Ga naar inhoud

Sterilisatie Molly & Pommy


Jennelyn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! :)

Mijn konijntje Molly (nu 5maanden) en mijn konijntje Pommy (nu 3maanden)

Worden volgende maand gesteriliseerd. Nu maak ik mezelf hier grote zorgen over!

Ik hoor er zoveel verhalen over en het risico is ook groter dat het mis gaat dan bij een castratie.

Eigenlijk is mijn vraag: Hoe kan ik ze het beste verzorgen?

Wij hebben een halfjaar geleden Stewie (5jaar oud) laten Casteren en ook al hebben we zijn kooi iedere dag verschoont met theedoeken en hem 3 weken binnen gehouden is het toch gaan ontsteken! Stewie heeft hierdoor een trauma voor de dierenarts opgelopen toen de hechtingen er uitgehaald moesten worden (de korstjes moest er afgesneden worden met een mesje:() Wij kunnen nu niet meer normaal met hem naar de dierenarts want dan flipt hij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een grotere operatie dan castratie bij rammetjes, en vooral voor de nazorg heb je meer tijd nodig. Zorg dat je voldoende pijnstilling en dwangvoer mee krijgt van de DA. Konijnen met pijn stoppen met eten, dus de pijn moet goed onderdrukt worden en het eten gestimuleerd.

Er zijn hier op het forum best veel baasjes met gecastreerde voedsters aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd. Ik heb dadelijk als je geopereerd zijn nog 3/4 weken vrij en mijn broer ook zodat we allebei 1 konijntje in de gaten kunnen houden.

Vorige keer toen Stewie geopereerd was kregen wij geen pijnstillers of dwangvoer mee! :o Dus dan zal ik er deze keer maar om vragen.

Hoe groot is het risico eigenlijk dat het fout gaat? en hoelang duurt het ongeveer totdat ze weer gaan opknappen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere operatie & narcose brengt de nodige risico's met zich mee.

Van te voren inschatten is heel lastig, omdat ieder konijn anders is & anders reageert op medicatie.

Maar als je naar een goede konijnkundige dierenarts gaat loop je minder risico...

Dat jouw dierenarts geen pijnstilling & dwangvoeding meegeeft klinkt niet echt konijnkundig.

Vooral bij castratie van voedsters is het heel belangrijk dat dit gedaan wordt door een dierenarts met verstand van konijnen.

Na de ingreep moeten de konijnen ongeveer een weekje binnenblijven i.v.m. de buikwond.

Het is heel belangrijk dat deze niet gaat ontsteken.

Hiervoor kun je uit voorzorg een AB-kuurtje geven, zoals Enrofloxoral Drops.

Het is heel belangrijk dat ze uit zichzelf weer gaan eten.

Zijn ze groenten gewend? Bij mij kan ik ze iedere keer weer paaien met paardenbloemblad & witlof.

Als ze niet uit zichzelf gaan eten, moet je voorzichtig aan gaan dwangvoeren.

De darmen moeten weer opgang komen.

Ook kun je uit voorzorg een warme kruik in de ziekenboegen leggen.

Door de narcose kunnen de konijnen zichzelf niet meer warmhouden & ze mogen niet onderkoelt raken.

Volgende week dinsdag laat ik mijn Elly ook castreren.

Ik ga alles bijhouden in dit topic: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/51633-castratie-elly.html

Vorig jaar heb ik mijn 2 vorige voedsters tegelijk laten castreren.

Hun hele verhaal kun je teruglezen in dit topic: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/39789-castratie-ida-and-nina-maandag-2-augustus.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! :]

Dus als ik het goed begrijp is de nazorg bijna het zelfde als een castratie van een mannetjes konijn?

Alleen nu is de wond wel groter enz. Wat voor een bodem bedekking kan ik het beste gebruiken?

Ik zal de topic over Elly in de gaten houden :] en de Topic over Ida & Nina even door lezen als ik wat meer tijd heb :]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik de nazorg niet te vergelijken. Bij de castraties van rammen die ik tot nu toe mee gemaakt heb, was er amper sprake van nazorg. Ze hebben allemaal wel binnen gezeten op een handdoek, maar verder heeft er geen enkele pijnstilling nodig gehad, dwangvoeren was in Ć©Ć©n geval nodig maar daar waren nog wat andere dingetjes, verder aten ze gewoon zodra ze een beetje wakker waren weer etc.. De castratie van een voedster is zo veel zwaarder. Als het gaat om dingen die je in huis moet hebben, de manier waarop ze moeten zitten (binnen dus, op een handdoek etc) en de dingetjes die je in huis moet hebben (dwangvoer, pijnstilling) zijn wel nagenoeg hetzelfde, maar ik ben bang dath et vies tegen kan vallen als je het te veel vergelijkt met een ram.

Pijnstilling en dwangvoeding moet je gewoon Ʃcht hebben. Als je dat niet mee krijgt, zou ik toch nog eens verder kijken. Vraag in elk geval wƔƔrom je het niet krijgt en zorg dat je het zelf in huis hebt. Moet zeggen dat mijn dames het niet Ʃcht nodig hadden (eentje heeft het ook maar ƩƩn keer gehad, wat eigenlijk te veel was, ze werd veel te actief) maar je wil niet mee maken dat je het toch had moeten hebben en er vervolgens niet aan kan komen. Of dat je te laat bent.

Ik heb verder nog mijn twijfels bij de leeftijd van je jongste voedster.. Het wordt echt afgeraden om voedsters jonger dan zes maanden te laten castreren en als ik het goed begrijp, is jouw dame pas vier maanden ten tijde van de ingreep. Wat zegt je dierenarts hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons heeft Stewie echt 2/3weken binnen moeten zitten bij ons om weer een beetje bij te komen. We hebben hem moeten helpen met het afdoen van zijn kontje enz en hem in het begin vooral moeten ondersteunen en hij wilde alleen maar bij ons zijn. Hij heeft bij de dierenarts toen een spuitje gekregen met pijnstilling waardoor hun het niet nodig vonden om hem verdere medicatie te geven.

Ik ga sowieso zorgen voor pijnstilling en dwangvoer voor de meiden.

De dierenarts zegt dat ze dan gesteriliseerd mag worden omdat ze dan 4maanden is. Ze doen het pas vanaf 4maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk zijn dat een rammetje het heel moeilijk heeft na castratie, maar dat is niet normaal. Uitzonderingen heb je altijd en blijkbaar was jouw konijntje er eentje, dat kan. Maar wat ik vooral bedoelde te zeggen is dat de standaard nazorg bij een ram niet te vergelijken is met die van een voedster. (Vind ik.) Persoonlijk denk ik dat hij ook wel baat had gehad bij pijnstilling, maar dat kan ik natuurlijk niet echt beoordelen zo. Het is verder wel vrij standaard dat een ram slechts eenmalig pijnstilling krijgt na castratie, maar bij een voedster ligt dit anders. Het gaat dan toch om een buikoperatie en dat doet pijn.

Wat voor narcose gebruiken ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja oke. Ik bedoelde het eigenlijk meer dat wij zo goed al alle benodigd heden al in huis hebben en dat het daarom het zelfde zou zijn.

Hij is er nu goed boven op gekomen alleen hij is nog aanhankelijker en luier dan voorheen maar dat was te verwachte :P.

Ja ik maak mezelf er ook erge zorgen over. Daarom wil ik zoveel mogelijk info hebben. Vooral omdat het ook over 2 konijntjes gaat die na elkaar geopereerd gaan worden waarschijnlijk en dat het dus 2x zoveel zorg is daarna.

Ik weet niet precies meer welke narcose ze krijgen. Ik weet wel nog dat ik dat de vorige keer heb nagevraagd en het toen heb opgezocht en het wel een goede was. Zal het nog even navragen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling werkt bij konijnen maar 12 uur i.v.m. hun snelle metabolisme, tegenover honden & katten.

De pijnstilling die ze bij de DA krijgen werkt ook maar 12 uur, waarna deze thuis herhaalt mag worden.

Daarom is het ook belangrijk dat je deze in huis hebt :)

Een konijn met pijn zal niet uit zichzelf gaan eten, terwijl dit juist zo belangrijk is na een operatie.

Castraties bij voedsters kun je niet vergelijken met castraties bij rammen, zoals Dollie ook aangeeft.

Bij een voedster zitten ze echt inwendig in de buikwolte te "freuten", waardoor de ingreep bij hen een stuk zwaarder is.

Heel goed dat je nog vanalles na gaat vragen bij je DA :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal regelen dat ik alles in huis heb en er voor zorgen dat we pijnstilling en dwangvoer mee krijgen.

Wat voor grond bedekking kan ik het beste gebruiken voor de ondergrond?

(Bij Stewie hadden wij 2 thee doeken per dag. uit eindelijk allemaal weg kunnen gooien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

***Update!***

Pommy & Molly zijn vandaag gesteriliseerd!

De operatie is goed verlopen :)

We zouden tussen 2 en 4uur gebeld worden door de dierenarts wanneer we ze mochten ophalen.

Om 1uur werden wij al gebeld door de dierenarts en mijn broer nam op... ik schrok natuurlijk heel erg ik dacht echt van het is niet goed gegaan! We mochten ze om 1uur meteen al weer op halen. Mijn broer heeft ze opgehaald samen met mijn vader en ik ben thuis gebleven om 2 binnenkooien grondig schoon te maken *hier was ik al mee bezig toen er gebeld werd*

Ze kwamen thuis en Molly was erg helder! (Wij hebben Stewie in het verleden ook laten behandelen alleen hij was echt levenloos toen hij thuis kwam) Pommy wilde niet uit de reiskooi... Uit eindelijk ging ze er uit en meteen er weer in. Toen we haar begonnen te aaien ging ze er uit en probeerden ze te gaan liggen. Molly ging er meteen uit en ging ergens in een hoekje zitten. Pommy was daarna gaan liggen en helemaal aan het trillen en had kleine oogjes.

Nu is het ongeveer 6uur later sinds dat ze thuis zijn... Ze hebben beide al gedronken en geplast.

Pommy heeft al gepoept en ze is momenteel haar wondje aan het schoonmaken. Als ze ligt in haar kooitje en ik loop lang *ze staan op mijn kamer* dan komt ze meteen op mij af ^^ Ze weet nog steeds niet goed hoe ze precies moet gaan liggen.

Molly ligt er momenteel wel zielig bij. ze zit in haar plashoekje en daar ligt ze een beetje schuin in. *zie foto*

Als ik haar aai begint ze te knarsen.

Beide konijntjes begonnen te knipogen toen ze weer thuis waren en je kan echt merken dat ze het fijn vinden als ze aandacht krijgen.

Om een lang verhaal kort te maken! Het is allemaal goed gegaan en ik heb mijzelf echt zorgen zitten maken om niks. Ik heb gister maar 3uurtjes geslapen... was zo bang dat het fout zou aflopen! Gelukkig is alles goed :D

Ik heb nog even wat foto's gemaakt van de dames... Foto van Molly zijn beter gelukt omdat er meer licht op haar schijnt vanuit buiten. en ik gebruik gewoon liever niet de flits.

15wmkuv.jpg

Molly in haar plashoekje.

rlf8gh.jpgPommy die op en neer aan het lopen was... ze wist niet hoe ze precies moest gaan liggen ;)

aangepast door Jennelyn
Spelfouten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben nu nog niet gegeten. Toen we ze weg brachten hebben ze daarvoor goed gegeten. Hopelijk gaat het straks beter... Wanneer moet ik eventueel met dwangvoer beginnen? Ik had geen pijnstilling meegekregen maar kon het komen ophalen als het nodig zou zijn.

Ze knarsen op 2 verschillende manieren. Eentje is waarop ze het altijd doen als ze het fijn vinden om geaaid te worden en Pommy knarste straks veel harder en dat is de manier waarop ze het doet als ze pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met jrjsieben eens wat de pijnstilling betreft. Toen mijn voedster was geholpen kon ik precies merken als de pijnstilling was uitgewerkt. Dan ging ze stilletjes in een hoekje zitten. Als ik dan weer had gegeven zat ze een half uurtje later weer gewoon te doen als of er niks aan de hand was.

Ik raad je echt aan om nog pijnstilling te halen, want dat hebben ze de eerste dagen echt even nodig. En dan eten ze meestal ook een stuk makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft gister niks meer gegeten. We zijn vandaag naar de dierenarts geweest en ze heeft nu pijnstilling *best wel een werk om het toe te dienen* maar ze is al flink opgeknapt! Ze rende vandaag al van blijdschap over mijn bed en ze probeerde zelfs een binky te maken. Ze heeft net 2 hooitjes op dus hopelijk gaat ze dadelijk nog meer eten :)! Bedankt allemaal voor jullie advies!

Pommy gaat het uitstekend mee! Ze eet weer volop en poep&plast ook normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling hebben ze nodig.

Vraag je dierenarts naar een pijnstiller (carprofen drops), welke ze conform verpakking 2x per dag mogen.... lijkt me voor haar wel zo prettig:

Een konijn dat pijn krijgt stopt met eten!!!! Heb je ook critical care of andere dwangvoeding in huis voor de zekerheid!?

Stom dat je DA zegt dat pijnstilling niet nodig is!!! Is hij/zij wel konijnkundig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dierenarts is best wel konijn kundig. ze opereren ook regelmatig konijntje. Alleen is natuurlijk slim vanuit hun om het niet mee te geven dan kost het hun niks... we hebben het net gehaald en moesten er alsnog 11euro voor betalen wat ik wel een beetje schandalig vind. hoort vind ik gewoon bij de prijs inbegrepen te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .