Ga naar inhoud

Zwartje heeft een bobbel in zijn buik...


Evee

Aanbevolen berichten

Vandaag was zwartje anders dan anders. Hij kwam niet eten, ging telkens liggen. Kortom hij was niet zichzelf. Dus met spoed naar de dienstdoende dierenarts gereden. Gelukkig de dierenarts waar ik vroeger kwam, wel eentje met konijnenkennis dus.

Zwartje was niet doodziek, maar duidelijk niet lekker. Ik dacht in eerste instantie aan darmproblemen, maar omdat hij in een konijnengroep woont kun je lastig zijn keutels controleren. Ik zag in ieder geval niets geks. Kon eigenlijk niet goed ontdekken wat er mis was met hem.

Bij de dierenarts aangekomen moesten we heel even wachten, er was net iemand anders, ook met een konijntje, en die moest ingeslapen worden. Erg bemoedigend als je daar met je konijntje zit te wachten... Maar goed. We waren vlot aan de beurt.

Zwartje heeft een bobbel in zijn buik. De dierenarts dacht eerst aan blaasstenen. Maar de bobbel zit niet bij zijn blaas. Ze heeft me laten voelen hoe groot hij is, dus ik moet dagelijks even voelen of hij niet groter wordt. Zij hebben geen echo apparatuur staan, maar ze heeft me aangeraden om van de week naar mijn eigen dierenarts te gaan, die hebben die apparatuur wel. Aangezien we daar toch nog met de hond heen moeten, gaan we dan gelijk ook maar met Zwartje. Het kan bijvoorbeeld een poliep in de darmen zijn of een gezwel. Volgens de dierenarts kan het goed zijn dat hij er soms een tijdje last van heeft, en dan weer niet. Hij heeft injectie met een ontstekingsremmer gehad voor de zekerheid, verder durfde ze niet te veel medicatie aan omdat de oorzaak dus nog onduidelijk is. Pijnmedicatie is in overleg ook niet gegeven, omdat we wel aan zwartje willen kunnen zien hoe het gaat en hij nog geen tekenen geeft van extreme pijn oid. Morgenochtend dus maar even naar mijn eigen dierenarts bellen.

Ik twijfel of ik zwartje apart moet zetten. Dan kan ik wel zien of hij keutelt en plast, maar aan de andere kant is hij meer op zijn gemak in de groep met de dames om hem heen. Toen we thuis kwamen begon hij gelukkig wel gewoon gelijk te eten.

Ook vanavond viel hij als normaal aan op de groenteschotel. Ik heb hem dus voorlopig nog maar gewoon in de groep gelaten. Ik heb helaas niet echt goed de mogelijkheid om hem apart te zetten in de konijnenren, dan moet ik hem naar binnen halen (in de keuken met het raam open bijvoorbeeld).

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat helemaal goed komen hoor, hij word nu extra goed verwend. Vanmiddag om 10 over half 2 hebben wij een echo. Ik kon eigenlijk niet weg op mijn werk, maar ga nu rechtstreeks vanuit mn werk naar de dierenarts. Mijn vriend gaat daar dan ook heen vanaf huis met de hond (die moet nog zijn rabies enting, maar was vorige week ook al ziek haha) en Zwartje. Ik ben benieuwd wat het is en wat ik daarna kan verwachten. Ik wil Zwartje in ieder geval nog niet kwijt! Hopelijk is het dus niet al te slecht nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg vreemd, en ik heb er ook een raar gevoel over, maar er is niets meer te voelen. De dierenarts heeft dus ook geen echo gemaakt.

Voorlopig houden we het dus maar op verstopping. Maar voor mijn gevoel is dat het niet geweest. Ik heb geen idee dus. Ik hou hem in ieder geval heeeeeel goed in de gaten. Ik weet ook niet goed of ik had moeten doorzetten en toch een echo had moeten laten maken... lastig. Maar goed, mocht ik het wel weer voelen of wat dan ook, dan ga ik gewoon weer gelijk naar de dierenarts toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad erg vreemd.. Doet me wel een beetje aan Indy denken, die van het ene op het andere moment (enkele uren daarvoor nog normaal gegeten)o ntzettend veel pijn had, telkens languit ging liggen en weer overeind schieten en weer anders liggen.. In eerste instantie voelde ik gasbelletjes in zijn buik, toen ik later nog eens wilde gaan masseren voelde ik heel duidelijk een of andere knobbel zitten. Ook meer richting darmen dan blaas. (Indy had z'n blaas zo vol calcium zitten dat op de echo niet eens te onderscheiden was of het alleen zand was of ook stenen, dus dat had wel gekund maar was het waarschijnlijk niet.)

Maar Indy is ondanks het feit dat we zo snel als mogelijk naar de dierenarts zijn gegaan, 's nachts overleden. En hij was echt wel doodziek, had ontzettend veel pijn, al leek hij 's avonds wel op te knappen, keutelde weer en was wat alerter. Ik weet niet of die bobbel toen nog in zijn buik te voelen was. (Hij is bij de dierenarts gebleven.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .