Ga naar inhoud

Overschakelen naar SS


_x_Catherine_x_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om over te schakelen op de voeding van SS.

Ik ben van plan om online bestellen en dan dacht ik eraan om zakken van 3kg te nemen, deze moeten volgens mij toch een tijdje houdbaar zijn?!

Ik vroeg met enkel af of je deze voeding als 'permanente' voeding mag gebruiken?

Omdat ik gelezen heb dat deze voeding vaak wordt aangeraden door DA'sen nadat een konijn ziek is geweest of een aangepast dieet moet volgen.

Is dit overschakelingsvoer of mag het echt gewoon gegeven worden als 'dagdagelijks' voer laat ons zeggen. Ik gok wel op het laatste als antwoord vermits ik hier toch lees dat velen er vol enthousiasme over praten.

Momenteel krijgt Toby Select dwergkonijn van bij AVEVE (zakken van 2kg - 10 euro)

Vezelgehalte 21%, ruw eiwit 16%, Ruw vet 2,5%, Ruwe celstof 21%, Ruwe as 8%, Vitamine A 10 000 IE/UI/kg, Vitamine D3 1000 IE/UI/kg, Vitamine E 40mg/kg.

Op zich is deze samenstelling totaal niet slecht en Toby lijkt het erg graag te lusten en hij is er ok mee. De overschakeling zou ik dus eigelijk gewoon op basis van het financiële willen doen.

Ik ben alleen wat bang om het feit dat ik nu misschien 2 zakken van 3kg ga bestellen (of meer) en dat Toby deze totaal niet zou lusten.

Dus graag had ik jullie meningen en/of ervaringen - raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten graag SS. Je kunt natuurlijk altijd een zakje van 350gr proberen. Die kosten 3 euro bij chewies-online, dus ong. die prijs ook bij dierenwinkels, die een normale prijs hanteren.

Wil je wel grote zakken bestellen (3, 5 of 10kg) dan kun je beter in Engeland bestellen.

Even op het forum zoeken hoe of wat... The Hay Experts en Petmeds.co.uk verkopen beide voor een goede prijs en bezorging is tot aan de deur.

daarnaast is dit voer ca. 1,5 jaar houdbaar indien de verkoper doorlopend verkoopt. (dierenwinkels, die niet vaak grootverpakkingen verkopen, zullen een zak langer op voorraad kunnen hebben liggen, dus altijd datum controleren!)

Ik begrijp dat je 1 konijntje hebt? Reken dat een konijn ong. 15g per kilo gewicht eet per dag. Met een 2kilo konijn doe je dus een maand met 1 kilo. Zou je een tweede konijntje erbij nemen (Toby heeft een mooie ruimte :) ) dan doe je ong een maand met 2kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb per toeval een proefzakje mee genomen bij de open dag van aa en hunze om te kijken wat mijn nijnen hiervan vonden voor eventueel overschakelen.

Maar hier vinden ze het heerlijk!

Jacob eet ze zelfs als snoepje uit mn vingers:) dan moet het wel heeeeeel lekker zijn;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de mijne kreeg, stonden ze op gemengd voer van de Aveve.

Ik heb toen een zak SS gekocht en netjes gemengd zodat ze rustig aan konden wennen,

maar daar beslisten zij anders over: ze haalden er alle SS'jes uit en alle gemengd voer bleef liggen.

Hier is het dus niet gelukt gelijkmatig over te schakelen, maar het is prima gegaan, ze zijn er dol op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je het voer in een dichte bak bewaart en uit de zon houdt, gebeurt er niet zoveel mee. Mijn 10 kilo moet ongeveer 9 maand meegaan bij 2 konijnen, en dat is met de eerste 10kg zak die ik had gewoon goed gegaan. Brokjes worden niet slap, blijven groen en worden min of meer opgevreten als ik ze neerzet....

Maar als jij je prettiger voelt bij 5kilo verpakking is dat ook een optie. Dan zou ik wel kijken naar die engelse sites, die zijn echt goedkoper voor deze brokken.

*Daarbij, SS is een brok, die weinig problemen geeft bij directe overschakeling.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons vonden de konijnen de SS het minst lekker. We hadden op een gegeven moment een mengsel van goedkope bix, hopefarms supertiro, SS en Beophar careplus.

De SS bleef het langst liggen gevolgd door de supertrio. De Beophar was en is nu nog steeds duidelijk het meest favoriet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan bij mijn dierenarts proefzakjes meenemen. Laatst had ik ook twee zakjes meegenomen omdat ik dacht dat ik nog een zak had, maar dat had ik niet en ik wilde overstappen op HF Supertrio. Mocht er twee zakken van meenemen! Dus misschien heeft jou dierenarts dat wel? Kan je kijken of ze het lusten. Al denk ik het wel hoor, mijn konijnen zijn er helemaal weg van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .