Ga naar inhoud

heftige entings-reactie of....?


Aanbevolen berichten

Vorig jaar heeft een van mijn konijnen ook een heftige entreactie gehad. Het begon met een bult op het ooglid. Oogjes ontstoken. De DA dacht toen ook niet aan myx. maar dacht dat ze een wondje op haar ooglid had dat was gaan ontsteken. Uiteindelijk kreeg ze ook twee bultjes op haar oren en ze had pus in haar oogjes. Verder at ze nog goed en leek ze niet echt ziek.

Uiteindelijk bleek het dus om een reactie op de enting te gaan en het is in principe een hele milde vorm van Myx. Gelukkig is ze toen met AB en oogzalf weer opgeknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vorig jaar heeft een van mijn konijnen ook een heftige entreactie gehad. Het begon met een bult op het ooglid. Oogjes ontstoken. De DA dacht toen ook niet aan myx. maar dacht dat ze een wondje op haar ooglid had dat was gaan ontsteken. Uiteindelijk kreeg ze ook twee bultjes op haar oren en ze had pus in haar oogjes. Verder at ze nog goed en leek ze niet echt ziek.

Uiteindelijk bleek het dus om een reactie op de enting te gaan en het is in principe een hele milde vorm van Myx. Gelukkig is ze toen met AB en oogzalf weer opgeknapt.

ja cupido heeft ook AB gekregen , oogzalf was niet nodig want geen pus of vloeiingen uit het oog tot nu toe. Is altijd schrikken he als je de beginsymptomen ziet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja cupido heeft ook AB gekregen , oogzalf was niet nodig want geen pus of vloeiingen uit het oog tot nu toe. Is altijd schrikken he als je de beginsymptomen ziet....

Ja, dat is idd wel schrikken. Fijn dat het met Cupido al weer wat beter gaat. De oogzalf had ik idd gekregen ivm de ontsteking aan de oogjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook dat ze een heel lichte vorm van myx heeft gehad, ze was ook echt niet lekker 2 dagen na de enting, ik dacht dat haar oogje gewoon een beetje ontstoken was, maar toen ik dat bultje zag dacht ik al dat het niet helemaal lekker zat. daarna natuurlijk nog dat korstje gezien dat zomaar ergens vandaan kwam, weet ook niet waar, omdat ze heel harig is, maar gelukkig was ze niet heel ziek of zo. maar als ik haar vergelijk met een week geleden dan merk ik dat ze een stuk beter in haar vel zit. ze is 27 maart geent, weet niet hoe lang myx normaal duurt, het korstje zag ik 2 weken geleden. gelukkig is het allemaal niet zo ernstig geweest, en is ze weer helemaal opgeknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het blijft altijd een risico, maar ja welk risico is groter dan, wel of niet inenten. Ik hoop dat cupido snel herstelt hiervan en dat het niet erger wordt.

Het blijft zeker een risico. EN op een gegeven moment moet een product gewoon op de markt om in de praktijd te ervaren of het werkt of niet.

Ik zou zelf ook enten. En mijn eigen DA, en de DA van het bedrijf waarvan ik opvang konijnen krijg, gaan beiden melden dat ze ''problemen'' hebben met de enting. Zodat die eventueel aangepast kan worden als dit nodig is zodat de enting optimaal word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ga dinsdag naar de dierenarts en dan vraag ik hem gelijk naar die korst op zijn oor te kijken. Als hij het ook niet kan plaatsen dan vraag ik of hij het voor de zekerheid doorgeeft aan de fabrikant van Nobivac.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor vaker verhalen van konijnen die ziek worden na die nieuwe enting. Ik heb hier thuis als opvang ook konijntjes gehad die ziek zijn geworden na de enting. Ik heb er zelfs 1 gehad die overleden is daarna. Die bleek uiteindelijk EC te hebben, dat waarschijnlijk opspeelde door de stress en verlaagde weerstand.

Maar ik hoor hier in de buurt meer mensen. Ik denk dat de enting ook niet helemaal optimaal is. Wat heel goed zou kunnen aangezien het nieuw is. En zoals Nikcy_The al zei, de enting is een verzwakte versie van de ziekte..

He wat naar om te lezen, die ervaring heb ik totaal nog niet. Ik heb nu zo'n 60 a 70 konijnen laten enten waarvan 1 slechts en bultje had op plaats van enting en de rest niks. Terwijl met vorige enting juist wel vaker een bult had op de plaats van enten. En helaas meerdere konijnen die zijn gestorven binnen een half jaar na de oude enting... vandaar mijn overstap naar de nieuwe enting. Ben dan ook heel benieuwd naar de ontwikkelingen verder qua entreacties. Waaraan is degene overleden? Wat voor symptomen?

Fijn om te lezen dat het met Cupido weer beter gaat, denk inderdaad lichte myx entreactie, heb ik met de oude enting ook wel is gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik hier erg van en durf nu helemaal niet te enten. Dit omdat ik al niet zo'n hele gezonde konijnen heb. Ze hebben pas allemaal een boel meegemaakt en zijn behoorlijk ziek geweest. Ze zijn gedumpt dus ik weet ook niet of ze ooit geënt zijn geweest.

Ik geef ze zeker Thuja voordat ik ze ga enten maar moet zeggen dat ik het heel erg eng vind.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ belleke

Risico met enten is er altijd met deze enting of de oude enting.. het is een aanslag op de weerstand. Afgelopen keer herstelt EC patient geent en is geen terugval geweest op EC.. het is tenslotte zo dat ze wel drager blijven dus verhoogd risico, maar niks gebeurd dus. maar de overweging moet je zelf maken, dat ik nu alweer hoor dat er myx zit op meer plekken vind ik wel zorgelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ belleke

Risico met enten is er altijd met deze enting of de oude enting.. het is een aanslag op de weerstand. Afgelopen keer herstelt EC patient geent en is geen terugval geweest op EC.. het is tenslotte zo dat ze wel drager blijven dus verhoogd risico, maar niks gebeurd dus. maar de overweging moet je zelf maken, dat ik nu alweer hoor dat er myx zit op meer plekken vind ik wel zorgelijk.

Maaike is maandag 2 weken medicatie vrij nu (EC) en het gaat goed met haar nu, maar ik zit nog heel erg met de enting in m'n maag.

Is dat niet te snel? Zeker nu er minder positieve verhalen heb gehoord, begin ik nog meer te twijfelen.

Ik heb nog panacur (en perenprut) in huis, maar al die medicatie... Zeker omdat ze er net van af is.

Ze krijgt nu ook al een aantal weken kruidenelixer door hun water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrik hier erg van en durf nu helemaal niet te enten. Dit omdat ik al niet zo'n hele gezonde konijnen heb. Ze hebben pas allemaal een boel meegemaakt en zijn behoorlijk ziek geweest. Ze zijn gedumpt dus ik weet ook niet of ze ooit geënt zijn geweest.

Ik geef ze zeker Thuja voordat ik ze ga enten maar moet zeggen dat ik het heel erg eng vind.

Knuffels Belleke

Niet te hard schrikken (zei ik heel dapper :$)

Als je alle stukjes leest, zie je dat de konijnen die er last van hebben gehad het allemaal eigenlijk heel goed doen nu verder. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, cupido gaat met stapjes vooruit, en sinds vandaag eet hij ook weer een beetje zelf, gelukkig. Wordt ook weer wat levendiger en de bunnyflops zijn weer zeer favoriet hier :mdr:.

Belleke: Ik kan me voorstellen dat je het eng vind, vooral als ze net behoorlijk ziek geweest zijn. Even overleggen met een kk da. Met dit topic wilde ik je geen angst geven , maar zo te zien komen dit soort klachten dus wel vaker voor en als je dan een beetje voorbereid bent, kan dat toch in eerste instantie een hoop extra onrust wegnemen voor je ( hoop ik tenminste).

Zoals ik al zei met cupido gaat het weer met stapjes vooruit gelukkig ( maar ook ik houd hem wel nog steeds extra in de gaten :whistle2:).

Rest van mijn ingeënte nijntjes hebben (nog ) nergens last van, zelfs geen ent-bult dus hoeft niet altijd zo te lopen zoals met cupido ( en de andere konijntjes die hier genoemd werden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt idd wel zoals al geopperd werd, dat we allemaal even onze dierenarts moeten inlichten hierover.

Ik pleeg maandag gewoon even een telefoontje, dan weten zij er ook van, mochten er nog mensen zijn die zich bij haar melden met een bultje.

Kan zij evt. ook contact opnemen met de fabrikant, zien die dat het vaker voorkomt en kunnen ze het in de bijsluiter vermelden misschien.

Al is het maar dat mensen voorbereid zijn als er zich iets voordoet en niet al te hard schrikken van een bultje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het met cupido al wat beter gaat. Ik had dit topic verder nog niet doorgelezen, zo druk met mijn eigen nijnsels, maar toch wel schrikken inderdaad. En dat er dan toch wel meer konijnen na het enten zelfde soort symptomen hebben gekregen. Hopelijk krijgen we straks wat een duidelijker verhaal van de fabrikant. Mij weerhoud het er trouwens niet van om mijn konijnen gewoon volgend jaar weer te laten enten. Er waren dit jaar geen reacties op het enten gelukkig, met vaccins is er altijd wel een risico.

Maar het is wel heel belangrijk dat iedereen die vermoedt dat zijn/haar konijn een reactie heeft op de enting die niet in de bijsluiter staat die zowieso te melden bij de Dierenarts zodat het weer bij de fabrikant terecht komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zal voor de zekerheid ook even vragen aan de dierenarts of er nog andere oorzaken zijn waardoor konijnen harde korstige bultjes op ogen en oren kunnen krijgen en mooi dat ik toch al moet gaan, dan kan hij het met eigen ogen zien, want ik was er anders niet voor gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .