Ga naar inhoud

Als de ram gecastreert is hoef je de voedster toch niet meer te castreren ?


pluisebol...

Aanbevolen berichten

Nee, je voedster hoeft niet meer gecastreerd te worden als je ram gecastreerd is. Ik zou niet zo bang zijn voor die tumoren, want die kans is heel klein dat die komen. Stel dat je voedster overlijd aan de castratie (omdat dit een zware ingreep is), maar nooit tumoren zou hebben gehad?

Dat de kans heel klein is, is helemaal niet bewezen. Ik durf toch wel te stellen dat er minder voedsters overlijden aan de castratie, dan aan baarmoederproblemen. Als je voedster gezond is en in goede conditie, moet ze een castratie wel aankunnen.

Het is geen kleine kans Teddybunny, na het 5e levensjaar hebben ze 85% meer kans op baarmoederkanker. Maar ik maak me er inderdaad niet zo'n zorgen om.

Dit is echter ook niet bewezen. Uit Engelse onderzoeken is gebleken dat een konijn van zes jaar zo'n 50 à 80% kans op baarmoederkanker heeft. Dit geldt echter níet zo maar voor Nederlandse konijnen, omdat erfelijkheid ook een rol speelt bij baarmoederkanker. De kans dat je voedster baarmoederkanker krijgt is zeker aanwezig, maar het is lastig te zeggen hoe groot die precies is. In elk geval geen 50 à 80%.

Om antwoord te geven op je vraag: Nee, als je ram gecastreerd is, hoeft de voedster niet perse. (Andersom wél.) Ik heb mijn voedster wel laten castreren, dit was eigenlijk al mijn bedoeling omdat ík geen risico's wil nemen wat betreft baarmoederproblemen, maar ik vond het toch lastig. Het is wel een zware ingreep. Maar toen kreeg madame last van haar hormoontjes en was de keuze erg makkelijk gemaakt. Zíj had er last van, haar vriendje had er last van, ik had er last van.. In zo'n geval vind ik het persoonlijk eigenlijk niet kunnen om je konijn níet te laten castreren, maar de keuze blijft natuurlijk aan jou.

Ik weet in elk geval wel dat ik het in de toekomst zo weer zou doen. Het geeft veel meer rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij gaat onder het mes zodra het kan. Heb twee voedsters gehad die 7 1/2 en 11 1/2 geworden zijn en die allemaal baarmoeder en hormoonproblemen hebben gehad (de eerste is er volgens mij aan dood gegaan en het was toen al uitgezaaid naar de hersentjes, arm beestje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze ook allebei geholpen.

mannetje laten castreren is eigenlijk standaard, omdat anders de (gecastreerde) voedster geen leven heeft/constant besprongen wordt.

Mijn Meiske was gewoon 3x schijnzwanger in een maand tijd en erg humeurig. Ze zat vnl. zichzelf in de weg. Nu is ze aanhalig en bromt af en toe nog wat, maar krabben/aanvallen doet ze nauwelijks meer.

de keus is aan jou natuurlijk. zolang er geen noodzaak voor is, hoeft het natuurlijk niet.

Doe je het wel, houd er dan rekening mee, dat ze minimaal 3 tot 4 dagen nodig heeft om volledig te herstellen. Dus binnenhouden, op handdoeken leggen enz.

Wat betreft risico/kans op tumoren : onderzoeken tonen aan, dat er vaker voedsters met tumoren worden aangetroffen dan vroeger.

In % is de kans lastig te berekenen. Daarbij, de zorg voor konijnen is in vergelijking met vroeger veranderd/verbeterd. Er wordt vaker/meer onderzocht, dus ook meer aangetroffen dan vroeger.

Het zou goed kunnen, dat er net zoveel voedsters nu aan tumoren sterven als vroeger, maar dat vroeger de doodsoorzaak niet werd onderzocht/als tumor werd bestempeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedsters ook niet laten helpen.

Kort samengevat: rammen zijn nu eenmaal goedkoper om te laten helpen dan voedsters en dat is voor ons de voornaamste reden geweest.

Wellicht laat ik de voedsters ook nog helpen. Die kans is wel groot, vooral met het oog op baarmoederkanker. Maar het heeft geen haast.

Belangrijkste bij ons is dat er gewoon geen nestjes meer komen. Wij vonden 3 (oeps!!) nestjes binnen een half jaar wel meer dan genoeg en aangezien de heren op jongere leeftijd geholpen konden worden én goedkoper zijn, hebben we hen laten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft risico/kans op tumoren : onderzoeken tonen aan, dat er vaker voedsters met tumoren worden aangetroffen dan vroeger.

In % is de kans lastig te berekenen. Daarbij, de zorg voor konijnen is in vergelijking met vroeger veranderd/verbeterd. Er wordt vaker/meer onderzocht, dus ook meer aangetroffen dan vroeger.

Het zou goed kunnen, dat er net zoveel voedsters nu aan tumoren sterven als vroeger, maar dat vroeger de doodsoorzaak niet werd onderzocht/als tumor werd bestempeld.

Het maakt mij echt niet uit of het vroeger helemaal niet voorkwam of net zo veel als nu, het gaat er natuurlijk om óf (nou ja, dát) het voorkomt. En dan is het toch belangrijk om te weten of dat nu 10% is of 80.. Maar ja, daar zullen we voorlopig nog wel geen antwoord op krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom onderzoeken ze dat niet een keer in plaats van te onderzoeken hoeveel jongeren op een bepaalde leeftijd al aan sex doen ofzo.. je hoort het altijd op de tv..dit en dit is onderzocht..alsof dat boeiend is.. de gekste dingen komen tevoorschijn.. uitzoeken hoeveel konijnen gemiddeld op welke leeftijd last krijgen van baarmoederproblemen is toch veel nuttiger... Maarja in elk geval, zoals je leest je voedster hoeft niet gecastreerd te worden, maar de kans zit er wel in dat ze baarmoeder problemen gaat krijgen..hoe groot die kans is weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dat valt wel mee.. Ja, het risico is zeker aanwezig, elke operatie brengt een risico met zich mee en een castratie is nu eenmaal een zware operatie. Dus de kans dat je voedster komt te overlijden ís aanwezig. Het gebeurt echt niet heel veel, maar het kan wel gebeuren en dan kan het net jouw konijn zijn. Dat is dus wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.

Maar het valt reuze mee. In Engeland worden heel veel voedsters gecastreerd en daar zou het bij zo'n 1% mis gaan. Maar daar worden dus ook bijna alle voedsters gecastreerd, dus daar zal er ook vaker eentje bij zitten die wat minder gezond is. Als je een gezonde voedster hebt en een konijnkundige dierenarts die ervaring heeft met castreren, is de kans dat het mis gaat niet zo groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat vast ! Er komt een nijntje bij !!!

Maar nu is dit een probleem ;

Eigenlijk wouden we dan een nijntje van de manege waar ik rij weghalen, dan zouden kunnen kijken of het goed goed gaat.

Maar het nijntje zou dan een rammetje worden alleen dat moet ie gescastreedrd worden. Kunnen we dan kijken of het goed gaat door Pluisje in de reismand te doen en het nijntje in een rennetje te doen en bij elkaar te zetten(met de hekjes er tussen) ?

Kan je dan zien of ze elkaar mogen, of wordt het karakter van het rammetje heel anders na de castratie ? Want om het ongecastreerde rammetje er nou bij te zetten... lijkt mij niet slim. En dan na de castratie moet je 2 weken wachten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, lastig. Het zegt lang niet altijd wat, hoe ze door het gaas ope lkaar reageren. Sterker nog, ik den kdat de kans best groot is dat je nú wel een "slechte" reactie hebt en straks niet. Je zit immers met een vruchtbaar mannetje, je zet een vrouwtje voor zijn neus.. Dat kan zeker voor frustratie zorgen. Het karakter zal niet anders worden, maar de hormonen verdwijnen wel. De enorme drang om bij een vrouwtje te komen dus ook.

De kans dat het klikt tussen een rammetje en een voedster is vrij groot hoor, al zou ik persoonlijk wel zorgen dat je iets achter de hand hebt, dat het mannetje toch terug kan ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je voedster hoeft niet meer gecastreerd te worden als je ram gecastreerd is. Ik zou niet zo bang zijn voor die tumoren, want die kans is heel klein dat die komen. Stel dat je voedster overlijd aan de castratie (omdat dit een zware ingreep is), maar nooit tumoren zou hebben gehad?

Hm.. Ik weet dat melkkliertumoren voortkomen uit hormonen. Mijn voedster heeft deze tumoren. Als ze eerder was gecastreerd, al toen ze 1 jaar was ofzo, had ze deze nooit gehad. Maarja, wist ik veel :P deze week is er nog een voedster bij de dierenarts geweest die ook deze tumoren had. Ik zou voor de zekerheid toch mijn voedsters laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .