Ga naar inhoud

Gemengd voer, voor of tegen?


Volucria

Aanbevolen berichten

Ja over dat mais heb ik ook gelezen.

Ik heb wel voorheen gemengd gegeven, tot ik hier kwam was ik overgestapt op biks. Eerst kaspers, maar dat bleek niet helemaal goed te zijn, daarna SS maar dat werd te duur toen ik op kamers ging en nu HF. Ik geef geen gemengd omdat ik twee konijnen heb, daar aan kan ik niet zien wie wat eet en Draak is een beetje lastig wat betreft eten :') Biks vind ze ook een stuk lekkerder dan gemengd, want de bakjes gaan nu echt goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alle biks is 10-15 gram per kilo lichaamsgewicht :)

Er zijn soorten, waarbij je 25 gram per kilo lichaamsgewicht geeft.

Om te zien of beide konijnen genoeg eten, zou je het voer in 2 bakjes kunnen zetten en ze op een vaste tijd eten geven.

Als ze gewend zijn aan een vaste tijd, zullen ze hun eetpatroon (meestal) daar op aanpassen en tegen brokkentijd de brokjes eten.

En elk een eigen bakje kun je ze ook aanwennen. Zet elk konijn tegen brokkentijd zijn/haar eigen bakje voor :)

Als je het idee hebt, dat de 1 de ander zijn/haar eten niet gunt, zou je tijdens brokkentijd tijdelijk een tussenscherm tussen de konijnen kunnen zetten, zodat ze allebei de tijd krijgen om hun brokken te eten.

Maar meestal gaat het met een koppel wel goed als ze allebei uit dezelfde bak eten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium moest onder 1% blijven dacht ik, dan is 0.8% toch ok? Vezels krijgt hij uit z'n hooi, ik heb een hooibal die ik tot barstens toe vol prop en die eet hij op 2 dagen leeg. Er gaan toch wel een paar flinke handenvol hooi in. En die FOS zitten er toch bij in?

Calcium onder de 1%, maar liever nog lager. Ik heb wel het idee dat een volle hooibal per 2 dagen redelijk weinig is, vooral als ik zie hoeveel er hier aan hooi geknabbeld word. De FOS wil je er juist niet inhebben, dat is een soort nepsuiker waardoor je konijn gewoon een zoetekauw word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calcium onder de 1%, maar liever nog lager. Ik heb wel het idee dat een volle hooibal per 2 dagen redelijk weinig is, vooral als ik zie hoeveel er hier aan hooi geknabbeld word. De FOS wil je er juist niet inhebben, dat is een soort nepsuiker waardoor je konijn gewoon een zoetekauw word.

Oh, dan zal ik daarop letten, dat wordt dus ander voer als ik morgen naar de winkel ga. En ik vind de hooibal op 2 dagen voor Fungus al redelijk veel, hij kreeg bij z'n vorige bazin namelijk nooit hooi :) Alleen gemengd voer, caviasnoepjes en groente. Pas sinds hij bij mij zit, een tweetal maanden nu, eet hij hooi.

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat er per konijn wel een kilo hooi doorheen in de week. Ze graven erin, klooien ermee en eten het op :)

Mijn hooi komt bij een boerderij vandaan, die een fourage/dieren-zaak aan huis heeft. Ze verkopen dus bodembedekking en dierenvoer, vaak in grootverpakking. Een baaltje hooi van ca. 15 kilo kost dan 5 euro :)

Ik ken het merk Vadigran (original) zelf niet, maar het komt uit Belgie. Dit is ook in grotere zakken verkrijgbaar.

Het zijn 3-kleurige pellets, dus dezelfde samenstelling in meerdere kleuren. Je zou de winkel kunnen bellen/mailen of ze de samenstelling kunnen geven. Dan kun je zelf bekijken of het gezonde voeding is.

www.vadigran.be

Showroom en Distributie Kaart Wegbeschrijving

Z.I. Ghislenghien

Chemin Preuscamps 20 Bis

7822 Ghislenghien

Belgium

tel: +32 (0)68 26 96 40

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar vind je dat dan? Ik heb hier al verschillende dierenwinkels platgelopen maar vind nergens iets anders dan SS (dat ik duur vind) of Cuni Complete (dat zelfs bij 2.5kg-verpakkingen altijd in zakjes van 625 gram ofzo zit, ik vind dat veel te veel materiaalverspilling).

ik koop het bij intratuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts uitgebreid gelezen heb, maar wil ook even benadrukken dat SAMENSTELLING het allerbelangrijkste is.

Mijn vorige nijn kreeg ook geen gemengd voer meer maar gewoon biks. Of ik moet eigenlijk zeggen 'gewone' biks. De goedkoopste die in zelfschepbakken of opdrukloze zakjes zat.

En die nijn kreeg dus hele erge blaasstenen, zonder ooit een knaagsteen aangeraakt te hebben. Pas later vertelde mijn DA me dat die goedkope korrels eigenlijk gemaakt zijn voor slachtkonijnen, om ze zo snel mogelijk vet te voeren, dus die bevatten echt overdosisen van allerlei mineralen en andere stoffen. Dus die zijn niet geschikt om jaren lang aan je huiskonijntje te geven.

Nou is het probleem met gemengd voer dat daar meestal al van die slechte biks (met die overdaad aan mineralen) in zitten. Dus vandaar liever ook geen gemengd voer, nog naast het feit dat de gekleurde dingetjes in het voer veel te veel suiker bevatten.

Over mais:

Ik gaf mijn nijn daarna vooral calciumarme groenten, waaronder dus gedroogde mais (om op gewicht te blijven). Is jaren goed gegaan, tot ze een keer een enorme pijnaanval had waarmee ik naar de DA ben gegaan. Die heeft haar darmstimulering en pijnstilling gegeven, maar dat leek erg weinig te helpen. Tot 2 uur later uiteindelijk de boosdoener eruit kwam: een paar keutels met hele, totaal onverteerde korrels mais erin. Had ze dus heel doorgeslikt en de darm kan niks met die korrels ivm dat vliesje, maar gaat het wel heel hard proberen, dus dat beestje had enorme darmkrampen. Dus dat was een 'close call'. Toen ben ik maar opgehouden dat te voeren. Maar die korrels zitten vaak ook door gemengd voer heen.

Dus dat is nog een reden om dat niet te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .