Ga naar inhoud

Hedwig ziek?


Sher

Aanbevolen berichten

Hedwig heeft een flink gat in een paprika geknaagd. Ik had voor de verandering een bloempot in de ren gezet met een flinke dot hooi en daar zat ze net ook volop uit te eten. Nu maar hopen dat dit een eenmalige nare ervaring is geweest.

Heel vreemd trouwens, toen ze eenmaal weer thuis was, zag haar vacht er ook direct weer normaal uit. Toen ik haar weg bracht zag die er ook niet goed uit, al kan ik niet precies zeggen hoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 122
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb het vandaag wel gevolgd maar net op momenten dat reageren niet zo praktisch was.. Zal even schrikken zijn geweest! Maar ze is weer thuis en ze eet weer goed (de biks komt vanzelf wel!) en we gaan er voorlopig vanuit dat het iets eenmaligs is, laat die rampscenario's maar even weg.. :yes:

En het ene konijn heeft nu eenmaal sneller ergens last van dan het andere. Indy was op den duur broodmager en wilde alleen nog appel en wortel eten. Terwijl de dierenarts zei dat het achteraf best mee viel met de haakjes. Allemaal leuk en aardig dat het kleine haakjes waren, maarm ijn konijn had er overduidelijk veel last van. Er zijn ook konijnen die blijven eten tot ze door hun tong groeien, dan kun je ze beter zoals Hedwig en Indy hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het vandaag wel gevolgd maar net op momenten dat reageren niet zo praktisch was.. Zal even schrikken zijn geweest! Maar ze is weer thuis en ze eet weer goed (de biks komt vanzelf wel!) en we gaan er voorlopig vanuit dat het iets eenmaligs is, laat die rampscenario's maar even weg.. :yes:

En het ene konijn heeft nu eenmaal sneller ergens last van dan het andere. Indy was op den duur broodmager en wilde alleen nog appel en wortel eten. Terwijl de dierenarts zei dat het achteraf best mee viel met de haakjes. Allemaal leuk en aardig dat het kleine haakjes waren, maarm ijn konijn had er overduidelijk veel last van. Er zijn ook konijnen die blijven eten tot ze door hun tong groeien, dan kun je ze beter zoals Hedwig en Indy hebben.

Eigenlijk heb je wel gelijk en ik wil best geloven dat Hedwig een gevoelig konijn is. Ze lijkt bij ons eigenlijk heel rustig en stabiel, maar wij zijn hier ook heel voorzichtig met ze.

Hoe snel kunnen haakjes eigenlijk groeien, kan het door de stress van mijn weekendje weg gekomen zijn

Ik hoop van harte dat ze niet terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik haal mij helemaal geen doemscenario´s in mijn hoofd. Ik heb puur voor de lol het afgelopen half uur op de site van Wilhelminapark naar gebitsafwijkingen zitten kijken. :beurk:

Ik kom toch steeds tegen dat problemen vooral worden veroorzaakt door verkeerde voeding. Dan ga ik weer twijfelen. Doe ik het wel goed..... :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb minder biks gegeven dan normaal en normaal racen ze daar op af, alsof ze uitgehongerd zijn. Het kan zijn dat ze meer groente hebben gekregen, maar eigenlijk vonden ze biks altijd het lekkerste eten en niet groente. :s

Ik heb net een wilgentak in de ren gedaan en daar zitten ze met smaak van te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik bedoel, heb je gisteren meer gegeven? Ik stop altijd dat hele hok vol met alles wat ze heerlijk vinden als er eentje ziek is, in de hoop dat hij/zij gaat eten.. Maar da's eigenlijk niet zo handig en zodra het werkt gaan ze weer richting hun normale ritme, anders eten ze hier een hapje van en daar een hapje van en dan schiet het nog niet op. En het niet zieke konijn die vreet alles wat ie lekker vindt en veel te veel en dan krijg je daar gedoe mee. Maar goed, als ze de hele avond en nacht in luilekkerland zijn geweest dan heof ik 's ochtends ook niet te verwachten dat ze op hun biks aanvallen.

En wellicht dat Hedwig toch liever nog groente heeft. Ze zijn hun eetlust niet verloren, ze eten immers nog wel wilg.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschrijft helemaal, waarom ik dacht dat ze misschien wel te veel gegeten hebben. :$

Je snapt wel dat ik toen ze weer thuis waren de hele tijd naar ze heb zitten loeren als een kat naar een kanarie. Ze hebben elk lekker hapje gekregen dat ik kon vinden (alleen gezond natuurlijk ;) ).

Vanmorgen keek ik als een hysterisch baasje direct in het hok, of ze wel aten...... Hedwig zit nog steeds aan haar wilgentak te knabbelen en lijkt heel tevreden. :$

Help, ben ik nu een hypogonder geworden?

Koekie had toch nog flink biks gegeten zag ik net. De rest heb ik maar terug in de voorraad gedaan. Hedwig eet wel, haar buikje was gisteren prima in orde, dus vandaag maar even zo houden. Als ze honger heeft moet ze maar hooi eten en vanavond krijgt ze weer biks.

Ik voel me een slecht baas. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschrijft helemaal, waarom ik dacht dat ze misschien wel te veel gegeten hebben. :$

Je snapt wel dat ik toen ze weer thuis waren de hele tijd naar ze heb zitten loeren als een kat naar een kanarie. Ze hebben elk lekker hapje gekregen dat ik kon vinden (alleen gezond natuurlijk ;) ).

Vanmorgen keek ik als een hysterisch baasje direct in het hok, of ze wel aten...... Hedwig zit nog steeds aan haar wilgentak te knabbelen en lijkt heel tevreden. :$

Help, ben ik nu een hypogonder geworden?

Koekie had toch nog flink biks gegeten zag ik net. De rest heb ik maar terug in de voorraad gedaan. Hedwig eet wel, haar buikje was gisteren prima in orde, dus vandaag maar even zo houden. Als ze honger heeft moet ze maar hooi eten en vanavond krijgt ze weer biks.

Ik voel me een slecht baas. :$

Hahhaa ik had al zo'n vermoeden :rofl: maar dat doe ik zelf ook en dat werkt wel het beste vaak. Die berg paardenbloemblaadjes, daar zwichten ze toch vanzelf een keer voor. Of anders wel voor het bakje kruiden of de extralekkerebrokjesdiewenormaalnietkrijgen. Het is alleen niet handig dat partnerkonijn er lekker een graantje (een boel graantjes) van meepikt. Ik zet ze vaak 's nachts ook apart, tenminste, als ze echt ziek zijn, Hedwig at duidelijk alweer dus dan ish et prima om ze samen te laten. Maar op die manier kan het andere konijn zich alleen overdag volvreten, 's nachts heeft ie dan alleen hooi.

Waarschijnlijk heb je morgen wel weer normale konijnen :he::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat vervelend thuiskomen van vakantie (ik heb het topic gister over het hoofd gezien..)

fijn dat ze nu weer eet en de haakjes weg zijn!!

(ik herken je stressmoment, ik had het van de week ook toen de DA constateerde dat er beginnende haakjes bij C&J zijn.. nu gewoon van alles aan het proberen om ze meer hooi te laten eten!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dit allemaal vanwege een schijnzwangerschap kunnen zijn? :eek:

Ik ben even weg geweest, nu kom ik thuis en zie allemaal plukken haar van Hedwig liggen. Ze zat net treurig in een hoekje, maar daarna ging ze gewoon lekkere hapjes opknabbelen.

Het zou eigenlijk net iets voor mij zijn. Bij de eerste loopsheid van mijn hondje stond ik ook bij de dierenarts. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een schijnzwangerschap kan zeer afwijkend gedrag bij voedsters opleveren :-) Gierende hormoontjes he.

Ik vind het echt super van je dat je zo snel handelt als één van je konijnen anders doet dan normaal. Als baasje zijnde zie je dat toch zelf het snelst, wat anderen ook mogen zeggen en denken. Dus in dat opzicht niets dan lof. Maarrrrr ik denk dat je er in het vervolg wel verstandig aan doet om te proberen iets relaxter te zijn. For your own good. Het heeft geen nut om je allerlei dingen in het hoofd te halen en doom-scenario's in te beelden. Dat je veel leest om informatie te vergaren over het konijn, is prima. Maar mss is het handiger dat dan te doen wanneer je konijnen niet ziek zijn, dan ga je ook niet alle informatie betrekken op je zieke konijn maar stop je het gewoon ergens weg. Naarmate je meer ervaring krijgt met je konijnen, leer je ook steeds beter te anticiperen en weet je ook meteen wat je het beste kunt doen. Voor je eigen geruststelling zou je een ehbo kit kunnen aanleggen met metocloral, cisaral, metacam, panacur en weet ik veel wat. Dan kun je in geval van nood, of als een DA even geen tijd heeft maar je wel met een nijnsel zit dat al een poosje niet wil eten, zelf ingrijpen. Uiteraard wel in overleg met de DA.

En ik schrijf dit niet omdat ik je een overdreven dramatische hypochonder vind ;-) maar omdat ik in het verleden ook altijd helemaal panisch werd als een van mijn nijnen eventjes niet wil eten. Om er vervolgens achter te komen dat het óf niks is, óf dat je zelf thuis ook kunt handelen met de nodige medicatie, om erger te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat schijnzwanger meer bleek uit het feit dat je voedster nogal humeurig en soms zelfs agressief wordt en uit het obsessief rondlopen met hooi/stro in de bek. Haren uittrekken om een nestje te maken doen ze ook, maar dan ligt het allemaal bij elkaar in dat nest en niet verspreid over de kooi/ren.

Dat laatste klinkt meer als een machtsstrijd tussen Koekie en Hedwig omdat Koekie wellicht gebruik maakt van het feit dat Hedwig zich wat minder voelt om de dominantie over te nemen. Dan is het vaak even rijden en jagen (met de nodige plukken haar)

Ik heb nog niet eerder gehoord van een voedster die minder gaat eten en stiller wordt van een schijnzwangerschap. Maar ik heb het dan zelf ook nog nooit meegemaakt. Is er iemand die hier meer over kan zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste voedster had regelmatig last van schijnzwangerschappen. Zij werd niet agressief, dominant of wat dan ook. In plaats daarvan ging ze idd nestjes bouwen en werd ze vrij stil en onderdanig. Ze at dan ook wel degelijk minder omdat ze veel te druk bezig was met andere dingen. Honden zijn uiteraard geen konijnen, maar ik weet van schijnzwangere honden dat ze soms helemaal stoppen met eten.

Maar nu ik het stukje nalees, willen "plukken haar door de kooi" inderdaad niet per se op een schijnzwangerschap wijzen. Dat kan idd ook een ruzietje tussen je twee nijnsels zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats daarvan ging ze idd nestjes bouwen en werd ze vrij stil en onderdanig. Ze at dan ook wel degelijk minder omdat ze veel te druk bezig was met andere dingen.

maar je bedoelt met 'stil' dus niet dat ze heel rustig werd en veel lag of in een hoekje zat? (Omdat ze zegt dat ze minder at omdat ze het daar te druk voor had?)

Want Hedwig is dus wel rustiger, dus daarom vond ik het niet als schijnzwangerschap klinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is naar mijn weten niet ongewoon dat een voedster zo van slag is door de schijnzwangerschap, dat ze ook minder gaat eten. Ze zijn maar met één ding bezig: Hormonen. En dan wil eten er wel eens bij in schieten. Daarnaast kost het ook gewoon een hoop energie, dus kunnen ze ook best rustiger zijn. Ik denk dat het best kan, wil niet zeggen dat het in dit geval ook perse zo was/is, maar zou wel kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft moeilijk. Je probeert het allemaal goed te doen, maar met nijnsels blijft het toch vaak gissen. Er is duidelijk iets aan de hand, maar wat dat is, is moeilijk. Aan de ene kant is dat positief, Hedwig lijkt niet doodziek. Aan de andere kant is het ook moeilijk om er achter te komen wat er is en wat de beste reactie is.

Voorlopig houd ik haar even in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .