Ga naar inhoud

Groente


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ze was eigenlijk voor geen enkele vorm van fruit te vinden... Maar waarom precies dat weet ik niet.

Indy vindt appel echt superlekker, dus als ik er eentje eet en ze komt bedelen, dan krijgt ze toch altijd een stukje hoor :-)

Ze vond broccolistammen en bloemkoolbladeren het allerbeste voor een konijn.

Het is helemaal niet gemakkelijk, zo veel verschillende meningen dat er bestaan over konijnen en eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

standaard krijgen mijn 2 fh's

andijvie ongeveer 8 bladen grote

1 stronk witlof

4 stukjes brocoli

rucola handje

1 wortel

4 minitomaatjes

dan vaak erbij:

stengel bleekselderij

stukje venkel

stukje komkommer

wat blaadjes van de aardbeiplant

8 muntblaadjes

8 dovenetel blaadjes

2 blaadjes duizendknoop

2 blaadjes duizendblad

2 stengels citroenmelisse

8 blaadjes basilicum

wat peterselie

Link naar reactie
Delen op andere sites

standaard krijgen mijn 2 fh's

andijvie ongeveer 8 bladen grote

1 stronk witlof

4 stukjes brocoli

rucola handje

1 wortel

4 minitomaatjes

dan vaak erbij:

stengel bleekselderij

stukje venkel

stukje komkommer

wat blaadjes van de aardbeiplant

8 muntblaadjes

8 dovenetel blaadjes

2 blaadjes duizendknoop

2 blaadjes duizendblad

2 stengels citroenmelisse

8 blaadjes basilicum

wat peterselie

Is dit per dag of per week? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze dagelijks:

- een stronk witlof

- eenderde komkommer

- een stengel bleekselderij

- een halve paprika (groen, geel of rood)

- zes radijsjes

- blad ijsbergsla

- handje rucola

- brocolli

- peterseli

- basilicum

- munt

- magikruid

quin-albums-gos-and-ebbe-picture28671-cimg8933.jpg

Gos' favoriet is brocolli en Ebbe is helemaal verzot op paprika.. Zodra ze de groente krijgen voorgeschoteld begint 'ie gelijk aan de paprika.. (Heel schattig als je dat neusje over de schotel ziet gaan en stopt bij de paprika, hihi).. Beide vinden ze de kruiden heeeel lekker maar daar geef ik niet zoveel van aangezien ik niet sterk ben in het houden van plantjes en het anders binnen no-time gedaan is met de groei ervan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand wat je mag geven van groene selder?

Stengel + bladeren of enkel de bladeren?

En wat zijn eigenlijk de gevaren als ze te veel suiker binnenkrijgen?

Die van mij zou een kilo wortelen per dag eten, ze is er dol op.

Momenteel eet ze moeilijk dus ik geef dan liever meer wortelen dat ze voldoende gegeten heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen, vergeleken met de meeste hier, tamelijk veel wortel.

In gewicht kan ik het niet zeggen, maar neem een wortel van zo'n drie cm doorsnede,

zo'n 20 cm lang, ze krijgen er zo met zijn vieren toch een drietal per dag.

Samen met nog een boel ander groen natuurlijk, en ze staan heel mooi op gewicht.

Niet te dik, niet te mager. Maar ze bewegen wel heel veel.

Gisteren hebben ze trouwens andijvie ontdekt. Ze kregen het voor het eerst,

maar wat waren ze er gek op. Het lag onderaan de schotel, maar ze vlogen

er meteen op af en trokken de bladeren er onderuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan krijgen ze gaatjes en moet ze naar de tandarts :P

tja daar grap je over, maar de kiezen van een konijn kunnen wel degelijk gaan rotten....

als ze veel suikers eten en/of veel zure dingen (en fruit is naast zoet ook bijna altijd erg zuur!) dan kan het glazuur van de kies aangetast worden.

door het voeren van stug voer zoals hooi, vezelrijk groenvoer en biks kun je dit enigzins voorkomen.

maar ik denk dat dat ook de reden is dat sommige DA's tegen fruit zijn. ik geef zelf ook nauwelijks fruit, ook omdat het niet tot de natuurlijke voeding van het konijn behoort hoor.

wat betreft het wassen van groente: een deel van de gifstoffen was je er met water wel af hoor, maar sommige bestrijdingsmiddelen zijn slecht in water oplosbaar en die blijven wel zitten. Bovendien trekt er ook altijd een deel in het voedsel zelf, en dat kun je er dus niet afwassen. schillen helpt ook niet, want het zit dieper dan alleen in de schil.

maar ik zou wel wassen, je haalt toch een (klein?) deel weg, en alles wat jezelf en je nijnen niet binnenkrijgen aan gif is meegenomen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef zelf ook nauwelijks fruit, ook omdat het niet tot de natuurlijke voeding van het konijn behoort hoor.

Mààr, ik las hier onlangs dat komkommer, tomaat en paprika in féite ook fruit zijn, ipv groenten.

Tellen deze nu als fruit? Of groenten?

Want bij mij krijgen ze dagelijks oa een halve komkommer, twee tomaten en een rode paprika.

Dus ik dénk goed te doen, maar in feite ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de natuur zullen konijnen toch wel eens fruit eten? Geen appels misschien, maar wel vruchten die dicht bij de grond hangen toch? Daar ben ik altijd vanuit gegaan.

ik snap dat je zo denkt, maar noem eens een vrucht waar een konijn makkelijk bij kan, die groeit in landen als nederland?

Komkommers, meloenen, tomaten, paprika's, ananas etc hangen laag boven de grond, maar komen niet in het wild voor in landen waar ook konijnen leven.

de enige vruchten die ik kan bedenken zijn bessen, en die worden meestal al heel snel door vogels opgegeten en de planten zijn ook vaak voorzien van doornen. Dus nee, ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat ze in het wild niet of nauwelijks fruit eten hoor.

een appel of peer die op de grond valt zullen ze misschien wel iets van eten, maar dat is zo sporadisch dat je dat wel kunt verwaarlozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad. Paprika lusten ze hier niet, maar tomaat en komkommer krijgen ze idd dagelijks. Dus hoe zit dat nou? :he::P

alles waar pitjes in zitten is fruit. simpelweg omdat dat een kenmerk van vruchten is ;)

dus tomaat, komkommer, courgette, aubergine, paprika,pompoen, das allemaal fruit. Sterker nog...komkommers en meloenen zijn naaste familie van elkaar.

overigens is een aardbei technisch gezien GEEN vrucht, maar een schijnvrucht omdat de pitjes aan de buitenkant van de 'vrucht' zit, maar waarom dat dan uit maakt vind ik een beetje muggenzifterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .