Ga naar inhoud

baby konijntjes


Dille Dornez

Aanbevolen berichten

Heb je deze artikelen al gelezen?

Voortplanting en fokken van konijnen

Onverwachte nestjes

Moeder heeft voor de bevalling, tijdens de zwangerschap, niet meer voer nodig, te dik zijn kan namelijk erg schadelijk zijn tijdens de zwangerschap. Je kunt de laatste week wel eventueel wat jonge konijnenvoer mengen met het normale voer, die laatste week van de zwangerschap zal ze namelijk meer behoefte hebben aan eiwitten, en die zitten in jonge konijnenvoer. Op de dag dat moeder bevallen is heeft ze geen behoefte meer aan extra eiwitten, die moet je dan ook niet meer geven. Ze zal dan wel meer behoefte hebben aan koolhydraten. Na de bevalling mag moeder toch meer eten dan normaal, zeker als het een groot nest is zal ze zeker extra voer nodig hebben. Je mag de moeder dus zeker 5-6 keer de normale hoeveelheid voer geven tijdens de zoogperiode. Als de jonge konijntjes weer weg zijn bij mama dan moet ze natuurlijk weer terug op haar normale hoeveelheid voer (25 gram biks per kilo lichaamsgewicht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje maar mijn konijn zit in een konijnenberg en hij graaft zijn nest onder de grond

hoe moet ik dan de kleintjes controleren. Mijn neef is eens op bezoek gekomen en hij zei dat hij kon schatten hoeveel jongen er zijn door aan haar buik te voelen en de baarmoeder aan te raken maar op bunnybunch heb ik gelezen dat je absoluut niet aan de buik van het konijn duwen wat is er dan waar (mijn neef voeldde ongeveer 10!! jongen)

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knappe neef heb jij!

Je geeft je eigen antwoord al, in een konijnenberg kun je geen nestcontrole doen. Voelen aan de buik is onbetrouwbaar en kan zelfs de ongeboren jongen bezeren. Neem aan als je neef kan palperen dan hij enorm veel verstand heeft van konijnen en al je vragen kan beantwoorden. Konijnen babies drinken alleen moeder melk en na een week of 2 beginnen ze te knabbelen aan hooi en bix. Moeder moet na het werpen meer voeding hebben. Let op dat ze de laatste week van haar dracht goed blijft eten. Gebruik de zoekfunctie eens en lees andere topics, daar leer je van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afsluiten???

Ik ga om de 2uur gaan kijken of mijn konijn nog niet bevallen is spannend ik ben net gaan kijken en er was nog niets

binnen 2uur laat ik nog iets weten!!

Denk dat het verstandiger is om alleen in de ochtend en de avond te gaan kijken. Om de 2 uur bij het nest kijken kan behoorlijk wat stress veroorzaken. Van de stress kan moeder de jong vanalles aan doen. Hoe meer rust moeder heeft hoe beter voor haar en haar jongen. Je merkt het vanzelf wanneer er jongen geboren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo kijken? Ik begrijp je echt niet meer. Ze zitten in een konijnenberg! Misschien is het verstandig dat je eerst vragen beantwoord want ik ben bang dat er weinig respons op je topics en vragen komen zo.

Ik krijg nu het idee dat je met opzet de voedster hebt laten dekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga je dan steeds met je hand in dat nest??

lijkt mij ook niet erg prettig.

Met afsluiten bedoelde ik eerst zorgen dat de voedster er uit is en dan afsluiten zodat ze ergens anders een nest maakt...maar ik weet niet hoe dat werkt met konijnen...heb er geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er wat vanaf wist dan had je nu geen kleintjes(als die uberhaubt er wel zijn)

denk dat ze die wel heeft maar of het een ongelukje was?

Maar als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je dan hoeveel je moet voeren? en waarom zegt je neef jou dan niet dat je niet dat nest steeds moet verstoren...en in mijn ogen is er veel verschil tussen even kijken ( want kijken doe je met je ogen) en een nest verstoren doe je met je handen, als je er dan toch veel vanaf weet dan doe je dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .