Ga naar inhoud

Sterilisatie Molly & Pommy


Jennelyn

Aanbevolen berichten

Als je het topic van af de eerste regel leest is je herhaaldelijk geadviseert om pijnstilling mee te vragen

Dus dit had je kunnen voorkomen

Ze heeft gister niks meer gegeten. We zijn vandaag naar de dierenarts geweest en ze heeft nu pijnstilling *best wel een werk om het toe te dienen* maar ze is al flink opgeknapt! Ze rende vandaag al van blijdschap over mijn bed en ze probeerde zelfs een binky te maken. Ze heeft net 2 hooitjes op dus hopelijk gaat ze dadelijk nog meer eten :)! Bedankt allemaal voor jullie advies!

Pommy gaat het uitstekend mee! Ze eet weer volop en poep&plast ook normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Door mijn vakantie lees ik nu alles pas bij in je topic.

Fijn dat de castraties bij Pommy & Molly verder goed verlopen zijn :)

Na de castratie van Elly wilde de assistente mij ook geen pijnstilling meegeven in eerste instantie.

Ondanks dat Elly de hele dag nog niet gekeuteld had, ook geen darmstimulerend middel.

De KK-DA die haar geopereerd had, had op dat moment geen dienst, dus ik was hier al op voorbereid ;)

Doordat ik 45 rijden van de praktijk af woon, had de KK-DA aangeboden om op haar kosten Elly een nachtje in de praktijk te laten.

Met mijn zwangerschap was ik hier ontzettend blij mee.

De volgende dag zou ik haar dan weer ophalen. Toen ik 's ochtends belde, zeiden ze dat ik haar mocht ophalen als ze weer keutelde.

Wel had ze al heel goed gegeten. Omdat ik later in de middag nog niets gehoord had, ben ikzelf weer gaan bellen.

Mijn KK-DA had dus geen dienst, waardoor ik aangaf dat ik haar sowieso kwam halen...keutelend of niet!

Toen ik haar ophaalde had ze nog steeds niet gekeuteld & de assistente gaf aan dat ze haar verder hiervoor ook niets gegeven hadden.

Vandaar dat ik ook gelijk om darmstimulerend middel mee vroeg voor thuis.

Achteraf bleek de overdracht niet zo netjes te zijn verlopen vanuit de KK-DA naar de assistente.

Voor de eventuele volgende keer hou ik dit wel in mijn achterhoofd.

Zelf heel alert hierop zijn is echt heel belangrijk, merk ik steeds maar weer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het verschild hier echt per dierenarts hoeveel ze over konijntjes weten. en hoe goed ze er mee om gaan.

1tje is iets lomper en daar reageert Stewie altijd heel bang op. er is nu ook een vrouw die we voor het eerst hadden en zij is heel rustig en worden de konijntjes vanzelf heel rustig van. :)

@Joseeke: Wel fijn dat ze Ely een nachtje wilde houden! Wij moesten om voor Molly medicatie te krijgen met haar eerst langs bij de praktijk. wat ik zelf eigenlijk ergens op vind slaan want ze had gewoon niet gegeten en lag alleen maar in een hoekje van de kooi. Moesten we haar ook nog met moeite in de draagmand krijgen en meenemen. kwam mijn broer daar aan met haar zeiden ze ook nog ''we hadden het erger verwacht''... ik vond het al erg genoeg! Gelukkig is ze nu goed opgeknapt. Ze heeft Vrijdagnacht blijkbaar zelf de hechtingen er uit gehaald! :o dus nu heeft ze een wondje zijn we meteen Zaterdag mee langs gegaan en moest vanzelf dicht gaan en als we het niet vertrouwen kunnen we er mee terug. alleen het ziet er goed uit :) Pommy moest vandaag de hechtingen er uit laten halen alleen dat ging helemaal prima :D Ze gedroeg zich voorbeeldig en de dierenarts zei zelfs dat ze wel vaker zo'n konijntjes wilde behandelen die zo lief en rustig waren :) (Molly & Stewie flippen altijd helemaal door bij de dierenarts... dus het is voor ons ook wel een opluchting dat Pommy wel rustig blijft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stressende konijnen bij een DA is niet bepaald handig idd ;)

Zazou maakt zich er totaal niet druk om, Ed gedraagt zich iedere keer voorbeeldig (wonder boven wonder) & Elly is constant in beweging.

Zaterdag 17 september worden ze alle 3 weer geent, ben benieuwd!

Fijn dat de wondjes bij beide konijnen er goed uit zien :)

Elly was alleen onderhuids gehecht, dus ik hoefde niet meer terug.

Zelf had ik de wond goed in de gaten gehouden & deze ziet er gelukkig ook netjes uit :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij Stewie verschild hij welke dierenarts hem helpt. er is 1 man die hem ook geopereerd heeft en als die binnenkomt flipt hij helemaal door... 1x is hij op mijn broers schouders gesprongen toen op mijn rug en recht tegen de muur aan. zo bang was hij. toen moest hij zijn spuitjes op de grond krijgen omdat hij de tafel niet meer op durfde! 17Aug moest Stewie weer een spuitje en toen ging het prima! :) Was een vrouwelijke dierenarts die heel lief voor hem was! Molly kunnen wij zelf ook niet oppakken, We weten niet precies waarom maar waarschijnlijk is ze vroeger een keertje gevallen ofzo. Maar bij de dierenarts moeten ze haar bij het nekvel vast houden en dan krijgt ze altijd een tril pootje.

Ja gelukkig gaat het goed! Maakte mezelf erge zorgen over Molly met het niet eten enz.

Onderhuids hechten lijkt mij ook veel beter! of oplos baren hechtingen. Bij Stewie zijn ze er toen 15min mee bezig geweest om ze er uit te halen omdat het een beetje ontstoken was. Dat is erg traumatisch voor een konijntje. Snap niet echt waarom dat niet standaard gedaan word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest mijn konijn na de sterilisatie goed in de gaten houden of ze wel keutelde.

Ze moeten absoluut snel keutelen, plassen, eten en drinken.

Als ze niet eten kan je ze wortelpapje geven van Olvarit en dan gaan ze snel weer eten...

Toen Snuffel gesteriliseerd was wou ze namelijk niet eten en de dierenarts stelde gelijk wortelpapje van Olvarit voor, hier zitten de benodigde voedingsstoffen in...

Succes met je konijntjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste DA's kiezen voor onderhuids hechten & plaatsen voor de zekerheid ook bovenop een hechting.

Bij *Ida* & Nina moest ik ook na een week terugkomen om de bovenhuidse hechtingen te laten verwijderen.

Maar dit ging bij hen om 2 koordjes losknoppen, wat niet veel voorstelde.

Iedere DA heeft zo zijn eigen manier van werken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffel had enkel onderhuidse hechtingen omdat konijnen er aan gaan zitten.

Toen ze op haar rug gehecht moest worden heeft ze de beide hechtingen de zelfde dag eruit getrokken.

Ik snap het ff niet (inzicht van de DA dan he ;)) een konijn hoeft geen pijnstilling mee want dit is in de meeste gevallen niet nodig.

Als een mens geopereerd wordt krijgen ze toch ook pijnstilling??? Wat is er dan zo anders aan een konijn ?:grrrrrr: Je snijd toch huid open, zowel bij mens als dier ??? Vage DA hoor! :grrrrrr:

Ik heb van de DA waar ik Snuffel heb laten helpen gewoon pijnstilling meegekregen en toen haar hechtwond aan het ontsteken was heb ik hem gebeld op zaterdag en zondag.

Hij heeft mij telefonisch advies gegeven en wou ons maandag gelijk zien.

Die telefoontjes zijn niet in rekening gebracht! Het bezoek heeft mij enkel de antibiotica zalf en prik gekost, het consult hebben ze NIET meegerekend want het was een complicatie van de operatie en daar kon ik niets aan doen...

Daarom dat ik zeg (in andere onderwerpen) je kan het beter bij iemand laten doen die het bijna dagelijks doet, voor een opvang, dan je naar je DA gaat en hij/zij het "regelmatig" doet, 2 keer in de maand bevoorbeeld...

Ik was veel geld kwijt maar er is mij niets onnodig in rekening gebracht en ben heel blij met deze DA, jammer dat hij in Hilversum zit en niet gewoon in Baarn!

aangepast door Debbyke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in het algemeen wel tevreden over de dierenarts die wij hebben. Alleen de kennis van ze verschild gewoon heel erg. er werken denk ik zo'n 5 verschillende dierenartsen en de ene weet veel meer dan de andere over konijnen. Maar ook met het in rekening brengen van dingen verschild het ook. de ene vraagt wel geld voor tijdens een controle in de oortjes ofzo kijken en de andere doet het gratis.

Jammer genoeg zit hier niet echt een speciale dierenarts ofzo voor konijnen.

Alleen het probleem is met ergens anders heen gaan. dat ik dan afhankelijk ben van het openbaar vervoer of de fiets. (Wij hebben geen auto hier thuis... en geen familie in de buurt ofzo met een auto) Dus stel er is iets ergs aan de hand zou ik bijvoorbeeld eerst een half uur met de trein moeten. en dat zie ik dus al helemaal niet zitten... de reistijd maakt mij niet uit alleen voor de konijntjes is het gewoon niks. Nu is het als ik ga lopen 15/20min en met de fiets 5/10min.

Aan de ene kant snap ik wel dat de dierenarts zegt ''de meeste konijntjes hebben geen pijnstilling nodig... kom het maar op halen als het nodig is'' want dan kost het hun geen geld... alleen het vervelende en gemene vind ik dan weer.. dat ik belde en mijn broer toen langs is geweest met Molly en ook nog is ā‚¬11 moest betalen voor de medicatie. Bedoel het kost al heel veel geld en dan verwacht je toch dat het er bij in zit. Stel ze zouden het er bij in stoppen en het klopt wat hun zeggen dat niet veel konijntjes het nodig hebben. dat verliezen ze er nog niks aan... want veel mensen zouden het dan niet nodig hebben en het dus ook niet op halen.

Ik had ook al gekeken voor een verzekering voor je konijntjes alleen die kan ik dus ook niet vinden :(

Meeste is alleen voor honden en katten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In grotere praktijken werken meestal verschillende DA's met ieder hun kwaliteiten.

Ik vraag altijd specifiek naar de dierenarts die verstand heeft van konijnen, anders ga ik er niet heen ;)

Bij de praktijk in mijn dorp werkt maar 1 DA die ik een beetje vertrouw met konijnen.

Maar ik ga hier niet geen, omdat ze wel eens moeilijk kunnen doen als je voorkeur aangeeft.

Na Elly's castratie moest ik ook voor de pijnstilling, darmstimulerend middel & dwangvoeding betalen excl. de kosten van de ingreep.

Er bestaan wel zorgverzekeringen voor konijnen & ben deze wel eens ergens tegen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het gewoon vervelend dat er maar 2 dierenartsen praktijken hier zitten.

Ik had het idd opgezocht en kwam ook bij petplan uit. heb er een topic over gemaakt alleen ik blijk dan veel duurder uit te zijn. Dus nu ga ik samen met mijn broer een bedrag aan de kant leggen voor de dierenartskosten en het voer enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .