Ga naar inhoud

konijn bijt bij zich zelf huid kapot


debby119

Aanbevolen berichten

hallo lieve konijnen vrienden,

herkent iemand hier iets van of heeft iemand hier ervaring mee?

mijn konijn is bijna 4 weken geleden begonnen met op zijn rug een hele grote plek kapot te bijten.

de plek was ongeveer net zo groot als een grote ei.

dit hebben we zaterdag nacht ontdekt ik ben toen de hele nacht wakker gebleven omdat sem hier contstant aan bleef bijten. zondag ochtend gelijk de dierenarts gebeld en konden om 12 uur langs komen.

toen werd er gedacht aan een allergische reacties ergens op omdat er verder geen schilvers of iets op zijn huid te zien was. hij heeft toen 2 injecties gehad (antibiotica en iets tegen mijt) en zalf tegen de jeuk en hij is toen helemaal ingepakt in verband we moesten dinsdag weer terug komen voor controle. ze hebben toen de zalf ververst en en de verband er weer omgedaan. voor de zekerheid ook een kap mee gekregen omdat hij constant aan het verband aan het bijten was. het verband liep langs zijn voorpoten langs en ook daar heeft sem toen vacht er uitgetrokken de huid was gelukkig heel.

na een week moesten we weer komen toen hebben ze het verband er afgehaald en weer een antibiotica injectie gegeven ben toen gebruik gaan maken van de kap omdat hij constant aan de korst zat te bijten. ook moesten we de wond aan gaan stippen met imaverol 1x daags volgens mij is dit een middel tegen schurft.

sem heeft constant nog met de kap op gelopen omdat hij bleef bijten en afgelopen zondag zijn we er achergekomen dat hij op zijn borst meer onder zijn kin waar de kap grenst ook een plek kapot heeft gebeten ondanks de kap wat hij om heeft. afgelopen dinsdag zijn we weer voor controle bij de dierenarts geweest ze hebben hem weer ingepakt in verband en konden dan de kap af doen hij heeft nu weer een injectie gehad tegen mijt.

hij had heel veel oorsmeer in zijn oren namelijk. ik heb de kap alleen af als ik bij hem ben en ga dan ook naast hem zitten om hem zoveel mogelijk van het bijten af te houden als ik lang weg ben heeft hij de kap wel om.

de dierenarts wil het nu nog 2 weken aanzien of het nu verbeterd anders .... ja dan is de keuze aan ons willen we hier mee door gaan of niet.

heeft iemand hier ervaring mee of herkent hier iets van?

zou het dan toch stres bijten zijn geweest door de iritatie in zijn oren?

en dat hij nu door blijft bijten op de bestaande wonden omdat dit jeukt door helen?

ik hoop op reacties waar ik iets mee kan.

groetjes debby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een apart verhaal zeg, nog niet echt vaker gehoord zo.

Heb je er een foto van wellicht? Met welke injectie is hij behandeld?

hoi aniek,

het is inderdaad een apart verhaal en word er nu ook wel beetje moederloos van omdat ik geen vooruitgang zie.

met welke injecties hij is gespoten weet ik niet sorry.

ik heb wel een foto van de wond op zijn rug toen we hem ontdekt hebben maar weet niet hoe ik hier een foto moet toevoegen. ben niet bekent met bunny bunch.

ik ben echt heel gek met mijn konijn maar zit soms echt te denken van kan ik hier niet beter een eind aan maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de foto in een album bij je profiel zet dan kan je hem hier laten zien

Is je dierenarts konijnkundig ?

Woon je in de buurt van Utrecht daar zit de universiteit van kleindieren

Daar hebben ze heel veel verstand van konijnen

Ze hebben ook een telefonisch spreekuur leg het eens aan ze voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijten vanuit stress of verveling zou kunnen. Hoe is hij gehuisvest? Verder zijn er nog heel veel mogelijkheden, waaronder een allergie, een parasiet, een irriterend goedje waarmee de huid in aanraking is gekomen. Het is ook goed mogelijk dat de oorzaak van de wond al weg is, maar door de jeuk van de wond het bijten in stand gehouden wordt. Je hebt sowieso een goede jeukstillende zalf nodig om de jeuk-bijtcirkel te onderbreken. Ik zou voor een second opinion bij een goede konijndeskundige dierenarts kiezen.

Heeft hij al vier weken die kap om? Er bestaan ook beschermpakjes, een soort rompertjes in konijnenmaat. Ik zou dat eens proberen, want zo'n kap is extreem frusterend en veroorzaakt schuurplekken.

Omdat er gedacht wordt aan een allergische reactie: Heb je al gewisseld van strooisel? Zet hem ook eens een paar dagen op alleen hooi en groenten, misschien ligt het aan het voer.

Succes!

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt me zeker wel bekend voor. Ik herinner me 1 of 2 topics hier op bunnybunch over een konijn die dat ook deed. Er staan daar ook foto's in. Volgens mij was het konijn aan het eind van het topic overleden, maar weet het niet zeker meer.

Waardoor dat konijn dat deed was volgens mij ook niet duidelijk, maar het vermoeden was stress en verveling..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn nijnen heeft dit ook gedaan. Ze begon haren uit haar borst te trekken en toen er geen haren meer zaten begon ze in de huid te bijten, net zolang totdat er een open wond zat. Ik heb nooit geweten waarom ze het deed, verveling of frustatie leek mij uitgesloten omdat ze een vriendje had met wie ze erg klef was en speelruimte had om zich uit te leven. Ze was een tijd daarvoor gecastreerd en dit is allemaal goed verlopen.

Natuurlijk kun je nooit gedachten lezen bij een konijn, dus wie weet was ze niet gelukkig.

Ik heb toendertijd AB gekregen (bactrimel? rook naar banaan) en na een tijdje genas de wond wonder boven wonder. Maar... een maand later stierf ze alsnog. Ze stikte toen in een biksje en ik vraag me nog altijd af of er niet iets dieper in haar lichaampje gelegen een rol speelde, ook al gaf de DA aan van niet.

Tja, wat kun je doen? Ik weet het niet. Hopen dat het vanzelf stopt en dat de wonden genezen. De oorzaak is echt niet te vinden als alles al zo'n beetje uitgesloten is. Mensen met psychische problemen verwonden zichzelf ook opzettelijk, wie weet doen konijnen dit ook.

Heel veel sterkte en beterschap in ieder geval, ook al is mijn bericht niet echt iets wat je kunt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ook ervaring hiermee. 1 van onze vorige konijnen, Dot (voedster), deed dit ook. Niet van jongs af aan maar ongeveer toen ze een jaar oud was. Ze was toen net bij de dierenarts geweest om voor de eerste keer aan de haakjes aan haar tanden geholpen te worden. Heb dit verhaal toen gepost op het Fok! forum http://forum.fok.nl/topic/1333333/9/25 (Dutchdevil). Daar staat ook een foto in van Dot met kap en wond (na de operatie).

De enige manier om ervoor te zorgen dat ze niet aan die wond ging zitten of haar vacht eruit ging trekken was door haar een rompertje aan te trekken (gekocht bij de dierenarts). We hadden er 2 om af te wisselen (en uit te wassen) en hadden ze na een tijdje verstevigd met spijkerstof zodat ze er niet doorheen kon bijten want ze ging wel aan de rompertjes lopen knagen.

We hebben nog steeds geen idee wat het nou kan zijn geweest. Ze was niet gecastreerd dus ons vermoeden was dat het daar misschien aan kon liggen. Maar helaas is Dot overleden. Niet aan haar verwondingen maar doordat haar achterpoot uit de kom was geraakt. Ze zou dan geen fijn leven verder hebben gehad (veel pijn) dus hebben toen besloten om haar helaas in te laten slapen.

Hoop voor jou dat je er achter komt wat het is en dat je konijn nog lang en gelukkig leeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helemaal niet zo 'zeldzaam'. Ik heb al verschillende gevallen gezien en van meerdere gehoord.

En er is ook best veel literatuur over te vinden. Ik heb alleen morgen een lastig examen en heb nu niet de tijd om al mijn boeken na te gaan.

Hier is in ieder geval al een link die een aantal mogelijke oorzaken aanhaalt:

http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Mechanical/Mutilation/Selfmutilation.htm

Misschien is het handig om dit lijstje al eens af te gaan en proberen om zoveel mogelijk dingen uit te sluiten die het niet kunnen zijn en overleggen met je DA.

Succes!

@Leona1981: Ik heb je posts uit je link even heel snel bekeken. Ik heb het wegens tijdsgebrek niet zo grondig kunnen doen (sorry). Maar ik wil wel even opmerken dat self-mutulation ook bij EC kan voorkomen. Ook in die context heb ik het al gezien. Dat het dan gebeurt net na een narcose is zeker mogelijk. Aangezien narcose een aanslag is op de weerstand en EC net dan de kop op kan steken.

Ik wil niet beweren dat dat persé de oorzaak was. Maar ik wil wel even aanhalen dat het wel een mogelijkheid was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamille? dat doe ik in de thee, ruikt lekker :he:

Maar dat je konijn daar nou van gaat stoppen met bijten...nee. Als ik dat toendertijd aan Muis had gegeven had het denk ik niks uitgehaald als je leest wat ik allemaal heb geprobeerd bij haar. Al is dat natuurlijk speculeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh? waar haal jij haloperidol vandaan? ik zie nergens dat de TS dit geeft.... en volgens mij werkt kamille wel iets anders dan haldol... dit is ook niet echt een situatie waar je even een week probeert of kamille werkt...

Lees de link van Zwarte Panter ;) Haloperidol wordt geadviseerd om het konijn rustiger te maken, maar ik vind haloperidol al heel wat voor een mens, laat staan voor een konijn.. Kamille heeft ook een rustgevende werking, dus dat zou ik zelf dan eerst proberen..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké...even voor er misverstanden gebeuren.

Als je de link goed leest, staat er dat er alleen behandeld wordt met een antipsychoticum als de oorzaak genetisch is.

De kans dat het genetisch is, is erg klein. Daarvoor moet eerst al de rest uitgesloten worden.

Er staat in die link echt niet dat je elk konijn dat aan automutilatie doet, haloperidol moet geven.

Stap 1, is achterhalen wat de oorzaak is en daarvoor plaatste ik deze link. Zodat je al even al die puntjes kan afgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké...even voor er misverstanden gebeuren.

Als je de link goed leest, staat er dat er alleen behandeld wordt met een antipsychoticum als de oorzaak genetisch is.

De kans dat het genetisch is, is erg klein. Daarvoor moet eerst al de rest uitgesloten worden.

Er staat in die link echt niet dat je elk konijn dat aan automutilatie doet, haloperidol moet geven.

Stap 1, is achterhalen wat de oorzaak is en daarvoor plaatste ik deze link. Zodat je al even al die puntjes kan afgaan.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet.. Ik had het mss beter moeten verwoorden. Ik schrok er een beetje van, vandaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal sorry tijdje niks van me laten horen beetje druk laatste tijd.

http://www.bunnybunch.nl/community/album.php?albumid=5948

hier vind je de foto van de wond van sem.

deze wond is nu helemaal genezen haar begind weer te groeien bij hem.

op de grens van borst en kin had hij ook een wond zitten maar die is mooi ingedroogd en de korst word ook steeds kleiner.

wel word de plek van kaalheid daar steeds groter.

terwijl sem nog steeds de kap op heeft als ik er niet ben. als ik thuis ben heeft hij alles af en zit ik constant bij hem om hem in de gaten te houden.

ik kan niet goed zien of sem nu dan telkens aan het bijten/haren er uit trekken is of dat hij zich gewoon aan het wassen is.

wel heb ik gezien dat hij een pluk op zijn rug er weer uit trok.

het blijft een vreemd verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rechtsbovenin de wond zie je iets groens. Is dat een abces? Ik kan moeilijk zien wat het is ;)

Is de gezonde huid op de rest van zijn lijfje wit, rood of roze van kleur?

Dat in zijn nekje, komt dat niet van de kap?

Wat voor biks geef je?

Wat je bij veel dieren ook wel hoor is dat een heel klein beetje zonnebloemolie over het eten helpt om de vacht en de huid tot rust te brengen, mocht het dat zijn. Zonnebloem olie bevat namelijk extra vitamines en olie. Maar niet overdrijven hoor!! Gewoon een paar kleine druppeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat was geen abces die wond is ook weer genezen korst is er ook al af en haar groeid daar weer terug.

Op zijn borst word zoals ik zal zei kale plek steeds groter en de korst wat daar zit word kleiner en toch blijft hij bijten likken/ zoals ik al zei dat kan ik ook niet goed zien. Ik heb nog wel een andere foto van die wond en kan nog wel een foto maken zoals het er nu uit ziet boven op zijn rug. Wil toch kijken naar een romper of iets misschien dat het dan beter gaat laten we het hopen morgen weer bellen voor een afspraak volgende week wil ze hem weer zien. De huid wat kaal is en de rest op zijn lichaam is wit van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .