Ga naar inhoud

SPOED Urinebrand. Maandag op vakantie


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Aankomende maandag ga ik voor een week op vakantie.

Nu was ik net de konijnenrennen aan het schoon maken en alles klaar aan het zetten voor mijn vader, die ze voert als ik weg ben.

Nu zie ik Leste en ze had een kaal plekje.

Ik heb haar uit het hok gehaald en binnen goed bekeken. Ze heeft urinebrand, en niet zo'n beetje ook.

De pootjes (dus niet de voetjes, enkel de pootjes) aan de binnen- en buitenkant zijn kaal.

Niet kapot verder, alleen kaal.

De dierenarts draait enkel spoed dienst op zaterdag. Ik heb hem gebeld en het verhaal uitgelegd.

Advies: Heel goed drooghouden d.m.v goede bodembedekking en volgende week maandag de 25e meteen langskomen met konijn en urine.

Wat vinden jullie daar van? Kan ik nog niets meer doen om te ondersteunen?

Pa doet alleen voeren. Hij gaat er niet mee naar de dierenarts, dat vind hij niet nodig, dus dat is geen optie.

Graag jullie hulp en meedenken. En ja, ik had het eerder moeten zien misschien maar dat is nu eenmaal zo.

Opmerkingen over pa zijn ook niet nodig :$

P.S: ze zit wel veel in het toilet, maar dan krijg je eerder sore-hocks dan dit, toch? Of kan het daar ook nog van zijn?

Alle tips zijn welkom!!!

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar pa gaat geen medicijnen geven als ik die mee zou krijgen.

Vandaar dat de da zegt wacht maar tot je terug bent van vakantie want als hij antibiotica maar half (of niet) binnen krijgt, dan doe je meer kwaad dan goed.

Ik baal er echt van. Zou het liefste die vakantie afzeggen.

Overigens denk ik bij urinebrand meteen aan hele erge dingen.

Waar kan zo iets eigenlijk vandaan komen?

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet kunnen om een konijn een week medische zorg te ontnemen.

Ik zou dan ook vandaag nog naar een konijnkundige DA gaan en andere opvang zoeken waar ze wel medicatie kunnen en willen toedienen.

Urinebrand is er echt niet zomaar.

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken, dus dat moet echt onderzocht worden.

Mogelijkheden zijn oa. blaasproblemen ( blaaszand, blaassteen, blaasontsteking), EC, baarmoedertumoren,...

Dus jawel, bij urinebrand denk ik wel aan erge dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit shit shit.

Floortje heeft het ook!

Is dat niet heel toevallig? Floor heeft dat nog nooit gehad, en nu heb ik er ineens 2 zitten.

EC een optie dan? Ze zijn wel allemaal gewoon heel erg fit.

Uiteraard word er wel medicatie gegeven als dat echt nodig is hoor. Maar als de dierenarts zegt dat ik nog een week kan wachten dan gaat pa geen halsbrekende toeren uithalen om het ze te geven. Mocht het echt nodig zijn dan zoek ik iemand die hier iedere dag de beesten medicatie komt geven.

Ik ben alleen nogal in de stress nu. En ik merk dat ik dan minder helder kan nadenken dan anders.

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet dierwaardig dat een DA je hier een week mee zou laten wachten.

Wat de oorzaak ook is, urinebrand voelt niet fijn voor een konijn. Dus een konijn met urinebrand een week zonder behandeling laten rondlopen, vind ik niet kunnen.

Daarnaast heeft urinebrand een oorzaak. En die oorzaak kan best serieus zijn...dus ook dat laat je geen week onbehandeld.

Je zegt dat Floor het nog nooit heeft gehad... Moet ik daaruit afleiden dat Leste het wel al eens gehad heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen enkele dierenarts hier in de buurt die de telefoon opneemt of ik heb meteen een spoedconsult aan mijn broek hangen.

Leste is nog jong, die heb ik nog niet zo lang.

Floor is al 3 en die heeft nog nooit zo iets gehad.

Is het niet raar dat het nu ineens allebei hebben?

:(

Ik vind dit zo erg. Kon ik maar thuisblijven volgende week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine brand kan veel oorzaken hebben, maar meestal niks waardoor een konijn acuut dood gaat. Natuurlijk is het vervelend, maar ik snap wel dat dit geen reden is voor een spoedconsult in het weekend. Het komt alleen zo lastig uit als je maandag weggaat.

Ik vind jouw reactie wel erg hard zwarte panter. TS post hier toch om een oplossing te bedenken?!

EC of een blaasontsteking zijn denk ik, over het algemeen, de meest voor de hand liggende oorzaken. Misschien is het toch mogelijk om panacur te starten en, als het niet beter is na je vakantie, dan naar de dierenarts te gaan. Of misschien is er iemand die voor je op kan passen? Of een pension waar ze ook zorg kunnen geven?

Overigens: ik wil niet zeggen dat het EC is. Een diagnose stellen of medisch advies geven op een forum vind ik eigenlijk nooit goed. Mijn bericht is meer praktisch bedoeld en misschien kun je deze optie nog met een dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaaa: Ik geloof best dat mijn reactie hard kan overkomen. Maar ik sta wel achter mijn reactie.

Uiteraard snap ik dat TS hier post om een oplossing te zoeken. Daar probeer ik ook bij mee te denken zoals je in mijn 1e post kan zien.

Stel dat het EC is (uiteraard niet te zeggen zonder onderzoek van een DA), dan dalen de kansen op herstel enorm als je een week wacht met het starten van de behandeling.

Stel dat het een blaasontsteking is, dan heeft het konijn pijn. Een konijn een week met pijn laten rondlopen vind ik dus ook niet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met zwarte panter eens!!

zowiezo is het nu overal een spoedconsult, dit is nou eenmaal zo in het weekend en de avonden, maar als je nu zelf wat hebt? ontneem je dan ook jezelf de zorg?? NEE want wij zien de kosten niet die gemaakt worden omdat dat rechtstreeks naar de verzekering gaat, helaas is dat met onze huisdieren net even iets anders.

ik vind ook dat je niet mag wachten tot na je vakantie, wat het ook is ze hebben er last van ;) weet ook niet waar je woont maar als er iemand van bb in de buurt woont neem ik aan dat hij of zij best voor je knijnsels wilt zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vind de reactie van Zwarte Panter ook wel hard. Maar goed, dat geeft niet, het gaat ook om gezondheid natuurlijk.

In het ergste geval ga ik maandagochtend vroeg nog naar de dierenarts. We gaan op vakantie in Nederland, dus dan vertrekken we maar wat later. Meenemen op vakantie is ook niet te doen. Voor 2 koppeltjes heb je nou eenmaal nogal wat ruimte nodig. Ze 7 dagen in een bench opsluiten vind ik niet echt een geschikt idee.

We zitten in zo'n Landal Greenparks huisje.

@ Christaaa: kan je panacur ook oplossen in het drinkwater?

Want ik zou dat natuurlijk gewoon aan pa kunnen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: ik ken niet zo heel veel van konijntjes (ik heb er zelf nog geen maand een), maar als ik het zo'n beetje hoor moet dit wel pijn doen aan hun velletje, aangezien de vacht erdoor weg gaat.

Zou het dan geen optie zijn met zo'n heel zacht babywashandje/ander doekje de urine op die plaatsen voorzichtig met lauw water een beetje weg te deppen?

Misschien kan je er daarna nog crème op doen, als ik denk aan beschermende crèmes denk ik meteen aan vaseline (die met het blauwe dekseltje zonder enige toevoegingen), dat legt namelijk een laagje op de huid en trekt verder niet in/doet verder niets. Van de combinatie vaseline/creme en konijntjes weet ik echter helemaal niets, dus misschien kan een ander lid hier even op reageren? (Niet doen voor het bevestigd is hoor!) Het is maar gewoon wat ik met logisch denken zou doen hoor, of het ook echt steek houd weet ik niet.

Ik zou als ik jou was maandagmorgen als eerste bij de dierenarts staan en beide konijntjes grondig laten onderzoeken. Indien de medicijnen die gegeven moeten worden panacur zijn zou ik dat geven op de wijze die men hier boven mij aanhaalt, en als het wat anders is (antibiotica voor een blaasontsteking bijvoorbeeld) zou ik er op aan dringen bij de persoon die komt verzorgen het toch echt wel te geven. Indien dat echt niet kan zou ik een oproepje plaatsen voor een forumlid dat in de buurt woont, jou diertjes hebben nl medische verzorging nodig en dat een week ontnemen lijkt mij persoonlijk niet humaan of ethisch verantwoord, ongeacht de uitspraak van de dierenarts aan de telefoon.

Ik heb ook al gelezen van besjes die helpen bij problemen met blaas en urinewegen genaamd veenbesjes. Deze zouden vol vitamine C zitten en goed gegeten worden door konijntjes. Er staat hier als tip bij (ik heb de informatie geprint voor me) dat je de besjes in 2 moet doen omdat het makkelijker te eten is voor ze, anders rollen ze weg. Ik zou dus al besjes gaan halen en deze geven, baat het niet dan schaat het niet denk ik, misschien helpt het wel een beetje om het wat dragelijker te maken.

Dille heeft ook zwakke bacteriedodende kwaliteiten (bladeren bloemen en zaden te gebruiken). Gember heeft een ontstekingsremmende werking. Ook weegbree zou goed zijn voor de blaas van konijntjes. Wilg zou een natuurlijke pijnbestrijder zijn, dus wat verse takken lijken mij ook geen kwaad te kunnen.

Ik zou geen van deze dingen geven in combinatie met medicijnen van de dierenarts zonder dat het eerst even nagevraagd is, om de tijd te rekken tot maandagmorgen is het echter wel bruikbaar denk ik, maar nogmaals: ik ben geen expert, ik probeer gewoon even te helpen.

Hopelijk gaat het snel weer beter met ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga gelukkig niet op vakantie, heb wederom een konijn aan de medicatie ;)

Ik zou zeker niet een week wachten. Een week kan veel betekenen, er voor zorgen dat je achter de feiten aan blijft lopen. (Waardoor je uiteindelijk niet het gewenste effect krijgt, of onvoldoende herstel, restverschijnselen...) Neem aan dat je dat niet wilt.

Medicatie toedienen kan inderdaad makkelijker, het hoeft geen strijd te zijn met spuitje in het bekje. Het is even kijken wat bij jou konijnen werkt. Cisaral vonden ze hier zo lekker dat het makkelijk op groente kon, of een stukje brood. Panacur was de vies, dus gaat dat hier inderdaad in een perenprutje (Babyhapje Peer 4 maanden, supermarkt eigen merk,). Moeten je konijnen natuurlijk wel suikers/fruit kunnen verdragen. Ben opgelucht dat die van mij dat kunnen. Bijna 2ml verstop ik in twee theelepeltjes perenprutje en dat meng ik in een bakje. Qua werk valt dat mee. Qua moeilijkheid ook. Enige moeilijkheid is dat ik het goede neusje in het goede bakje moet krijgen. (Bakje met medicatie en een bakje zonder, zoiets lekkers willen ze niet missen!)

Zoiets zou toch ook mogelijk moeten zijn met AB, lijkt mij van wel tenminste :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Maandagochtend sta ik om 08.00 uur met alle konijnen op de stoep bij de da.

Dan moet hij ze maar even goed nakijken. Als ze medicatie nodig hebben zie ik dan wel weer verder. In geval van echte nood moeten ze toch maar mee en laat ik ze wel rondlopen in de badkamer daar of zo. Men moet toch wat zullen we maar zeggen.

Als het alleen panacur is dan kan ik bij de supermarkt nog wel een potje olvarit wortel halen. Als hij het daar op kan doen en dan kan geven, dan moet dat helemaal goed komen.

Pffff... wat een ellende zeg.

Als ik nou gewoon thuis was dan was het allemaal geen probleem. Maar een vakantie afzeggen is ook weer zo wat.

En de auto zit nogal vol, de hond moet ook mee, dus meenemen gaat niet ze makkelijk.

Ik houd veel van de beesten en ik wil ze niet zo zien, dus er word echt wel wat geregeld hoor! Ik probeer alleen voor ons allemaal, voor mij, degene die ze verzorgd en de konijnen, de meest makkelijke weg te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olvarit wortel wordt een duur grapje hoor voor 28 dagen :P Hier vinden ze olvarit wortel niet lekker, maar goed, smaken verschillen ;)

Had je m'n bovenstaande berichtje gelezen? Ik haal bij de C1000 potjes Peer voor baby's van 4 maanden, 2x200ml voor 1,54 :)

Je hebt ook appel, banaan,... etc. En voor baby's van 6 maanden, maar heb daar niet gekeken naar de toevoegingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga gelukkig niet op vakantie, heb wederom een konijn aan de medicatie ;)

Ik zou zeker niet een week wachten. Een week kan veel betekenen, er voor zorgen dat je achter de feiten aan blijft lopen. (Waardoor je uiteindelijk niet het gewenste effect krijgt, of onvoldoende herstel, restverschijnselen...) Neem aan dat je dat niet wilt.

Medicatie toedienen kan inderdaad makkelijker, het hoeft geen strijd te zijn met spuitje in het bekje. Het is even kijken wat bij jou konijnen werkt. Cisaral vonden ze hier zo lekker dat het makkelijk op groente kon, of een stukje brood. Panacur was de vies, dus gaat dat hier inderdaad in een perenprutje (Babyhapje Peer 4 maanden, supermarkt eigen merk,). Moeten je konijnen natuurlijk wel suikers/fruit kunnen verdragen. Ben opgelucht dat die van mij dat kunnen. Bijna 2ml verstop ik in twee theelepeltjes perenprutje en dat meng ik in een bakje. Qua werk valt dat mee. Qua moeilijkheid ook. Enige moeilijkheid is dat ik het goede neusje in het goede bakje moet krijgen. (Bakje met medicatie en een bakje zonder, zoiets lekkers willen ze niet missen!)

Zoiets zou toch ook mogelijk moeten zijn met AB, lijkt mij van wel tenminste :)

Super, hartstikke bedankt!

Nou ik ga ook zeker geen week wachten. Daar heb ik helemaal geen zin in.

Stel dat het EC is dan wil ik er meteen bij zijn. Ik kan mezelf al wel voor mijn kop slaan dat ik het nu pas zie.

Dat perenprutje is een goed idee. Ik heb net met mijn vader overlegt en dat wil hij wel doen. We hebben hier gelukkig een heel makkelijk systeem. Je kan zonder moeite 1 konijn in het hok en 1 in de ren krijgen. Dus dan is het een kwestie van uitleggen welk konijn wat moet hebben. Aangezien ik ook nog eens konijnen heb die in de verste verte niet op elkaar lijken (hangoor en staande oren bijvoorbeeld, blond en zwart) moet dat lukken. Pa wil dat gewoon doen, hij wil alleen niet 3 x per dag een drama om die medicatie erin te krijgen. Dat snap ik ook wel eigenlijk.

Dus: maandagochtend ga ik naar de dierenarts. Ik heb de pootjes gewassen en ingesmeerd me sodocreme. De bodems van de hokken heb ik nu met hennep bedekt. Pa haalt iedere dag de natte plekken er uit en verschoond 2 x per dag de toilletjes. Nou een betere oppas kan ik eigenlijk niet wensen.

Ik heb net een vriendin gebeld. Mocht het nu met de konijnen achteruit gaan en ze zouden bijvoorbeeld gedwangvoederd moeten worden dan wil zij dat aan huis komen doen. We gaan er van uit dat het niet nodig is, maar ik wil nu wel alles geregeld hebben voor ik op vakantie ga. Mocht het dus mis gaan kan pa mij bellen of haar. Zij kan ze ook meenemen naar de dierenarts indien nodig. Kan ik dus met een gerust hart op vakantie (hoop ik haha).

Dan nog even een vraagje. Zouden jullie gewoon starten met panacur of zouden jullie toch ook echt naar de da gaan? Niet dat ik niet wil gaan of zo hoor, maar als het niet nodig is vind ik die reis zo'n onderneming. Wat zouden jullie doen?

Kan ik niet gewoon alleen urine brengen?

Stel dat mijn da geen panacur op voorraad heeft, waar kan ik die dan maandagochtend nog halen? Via internet is niet handig omdat het dan aankomt als ik al weg ben. Dan kan ik mijn pa niet meer uitleggen hoe en wat.

En mocht ik hem zelf moeten halen, moet ik dan de pasta hebben? Of de tabletjes die je op kan lossen in water?

Sorry voor de vele vragen hoor, maar de timing is nogal slecht.

Ik moet vóór maandag 11.00 alles geregeld hebben. De perenprutjes ga ik zo nog halen bij de supermarkt. Mochten ze die niet hebben dan kan ik dat maandag nog wel doen, maar ik gok dat ik het dan al druk genoeg heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urinebrand ontstaat ook niet van de 1 op de andere dag, toch? En ook voor onszelf geldt: met dingen waar geen spoed bij is, moet je gewoon op je huisarts wachten en ga je ook niet in het weekend naar de EHBO. (hoewel: sommige mensen wel helaas) Ik ben van mening dat maandagochtend prima is.

Medicijnen oplossen in drinkwater is nooit verstandig, omdat je niet kunt sturen hoeveel je dan geeft. Je kunt medicatie wel op een blaadje witlof of door een wortel/peren/etc prutje doen. Als het konijn dat dan wel allemaal opeet.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urinebrand ontstaat ook niet van de 1 op de andere dag, toch? En ook voor onszelf geldt: met dingen waar geen spoed bij is, moet je gewoon op je huisarts wachten en ga je ook niet in het weekend naar de EHBO. (hoewel: sommige mensen wel helaas) Ik ben van mening dat maandagochtend prima is.

Daar ben ik het helemaal mee eens Christaaa. Hoewel ik het dus extra stom vind dat ik het nu pas zie.

Maar maandag naar de da of 7 dagen later is nog best een verschil natuurlijk. Jij zou ook maandag gaan hé, en niet de week er op pas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, heb net je laatste post gemist. Als je nog naar de dierenarts kunt maandag, zou ik daar op wachten met medicatie. Als het een week zou duren, zou ik wel alvast starten. Denk dat je alles nu goed geregeld hebt. Volgens mij is panacur geen gek middel, dus dat zal wel op voorraad zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel hoor. Ik heb 6 konijnen, waarvan 1 regelmatig plakpoep heeft. Dat weet ik, dus dat check ik. De rest pak ik vrijwel nooit op. Als 1 van hen urinebrand zou krijgen, dan zou ik dat ook niet direct merken. Dat is de consequentie van een konijn behandelen als konijn en hem/haar met vier pootjes op de grond laten. ;) Denk niet dat je je schuldig moet voelen hoor. En ze worden nu eenmaal altijd ziek als het niet uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .