Ga naar inhoud

mag een konijn hard brood/stokbrood?


Axellerd

Aanbevolen berichten

Beter van niet...brood is niet gezond voor konijnen. Er zit teveel zout in en ook jodium, en brood is een dikmaker. Een klein stukje op z'n tijd wordt ie vast niet dood ziek van maar waarom zou je? Er zijn zoveel dingen die wel 100% goed en gezond voor konijnen zijn die je zou kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oudere fokkers gaven hopen brood, dus echt veel kwaad kan het niet. Maar het is een dikmakertje, dus zie het als een snoepje. Een klein stukje mag als de rest van de voeding snor zit (dus als hij geen gemengde voeding krijgt waar al andere snoepjes in zitten enzo). Mijn knagertje krijgt elke dag een stukje van 3cm op 3cm en hij is er verzot op, hij zit er echt op te wachten :). Af en toe een zoete zonde maakt ze zo gelukkig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, geen troep voor een paar BDK's maar nu mag het wel? :he::P

Persoonlijk zou ik liever bijvoeren met wat anders, maar het is niet bepaald dodelijk. Bedenk wel dat, alleen omdat het vroeger ook veel gebeurde, niet wil zeggen dat iets echt goed is of echt niet slecht is. Wij hopen onze konijnen nog heel lang bij ons te hebben, die konijnen van vroeger gingen voor het einde van hun eerste levensjaar vaak al de pan in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie, ja, ik weet het, het is dubbel, he?

Ik voer hem gewoon bij ook, hoor, wat extra biks, en zijn portie groenten krijgt hij in zijn hok, zodat hij alle tijd heeft alles op te eten, zodat de anderen hem niet weg kunnen jagen voor hij voldoende heeft.

Hij krijgt zes stukjes brood per dag, omdat ik daar zijn vitamientjes op doe. Het brood absorbeert goed, de biks en groenten niet zo, met brood ben ik zeker dat hij ze binnen heeft.

Inderdaad, het is niet omdat konijnen vroeger brood kregen, dat het daarom gezond is. Zoals je zegt, nu willen we onze konijnen zo lang mogelijk bij ons houden. Vroeger moesten ze vaak zo vlug mogelijk dik zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood is wel heel geschikt om medicatie op te geven inderdaad, dat moet ik wel zeggen. 't Is nog nooit nodig geweest, mijn konijnen (en de konijnen die ik medicatie heb moeten geven) zijn redelijk makkelijk, maar dat is voor mi jhet enige geval dat ik nog eens brood zou geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meningen verschillen.

Ik gaf mijn vorige konijnen bijna dagelijks een stukje (kwart van een snee) gedroogd brood.

Wij lieten hier standaard een snee uit de verpakking liggen, dat kon dan uitdrogen voor de konijnen.

Ze zijn er niet dood aan gegaan (alhoewel... ze gingen wel dood, maar dat lag volgens de dierenarts aan de konijnenziekte...)

Toen onze konijnen een nestje hadden gekregen, gaf ik de moeders ook af en toe een stukje brood. Dat werd toen (op dit forum) aangeraden als extraatje.

Eigenlijk geef ik mijn huidige groepje nooit brood.

Ze krijgen al genoeg, ik ben er klaar mee! hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, omdat ze het heel erg lekker vinden en je ziet dat ze er van genieten...?

dus zo af en toe... voor de verwen

Tsja.. Er zijn tal andere dingen die mijn konijnen lekker vinden en waar ze ontzettend van genieten maar die wel gezond zijn...ik geef dan de voorkeur aan dat... Dus ja waarom zou je? Als je ook iets kan pakken wat wel gezond is en waar ze net zo van genieten.

Mijn hond zal vast ook genieten van een lekkere cheeseburger maar die krijgt hij ook niet. Ook niet voor 1 x..:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij dat een goede rede vind aan je jou de keus natuurlijk. Niemand houdt je verder tegen uiteraard! en nee ze worden niet meteen doodziek natuurlijk dus zo erg is t ook niet.. ( Ohja die hond zal vast en zeker ook de voorkeur aan die cheeseburger geven maar dat terzijde haha hij zal er vast ook niet meteen doodziek van worden.)

Kijk das hoe ik denk en jij kan der anders over denken maar ik geef liever de voorkeur aan gezond en lekker! En ja waar mijn konijn de voorkeur aan geeft? Zal t m eens vragen. Maar hij weet vast niet of t brood wel of niet goed voor m is.. Misschien wel aan gemengd voer en knabbelsticks maar die krijgt hij ook niet.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als hij nog nooit gemengd voer, brood of een knabbelstick gehad heeft, wéét hij niet eens dat hij dat lekker vindt! Ze gaan zelf niet even kijken wat er allemaal voor ze in de winkel ligt, ze zijn 100% afhankelijk van wat jij ze (niet) voorschoteld. En ik betwijfel of ze iets echt zullen missen als je het niet meer geeft. Als je het nooit gegeven hebt sowieso niet.

Ik zou van Feline en Pip niet eens weten of zeb rood lekker vinden.. En ik weet wel dat mijn konijnen die het vroeger soms kregen, het over het algemeen grotendeels lieten liggen. (Weet alleen niet of Fred het nog kreeg..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik weet niet in hoeverre brood slecht is voor konijnen, volgens mij kan af en toe inderdaad geen kwaad, mijn dwergkonijn kreeg ook af en toe brood, gemengd voor, een liksteen en weet ik hoeveel gras. Dat kleine beestje kreeg dus alles wat niet goed voor ze was maar ze is toch 11 geworden, dus ik kan helaas ook niet zeggen in hoeverre het nou slecht is voor een konijn want ik heb alleen goede ervaringen met dingen die niet goed zijn voor dieren xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stukje goed gedroogd brood (op de verwarming) een enkele keer per week heb ik geen slechte ervaringen mee. Standaard biks, veel hooi, genoeg stro, af en toe wat lof, worteltjes met loof, soms appelschijfjes (zonder de pitjes) en een oogje op de ontlasting houden.

De voeding moet natuurlijk afgestemd zijn op het konijn; die van mij zitten buiten, kunnen een halve meter diep graven, hebben zes bij anderhalve meter beneden en boven en zijn vaak druk in de weer met de hokken en buizen die ik gemaakt heb binnenin het hok (zie mijn foto's; doe erg m'n best :mdr::mdr:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik weet niet in hoeverre brood slecht is voor konijnen, volgens mij kan af en toe inderdaad geen kwaad, mijn dwergkonijn kreeg ook af en toe brood, gemengd voor, een liksteen en weet ik hoeveel gras. Dat kleine beestje kreeg dus alles wat niet goed voor ze was maar ze is toch 11 geworden, dus ik kan helaas ook niet zeggen in hoeverre het nou slecht is voor een konijn want ik heb alleen goede ervaringen met dingen die niet goed zijn voor dieren xD

Zoals ik al zei mijn opa rookte zijn hele leven veel en is ook 85 geworden.dat neemt niet weg dat roken slecht is voor je. Maar van 1 sigaretje af en toe zal de schade ook niet direct zichtbaar zijn. Om maar een voorbeeld te geven.

Er kunnen heel veel mensen zijn met goede ervaringen. Maar dat betekent niet dat brood een gezonde en geschikte konijnen voeding is hè.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het brood wel niet meer op de verwarming laten drogen.

Ik heb, toen ik nog kind was, in de Hart Voor Dieren gelezen dat dat slecht is, omdat konijnen een erg gevoelige spijsvertering hebben, en er doordat warme lucht omhoog gaat, al het vuil en stof en bacteriën die achter en tussen de verwarming zitten, in het brood terechtkomen.

Toen de mijne nog brood kregen, deed ik ofwel een snede in de broodrooster, ofwel was het stokbrood dat een dagje te lang was blijven liggen, ofwel kocht ik van die kleine vierkante toastjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je brood op het aanrecht legt is het ook snel genoeg droog. Ik heb weleens dat ik een broodzak met nog maar een boterham er in per ongeluk op het aanrecht open laat staan. Dan is het al hard geworden als ik het vind en boffen de konijnen, want die krijgen dan weer een periode zo af en toe een klein hoekje brood. Verder droog ik nooit speciaal een boterham voor hen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .