Ga naar inhoud

coccidiose


Esjes

Aanbevolen berichten

De laatste tijd vond ik veel platte keutels en veel blindedarmkeutels. Ik ben dus wat minder gaan voeden, in de hoop dat ze de BDK's wel zouden opeten, maar dit hielp niet.

Ook vond de DA dat Gijs wat magertjes was, hoewel hij goed eet. En zijn kontje is vrij vies.

Nu zijn er keutels opgestuurd naar het labo, en deze morgen kreeg ik de uitslag: coccidiose.

We vermoeden dat het Gijs is, maar we hebben een groep van 8 en we zijn niet helemaal zeker. De medicijnen zijn besteld, morgen kunnen we er om, en beginnen we met de behandeling van onze 8 konijntjes.

Ik vroeg me wel af: hoe komt een konijntje aan coccidiose? En hoe besmettelijk is het?

Ik ga morgen het hele hok ontsmetten met detol, en ben van plan om de komende dagen elke dag de hokken en de ren een beurt te geven. De hokken en de stenen kan ik goed schrobben, maar ze hebben een deel zand/aarde en ze zitten vaak op het gras. Dat ligt ook vol met keutels (het is me echt niet gelukt de konijnen zindelijk te krijgen, en echt alles ligt vol met keutels) Normaal rijf ik de keutels in het zand en het gras bijeen, maar er blijft altijd een beetje achter.

Zijn deze keutels besmettelijk, kunnen ze hiervan opnieuw ziek worden?

Zijn ook de plasjes besmettelijk? Er liggen soms plasjes in de nachthokken, en die op het gras en de aarde kan ik natuurlijk ook niet opkuisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: zorg dat je konijnen Toltrazuril druppels krijgen en NIET Sulfatrim!!!

Ten tweede: herbesmetting lopen konijnen op via besmette keutels. Dus plasjes zijn alleen besmettelijk als er keutels ingelegen hebben.

Het enige wat de coccidieen kan doden is stoom van >120 C en vuur. Dus het hok uitdoen met dettol is wel aan te raden, maar nooit helemaal fullproof.

Hoe oud is Gijs? Want volwassen konijnen hebben vaak voldoende weerstand om helemaal geen symptomen te hebben van coccidiose, maar hele kleintjes kunnen er aan dood gaan.

Maar het is wel aan te raden ALLE keutels van het gras te verwijderen. De Coccidieen blijven zo'n 800 leven buiten het konijn las ik ergens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of Baycox, dat is wat makkelijker en als je dat door het drinkwater doet, neem je in ieder geval de andere 7 ook mee. Dat 3 dagen lang en dan dacht ik 3 dagen niet en dan weer 3 dagen wel, maar pin me er even niet op vast zou ik na moeten zoeken.

Ik heb wel is te maken met een gevalletje coccidiose, maar bij volwassen konijnen is het wat minder erg dan bij hele jonge dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neeeeeeeee, NIET Baycox!!! Dat is een AB en dat kun je niet goed doseren door het door het drinkwater te doen, dus dat wordt al een tijdje heel erg afgeraden, Aniek! Heb pas uitegebreide research gedaan toen mijn Lizzie Cocc had.

TOLTRAZURIL, 3 dagen 1x daags en opgelost! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooh ja, als het maar Totrazuril is, dan is het goed :D

En de zieke nijn dan dus wel oraal dwangvoeren he?

Is dat herhalen na 14 dagen alleen voor als je het door het water doet? Want ik hoefde dat niet maar had het ook ergens gelezen en het tegen Cindy gezegd, maar die herhaalde ook nooit (maar die doet het dus ook niet door het water...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, het is toltrazuril, maar je hebt Toltrazuril drops, maar is zo duur met 8 konijnen en Baycox 2,5% 100ml en in Toltrazuril zit maar 10ml en betaal je de helft van 100ml Baycox vandaar.

Als zieke konijn niet eet uiteraard dwangvoeren, maar hij eet nog dan is dwangvoer niet nodig.

Ik herhaal de kuur alleen als ze er echt ziek van zijn geweest, ik doe alleen door het water als er konijnen bij zitten bij een konijn dat coccidiose heeft of bijv. preventief als ze uit een vervuilde omgeving komen.

Dus in jouw geval zou ik de kuur wel herhalen, maar dat is ook gewoon wat aangeraden word op konijnen.nl heb het overigens nog nooit terug gehad bij zelfde konijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de info.

Ik had gisteren al willen reageren, maar er was iets misgelopen met m'n account denk ik, want ik kon geen berichtjes meer plaatsen, maar dat is nu gelukkig opgelost :D

Vanavond als de DA de medicijnen binnen heeft, laat ze me iets weten en kan ik erom. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het Baycox is.

Ik denk dat ik de konijntjes tijdelijk in een ren in de garage zet, dat is makkelijker om elke dag helemaal schoon te maken..

@ Aniek: Is detol dan niet voldoende om hun hokken te ontsmetten? Die liggen wel ook vol met keutels (niet zindelijk...) Wat kan ik dan doen om de hokken helemaal schoon te houden?

@ Bianca: Gijs was een dumpkonijntje en zijn leeftijd is geschat rond de 7 jaar. Hij eet mooi mee met de anderen en hij staat te springen voor groentjes en biks. Dwangvoeding hoeft gelukkig helemaal dus niet.

We weten het trouwens niet 100% zeker dat het Gijs is, maar we vermoeden het wel omdat hij zo mager is de laatste tijd

Hoe kunnen konijntjes zoiets oplopen? Ik heb iets gelezen dat mogelijke oorzaken hygiëne en stress kunnen zijn.

De laatste tijd is Gijs al geregeld naar de DA gemoeten om z'n tandjes te laten knippen, eigenlijk om de 2 weken (knippen is niet goed, dat weet ik, maar Gijs heeft problemen onder narcose - zijn tandjes zouden normaal 24 september getrokken worden maar dat is nu uitgesteld) Gijs is wel altijd gestresseerd, misschien dat het daaraan ligt? Maar is het dan niet iets dat ze al bij zich moeten dragen in hun lichaam, dat dan uitbreekt bij stress of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het dan niet iets dat ze al bij zich moeten dragen in hun lichaam, dat dan uitbreekt bij stress of zo?
Ja dat is het meestal wel. En bij stress kunnen de coccidieën die zich al in de darmen bevinden ineens heel snel vermeerderen, en als dat gebeurt vind je ze ook in de uitwerpselen. Maar ik vroeg hoe oud hij was omdat volwassen konijnen coccidieën in de uitwerpselen kunnen hebben, maar toch meestal helemaal geen symptomen vertonen omdat ze al zoveel weerstand hebben opgebouwd. Dus je ziet het bijna alleen bij hele jonge konijnen en dan is het meteen heel gevaarlijk.

Maar een ouder konijn kan het in principe ook hebben en er ook ziek van zijn, maar dat zie je niet zo vaak. Maar gezien de symptomen van Gijs, lijkt me het de juiste keuze nu de hele kolonie te behandelen. Want als hij inderdaad ziek is van de coccidieën dan is het ook belangrijk te zorgen dat hij niet herbesmet kan raken.

Dus het wordt een hoop werk, maar het is echt even zaak zo snel mogelijk alle keutels steeds weer op te ruimen (dus liefst de hele dag door) zodat de kans dat ze iets van de grond eten dat in besmette keutels heeft gelegen zo klein mogelijk is.

Ik had maar 1 nijn en die zat binnen in de keuken, dus ik heb de hele dag door keutels opgeruimd uit het hok en de WC-tjes en deed elke avond het hok uit met wat Dettol en schoonmaakmiddel en dweilde de keukenvloer even met Dettol en schoonmaakmiddel. Maar keutels opruimen stelde bij mij niet zoveel voor, want mijn nijn at bijna niet meer, dus als ze 20 keutels had op een dag was het veel.

aangepast door Bianca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren het hele hok ontsmet :D

In de week kan ik er echt niet bij zijn om elk keuteltje onmiddellijk op te rapen hoor. Dan ben ik gaan werken. Maar ik ga wel elke dag het hele hok schoonmaken.

Ik zie er wat tegenop om de medicatie te geven :( Gisteren had ik de medicatie pas, en ben ik dus pas gisteren begonnen met ze te geven. Natuurlijk weten de konijntjes het meteen als je aankomt om ze op te pakken en iets te geven. Het is dus een hele race achter 8 konijntjes :( met veel tegenstribbelen. Het gaat nadien dus weer een tijdje duren voor ze ons terug willen vertrouwen. Maar ja, als het voor hun gezondheid moet, moeten we maar even doorzetten he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor medicatie heb je nu gekregen dan? Totrazuril hoeft maar 1 x per dag en maar 3 dagen. Dus dat is maar 3 dagen achter de beestjes aanrennen, maar dan ben je er hopelijk wel vanaf.

Als je overdag moet werken, sta dan even 10 minuten eerder op om het hok uit te vegen en doe dit ook meteen als je thuiskomt en voor je naar bed gaat, dan heb je toch al 3 momenten op de dag waarop je in ieder geval de keutels even verwijderd, toch? Als dat tenmisnte mogelijk is dan he.. dat zal voor iedereen weer anders zijn, dus het is maar een idee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 5 dagen Baytrill gegeven, maar gisteren (eerste dag dat ik niet meer hoefde te geven) lagen er nog steeds slechte keutels tussen. Even alle konijntjes gescheiden zodat ik van ieder de keutels kon zien. Het waren meerdere konijntjes bij wie het niet in orde was.

Alles is nu via de DA terug opgestuurd voor mestonderzoek, vanavond kan ik de uitslag verwachten. Ik hoop zo erg dat ze ervan af zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het lezen van een ander topic ga ik misschien bespreken met de DA om even de groenten te minderen of om ze even achterwege te laten (als cox nu is uitgesloten tenminste)

Ik wil echt wel weten waar die platte keutels vandaan komen. Kan het zijn dat ik teveel groenten geef? ze krijgen ze 's morgens, maar 's avonds zijn ze niet altijd allemaal op.

Ze krijgen tussen 1000-1300g groenten per dag voor 8 konijntjes.

gewicht konijntjes: 1kg + 1,3kg + 1,4kg + 1,6kg + 1,7kg + 1,9kg + 1,9kg + 2,5kg = samen 13,3kg

Moet ik dan extra korrels geven? Ze krijgen 's avonds een portie SS (moet ik nog eens afwegen hoeveel ik precies geef, maar het zit tussen 10g - 15g per kg konijn, weet alleen niet meer hoeveel hun potjes precies zijn, ik dacht rond de 170 gram samen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lore, Siebe, Gijs en Jana hun keutels heb ik apart laten onderzoeken nu (1kg, 1,6kg, 1,7kg, 1,9kg)

De keutels van Kor, Nijntje, Yasmine en Merel (de 2 hangoordames ;) ) die zijn in orde, en daarvan heb ik een mengstaaltje meegegeven om te laten onderzoeken, ik heb van hen ook nog apart keutels, moest er iets mis zijn in de mengstaal.

Toevallig zijn het de 4 nieuwkomers bij wie het niet in orde was (ze zijn hier sinds een dikke 2 maanden) maar hun keutels waren een tijdje geleden wel nog in orde, daar kan het dus niet aan liggen. Ook hou ik rekening met het feit dat het apart zitten wel stress met zich meebrengt, wat ook de mogelijke oorzaak kan zijn. Toch liggen er nog af en toe platte keutels in het hok.

Ik wacht nu ongeduldig, want elk moment kan ik een telefoontje krijgen van de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi ik ben gisterochtend met mijn konijn Ukje naar de dierenarts geweest omdat hij een heel opgezet en dik buikje had, hieruit bleek ook dat Ukje ook coccidiose heeft. Ze hadden zijn ontlasting onderocht en daaruit bleek dus dat hij het had. Nou s'middags kon ik zijn medicijnen ophalen en ik heb dus wel 'Sulfatrim Drops' gekregen en nu zie ik dus net dat Bianca zegt dat je 'Toltrazuril' moet hebben? Ook heb ik s\middags terug gebeld om te vragen of het besmettelijk was en of het verstandig was om Snoed ook te behandelen... maar de DA zei dat preventief behandelen niet nodig was? toch voel ik me hierdoor onzeker want straks is Snoed ook besmet. Ze zitten dan niet samen in een kooi maar lopen wel op dezelfde omgeving rond vaak...

@Bianca, wat is het verschil tussen Sulfatrim en Toltrazuril?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van de DA. siebe moeten we nu panacur geven.

Bijna al het groen dat de nieuwkomers krijgen, kregen ze ook al in de opvang, alleen minder. Ik ga op advies van de DA minder groen geven en de SS op 10g per kg houden, zodat ze veel meer hooi eten.

Mijn konijnen zijn helemaal niet zindelijk. De eerste 4 zaten een aantal maanden buiten, en op het einde begon het te beteren naar keutels toe: ze hadden maar 2 plekken waar ze vooral hun keutels begonnen neer te leggen. Met de komst van de nieuwe konijntjes liggen de keutels weer overal, maar echt overal. Pas na een week of 3 denk ik zijn ze de eerste keer op het gras geweest, en ook daar laten ze gewoon hun keutels vallen (alle 8) terwijl ik dacht dat ze wel uit gewoonte in het hok zouden gaan... Heeft dit dan nog altijd met rangorde en geur achter laten te maken?

Toen ze gescheiden zaten voor de keutels, zaten ze op het terras. Daar zitten ze normaal nooit. Dus kan het wel kloppen dat ze daar het domein wouden markeren, dat het daarom platte keutels waren. De anderen lieten ook wel even blindedarmkeutels achter hoor, maar dat waren hun eerste keutels op het terras en ik veronderstelde dat dat kwam door de stress van gescheiden te zitten op een plek die ze niet gewoon zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .