Ga naar inhoud

urinebrand?


Snoef

Aanbevolen berichten

Mijn oude hupske Raffi lijkt last te hebben van urinebrand.

Al snap ik niet goed waar dat vandaan moet komen, want hij is niet vies van onder, stinkt ook niet, plast ook niet idioot veel en zit ook op een droge bodem...maar zijn achterbeentjes zijn aan de binnenkant gewoon helemaal kaal geworden, ik zie de huid helemaal?! Het is niet kapot, het is volgens mij ook niet heel erg geirriteerd, maar goed kan dit ook niet. Zou het toch zo zijn dat hij zichzelf onder plast?

Ik had een paar dagen geleden al gezien dat zijn voetzooltjes een beetje kapot gingen dus dacht meteen aan sore hocks, wat ook weer raar is omdat hij daar eerder nooit last van had en ook niet op een andere bodem is komen te zitten. De bodem is overigens ook niet ruw of whatever. Maar de binnenkant van zijn beentjes zijn dus ook kaal geworden, dus dat lijkt me niet echt matchen met sore hocks. Snap er niks van.

Heb het een paar keer ingesmeerd met vaseline, ben daar ook maar mee gestopt maar weet nu even niet meer wat ik het beste moet doen? Verder doet hij alles prima, eten drinken, spelen, lopen, alles....zo vreemd.

gedachtes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachment.php?attachmentid=60448&d=1338623350

attachment.php?attachmentid=60447&d=1338623335

attachment.php?attachmentid=60446&d=1338623325

attachment.php?attachmentid=60445&d=1338623313

Oke eens kijken of dit werkt.

Hier foto's vanuit allerlei hoeken.

De voetzooltjes zijn dus een klein beetje kaal, maar nog niet kapot.

De binnenkant van de achterbeentjes is een heel anderverhaal. Het was niet zo erg, miss had ik er geen vaseline op moeten smeren, maar het is nu voroal zaak om de oorzaak te achterhalen. Zoals al gezegd zit hij op een droge bodem, alleen de wc-bak die in de kooi staat (met hooi/stro gevuld) zou mss wel eens nat kunnen zijn door de urine. Hij is op zichzelf nooit schoon geweest, zoals mijn anderekonijnen dat wel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke fair enough, maar hoe/wat doet hij dat dan? Ik heb een kale bakbodem als ondergrond en daar liggen wel eens plasjes op van hem of zijn vrouwtje, maar over het algemeen houden ze de bodem schoon van urine. Dus dat betekent dat ze netjes in de "konijnenbak" plassen. Hoe kan ik in hemelsnaam dan voorkomen dat hij, als hij plast, niet zijn pootjes ook ondersproeit? Voor mijn gevoel moet hij er dan echt heel bewust in blijven zitten, maar hoe ga ik dat voorkomen? Zoals ik al zei, is er verder niet echt iets dat me opvalt, hij doet alles zoals hij al jaren doet (behalve opkomende staar van ouderdom dan). Hij is nooit schoon geweest van zichzelf, altijd een beetje een gelige onderkant gehad e.d., maar afgezien daarvan, nooit last van urinebrand oid gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm...

Is Raffi geen konijn met een actief EC verleden?

Het lijkt me het meest mogelijk dat hij urine lekt als je bijna geen hele plassen naast het toilet aantreft. Het lekken van urine is een symptoom van EC, urinebrand een gevolg.

Daarnaast heb je het over staar... Dat kan idd ouderdom zijn, maar kan opnieuw ook weer een symptoom van EC zijn.

Ik wil absoluut niet beweren dat het persé weer een actieve periode van EC is, maar ik vind het wel te moeite waard om je er even op te wijzen. Ik zou het toch op z'n minst met de DA bespreken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Raffi heeft zelf nooit EC gehad. Maar ja, één van mijn vorige konijnen wel dus het kan makkelijk zijn overgesprongen. Ik zal er maandag eens met mijn eigen KK DA over praten. In de tussentijd: wat kan ik er het beste op smeren? Of helemaal niks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik in de ontkenningsfase wil blijven hangen, maar urine lekken + staar kunnen idd natuurlijk ook allebei symptomen van ouderdom zijn. Ik weet zijn leeftijd niet, want hij komt uit de opvang, maar heb hem zelf nu al 5 jaar en hij was ook geen jonkie toen hij gevonden was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het wel toevallig dat het beide min of meer tegelijk ontstaat. Daarbij is mijn idee ook wel dat je bij oudere konijnen vaker EC ziet. Persoonlijk zou ik gewoon 28 dagen Panacur geven, wordt het niet beter dan zou ik zelf kiezen voor vervolg onderzoek.

Ik smeerde eerst wel vaseline op zulke plekken, met name omdat het verzacht en daarbij ook een beschermlaag vormt voor de huid. Het is voor de genezing echter niet geweldig. Tegenwoordig gebruik ik eerst sudocrem (je ziet echt binnen no time resultaat) en na een paar dagen, als de sudocrem goed z'n werk heeft gedaan, schakel ik over op Calendulan.

Overigens was het, zeker in de beginfase, bij konijnen hier ook niet zo dat je overal plasjes vond.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me 100% bij Dollie aan. Het is wel gebleken als je kijkt naar de grote verspreiding op het forum alleen al met EC konijnen dat bijna elk konijn haast wel EC drager is ondertussen.. EC komt tot uiting als de weerstand verzwakt en laat ik nou de afgelopen tijd enorm veel oudere konijnen met EC gezien hebben, logica een ouder konijn gaat de weerstand van omlaag.

Ik zou zeggen gewoon 28 dagen panacur voor de zekerheid.. het zijn de kosten niet en je sluit dat in ieder geval uit. Verder zou ik zelf de urine ook wel laten controleren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik ben met de behandeling van Raffi met panacur (fenbendazole) gestart. Zal maandag contact opnemen met mijn eigen DA.

Die staar is overigens al veel langer aan de orde, dat is niet nu net ontstaan. Hij wordt gewoon ook een oud ventje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .