Ga naar inhoud

Welke groente geef je dagelijks en welke af en toe?


Flibberke

Aanbevolen berichten

ik geef dagelijks andijvie met witof en wat wortel, kan ook zijn dat ik eens sla geef met broccoli of zo en af en toe wat appel of tomaat, een plakje banaan krijgen ze hier ook nog al eens. vanavond krijgen ze in elk geval een verrassingssalade, andijvie met appel en wortel en broccoli. misschien nog een tomaatje. In elk geval elke avond een salade van verschillende groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowiezo dagelijks:

- Andijvie

- Witlof

Wekelijks (Of meerdere keren):

- Appel

- Wortel

- Komkommer

- Tomaat

Af en toen:

- Fruit dat we in huis hebben. (Rode bessen, druiven, aardbeien enz.)

- Kruiden uit de kruidentuin als ze lang genoeg zijn. (Peterselie, munt, overig.)

- Groente die we hebben gegeten. (Verschillend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kimmuurt

Ja, ze is al gewend aan groentes nog niet hele grote porties en veel. Ze krijgt ze af en toe al wortels en loof mee, verder heb ik wat andere groentes uitgeprobeerd in kleine porties. Ik had vanmiddag 2 kleine witlof blaadjes in stukjes gesneden met 2 kleine wortels en wat loof. Ze heeft niet alles opgegeten dus wat er nog in lag heb ik er uiteindelijk weer uitgehaald.

Morgen kijk ik of haar poepjes eruit goed uitzien. Dit houd ik zeer goed in de gaten, mocht haar poepjes er goed uitzien dat bouw ik de groente hoeveelheden steeds meer op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het nodig om elke dag groenten te geven en hoeveel??

sorry misschien domme vraag maar eerste keer da ik een konijn heb en weet nog niet alles hé

Het is niet strikt noodzakelijk, maar er zijn weinig redenen om geen groente te voeren. De hoeveelheid hangt van jezelf en je konijnen. De meeste konijnen kunnen prima overweg met grote hoeveelheden als het verstandig wordt opgebouwd, maar sommige konijnen verdragen alleen kleine beetjes. In principe is 50-100 gram groente per kilo lichaamsgewicht een aardige richtlijn.

Je moet groente altijd voorzichtig opbouwen, dus eerst een klein stukje van een veilige groente als witlof of andijvie geven en als er dan geen problemen zijn kan je de volgende dag een wat groter stukje geven. Na een aantal dagen op deze wijze kan je op dezelfde manier de volgende soort gaan geven.

En dan zijn er topics en lijstjes vol over groentes die geschikt zijn om te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het nodig om elke dag groenten te geven en hoeveel??

sorry misschien domme vraag maar eerste keer da ik een konijn heb en weet nog niet alles hé

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed eigenlijk dat het heel gezond is voor konijnen die geen gras eten. Veel konijnen zijn ook wel dol op groenten. Het is een gezonde versnapering, als je het per groentesoort rustig opbouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het nodig om elke dag groenten te geven en hoeveel??

sorry misschien domme vraag maar eerste keer da ik een konijn heb en weet nog niet alles hé

die bestaan niet!!! daarom hebben we een gezellig forum om elkaar wegwijs te maken in de wereld van de konijnen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die van mij die moeten dat allemaal niet hoor, die willen alleen maar andijvie, witlof, stukje appel (granny smits of jonagolds anders moeten ze niet:s), en een peen, ik heb broccoli, banaan, gourgette, pitloze druif, druiven bladeren, (katte)gras, rucola, paprika, e.d. geprobeerd maar dat laten ze echt liggen! liefst begraven ze het nog eens:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons gaat elke dag in het bakje: andijvie, witlof, kruiden (wisselend peterselie, basilicum, koriander, munt)

Verder wordt er regelmatig aangevuld met rode paprika, wortelloof, stukje appel, druiven, bosbessen, bramen, frambozen, klein stukje banaan, rucola, wortel, peer, pruim-zonder pit, spinazie, tomaat...

Grappig om te zien dat de nijnen zo'n verschillende smaak hebben: Tinus lust alleen gedroogde banaan, Fluf vindt het vers heerlijk. Tinus eet rode paprika, Fluf trekt daar haar neus voor op en ga zo maar door.

Voor allebei geldt: tomaatjes moeten cherry tomaatjes zonder pit zijn! Trutjes! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

(bijna) elke dag:

witlof

broccoli

bleekselderij

wortel

peterselie

Meestal nog wel 2 soorten groenten / fruit er bij:

spruitjes

boerenkool

andijvie

tomaat

appel

banaan

paprika (op dit moment heb ik ze uit eigen tuin, die vinden ze heerlijk!)

radijs

andere kruiden uit de tuin: komkommerkruid, kamille, ecinacea, tijm, munt, rozemarijn... vast nog wel meer, kan er even niet op komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, heeft mijn konijntje het zo slecht:$ ik geef hem niet elke dag groente. meestal 3 keer in de week, en dan krijgt hij meestal witlof. Wortel af en toe maar daar is hij niet zo gek op. Af en toe krijgt hij tussendoor een stukje appel.

Nu is hij een beetje ziek en moet hij aansterken en veel vocht hebben dus krijgt hij wel elke dag witlof.

Ik geef altijd 1 blaadje per keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dagelijks:

witlof

selderij

sla

koolblaadje

1x in de week een worteltje

1x in de week een kwartje appel

1x in de week een halve droge boterham

heel af en toe een druifje ofzo

maar, jij geeft dagelijks een worteltje?

daar zitten heel veel suikers in en worden je konijnen dik van

ik zou het af en toe dagelijks maken en het dagelijkse af en toe ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne krijgen alle dagen:

witloof (een à twee totsen)

wortel (twee à drie dikke wortels)

paprika (een)

tomaat (een à twee)

komkommer (halve)

en ze krijgen vaak:

broccoli (een hele plant, dus stengel, bladeren en roosjes, zolang ze nog in de tuin staan,

als broccoli gekocht moet worden, een paar roosjes per dag)

radijs (per dag vier à vijf)

courgette (een derde)

chinese kool (acht à tien grote bladeren)

trosgierst (een streng)

en af en toe:

peterselie (enkele takjes)

spruitjes (vijf à tien)

bloemkool (enkele bladeren, niet de roosjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om je te realiseren dat wortel een dikmaker kan zijn voor konijnen, maar dat moet ook niet overdreven worden. Mijn konijnen krijgen ook iedere dag een worteltje en zijn keurig op het juiste gewicht. Maar zij krijgen dan weer bijna nooit fruit of brood. Op die manier moet je het evenwicht vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de mijne krijgen enkel groenten(minstens 300 gr per konijn), beperkt SS(15 gr per kg lichaamsgewicht) en hooi.

Haast nooit fruit (zoals appel en banaan, want ik weet dat in feite komkommer, tomaat en paprika ook fruit zijn),

ze krijgen nooit brood of snacks uit de dierenwinkel, ... En ze blijven ongeveer op hetzelfde gewicht,

de ene keer zijn ze een paar gr zwaarder dan de andere keer, maar dat hangt er ook vanaf wanneer op de dag ze gewogen worden, he.

Als onderdeel van gezonde voeding kan wortel, als je't mij vraagt, niet zoveel kwaad, hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tot nu toe in ieder geval een klein beetje wortel verstopt in het hooi (eet ie ook wat meer hooi dan normaal bij het zoeken ernaar) elke dag

Verder een klein beetje paprika geprobeert, andijvie kan nu ook in wat grotere hoeveelheden en ongeveer 3 a 5 blaadjes basilicum (clickertraining) en een beetje rucola geprobeert. Ben van plan binnenkort gras te gaan kweken in 2 balkonbakken aangezien we hier een betegelde patio hebben. Er groeit nog wat selderij in de tuin maar die begint er tocha ardig zielig uit te zien dus dat krijgt Boris niet meer.

(Mijn tuin bestaat enkel uit eetbare planten in balkon bakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het groen aan het vermeerderen:)

Ze krijgen nu elke dag met zijn 3en een hele witlof en nu 2grote bladeren van andijvie vandaag en morge weer iets meet andijvie :)

verder krijgen ze of een klein stukje appel of een stukje winter peen en ga ze ook peterselie geven! en wilge takken

niet dagelijks:

Gras!(paar keer in de week)

wortelloof

brocolie

bloomkoolbladeren

en spinazie

Ze zijn echt kieskeurig ze hoeven geen tomaat, paprika , rucola , en komkommer !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .