Ga naar inhoud

waarom algehele narcose voor castratie?


Jikke

Aanbevolen berichten

Weet iemand een reden waarom vele dierenartsen nijnen helemaal onder narcose doen voor castratie?

Mijn nijnen worden doro mijn dierenarts plaatselijk verdoofd en zo gecastreerd. Heb zelf 3x mogen helpen hier bij en alle 3 de keren ging het heel makkelijk en relaxt. Daarnaast was er altijd het voordeel dat ze nooit stopten met eten en ook niet terug op gang moesten komen omdat ze dus alleen een plaatselijke verdoving hadden.

Lees hier zo vaak dat ze moeite hebben weer op gang te komen en soms zelfs dat ze eraan overlijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Bo laten castreren met plaatselijke verdoving. Bo stopte wel met eten na de castratie. Dat kwam daarna weer op gang maar is uiteindelijk toch overleden. Bo had een ontsteking opgelopen van de castratie waardoor hij na 2 weken ineens stopte met eten. Na 5 dagen dwangvoeren en medicijnen is Bo toch nog overleden. Dus voor mij nooit meer met plaatselijke verdoving. Ik zeg niet dat het daardoor kwam, maar voor mij was het een vreselijke ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een plaatselijke verdoving voor zo'n ingreep toch niet een fijne gedachte bij konijnen. Het zijn al zulke stressdieren en als het ook nog bewust meemaken.... Vooral bij een Voedster vind ik het nog wel een aardige ingreep en zou ik gewoon in alle gevallen voor een algehele narcose kiezen. Tuurlijk heeft zo'n narcose zijn nadelen, maar dat is nou eenmaal zo, wij mensen zijn ook niet na 10 minuten wakker na een operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een voedster zul je ook niet snel de optie plaatselijke verdoving hebben denk ik.. Heb dat nog nooit gehoord in elk geval en zou het ook heel raar vinden.

Overigens hoor je ook vaak dat dierenartsen het vanwege de stress liever niet zo doen, al moet ik zeggen dat ik o.a. van een aantal collega-opvangen hele goede ervaringen er over gehoord heb. Mijn eigen dierenarts gebruikt (alleen) gas-narcose en dan zijn ze ook zo weer wakker, persoonlijk voel ik mij daar het prettigst bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard idd alleen castratie van rammen onder plaatselijke verdoving.

Heb zelf dus mijn rammen vast gehad tijdens dat de DA de verdoving in spoot en tijdens dat de DA de castratie uit voerde. Allen geen gestribbel o.i.d. en volkomen relaxt. Had ze dan met hun rug tegen mij aan en kont op mijn schoot (rug tegen mijn buik dus) in linker hand voor en achterpoot van links met 2 vingers ertussen en rechts ook. Dan zit hij helemaal ondersteund en gefixeerd. Het is nog geen 5 minuten werk in totaal.

Priscilla: wat een rot ervaring zeg!! De eerste keer dat ik nu lees dat het dus met plaatselijke verdoving fout gegaan is. Uiteraard is de kans op ontstekingen e.d. wel aanwezig ja. Dat gevaar heb je natuurlijk sowieso helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard idd alleen castratie van rammen onder plaatselijke verdoving.

Heb zelf dus mijn rammen vast gehad tijdens dat de DA de verdoving in spoot en tijdens dat de DA de castratie uit voerde. Allen geen gestribbel o.i.d. en volkomen relaxt. Had ze dan met hun rug tegen mij aan en kont op mijn schoot (rug tegen mijn buik dus) in linker hand voor en achterpoot van links met 2 vingers ertussen en rechts ook. Dan zit hij helemaal ondersteund en gefixeerd. Het is nog geen 5 minuten werk in totaal.

Als een dier wil kan hij zo weg, als je hem op deze manier vast houd. Wat voor een verdoving heeft hij trouwens gehad? Welk middel?

Ik ben er zelf niet voor omdat veel konijnen stress ervaren. Je zou met een konijn dat dit niet heeft misschien deze overweging kunnen maken, maar anders niet. Het is dan ook belangrijk dat de eigenaar het konijn kent, anders werkt het niet. Wij werken met Sedastart en ketamine, de seda start kan je na (uit mijn hoofd, maar ben geen DA) na 20 min weer opheffen. De konijnen zijn dan dus na 30 min weer helemaal compleet wakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard idd alleen castratie van rammen onder plaatselijke verdoving.

Heb zelf dus mijn rammen vast gehad tijdens dat de DA de verdoving in spoot en tijdens dat de DA de castratie uit voerde. Allen geen gestribbel o.i.d. en volkomen relaxt. Had ze dan met hun rug tegen mij aan en kont op mijn schoot (rug tegen mijn buik dus) in linker hand voor en achterpoot van links met 2 vingers ertussen en rechts ook. Dan zit hij helemaal ondersteund en gefixeerd. Het is nog geen 5 minuten werk in totaal.

Als een dier wil kan hij zo weg, als je hem op deze manier vast houd. Wat voor een verdoving heeft hij trouwens gehad? Welk middel?

Ik ben er zelf niet voor omdat veel konijnen stress ervaren. Je zou met een konijn dat dit niet heeft misschien deze overweging kunnen maken, maar anders niet. Het is dan ook belangrijk dat de eigenaar het konijn kent, anders werkt het niet. Wij werken met Sedastart en ketamine, de seda start kan je na (uit mijn hoofd, maar ben geen DA) na 20 min weer opheffen. De konijnen zijn dan dus na 30 min weer helemaal compleet wakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de ene kant lijkt het me wel ideaal, maar aan de ander kant lijkt mij dat het meer stress oplevert voor het konijn. Je moet hem wel behoorlijk stevig vasthouden en als ie begint te spartelen als de dierenarts net begint met snijden kun je grote problemen krijgen. Dit is mijn visie erop hoor.

Voor mijn gevoel is gasnarcose het meest veilig, daarvan zijn ze snel weer wakker en ze houden er niet zo lang last van als het ingespoten narcosemiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is vooral dat een konijn onder stress zijn ballen kan optrekken. Als dit gebeurd moet je echt serieus kennis hebben om ze terug te doen indalen. Ik heb de methode al meerdere malen gezien maar ook al enkele malen zien misgaan zodat het rammetje toch nog onder volledige narcose moest. Dit vind ik dan persoonlijk een te groot risico.

Als je het mij vraagt volledige maar inderdaad wel gasnarcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is gasnarcose wat ze bij mensen een roesje noemen?

Is dat dan wel met plaatselijke verdoving er nog bij?

Dus roesje om rustig te houden en verdoving tegen de pijn? Want uit zo'n roesje wordt je wakker als je echt pijn hebt (bij mensen althans, ik ben zelf namelijk ook op die manier geopereerd, vond alleen plaatselijke verdoving een beetje eng, dat schroeven en boren en timmeren aan mijn eigen botten wilde ik voor de zekerheid niet horen :D)

Dus kan me voorstellen dat het wel fijn is als het konijn wel plaatselijk verdoofd is. Plus dat hij zijn ballen dan ook niet in kan trekken natuurlijk door de verdoving.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en ook goed bij, heb nog nooit zulke wakkere konijnen gehad zelfs na zwaardere ingrepen. Ze zijn gewoon heel helder, eten snel weer.

Maar krijgen toch niets extra van verdoving hé. Heb ik bij de mijne toch nog nooit gezien en dat zou mij nu toch wel echt al opgevallen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee volgens mij ook niet. Mijn dierenarts geeft even voor de ingreep vrij sterke pijnstillers (bij dames in elk geval) en gebruikt niks om ze in slaap te spuiten, alleen gas. Zij zijn daar echt heel tevreden over en ik natuurlijk ook. Zolang ze suf zijn krijg je ze niet aan het eten en dat is gewoon erg lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm ja een pijnstiller lijkt me op z´n minst wel nodig van te voren. Want als ze wakker worden uit de narcose dan hebben ze anders gelijk pijn lijkt me. Maar misschien is het ook wel geen echt pijnlijke ingreep dan. Ik moet nog aan mijn dierenarts vragen hoe hij het doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een dier wil kan hij zo weg, als je hem op deze manier vast houd. Wat voor een verdoving heeft hij trouwens gehad? Welk middel?

Ik ben er zelf niet voor omdat veel konijnen stress ervaren. Je zou met een konijn dat dit niet heeft misschien deze overweging kunnen maken, maar anders niet. Het is dan ook belangrijk dat de eigenaar het konijn kent, anders werkt het niet. Wij werken met Sedastart en ketamine, de seda start kan je na (uit mijn hoofd, maar ben geen DA) na 20 min weer opheffen. De konijnen zijn dan dus na 30 min weer helemaal compleet wakker.

dat is niet waar! door de ketamine kan dit pas na 1 uur! ( hond en kat) gezien dit knaagdieren/haasachtige betreft kan direct na de ingreep seda stop worden gegeven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gasnarcose is ook veel nauwkeuriger. Mijn DA gebruikt ook gasnarcose. Je kan de narcose in kleinere hoeveelheid aan het dier geven. Dan in 1x een grote hoeveelheid. En er wordt ook meteen gecontroleerd of het dier nog ademt. En of het dier bij komt. Er gaan dan alarmen af.

Ik zou zelf voor gasnarcose kiezen. Als dat dan mogelijk is. Als er bijv. haken verwijdert moeten worden, kan dit niet.. Maar verder wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm ja een pijnstiller lijkt me op z´n minst wel nodig van te voren. Want als ze wakker worden uit de narcose dan hebben ze anders gelijk pijn lijkt me. Maar misschien is het ook wel geen echt pijnlijke ingreep dan. Ik moet nog aan mijn dierenarts vragen hoe hij het doet.

Maar voor zover ik weet wordt bij elke vorm van narcose de pijnstilling voor of vlak na de ingreep gegeven dus dat is geen verschil met gasnarcose of geen narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten gebruiken DA'en nog vaak een spierontspanner voor de gasnarcose. In die gevallen vind ik persoonlijk een goed gedoseerde (en door KK DA die weet dat hoeveelheid bij konijn niet te vergelijken is met hond-kat) injectie narcose beter. Als de middelen en de dosis goed gekozen worden, kan je die narcose met een antagonist ook snel opheffen.

Maar om terug even off-topic te komen over de castratie met of zonder narcose.

Ik snap de voordelen om geen narcose te gebruiken (narcose is altijd een risico). Alleen is er altijd een groep die te stress gevoelig is en in het slechtste geval in shock gaan en overlijden. Daarnaast zijn er ook meer risico's omdat het konijn iets kan bewegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een dier wil kan hij zo weg, als je hem op deze manier vast houd. Wat voor een verdoving heeft hij trouwens gehad? Welk middel?

Ik ben er zelf niet voor omdat veel konijnen stress ervaren. Je zou met een konijn dat dit niet heeft misschien deze overweging kunnen maken, maar anders niet. Het is dan ook belangrijk dat de eigenaar het konijn kent, anders werkt het niet. Wij werken met Sedastart en ketamine, de seda start kan je na (uit mijn hoofd, maar ben geen DA) na 20 min weer opheffen. De konijnen zijn dan dus na 30 min weer helemaal compleet wakker.

Klopt ongeveer wat je zegt, alleen in combinatie met ketamine is het absoluut niet wenselijk om dieren uit narcose bij te spuiten, maar dat is weer een andere discussie. Ketamine geven om in narcose te gaan en daarna wakker spuiten geeft kans op spierkrampen. Mijn DA heeft dus nog nooit een dier van mij wakker mogen spuiten!!! Het gebeurd namelijk regelmatig en uit diverse wetenschappelijke onderzoeken die in de universiteit in Belgie gepresenteerd zijn is naar boven gekomen dat ketamine gebruik en bij spuiten echt niet wenselijk is voor het dier in meerdere gevallen. Dit ging dan met name over vroegcastraties bij kittens overigens.

Overigens, geen enkel konijn kan weg komen op die manier hoor. Toen bongo namelijk geholpen werd was hij al 8 maanden (op straat gevonden) en enorm vals. Hij kon geen kant op en was heel rustig tijdens de castratie. Toen hij uit het vervoersmandje gehaald werd in eerste instantie niet. Hij is het 2de konijn wat mijn DA in zo'n 30 jaar tijd flink gebeten heeft. Ik waarschuwde, ze pakte hem op en voordat ze ook maar ergens erg in had hing hij in haar arm. Echter tijdens de castratie dus 0,0 problemen. ;)

aangepast door Jikke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ongeveer wat je zegt, alleen in combinatie met ketamine is het absoluut niet wenselijk om dieren uit narcose bij te spuiten, maar dat is weer een andere discussie. Ketamine geven om in narcose te gaan en daarna wakker spuiten geeft kans op spierkrampen. Mijn DA heeft dus nog nooit een dier van mij wakker mogen spuiten!!! Het gebeurd namelijk regelmatig en uit diverse wetenschappelijke onderzoeken die in de universiteit in Belgie gepresenteerd zijn is naar boven gekomen dat ketamine gebruik en bij spuiten echt niet wenselijk is voor het dier in meerdere gevallen. Dit ging dan met name over vroegcastraties bij kittens overigens.

Overigens, geen enkel konijn kan weg komen op die manier hoor. Toen bongo namelijk geholpen werd was hij al 8 maanden (op straat gevonden) en enorm vals. Hij kon geen kant op en was heel rustig tijdens de castratie. Toen hij uit het vervoersmandje gehaald werd in eerste instantie niet. Hij is het 2de konijn wat mijn DA in zo'n 30 jaar tijd flink gebeten heeft. Ik waarschuwde, ze pakte hem op en voordat ze ook maar ergens erg in had hing hij in haar arm. Echter tijdens de castratie dus 0,0 problemen. ;)

Dat licht dus ook aan de dosering en de tijd dat dat de ketamine is uit gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .