Ga naar inhoud

cuni complete , goede biks?


RaniVerberckt

Aanbevolen berichten

Ik geef mijn nijntjes al 2,5 jaar Cuni Complete en was er tot voor kort héél tevreden over.

Ik koop ze aan in zakken van 8 kg en het was mij al eerder opgevallen dat de dikte van de biks enorm kon verschillen van zak tot zak.

Onlangs had ik een zak gekocht waarvan de biks heel wat dunner/fijner waren dan normaal.

Onze Pippa eet alles :mdr:, maar ons kwartet weigerde van deze biks te eten.

Ik heb terug een nieuwe zak gekocht en deze eten ze gelukkig weer wel.

Raar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dikte van de staafjes verschilt bij SS ook wel eens. Maar heb nog nooit gemerkt dat ze het niet willen eten!

Volgens mij is Cuni COmplete wel vergelijkbaar qua prijs inderdaad en het is ook redelijk vergelijkbaar qua samenstelling, ik zou zelf kiezen voor SS maar CC is ook heel goed voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dikte van de staafjes verschilt bij SS ook wel eens. Maar heb nog nooit gemerkt dat ze het niet willen eten!

Volgens mij is Cuni COmplete wel vergelijkbaar qua prijs inderdaad en het is ook redelijk vergelijkbaar qua samenstelling, ik zou zelf kiezen voor SS maar CC is ook heel goed voer.

Hier niet hoor, een zak SS (10 kg) kost hier al gauw meer dan 54,-Euro.

En voor Cuni Complete (8 kg) betaal ik 26,-Euro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

O echt waar? Misschien dat ik dan in de war ben met wat anders.. Of dat de prijzen in Nederland andersom zijn. Volgens mij betaal je hier sowieso niet zó veel voor 10 kg SS, hooguit 45 euro ofzo. Maar ik koop hier nooit meer SS en zekergeen grote verpakkingen dus dat weet ik niet. En CuniComplete al helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die een tijd gekocht voor m'n cavia's, (cavia complete dan) omdat ze dan niet bepaalde dingen eruit kunnen vissen. Het was niet altijd verkrijgbaar en soms deed de man van de dierenwinkel kunst-en vliegwerk om mij een zak te bezorgen. Uiteindelijk ben ik er dan toch weer mee gestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn nijntjes al 2,5 jaar Cuni Complete en was er tot voor kort héél tevreden over.

Ik koop ze aan in zakken van 8 kg en het was mij al eerder opgevallen dat de dikte van de biks enorm kon verschillen van zak tot zak.

Onlangs had ik een zak gekocht waarvan de biks heel wat dunner/fijner waren dan normaal.

Onze Pippa eet alles :mdr:, maar ons kwartet weigerde van deze biks te eten.

Ik heb terug een nieuwe zak gekocht en deze eten ze gelukkig weer wel.

Raar...

Ja dat heb ik dus ook!

ik had altijd dikkere biksjes en nu opeens hele dunne,

dacht al dat ik een foute zak gekocht had , haha :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook wel aan om wat voor hoeveelheden het gaat denk ik, maar langdurig caviavoer (waar die vitamine C ook extra in zit) geven bijvoorbeeld is inderdaad schadelijk. Kan op de site wel terug vinden dat er extra vitamine C in zit maar geen samenstelling/analyse waarin staat hoeveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is het niet nodig, dus alles wat extra is is "te veel", maar in groente en fruit zit natuurlijk ook vitamine C. Dus het lijkt me niet dat het binnenkrijgen van vitamine C gelijk heel slecht is. Volgensm ij wordt er aan de Science Selective cavia 800 mg/kg toegevoegd. Da's nog wel een fors verschil natuurlijk.

Maar wil ook niet perse beweren dat het niet slecht is hoor, dat er extra vitamine C in zit. Denk dat het wel mee valt maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kleine hoeveelheden is vitamine C niet schadelijk, het helpt, ook bij een konijn, voor een goede weerstand. Ik bedoel, met het eten van groenvoer etc krijgt je konijn ook gewoon vitamine C binnen, dat is niet erg.

Maar het hoeft niet standaard in de voeding te zitten, sterker nog, een teveel moet afgebroken worden door het lichaam en dat kan inderdaad op langere termijn schadelijk zijn (dus bij het voeren van caviavoer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat me steeds af te vragen over welk voer jullie het nou hadden :lol:

Ik dacht namelijk dit voer:

12609.jpg

Gemengd dus :P

Waahaha xd

Maar veel mensen beweren dat ze samenstelling van SS nog steeds beter is dan dat van Cuni Complete. Is er echt 1tje beter dan de ander of gaan ze echt gelijk op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat mij bij dat het calciumgehalte in CC hoger is. (0,9%, dat is 0,6% in SS.) En ook iets meer eiwitten. Te veel eiwitten kunnen er voor zorgen dat konijnen hun BDK niet op eten, maar ik geloof dat in Cuni Complete 15 of 15,5% zit, dat zou 14% "moeten" zijn. Op zich is dat dus geen gigantische hoeveelheid. Maar daarom (en dan met name vanwege het calciumgehalte) geef ik de voorkeur aan SS. Als ik een top 5 moest samenstellen kwam deze na de SS maar weer voor de HF. Maar dat is wel enkel gebaseerd op de samenstelling, mijn konijnen hebben dit nog nooit gehad dus in die zin is het lastiger oordelen, geen idee hoe ze het er op zouden doen. (En of ze het lekker vinden, ook belangrijk.)

Er zitten wel iets meer vezels in. (20% tegenover 19% in SS.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .