Ga naar inhoud

Duimen jullie mee voor BamBam?


Flibberke

Aanbevolen berichten

Mijn BamBam'metje is er serieus slecht aan toe. :arf:

Ik heb reeds enkele topics gestart ivm hem omdat ik vond dat hij wat mager was, slecht verhaarde en dan die misterieuze kale natte plek aan zijn hoofd ... Mijn DA vond maar niet wat er aan de hand was. Tanden waren goed volgens hem, want met die natte plek had ik daar specifiek naar gevraagd om die na te kijken. Niets aan de hand! Hij vond hem ook niet te mager, gewoon even goed wat eten bij geven en probleem zou wel opgelost geraken. Misschien gewoon wat energie tekort door het verharen of wat eenzijdige voeding ofzo dacht hij.

Maar sinds enkele dagen werd BamBam nog stiller dan anders en gisterenavond toen ik met een lekkere groenten schotel afkwam wou hij zelfs niet eten. Dit was niet goed wist ik meteen!! Ik heb hem meteen naar binnen gehaald, in een handdoek gedraaid en heb wel 2u lang zijn buikje gemasseerd. Ik hoorde allemaal borrelende geluiden, gas dus!

Deze morgen heb ik onmiddelijk een DA gebeld die op de konijnkundige lijst staat en ik mocht nog voor 9u komen.

Deze DA vond dat BamBam er echt slecht aan toe was, veel te mager en inderdaad veel gas in zijn darmen. Oorzaak van dit alles ... de tanden!! Kan je dit nou geloven??!! Heb ik speciaal 2 weken geleden nog laten nakijken door mijn DA en alles was in orde en nu dit! De tanden hadden verscheidene haken en het gebit was er niet goed aan toe waardoor BamBam niet goed kan eten en dus gewicht verliest. Het gas in de darmen is hier ook een gevolg van zei hij.

BamBam heeft pijnstilling gekregen, nog een spuit voor de darmen en een tablet. De tablet moet ik vandaag en morgen zelf nog 2x geven en morgenochtend weer pijnstilling. Ook heb ik speciaal voer meegekregen wat elk uur aan hem moet dwangvoeren, Critical Care. En ik moet hem lekker warm houden, hij heeft nu dus een kooi in de living gekregen.

Hopelijk sterkt hij nu wat aan want donderdag worden zijn tanden onder narcose onder handen genomen. Hopelijk gaat het dan meteen een stuk beter met hem als hij terug goed kan eten!

Ik zit er zo mee in. Het kan niet anders dan dat het arme stumpertje zich verschrikkelijk slecht moet voelen en pijn heeft. Elk uur geef ik dat speciale eten en masseer ik zijn buikje nog eens maar tot hiertoe heeft hij nog steeds niet gekeuteld.

Ik maak me echt zorgen ...

Hebben jullie nog tips ivm wat ik eventueel nog zou kunnen doen voor BamBam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een DA kan eigenlijk nooit zonder narcose alle kiezen zien en dus ook niet zo vast stellen of er haken zijn (wel als ze voorin zitten dan).

Heel verstandig dat je naar een andere DA bent gegaan!

Maar een konijn een tablet geven? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Eigenlijk is toch altijd de medicatie per injectie of vloeibaar met een spuitje in de mond? Waar is die tablet dan voor?

Heb je ook pijnstilling en darmstimulerende medicijnen meegekregen?

Is de temperatuur ook gemeten? Hou hem maar goed warm dmv snuggle safe of flessen gevuld met warm water.

Drinkt hij wel nog? Anders ook wat water via een spuitje geven in de mond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rotnieuws zeg! De redenen van het gas zijn dus de tanden? Blijkbaar heeft je gewone dierenarts niet gezien en dat verbaasd me ook niets. Mijn gewone dierenarts heeft zelfs nog nooit naar de tanden gekeken of mijn konijnen gewogen. Dag en nacht verschil met een konijnkundige dierenarts. Ik zit er over na te denken om een nette e-mail te sturen met mijn opmerkingen erin, maar vind het erg moeilijk. Misschien is het ook voor jou een idee om je dierenarts te laten weten dat er wel iets was.

Ik maakte zelf gebruik van flessen met warm water om mijn konijnen warm te houden. Verder schijnt lopen ook goed te zijn voor je konijn (helpen de darmen te bewegen), maar het kan zijn dat je konijn daar nog niet aan toe is. Darmstumulerende middelen, pijnstilling en water werkten bij mij het beste. Al met al duurde het 2 dagen. Zolang het maar niet slechter wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je soms Equate of Aeropax iets anders met simethicon meegekregen? Dat is een middel waar veel discussie over is, maar tegelijkertijd heb ik wel al verhalen gelezen van mensen bij wie het gewerkt heeft bij een konijn met ernstig gas. Het is een mensenmiddel (zit bv ook in Rennie Deflatine), dus daarom misschien in tabletten. Ik neem aan dat je ze fijn moet maken en met een beetje water via een spuitje in moet geven? Dan is een (klein) vijzeltje wel fijn om het echt goed fijn te krijgen.

Verder inderdaad zorgen dat je konijntje warm blijft, maar dat kan bijvoorbeeld ook met een goed ingepakte ouderwetse kruik mocht je die in huis hebben (of een babykruikje, mocht je buren hebben met kleine kindjes die misschien net dei fase voorbij zijn maar nog wel zo'n kruikje in huis hebben).

Verder zou ik voorgoed van DA veranderen, want die vorige DA weet er dus niet echt veel van als die haken gemist heeft die deze DA wel zonder narcose al kan zien.

Aan een kant fijn dat je nu eindelijk weet wat er aan de hand is, maar wel rot dat je konijn eerst zo ziek moet worden. Ik duim voor je dat je hem er doorheen krijgt!

En was jij het ook met die Cuni anti-Cocc. biks? Als het allemaal goed afloopt, vraag die DA dan ook even of je nog wat tegen evt. resistente Cocc. zou moeten doen i.v.m. langdurig dat voer gegeven te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BamBam staat nu in de living in een grote binnekooi die ik nog had (150cm x 75cm) maar rond huppelen doet hij nog niet hoor. Hij heeft het wel lekker warm nu hoor, de chauffage zorgt ervoor dat het hier steeds 21 graden is. Hij eet ook een klein beetje uit zichzelf nadat ik hem heb gedwangvoerd en een buikmassege heb gegeven, dus dat vind ik al goed, alleen nog steeds geen keutel te zien ... Qua pijnstilling heb ik metacam meegekregen, een injectie had hij bij de DA reeds gekregen en die tabletten moet ik met een pincet vastnemen en zo in zijn mondje steken. Met aanraking met speeksel verpulverd dit helemaal en slikt hij het in, ging vrij makkelijk moet ik zeggen (heb het daarnet voor de 1ste x gedaan) Wat de tabletten precies zijn weet ik eigenlijk niet? Ik heb er 4 meegekregen in een zakje zonder naam.

Drinken doet hij nog, maar hij krijgt zowiezo veel vocht binnen met het dwangvoeren want dat is een poeder die ik moet vermengen met water om zo tot een papje te komen.

Mijn DA is echt wel een goede DA maar helaas niet zo konijnkundig, dit wist ik al wel maar voor de gewone zaken ben ik steeds prima geholpen geweest bij hem. Maar ik ga in het vervolg toch maar meteen met de nijnen naar de andere DA als er wat is.

Binnekort ga ik ook veranderen van korrels want wat ik gaf blijkt niet zo goed te zijn voor nijnen, dan ga ik Hope Farms geven, zou ook goed voor de tanden moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds geen keutel te zien. Elk uur geef ik hem dat recovery eten maar hij blijft even futloos. Ik masseer zijn buikje ook altijd nog een klein half uurtje na het eten. Soms eet hij uit zichzelf 1 hooisprietje of peterselie sprietje als ik hem terugzet na het eten en de massage, maar lang niet altijd. Hij ligt echt plat op zijn buikje in de kooi. Zijn buikje is ook dikwijls nat, zou hij zweten ofzo? Of misschien plast hij gewoon waar hij ligt?

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen ...

Zou ik zijn vriendinnetje erbij zetten om hem te stimuleren of laat ik hem maar beter rustig in zijn eentje zitten?

Ik wou dat we al een paar dagen verder waren ... Ik hoop dat hij het haalt maar het ziet er zo uitzichtloos uit ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net toch maar even met de DA gebeld, hij zei dat het normaal was dat BamBam nog steeds niet uit zichzelf wil eten en dat hij nog niet gekeuteld heeft. Die tabletten dienen dus om het gas weg te krijgen en de darmen terug in goede werking te krijgen. Hij zei dat het waarschijnlijk tegen morgenvroeg terug allemaal goed op gang moet komen en dat ik dan keutels moet vinden.

Vind dat toch een beetje een opluchting om dat te horen! Nu maar hopen dat er morgen inderdaad verbetering is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

BamBam is deze morgen in mijn armen gestorven.

Hij lag vanmorgen zowaar nog zieliger in zijn hokje en had geen fut. Het dwangvoeren lukte amper, hij wou niet slikken, toen zijn tabletje naar binnen geschoven en dan de pijnstilling en toen leek het of hij ineens een attackje kreeg ofzo. Hij strekte zich helemaal om vervolgens zijn laatste adem uit te ademen en toen is hij gestorven in mijn armen.

Ben er echt niet goed van, hij was nog maar 3 jaar maar altijd al een zorgennijn geweest.

Het heeft niet mogen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is Joy ook overleden.. Ook in mijn armen.. Het klinkt precies hetzelfde.. Heb me laten vertellen dat het vrij "normaal" is dat ze zo dood gaan, ik vond het afschuwelijk..

Bah, wat ontzettend naar.. Maar je hebt je best voor hem gedaan, blijkbaar was dit het gewoon voor hem.. Het heeft inderdaad niet mogen zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .