Ga naar inhoud

SS voor oude konijnen, maar wanneer is mijn konijn oud?


brigit

Aanbevolen berichten

Ik dacht van 4 tot 6 ofzo? Maar het is niet nodig als je gewoon nog een gezond nijntje hebt. Mijn nijn is ong. 4 a 5 en ik voer haar gewoon normaal. Meestal zit er niet zo heel veel verschil in, behalve ietsjes meer of minder van een bepaalde stof die erin zit.

Hoe oud is jou konijntje dan? Heeft ie wat gezondheidsproblemen? Meestal vertellen DA's je wanneer en welk voer je kan/moet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lauwtje

mijn konijn is 6,5

hij heeft geen gezondheids problemen

maar als ik zoiets zie/lees dat heb ik toch zoiets van hmmm moet ik dit ook gaan doen?

ik geef nu trio hope farme, ik ben er tevreden mee en mijn konijnen hebben nooit problemen

beau =6,5

nina = bijna 6

snuffie=3

aangepast door brigit
tik fout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer is, als ik mij niet vergis, voor konijnen vanaf vier jaar. Maar ik vind het onzin om dan op stel en sprong op "seniorvoer" over te gaan. Wanneer jouw konijn wat ouder wordt en ook bijbehorende "kwaaltjes" krijgt, is het in mijn ogen het juiste moment om op SS Mature (of een andere voeding voor oudere konijnen) over te gaan. Het kan zijn dat dit inderdaad al op vierjarige leeftijd is, al is een konijn dan nog absoluut niet oud. Of misschien begint het rond zes/zeven. Of misschien wel helemaal nooit. Als je konijn het goed doet op de brok die hij of zij nu krijgt, is er geen enkele reden om Mature te gaan geven, voor mij dan.

Ik ben het zelf gaan doen toen mijn konijn zes jaar was, hij kreeg steeds meer gezondheidsproblemen, met name zijn kiezen en darmen (en blaas) veroorzaakten problemen. Inmiddels is mijn andere rammetje zeven en omdat hij wat is afgevallen, voer ik hem een beetje bij met SS Mature. Hij krijgt verder nog gewone brokken samen met zijn dames, maar omdat het veel energie kost natuurlijk, om warm te blijven, krijgt hij nu wat extra.

Sowieso altijd een dierenarts opzoeken als je konijn niet gezond meer is of lijkt, nooit te snel op ouderdom afschuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee

Nou, meestal is het verkoopspraat hoor. Maar als je echt denkt dat het nodig is, dan heb ik er niks tegen hoor :)

Maar als je er tevreden over bent, over HF ST, dan kan je er vooral mee doorgaan. Er is ook wel wat info erover te vinden, wacht ik zoek wel even een paar topics op waar het een beetje duidelijk in voorkomt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supreme Science Selective Mature rabbit

Voeding speciaal ontwikkeld voor oudere konijnen. Dit voer kun je geven vanaf 4-6 jaar, afhankelijk van de conditie van jouw konijn. Dit voer bevat weinig proteïne en veel vezels uit Timothy hooi om overgewicht te voorkomen plus extra vitamine C, versterkte anti-oxidanten en co-enzymen Q10 ter ondersteuning van het immuunsysteem, hart en bloedvaten.

Lees verder: Konijnenvoer Supreme Science Selective

Maar nogmaals; Mij lijkt dat als je tevreden bent over HFST dat het dan echt niet nodig is om Mature te gaan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar genoeg konijnen die nooit problemen krijgen. Zéker niet op de leeftijd die op de verpakking aangeraden wordt, vier jaar. Bovendien denk ik dat een paar vezeltjes meer en wat extra vitamine C de problemen die bij het ouder worden horen niet voorkomen (of oplossen), maar gewoon wat extra ondersteuning geven.

In mijn geval (en dat zal voor de meeste BBers wel gelden) is het ook zo dat alle beetjes minder mij al opvallen. Het is niet zo dat op het moment dat ik zou besluiten SS Mature te gaan geven, ik al met een half dood en hoogbejaard konijn zit. Een konijn heeft natuurlijk niet van de ene op de andere dag opeens allerlei ouderdomskwaaltjes, dat komt langzaam en ik zou er dan voor kiezen om in een vroeg stadium daarvan over te gaan op seniorvoer in plaats van "preventief" te geven. En je kunt het natuurlijk van twee kanten bekijken: Door eerder te beginnen dan "nodig", kun je wellicht problemen voorkomen (of uitstellen) maar het kan ook zijn dat je een konijn extra's geeft die hij eigenlijk niet nodig is. Al zal dat wel mee vallen want het verschil is niet gigantisch.

Maar op zich is er ook niks mis mee om wel vanaf een standaard leeftijd (al zou ik die zeker hoger leggen dan vier, eerder op zes of zeven) SS Mature te gaan geven, SS Mature is een beetje duurder dus hoogtens je portomonnee zal er last van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pooke (bijna 4) is nu ook bezig met een zak SS Mature, maar om de simpele reden dat de reguliere SS niet voorradig was. Hij vindt het net zo lekker. Er zitten wat meer vezels in, de brokjes zijn een maatje kleiner en hij zou er minder energie door krijgen, maar ik merk er helemaal niks. Als deze zak op is krijgt hij dan weer gewoon de reguliere SS. Ik vind het een beetje commerciele onzin. Alsof een ouder konijn in het wild ook ineens zijn voeding aan zijn leeftijd aan gaat passen... :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet.

Enerzijds vind ik het inderdaad ook commerciële onzin.

Anderzijds: bij de meeste merken honden-en kattenvoer worden ook termen gebruikt als junior, adult en mature.

En net als bij hondenmerken word hier de junior-variant afgeraden, en word aangeraden meteen voor de adult te gaan.

Terwijl er voor mature dan wel weer veel voorstanders zijn.

Ik weet nog niet wat ik ga doen.

Dat zien we wel als het zover is.

Bestaat de mature ook in zakken van 10 kg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat junior net duurder was, net als mature?

In de honden- en kattenvoeding is het toch zo:

de adult is het goedkoopst, de junior en de mature het duurst.

Maar als de mature niet bestaat in zakken van 10 kg, weinig kans dan dat ik vlug ga overschakelen naar mature.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat junior net duurder was, net als mature?

In de honden- en kattenvoeding is het toch zo:

de adult is het goedkoopst, de junior en de mature het duurst.

Maar als de mature niet bestaat in zakken van 10 kg, weinig kans dan dat ik vlug ga overschakelen naar mature.

Dat weet ik ook niet zeker hoor, je zou het op internet ff kunnen opzoeken. (Het kan wel heel goed zijn dat ik hierbij fout ziet ;P)

Maar over junior weet ik ook niks hoor, maar Mature is iets duurder van SS jaa :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat junior net duurder was, net als mature?

In de honden- en kattenvoeding is het toch zo:

de adult is het goedkoopst, de junior en de mature het duurst.

Maar als de mature niet bestaat in zakken van 10 kg, weinig kans dan dat ik vlug ga overschakelen naar mature.

Junior en Mature zijn duurder en inderdaad alleen 2 kg zakken. Waardoor het naar verhouding nóg duurder is, want als je het vergelijkt met 1,5 kg zakken is het 50 cent de kilo duurder, maar als je het vergelijkt met 10kg verpakkingen is het verschil helemaal groot.

Voor het gemiddelde konijn denk ik dat het niet echt nodig is.. Maar voor een konijn dat geen hooi eet is elke vezel er eentje en dan maakt 3% wel uit, bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lepeltje zit in zijn 2 e jeugd! wordt 10 jaar dit jaar en krijgt een heuse vriendin!

Ik durfde hem niet meer te laten helpen ivm met zijn jeudige leeftijd.

Dus ik ga proberen of er een geholpen dame bij kan Lientje....

Beiden eten ss normaal, wel wat meer dan 25 gram per kilo.

Reden lepel is nooit gewend geweest hooi en groen te eten, van groen raken zijn darmen van slag.

Hij blijft goed op gewicht 1300 gram met 50 gram ss per dag en erwten kruid.

Zijn keutels werden door ss voer 4 jaar terug al veel mooier en groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel het idee dat je met de Mature iets langer doet, omdat de brokjes kleiner zijn. Hij doet er wel langer over om zijn portie op te eten! Ik betaalde iets van 14 euro geloof ik, voor een 2 kg zak.

Dan zijn ze duurder geworden, da's 7 euro per kg. Betaalde vorig jaar nog 6,5. (Technisch gezien twee jaar geleden bedenk ik mij.)

Indy deed idd wel wat langer over zijn brokjes, ze zijn wat minder.. "Poreus" da nde SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .