb naar de dierenarts en vraag om hulp, vanuit Turkije kunnen we niks. Helaas is het met het nestje niet goed gegaan, maar het vrouwtje is toen wel blijven leven (en gelijk gesteriliseerd).

Nu zeggen we (als we op vakantie gaan, maar dat is de laatste jaren niet voorgekomen) tegen de dierenverzorger(s): als er iets met de dieren is en je vertrouwt het niet: ga naar de dierenarts en kijk wat die zegt. Na die tijd zien we wel wat de rekening is. De honden gaan wel mee op vakantie trouwens, ik ga zonder mijn hondjes echt niet weg. Maar katten en konijnen mee op vakantie is natuurlijk niet zo'n goed idee.. ;)

Maar we horen het morgen wel van je. Ik hoop echt dat het reuze meevalt en dat ze binnen de kortste keren weer van die urinebrand af zijn. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je gevoel heel goed begrijpen hoor. 11 jaar geleden had ik net een relatie met mijn vriend (nu mijn man) en we gingen toen op vakantie. Toen we onderweg waren naar Schiphol, kregen we een telefoontje van mijn zus: onze fret was aan het bevallen. We waren in eerste instantie enthousiast natuurlijk, maar ja, je kunt niks beginnen en ook niks zien. En toen begon de ellende: er zat 1 jonkie in die niet goed was en die hield de hele bevalling op met als resultaat dat alle jonkies niet goed waren. We werden plat gebeld en hadden op een gegeven moment zoiets van: ga ajb naar de dierenarts en vraag om hulp, vanuit Turkije kunnen we niks. Helaas is het met het nestje niet goed gegaan, maar het vrouwtje is toen wel blijven leven (en gelijk gesteriliseerd).

Nu zeggen we (als we op vakantie gaan, maar dat is de laatste jaren niet voorgekomen) tegen de dierenverzorger(s): als er iets met de dieren is en je vertrouwt het niet: ga naar de dierenarts en kijk wat die zegt. Na die tijd zien we wel wat de rekening is. De honden gaan wel mee op vakantie trouwens, ik ga zonder mijn hondjes echt niet weg. Maar katten en konijnen mee op vakantie is natuurlijk niet zo'n goed idee.. ;)

Maar we horen het morgen wel van je. Ik hoop echt dat het reuze meevalt en dat ze binnen de kortste keren weer van die urinebrand af zijn. ;)

Nou ik laat het zeker weten hoor! Het is altijd zo fijn om hier gewoon even je verhaal te kunnen zetten en dan krijg je toch vaak weer tips en adviezen.

Ik vind het maar niks, maar ik ben natuurlijk nog niet bij de dierenarts geweest. Misschien valt het inderdaad wel mee.

De konijnen zijn echt goed levendig, dat is het punt allemaal niet. Ze eten goed, ze drinken niet meer of minder, ze bewegen goed, keutelen goed. Als ze nu echt beroerd waren, maar dat is niet. Ze zijn alleen kaal. En dat wil ik natuurlijk niet.

Morgenvroeg ga ik bellen. Ik heb al een lijstje met telefoonnummer liggen.

Op internet heb ik een dierenarts hier in de stad gevonden die een arts heeft die extra kundig is met konijnen. Op de website staat dat er voor spoedgevallen altijd tijd word gemaakt. Ik hoop dat ze begrijpen dat ik morgenvroeg toch echt langs wil komen.

De reisbox staat al klaar. Ik heb ook nog zo'n doos van het tuincentrum waar ze konijnen in verkopen.

Het is niet ideaal, maar Leste past er in.

Of kan ik ze toch beter bij elkaar zetten? Stom eigenlijk, ik twijfel er ineens over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nooit bij elkaar zitten apart, ander bij elkaar. Als ze heel moeilijk doen over morgen ochtend langs komen, in elk geval urine vast langs brengen. Dan kunnen ze die al vast onderzoeken.

Dank je, dan neem ik ze apart mee. Ik dacht dat ze misschien steun aan elkaar hadden tijdens het auto-rijden, maar dat is niet handig om uit te proberen natuurlijk.

Hopelijk doen ze niet moeilijk. Ik heb nog wat andere praktijken op een lijstje gezet. Ik wil gewoon echt morgen naar de da.

Als het niet morgenvroeg kan gaan we later op vakantie. De dieren gaan voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al een topic over EC, deze namelijk: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?53621-EC-fabels-en-waarheden&highlight=feiten+en+fabels

Ik heb je topic mee zitten lezen, al kon ik weinig advies geven. Begin dit jaar heb ik ook een konijn met Urinebrand gehad maar die bleek erg ziek te zijn en is later ook overleden. Maar ik gok en hoop dat dat niet het geval is bij jou konijnen.

Hopelijk valt het mee en is het iets "simpels" wat eenvoudig op te lossen is. Ik zal voor je duimen! Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .