Ga naar inhoud

SPOED Urinebrand. Maandag op vakantie


Aanbevolen berichten

Urinebrand ontstaat ook niet van de 1 op de andere dag, toch? En ook voor onszelf geldt: met dingen waar geen spoed bij is, moet je gewoon op je huisarts wachten en ga je ook niet in het weekend naar de EHBO. (hoewel: sommige mensen wel helaas) Ik ben van mening dat maandagochtend prima is.

Medicijnen oplossen in drinkwater is nooit verstandig, omdat je niet kunt sturen hoeveel je dan geeft. Je kunt medicatie wel op een blaadje witlof of door een wortel/peren/etc prutje doen. Als het konijn dat dan wel allemaal opeet.

Succes!

klopt, maar waarom wordt het dan nu pas geconstateerd??? als het niet van de 1 op de andere dag ontstaat is TS ook niet oplettend genoeg bij haar konijnen, nu is het kaal en mogelijk roder/geïrriteerd aan de binnenkant van de pootjes, en moet het dier nog t weekend uit zien te zingen met de klacht vind ik niet diervriendelijk!!

Zelf zou ik er gewoon niet mee wachten, maar zorgen dat er zsm een behandeling wordt ingesteld, want wat als het EC is?? iedere dag dat er dan langer gewacht wordt komt het herstel daarvan niet ten goede.

Ook met dit weer, het is wat warmer, zonnetje, lekker broeierig schuurt lekker aan de binnenkant van de pootjes

wel is het zo mocht de TS toch besluiten vandaag nog te gaan... hoe later je gaat op de avond hoe duurder t consult wordt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

klopt, maar waarom wordt het dan nu pas geconstateerd??? als het niet van de 1 op de andere dag ontstaat is TS ook niet oplettend genoeg bij haar konijnen, nu is het kaal en mogelijk roder/geïrriteerd aan de binnenkant van de pootjes, en moet het dier nog t weekend uit zien te zingen met de klacht vind ik niet diervriendelijk!!

Zelf zou ik er gewoon niet mee wachten, maar zorgen dat er zsm een behandeling wordt ingesteld, want wat als het EC is?? iedere dag dat er dan langer gewacht wordt komt het herstel daarvan niet ten goede.

Ook met dit weer, het is wat warmer, zonnetje, lekker broeierig schuurt lekker aan de binnenkant van de pootjes

wel is het zo mocht de TS toch besluiten vandaag nog te gaan... hoe later je gaat op de avond hoe duurder t consult wordt ;)

Wat ben je toch lekker vriendelijk.

Je doet nu net alsof ik mijn konijnen verwaarloos...

Ik ga mee met Christaaa. En verder heb ik over bovenstaande post niets te zeggen.

Nog 1 ding: als je iemand af wil katten, dan kan dat ook op een andere manier.

Ik wil de anderen vragen hier niet verder op in te gaan, voor dit weer zo'n typisch bb topic word met verwijten en persoonlijke aanvallen. Vandaag ga ik niet meer. Morgen ook niet. Tenzij de situatie uit de hand dreigt te lopen en de konijnen in gevaar zijn.

Dank je Christaaa. Ik denk dat alles inderdaad geregeld is.

Mochten er nog mensen tips hebben voor het komend weekend, de verkrijgbaarheid van Panacur (maandag eventueel als de da het niet zou hebben) of het doorkomen van de vakantieweek: graag!

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst de diagnose laten stellen en dan pas aan de medicatie beginnen. Volgens mij gebruiken de meeste dierenarts Fenbendrops, zelfde werkzame stof. Hier op 't forum wordt het alleen vaak Panacur genoemd, laat je dus niet verwarren. ;) En het wordt niet alleen bij konijnen gebruikt, dus lijkt me dat ze dat wel hebben...

@Christaaa, hier wordt alles helemaal opgelebberd. Ze krijgen ook een klein beetje meer, om eventueel achtergebleven restjes te compenseren en onder doseren echt niet goed is. En verder is het even een balans vinden... niet te veel en niet te weinig perenprutje. Bij te weinig hebben ze door dat ze gefopt worden en bij te veel, hebben ze wat moeite om het allemaal binnen te krijgen. (plus al die overbodige suikers natuurlijk).

Ze krijgen het hier ook altijd voor 't eten, dan zijn ze zeker hongerig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh ik heb geen idee. Ik heb je dieren niet gezien en diagnoses stellen via internet is ook niet erg betrouwbaar natuurlijk. Dat zijn dingen die alleen je dierenarts kan zeggen. hij zal de situatie moeten beoordelen en zijn behandelplan moeten adviseren.

Ligt er natuurlijk ook aan wat hij constateert etc. Ik heb namelijk verder geen ervaring met echte urinebrand, kan je moeilijk verder advies geven. Ik weet alleen hoe je stressloos 28 dagen medicatie doorkomt als je een ECkonijntje hebt :P En EC is iets vaags natuurlijk, omdat symptomen overlappen met andere ziektebeelden. Misschien is het iets anders, misschien ook niet.

Succes maandag in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik maandagochtend urine meebreng, kunnen ze dan meteen een diagnose stellen?

Want als ik daar een dag of langer op moet wachten heb ik een redelijk probleem natuurlijk.

Dank je voor het noemen van die andere merknaam. Dan ben ik inderdaad niet in de war.

Denk je dat ik verder nog iets moet/kan doen Elvje?

Zeker urine meebrengen en als je aangeeft dat het echt haast heeft dan kunnen ze het vast gelijk nakijken. Zou wel ook met de konijnen heen gaan (weet niet zeker wat daarmee je bedoeling is?). EC kun je bijvoorbeeld niet in de urine zien. (Ook niet perse aan het konijn, maar dan heeft de DA een helder beeld.)

Ik vind het wel opvallend dat twee konijnen (die niet samen zitten toch?) het hebben en zeker zo'n jong konijntje.

Overigens is Fenbendrops nog vrij nieuw, het is zeker niet zo dat 'de meeste' dierenartsen dat gebruiken of zo. Vloeibare Panacur wordt ook veel gebruikt, is ook goedkoper. Zelf geef ik de voorkeur aan de pasta. Maar die is wel duurder, dus als je meerdere konijnen moet behandelen is dat misschien minder handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zeer nuttig zijn om urine mee te nemen omdat ze daar eventuele blaasontsteking en onder een microscoop kunnen bekijken voor eventuele blaasgruis.

dus ik zou het zowie zo laten controleren en mee nemen.

tevens moet ik zeggen dat ik vind dat je goed handelt hoor! je stelt je vraag hier dat is al kei goed ( en geeft aan dat je om je nijnen geeft)

aangepast door camila27
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker urine meebrengen en als je aangeeft dat het echt haast heeft dan kunnen ze het vast gelijk nakijken. Zou wel ook met de konijnen heen gaan (weet niet zeker wat daarmee je bedoeling is?). EC kun je bijvoorbeeld niet in de urine zien. (Ook niet perse aan het konijn, maar dan heeft de DA een helder beeld.)

Ik vind het wel opvallend dat twee konijnen (die niet samen zitten toch?) het hebben en zeker zo'n jong konijntje.

Overigens is Fenbendrops nog vrij nieuw, het is zeker niet zo dat 'de meeste' dierenartsen dat gebruiken of zo. Vloeibare Panacur wordt ook veel gebruikt, is ook goedkoper. Zelf geef ik de voorkeur aan de pasta. Maar die is wel duurder, dus als je meerdere konijnen moet behandelen is dat misschien minder handig.

Of ik de konijnen mee moet nemen of niet naar de dierenarts, tja, als ik naar een dierenarts ga neem ik over het algemeen de patiënt(en) mee, dus dat wilde ik hier ook eigenlijk doen. Tenzij het als een paal boven water staat dat het iets is wat je eerst met panacur moet behandelen, dan kan ik ze die reis besparen. Maar ja, waar haal ik panacur vandaan?

Floortje en Leste zitten niet bij elkaar inderdaad. Leste zit bij Joep.

Joep heb ik gecontroleerd maar die heeft niets.

Floortje zit bij Jopper. Ook Jopper heeft niets.

Beide dames hebben dus urinebrand, beide heren niet. Ze zitten niet bij elkaar in het hok of de ren, als ze loslopen kunnen ze niet bij elkaar. Ze hebben allebei een eigen kleur toilletje dus die kunnen niet verwisseld worden. Ik vind het erg vreemd.

Wat ik me wel de afgelopen middag nog bedacht: Sjaak had ook urinebrand en die zat destijds met Joep (in het hok waar Joep nu met Leste zit.) Sjaak was toen al zo oud en ziek dat ik besloot daar verder niets meer aan te doen, zijn tijd liep echt op zijn eind, of dat nu van de urine kwam of niet. Een reisje dierenarts zou fataal zijn geweest. Sjaak had een ernstig terugkerende verstopping waar hij aan is overleden.

Zou het kunnen dat Sjaak drager was van EC? Dat dit in het hok is blijven hangen of zo? Ik heb het hok wel helemaal ontsmet met Dettol, maar goed, de ren schoonmaken is een stuk moeilijker natuurlijk.

Verder hebben de konijnen geen klachten. Ze zijn levendig, eten goed, keutelen goed, drinken niet meer of minder dan gewoonlijk. Het zijn gewoon vrolijke, blije konijnen met kale achterpoten. Het gekke is dat je het ook niet ziet als je ze zo ziet zitten. Je ziet het echt alleen als je ze optilt en op de rug houd. En nee, dat doe ik niet iedere dag. Dat zou ook nogal dieronvriendelijk zijn.

@ Dollie: wat zou jij doen nu?

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Sjaak drager was en met Joep gezeten heeft, dan had je kunnen ontsmetten wat je wil maar dan is de kans zeer aanwezig dat ook Joep inmiddels drager is. Verzin ik nu dingen of heeft Sjaak ook met Floortje gezeten? Zoiets staat me bij, maar weet het niet zeker. In dat geval kan dat best de 'bron' zijn geweest. Hoeft niet. En het is natuurlijk ook niet zeker of er sprake is van EC. Hebben ze helemaal geen andere klachten?

Wat ik nu zou doen is inderdaad maandagochtend bij de dierenarts staan. Zowel Leste als Floortje in een schone, goed ontsmette kooi of reismand zetten tot ze geplast hebben en de urine opnemen met een spuitje. Zou dat morgen pas doen, maar begin niet te laat want ze kunnen dan opeens heel goed niet plassen. Urine in de koelkast bewaren. En dan.. tja, mocht er inderdaad wat mis zijn en je vader kan het niet oplossen, dan zou ik goede oppas regelen o.i.d. Dus wat je nu doet zeg maar.

Ik heb hier meerdere konijnen met blaasproblemen (gehad) en eigenlijk nooit acuut. Nooit iets waarbij direct zorg nodig was (natuurlijk wel gewenst, maar niet schadelijk, laat staan dodelijk, om één dag te wachten). Zelfs meerdere EC konijnen die langere tijd met het probleem doorgelopen hebben en toch goed hersteld zijn. Let wel, dit was dus wanneer urinebrand het enige of voornaamste symptoom was. Torticollis o.i.d. zou ik vandaag nog naar de DA zijn gegaan. (Daar is nu geen sprake van, maar om te voorkomen dat iemand dit verkeerd opvat.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak heeft inderdaad ook met Floortje gezeten, maar dan hebben we het over ruim 2 jaar geleden.

Wat goed dat je dat nog weet trouwens!

Dat van die urine morgen al opvangen is wel een hele goede tip! Ik had anders maandagochtend natuurlijk weer in paniek geweest.

Stel dat het geen EC is, wat zou het dan nog kunnen zijn denk je? En ik weet wel dat je geen dierenarts bent of via het internet een diagnose kan stellen hoor, maar ik was gewoon benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, ik vind het zo apart dat ze het beide hebben. Zou je misschien een foto kunnen maken? (Morgen als je ze apart zet misschien, beetje onzinnig om ze voor zoiets op te pakken.) En even ruiken. :whistle2: of het wel echt urine is. Maar goed, naast EC kan het een blaasontsteking zijn, blaasgruis/zand/stenen, baarmoederproblemen, ouderdom, overgewicht, nierproblemen, pijn (hoeft niet perse iets met de blaas te zijn, maar door de pijn kunnen ze urine laten lopen) en mijn dierenarts vertelde me ooit eens iets over pas gesteriliseerde dames die er last van kunnen krijgen, maar wat dat precies was weet ik niet want het ging toen om een ongecastreerde ram dus niet erg belangrijk.

In dit geval lijkt me dat bepaalde dingen makkelijk uit te sluiten zijn, zoals ouderdom. Overgewicht lijkt me ook niet voor de hand liggend, kan eventueel wel natuurlijk maar gezien de leeftijd van Leste en jouw alertheid hierop (toch?) lijkt me niet. Baarmoederproblemen, tja, allebei tegelijk? En Leste is nog geen half jaar toch? Ze zijn ook niet pas gesteriliseerd.

Ik herinner me trouwens nu ook ooit iets gelezen te hebben over parasieten in de blaas. Dat zou op zich ook kunnen natuurlijk. Nou ja en het kan ook best dat het helemaal niks met elkaar te maken heeft en zelfs verschillende oorzaken heeft, maar dat zou ik wel toevallig vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe er wel rekening mee, dat de urine niet te oud mag zijn. Ja ik zou zeker morgen vast proberen urine op te vangen iets is beter dan niets, maar dan pas morgen avond. Urine mag eigenlijk niet ouder zijn dan 6 uur, mits in de koelkast bewaart, liefste niet ouder dan dan 2 uur en vers is het beste. Urine die ouder is kan vals positieve uitslagen geven. Door het verander van de PH, kunnen kristallen juist vormen , zodat het vals positief beoordeeld word of oplossen als ze er wel waren.

Vermeld er ook duidelijk bij hoe oud de urine is als je die aan de DA geeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar woon je? Misschien is er een BB'er in de buurt die komende week voor je konijnen kan zorgen om ze medicatie te geven? Lijkt me beter dan ze meeslepen op vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze foto's zijn van vanmiddag. De voetjes zien er op de foto veel erger uit nu, dat komt omdat ze nat zijn van het wassen.

Ze zijn gemaakt met mijn telefoon, dus de kwaliteit is niet opperbest

attachment.php?attachmentid=60979&d=1339872295

attachment.php?attachmentid=60978&d=1339872295

attachment.php?attachmentid=60977&d=1339872295

Dit is Leste, op de foto. Floortje heeft het iets minder maar ziet er niet veel anders uit.

Overgewicht kan het niet zijn. De konijnen zijn echt heel mooi op gewicht.

Ouderdom lijkt me stug. Floor is 3, Leste is nog echt super jong. Een half jaar haalt ze niet denk ik.

Gesteriliseerd zijn ze niet. Ze zijn niet schijnzwanger of zo.

Hoe er wel rekening mee, dat de urine niet te oud mag zijn. Ja ik zou zeker morgen vast proberen urine op te vangen iets is beter dan niets, maar dan pas morgen avond. Urine mag eigenlijk niet ouder zijn dan 6 uur, mits in de koelkast bewaart, liefste niet ouder dan dan 2 uur en vers is het beste. Urine die ouder is kan vals positieve uitslagen geven. Door het verander van de PH, kunnen kristallen juist vormen , zodat het vals positief beoordeeld word of oplossen als ze er wel waren.

Vermeld er ook duidelijk bij hoe oud de urine is als je die aan de DA geeft!

Dank je voor de tip!

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is echt urinebrand inderdaad.

Hoe er wel rekening mee, dat de urine niet te oud mag zijn. Ja ik zou zeker morgen vast proberen urine op te vangen iets is beter dan niets, maar dan pas morgen avond. Urine mag eigenlijk niet ouder zijn dan 6 uur, mits in de koelkast bewaart, liefste niet ouder dan dan 2 uur en vers is het beste. Urine die ouder is kan vals positieve uitslagen geven. Door het verander van de PH, kunnen kristallen juist vormen , zodat het vals positief beoordeeld word of oplossen als ze er wel waren.

Vermeld er ook duidelijk bij hoe oud de urine is als je die aan de DA geeft!

Konijnen kunnen héél wat uren hun plas ophouden als ze niet in een kale bak willen plassen. Ik zou dus zeker niet 's avonds beginnen. Het is mij nog nooit gelukt om urine van Jasmijn op te vangen, zo moeilijk kunnen ze doen. (Wil je verder niet ontmoedigen hoor Sjaak en floortje :$) Wat ik van mijn DA heb begrepen is hoe verser hoe beter, maar zolang je vermeldt van wanneer de urine is (vragen ze ook altijd naar) kunnen ze er nog genoeg in zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de irritatie op de pootjes nog meevallen.

Dit is niet iets dat al heel lang speelt hoor.

Het zou opzich ook bijzonder zijn dat EC bij 2 konijnen op exact hetzelfde moment actief wordt (als ze dus passief drager zijn). Tenzij ze recent op hetzelfde moment zijn geënt ofzo...

Een konijn krijgt namelijk een actieve opstoot van EC na een moment van verlaagde weerstand.

Ik volg de rest in het meenemen van urine. Dat is hetgene dat ik als eerste zou onderzoeken/uitsluiten. EC is niet iets waar je bij dit probleem als eerste aan mag denken. Aangezien EC moeilijk vast te stellen is (bloedonderzoek duurt lang en is niet altijd even betrouwbaar), is het altijd een zaak eerst de andere opties uit te sluiten. Als die uitgesloten zijn, begint men meestal met een behandeling voor EC.

Ik weet niet wat je voor voer geeft, maar calciumgerelateerde blaasproblemen kunnen ook een optie zijn.

I.v.m. de panacur (fenbendazole). Als je DA het niet op voorhand heeft (meestal wel hoor), dan is de goedkoopste optie nog altijd de panacur uit grote flessen die voor oa. schapen gebruikt wordt. Dus als je maandag weinig tijd hebt, is het misschien een goed idee om al even een telefoonnummer van een veearts op te zoeken. Als je DA het dan toch niet op voorraad heeft, kan je van een veearts misschien wel een beetje overkopen (natuurlijk geen hele fles...of je hebt panacur voor eeuwen).

Daarnaast lijkt het me wel verstandig dat als de DA aan EC denkt en je daarvoor gaat behandelen. Dat je de groepsgenoten ook meteen voor 2 weken meebehandeld. Ik weet dat het lastig is, maar ik zou het risico dan niet nemen om nog een week te wachten en ze mogelijk ook een actieve periode van EC krijgen.

Ik vind het super dat je ook iemand hebt gezocht die indien nodig verdere medische zorg kan geven.

Ik hoop dat je alsnog van je vakantie kan genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de irritatie op de pootjes nog meevallen.

Dit is niet iets dat al heel lang speelt hoor.

Het zou opzich ook bijzonder zijn dat EC bij 2 konijnen op exact hetzelfde moment actief wordt (als ze dus passief drager zijn). Tenzij ze recent op hetzelfde moment zijn geënt ofzo...

Een konijn krijgt namelijk een actieve opstoot van EC na een moment van verlaagde weerstand.

Ik volg de rest in het meenemen van urine. Dat is hetgene dat ik als eerste zou onderzoeken/uitsluiten. EC is niet iets waar je bij dit probleem als eerste aan mag denken. Aangezien EC moeilijk vast te stellen is (bloedonderzoek duurt lang en is niet altijd even betrouwbaar), is het altijd een zaak eerst de andere opties uit te sluiten. Als die uitgesloten zijn, begint men meestal met een behandeling voor EC.

Ik weet niet wat je voor voer geeft, maar calciumgerelateerde blaasproblemen kunnen ook een optie zijn.

I.v.m. de panacur (fenbendazole). Als je DA het niet op voorhand heeft (meestal wel hoor), dan is de goedkoopste optie nog altijd de panacur uit grote flessen die voor oa. schapen gebruikt wordt. Dus als je maandag weinig tijd hebt, is het misschien een goed idee om al even een telefoonnummer van een veearts op te zoeken. Als je DA het dan toch niet op voorraad heeft, kan je van een veearts misschien wel een beetje overkopen (natuurlijk geen hele fles...of je hebt panacur voor eeuwen).

Daarnaast lijkt het me wel verstandig dat als de DA aan EC denkt en je daarvoor gaat behandelen. Dat je de groepsgenoten ook meteen voor 2 weken meebehandeld. Ik weet dat het lastig is, maar ik zou het risico dan niet nemen om nog een week te wachten en ze mogelijk ook een actieve periode van EC krijgen.

Ik vind het super dat je ook iemand hebt gezocht die indien nodig verdere medische zorg kan geven.

Ik hoop dat je alsnog van je vakantie kan genieten.

Ik ben hier echt een soort van in paniek. Dat mag misschien flauw heten, maar het is niet anders.

Het liefste zou ik volgende week gewoon thuis zijn, zodat ik ze fijn kon verzorgen, in de gaten kon houden en op mijn gemak naar de dierenarts kon gaan. Dat kan helaas niet.

Ze zijn echt levendig en ik heb totaal geen andere klachten dan dit.

Ik voer Teurlings Hobbykonijnenmix. De gewone geperste brok, niet de gemengde variant.

Zou het ook gewoon iets lulligs als blaasontsteking kunnen zijn?

Ik zie al beelden van ernstig zieke konijnen, verlammingen, neurologische symptomen, weet ik veel wat voor me.

Of peperdure onderzoeken, dat ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan altijd iets doodsimpels zijn als blaasontsteking. Zou voorlopig ook niet uitgaan van iets ergers. Wat zwarte panter zegt ben ik het ook wel mee eens trouwens, de huid ziet er op zich niet geïrriteerd uit dus ik denk dat je er absoluut niet laat bij bent.

Ik ken de samenstelling van de brokken niet uit mijn hoofd, maar meestal bevatten dergelijke brokken wel veel calcium dus dat is wel iets dat ik niet gelijk uit zou sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaah oke, daar was ik al een beetje bang voor, voor dat voer. Ik heb namelijk al eens halsbrekende toeren uitgehaald om te weten wat ik precies voerde. Ik zal zo eens op de zak kijken, die moet ik nog ergens hebben.

Is het beter om dit weekend geen brok te voeren dan? Of maakt dat voor nu echt totaal niet meer uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgt mijn laatste post voor de paniek of is je paniek er door 2 konijnen met urinebrand?

Je paniek is best te snappen. Je konijnen aan een ander toevertrouwen is al niet het makkelijkste, laat staan als ze ziek zijn.

Het feit dat ze niet ziek tonen is alleen maar een goed teken. Het feit dat dit geen vergevorderde urinebrand is, zegt ook dat je het tijdig hebt ontdekt.

Tuurlijk kan het ook blaasontsteking zijn. Dat is ook mijn stap één, urine laten controleren door de DA.

Over peperdure onderzoeken moet je je ook niet al te veel zorgen maken. Tuurlijk zal het geld kosten, dat kost elk bezoek aan een DA. Maar urine testen is niet duur. Misschien dat de DA nog een echo/foto wil maken ofzo...maar ook dat is niet peperduur. (En urine testen is stap 1...misschien zegt dat al genoeg).

Onthoud ook goed dat er nu geen neurologische problemen zijn. Dus als het EC is (wat nu nog niet te zeggen is), dan ben je er bij voordat er sprake is van neurologische problemen.

Het heeft niet zoveel zin om nu al over de voeding te speculeren. Maar als het blaaszand is volgens de DA, kan je daar verder naar kijken.

Zijn ze toevallig recent geënt?

Edit: Ik zou nu niets aan hun voeding aanpassen. Misschien heeft het er niets mee te maken. Wacht daarvoor maar eerst af tot maandag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga gewoon eens recht tegen de hele groep in :-)

Een poosje terug had Raffi van mij ook "urinebrand", kale achterpootjes, roodachtig, geirriteerd. Heb toen ook foto's hier gepost, gelijk aan die van jou. Begrijpelijk genoeg kreeg ik toen van velen de optie EC aangedragen, maar kon dat ook eigenlijk zelf niet helemaal goed plaatsen. Ben toen naar de arts gegaan, die kon zich ook niet vinden in de optie EC. Heb toen urine opgevangen, is nagekeken, kon niks vreemds in ontdekt worden. En toen kwamen we dus uit op de optie...schimmel! Ik zag na een poosje pas dat er ook "droge" plekjes leken te ontstaan en ineens zag ik ook meer 'schilfertjes'. De DA heeft dat onder de microscoop gelegd en het bleek ringworm te zijn. Dussss wellicht ook een optie voor jou: geen EC maar een schimmel oid.

Ik zag die schilfers namelijk eerst ook niet en dacht ook aan urinebrand.

En ik snap ook heel goed dat je het niet eerder hebt ontdekt. Ik til mijn konijnen ook nooit op, als daar geen aanleiding toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .