Ga naar inhoud

Gemengd voer, voor of tegen?


Volucria

Aanbevolen berichten

Het wordt tijd dat ik een nieuwe zak voer ga halen, de Cuni Nature (van hetzelfde merk als Cuni Complete, Versele-Laga) die ik had is bijna op. Eigenlijk wilde ik biks gaan halen, maar als ik er zo over nadenk...

  • Biks zou voorkomen dat konijnen haken op hun tanden krijgen. Maar als ik zo op het forum rondlees zijn er veel konijnen die toch haken krijgen, terwijl Fungus bij z'n vorige bazin twee jaar op gemengd voer geleefd heeft en nooit gebitsproblemen had.
  • Ergens op het forum zei iemand dat gemengd voer wel oké is als het konijn alles opeet en niet bepaalde stukjes laat liggen. Fungus eet alles op en eet daarnaast veel hooi en wat groenvoer.
  • Ergens anders las ik dat er veel suikers inzitten, maar Fungus is niet te dik ofzo en verder perfect gezond.

Dus: wat is er nu eigenlijk zo fout aan gemengd voer? Mijn konijn krijgt er niks negatiefs door en voor de prijs van een kleine zak SS kan ik een grote zak Cuni Nature plus een zak kattenbakvulling kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn jonge konijn is nu overgestapt van gemengd voer naar SS ik merk hier wel degelijk verbetering in. haar keutels zien er beter uit,ze valt aan op haar voer en eet alles op, ze is wat dikker geworden want ze was mager toen ik haar ophaalde, en ze lijkt levendiger (maar dat kan ik me ook verbeelden omdat ze nu gewoon ouder wordt)

maar mijn konijntje at dus niet al het gemengde voer op en liet zelfs heel veel staan vandaar dat ze mager was dat was de keuze om over te stappen.maar als jou konijn het er wel goed op doet ja dan zou het niet noodzakelijk zijn nee. je kan het altijd proberen en een klein zakje bix halen wellicht zie je alsnog verbetering en anders hou je het op gemengd.

p.s. toen ik de SS mengde met haar oude voer at ze alleen de SS ertussen uit als je dit bij jou konijn doet (of SS of ander bix) en jou konijn eet ook alleen het nieuwe voer weet je gelijk wat ze zelf liever heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn heeft alleen biks nodig in het voer. Dus al die andere dingetjes die in het gemengde voer zitten, zijn overbodig. Waarom zou je je nijn dat dus geven? Jij gaat toch ook niet elke dag dingen eten die je helemaal niet nodig hebt?

Dus mijn advies (want daar vraag je om): Biks en geen gemengd voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijnen hebben altijd gemengd gehad. Op een gegeven moment ben ik wel overgeschakeld naar een beter gemengd voer, van Bonito naar Russell Rabbit, maar wel nog steeds gemengd. Behalve eentje hebben ze allemaal een mooie leeftijd bereikt. Ik zou de konijnen die ik nu heb ook gemengd gegeven hebben, àls ik niet hier op BB hoorde dat biks beter is, en dat SS de beste biks is, dus ben ik SS gaan voeren. Volgens mij is het wel zo dat als je gemengd geeft, je ten eerste moet afwegen, 25 gram per kg lichaamsgewicht, en ten tweede, je konijn moet alles opeten, dus niet alleen de lekkere stukjes. Dan kan het volgens mij niet zo veel kwaad, zolang ze ook nog groenvoer krijgen én goed hun hooi opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppel is nogal verschillend aan eetmanieren. Nijn eet gewoon stukje voor stukje, Kelly is een echte schrokop. Geef ik biks, weet ik dat ze beiden voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Als ik gemengd voer zou gaan geven, is de kans aanwezig dat Kelly in haar snelheid al het lekkers eruit pikt, waardoor ik uiteindelijk met 2 konijnen kom te zitten die beide voedingstekorten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees in dit topic eigenlijk helemaal niks over de samenstelling.. Dát is voor mij het grootste punt. Als jij gemengd voer geeft met een netjes calcium gehalte, niet te veel vet en eiwitten en een mooi vezelgehalte, je niet te veel geeft (net als biks ongeveer 25 gram per kg) én je konijn eet alles op, eet netjes hooi, prima. Maar ik durf er heel wat om te verwedden dat jouw voer helemaal niet zo'n netjes calciumgehalte heeft en veel vet bevat en weinig vezels. Nou ja, en dat vet.. Als je konijn niet te dik is, dan zal dat wel loslopen. De vezels, als je konijn veel hooi eet, ook niet zo'n probleem.. Maar dat calciumgehalte! Mijn konijn is er dood ziek van geworden, na bijna zes jaar pas.. Hij deed het er ook altijd prima op.. Tot ie blaaszand kreeg. En natuurlijk zijn er ook genoeg konijnen twaalf geworden mét gemengd voer, zónder blaasstenen. Er is ook een zekere aanleg voor nodig. Maar om het daar nu op te gaan gokken?

Ik wil er wel even heel hard bij zeggen dat dit nét zo goed geldt voor de gewone goedkopere bikssoorten die veel calcium bevatten. Ook dat vind ik persoonlijk troep. Als je het mij vraagt moet een calciumgehalte echt onder de 1% zitten. Je hoeft echt geen SS te voeren, er zijn genoeg goedkopere alternatieven, maar kijk gewoon goed naar de samenstelling. En ik wil nog eens benadrukken wat Lianne zegt, als je een koppel hebt is het helemaal af te raden. Want dan mag het bakje wel leeg zijn aan het einde van de dag, maar dat wil niet zeggen dat je konijnen niet selectief eten.

Als je maar ver genoeg terug zoekt, zul je ook van mij berichten vinden waarin ik zeg "ach, als ze alles op eten en je niet te veel geeft, moet je niet miepen want dan is dat voer niet zo slecht". Niet veel later ben ik toch overgestapt op SS, omdat mijn konijn haken op zijn kiezen kreeg. Maar toen was het dus al te laat. Ik was wel de pechvogel met zo'n konijn met extra aanleg. Gemengd voer was toch slechter dan ik dacht. En ik heb dat op een harde manier moeten leren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, samenstelling! Lang leve google :)

Samenstelling:

Plantaardige bijproducten, granen, groenten, plantaardige eiwit extracten, zaden, vruchten, mineralen, gist, fructo-oligosacchariden, goudsbloem-extract, kruiden, zeewier, yucca-extract, mannan-oligosacchariden, druiven zaad extract.

Additieven:

Vitamine A (12.000 IE / kg), vitamine D3 (1.500 IE / kg), vitamine E (40 mg / kg), koper (10 mg / kg).

analyse

ruwe as6.0 % calcium0.8 % methionine0.23 % ruw vet4.0 % fosfor0.5 % ruw eiwit15.5 % ruwe vezel15.0 % lysine0.66 %

Weinig vezels, teveel eiwit, teveel calcium.... fructo-oligosacchariden wil je ook echt in het voer hebben...

Fructooligosaccharides (FOS) also sometimes called oligofructose or oligofructan, is a class of oligosaccharides used as an artificial or alternative sweetener. FOS exhibits sweetness levels between 30 and 50 percent of sugar in commercially-prepared syrups. [1] It occurs naturally, and its commercial use emerged in the 1980s in response to consumer demand for healthier and calorie-reduced foods. The term oligosaccharide refers to a short chain of sugar molecules (in the case of FOS, fructose molecules). Oligo means few, and saccharide means sugar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het in dit geval dan met de calcium? Vaak zie je bij gemengd voer dat dit is wat er aan toegevoegd is. Veel producten bevatten van nature al voedingsstoffen natuurlijk, dus dan kom je wel op te veel uit. 0,8% an sich is netjes.. Neem HF Super Trio, daar zit meer in.

Dan zou het bij de additieven moeten staan lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen gewoon gemengd voer. Ik koop meestal ongeveer 4 delen biks en 1 deel gemengd. Hier eten ze alles op.

Ze krijgen als snoepje Versele-Laga, of gewoon een beetje door hun voer heen :)

(ik heb konijnen gehad die er 12 en 13 op zijn geworden, nooit ziek geweest, en dt was enkel puur gemengd voer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, samenstelling! Lang leve google :)

Samenstelling:

Plantaardige bijproducten, granen, groenten, plantaardige eiwit extracten, zaden, vruchten, mineralen, gist, fructo-oligosacchariden, goudsbloem-extract, kruiden, zeewier, yucca-extract, mannan-oligosacchariden, druiven zaad extract.

Additieven:

Vitamine A (12.000 IE / kg), vitamine D3 (1.500 IE / kg), vitamine E (40 mg / kg), koper (10 mg / kg).

analyse

ruwe as6.0 % calcium0.8 % methionine0.23 % ruw vet4.0 % fosfor0.5 % ruw eiwit15.5 % ruwe vezel15.0 % lysine0.66 %

Weinig vezels, teveel eiwit, teveel calcium.... fructo-oligosacchariden wil je ook echt in het voer hebben...

Calcium moest onder 1% blijven dacht ik, dan is 0.8% toch ok? Vezels krijgt hij uit z'n hooi, ik heb een hooibal die ik tot barstens toe vol prop en die eet hij op 2 dagen leeg. Er gaan toch wel een paar flinke handenvol hooi in. En die FOS zitten er toch bij in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij hebben het tot 2 jaar terug altijd op gemengd voer gedaan. Dat heeft nooit problemen gegeven, ook al aten ze niet alles.

Ze kregen gewoon vaak groente en heel veel hooi.

Ze waren op mijn gehandicapte konijn na geen van allen te zwaar, altijd actief en gezond.

Ik heb ze nu op ss staan, de bakken gaan nu wel volledig leeg. De oudere generatie die gemengd voer had leeft inmiddels niet meer, de nieuwe generatie is gek op ss.

Daarnaast heeft ss als voordeel, dat je er dwangvoer van kunt maken in tijd van nood.

Evengoed, zolang het gemengde voer gezond van samenstelling is en jouw konijn het goed opeet, zou ik niet per se van voer veranderen.

Zolang jouw konijn genoeg groente eet en hooi, zal het geen kwaad kunnen gemengd voer te geven.

Wat je wel kunt narekenen is, hoeveel het voer je daadwerkelijk kost.

ss voer kan per kilo duurder zijn, maar je hoeft er niet overmatig veel van te geven : 10-15 gram per kilo lichaamsgewicht.

Als je voer neemt dat goedkoper is, maar je moet er in verhouding veel meer van geven, dan kan dat voer per kg wel goedkoper zijn, maar uiteindelijk duurder, omdat je er meer van moet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een hope farms supertrio even veel kost als gemengd voer, waar ga je dan het risico nemen dat je konijn gebitsproblemen, overgewicht, blaaszand etc krijgt?

Moffel had met 6 maanden al haakjes, door onbeperkt gemengd voer waardoor ze dus waarschijnlijk te weinig hooi at. Ze bleef goed op gewicht was niet de dik, maar kreeg dus ook maar weinig hooi binnen. Nu ze afgemeten een portie SS krijgen eten ze wel 3-4 keer zoveel hooi.

Nou ja misschien ga ik er wel wat te ver in door, maar ik wil gewoon het beste voor mijn konijnen en mezelf niet over een paar jaar voor mn kop moeten slaan omdat ik geen gezonde voeding heb gegeven. Hier zitten binnenkort alle 4 de konijnen op Bunny Basics/T van Oxbow, dit heeft een vezelgehalte tussen de 25-29%, vetgehalte van 1,5% en calciumgehalte tussen de 0,35-0,85%. Onbeperkt hooi krijgen ze sowieso altijd en 's avonds een grote schaal groeten. Daarnaast nog een paar keer per week een bakje gedroogde kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een hoop plezier van een paar basilicum- en peterselie-planten in de tuin. :)

Af en toe een zakje fruitchips bij de reformzaak vinden ze ook heel lekker.

Mijn Meiske heeft een tijdje slecht gegeten door castratie en herstelproblemen. Hierdoor kreeg ze nog meer problemen, waaronder haken aan de kiezen, die in de tong staken. Maar met behulp van dat zachte snoephooi is ze er nu volledig bovenop en maakt binkies zodra ik het deurtje van het hok openzet.

Haken hoeven niet altijd door verkeerd voer te komen..

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een hope farms supertrio even veel kost als gemengd voer, waar ga je dan het risico nemen dat je konijn gebitsproblemen, overgewicht, blaaszand etc krijgt?

Hier in België vind je amper biks, enkel SS en Cuni Complete... Nergens Hope Farms. En biks van de AVEVE (boerenbond) heb je hier ook, maar daar zit zo'n 18% eiwit in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium moest onder 1% blijven dacht ik, dan is 0.8% toch ok? Vezels krijgt hij uit z'n hooi, ik heb een hooibal die ik tot barstens toe vol prop en die eet hij op 2 dagen leeg. Er gaan toch wel een paar flinke handenvol hooi in. En die FOS zitten er toch bij in?

ik ben ook geen fan van gemengd voer. en 1 hooibal in de 2 dagen? dat is echt niet genoeg! ik heb 2 hooiballen, 2 ruiven wat ik meerdere malen moet bijvullen op een dag. en dat die FOS er bij in zit was volgensmmij juist het probleem.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben niet tegen gemengd voer, maar denk er hetzelfde over als Dollie: als de samenstelling goed is en het konijn eet alles netjes op, dan is er geen reden om het niet te geven.

ik heb voor HF Supertrio (biks dus) gekozen, omdat ik dan niet hoef op te letten op ze wel alles opeten en de samenstelling gewoon prima is. en het is goedkoop, ik betaal maar 1 euro per kg.

maar mijn ervaring is dat de meeste gemengde voeders niet echt een goede samenstelling hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens bij een lokale fourage-handel (groothandel in o.a. hooi, stro, bodembedekking e.d.)

Er zit er een vlakbij Zwolle, ik weet er een in Harskamp. Een welkoop heeft wellicht ook

of online

bijvoorbeeld www.chewies-online.nl

Je kunt ook bij engelse sites bestellen, deze twee zijn goedkoper met voer ondanks de leveringskosten

www.thehayexperts.co.uk

www.petmeds.co.uk

the hay experts kent betaling via creditcard

petmeds kent naast betaling met creditcard ook betaling via paypal.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .