Ga naar inhoud

gas door bepaalde voeding


kellydia

Aanbevolen berichten

Hoi,

even een maffe vraag,

Mijn vriend en ik zitten ons hier nou heel erg af te vragen wie hier de stinkende scheten laat! en wij zijn er zeker van dat we het zelf niet zijn, dus nu verdenken wij Nijntje heel erg. :P

Nijntje heeft vandaag een aantal blaadjes van de bloemkool gegeten, verder krijgt hij hooi en gemengde biks.

Kan het hier aan liggen? Kan ik hem iets geven waardoor hij geen of minder last heeft van de gas, of moeten we maar wachten tot het er allemaal uit is? xD

Groetjes, Kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn kan niet boeren of scheten laten

Vandaar dat gas ook gevaarlijk is voor een konijn

Het zullen de keutels zijn die zo stinken

En gemende biks kan je beter niet geven ze eten selectief het lekkere eruit en krijgen niet alles binnen

Misschien even geen groente geven en kijken of hij geen last meer heeft

En maffe vragen bestaan niet hoor :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn inmiddels overleden Nala een gasbuik had, gaf ik haar Infacol. Op een gegeven moment stond ik bij de kooi en hoorde ik een zacht geluid, alsof er ergens lucht ontsnapte en vervolgens kwam er een stank uit Nala's kooi, dat wil je niet weten. Kort daarna begon ze weer te eten en was het gevaar geweken. Dus ja, konijnen kunnen inderdaad scheten laten!

Toch denk ik wel, dat als je regelmatig zulke stinkluchtjes ruikt en zeker weet, dat het Nijntje is, dat je iets moet veranderen aan het eetpatroon. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar als je konijn zoveel lucht in zijn buikje heeft, dat hij scheten laat, die je ook nog eens zo goed ruikt, dan zou ik persoonlijk geen bloemkoolbladeren meer geven. En dan eens kijken, of het daarmee over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolsoorten kunnen idd gas veroorzaken en gas kan dodelijk zijn bij een konijn. Als je konijn stopt met eten, lusteloos gaat zitten, geen keutels meer legt, minder keutels of kleinere keutels, dan is het direct tijd om naar een kkda te gaan.

Dat een konijn windjes kan laten lijkt mij eigenlijk heel logisch, want hoe komt anders het gas naar buiten? ;) (niet rot bedoeld naar iemand ofzo hoor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef mijn konijn eigenlijk nooit koolsoorten uit angst voor gas maar heb recent gehoord dat dat wat overdreven is en dat de kans op gas met koolsoorten nu ook weer niet zo groot is . ik vraag me nu af, als jullie koolsoorten geven wat voor een hoeveelheid is dat dan:yes:?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hier gerust kool, boerenkool (dat zou officieel niet eens een koolsoort zijn blijkbaar), bloemkoolbladeren, spruitjes, paksoi, Chinese kool.. Ik geef het altijd samen met minimaal vijf soorten groente, hoeveel verschilt per soort en per konijn.. Bloemkoolbladeren krijgen ze meestal twee of drie per konijn (of minder, maar meestal niet meer), één of twee spruitjes per konijn, paksoi meestal maar een beetje, Chinese kool een blad per konijn.. Maar dat doe ik in principe met elke groente, overal een beetje van.

Overigens denk ik dat je aan de scheetjes niet veel kunt doen (anders dan het eetpatroon veranderen) en ik denk ook dat je beter gewoon blij kunt zijn dat het er uit komt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze wel gewoon koolsoorten door hun groenvoer, maar wel altijd samen met "veilige" groentes. Geen van de konijnen hier is gevoelig voor gas (eerder voor verstopping).

Maar het kan zeker van de bloemkoolbladeren komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kolen gas veroorzaken klopt niet... hier krijgen ze bloemkool, spuiten, brocoli, chinese kool .... nooit problemen gehad

Ook in de opvang waar ik geweest ben voeren ze 50 tal nijnen kolen nooit problemen...

Die info over kolen heb ik op de site van inge thas gelezen en deze is een konijn experte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kolen gas veroorzaken klopt niet... hier krijgen ze bloemkool, spuiten, brocoli, chinese kool .... nooit problemen gehad

Ook in de opvang waar ik geweest ben voeren ze 50 tal nijnen kolen nooit problemen...

Die info over kolen heb ik op de site van inge thas gelezen en deze is een konijn experte.

de opvang waar ik Amber heb gehaald vertelde me net hetzelfde, ik ga deze week eens proberen in kleine hoeveelheden :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn nog echt een klein konijntje was heb ik het hem nooit gegeven omdat ik dus ook dacht dat dat gevaarlijk was en je ermee op moest passen. Nu is hij natuurlijk al veel groter maar nu laat hij het gewoon liggen, denk omdat hij het niet kent.

Hij heeft het wel geproefd maar hij geeft er niks om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kool veroorzaakt geen gas bij een konijn. Wij (mensen) kunnen er last van krijgen omdat ons spijsverteringsstelsel niet optimaal geschikt is voor het verteren van planten. In kool zit veel complexe suiker die wij niet zo goed kunnen verteren met gasvorming als gevolg.

Een konijn heeft daar geen last van, het stelsel van een konijn is hierop gebouwd.

Stress, wormen of een haarbal zijn waarschijnlijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .