Ga naar inhoud

Groente


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ik zat eens te kijken naar de groente die ik wil gaan geven want ik ben maar gestopt met broccoli. Dat was telkens na een dag al beschimmeld in de koelkast en dat vind ik echt zonde van het geld.

Ze krijgen nu witlof, andijvi, en een schijfje wortel per dag. Ik wilde er komkommer bij gaan geven en bloemkool en boerenkool. Maar het is me niet helemaal duidelijk.

- Mogen ze elke dag komkommer en hoeveel dan per dag?

- Mogen ze van bloemkool ook het witte gedeelte of alleen de bladeren?

- Hoeveel boerenkool mogen ze hebben per dag, het is een koolsort dus het kan gas geven toch? Wat is dan een veilige hoeveelheid.

- Paprika lijkt me ook wel wat om te geven. Mogen ze daar gewoon veel van hebben of ook maar een klein beetje?

Ik ga de nieuwe groente wel opbouwen natuurlijk. Ik heb geprobeerd om dingen uit te zoeken die wel even in de koelkast bewaard kunnen blijven en die niet te duur zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

- Mogen ze elke dag komkommer en hoeveel dan per dag?

Ik geef het elke dag, de hoeveelheid is wel afhankelijk van wat ze verder krijgen, maar meestal toch minstens 10 cm.

- Mogen ze van bloemkool ook het witte gedeelte of alleen de bladeren?

Ik geef alleen de bladeren. Misschien dat dat nergens op slaat, maar dat voelt wel veiliger haha. En ze lusten ook niet graag het witte deel.

- Hoeveel boerenkool mogen ze hebben per dag, het is een koolsort dus het kan gas geven toch? Wat is dan een veilige hoeveelheid.

Boerenkool was volgens mij eigenlijk een bladgroente en is dus een veilige groente.. Ze krijgen hier ('s winters) behoorlijk wat, ik geef 's zomers andijvie, 's winters boerenkool. Ik geef dan meestal een stuk of vier van die grote bladeren denk ik. Afhankelijk van hoeveel buurman voor mij heeft. ;-)

- Paprika lijkt me ook wel wat om te geven. Mogen ze daar gewoon veel van hebben of ook maar een klein beetje?

Niet té veel volgens mij, omdat het vrij pittig is? Weet het niet, mijn konijnen lusten het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boerenkool kan dan in ieder geval wel. Het is handig als het groentes zijn waar ze aardig wat van mogen hebben. Ze zitten nu met z'n vijven en ik kan natuurlijk niet controleren dat niet eentje bijvoorbeeld alle groente van een soort opeet en dus veel van die groente binnenkrijgt.

Maar andijvie mogen ze ook aardig wat van hebben dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je tog wel beter oppast met die kolen hoor!

de mijne krijgen per dag 135 gram per konijn (altans dat gaan zo nog kome)

hier zieje hoeveel ze nu krijge:

http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/41344-groenten-afwegen-op-gewicht-konijnen-moeten-aankomen.html#post1117304

(en wat)

witlof blijft redelijk lang goed trouwens en ze zijn er dol op plus het is gezond :)

wortels blijven zowat eeuwen goed maar oppassen met evt suikers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook altijd alleen de bladeren van de bloemkool en die blijven ook lang goed in de koelkast. Daarbij heb ik ooit eens aan iemand in de AH gevraagd of ik de stukken die los in de bak liggen zo mee mag nemen en dat was geen probleem want anders wordt het weggegooid, dus dat heb ik ook nog gratis :D

Verder blijven tomaatjes ook redelijk lang goed, komkommer idd, rucola moet je iets sneller mee zijn maar daar eten we zelf ook veel van mee dus zo'n zakje is met een halve week wel weer leeg hier.

Trouwens, wat ik met de bloemkoolbladeren doe, doe ik ook met losliggend wortelloof, alleen ligt daar vaak niet zoveel van. Maar als wij bospeen eten bewaar ik dat wortelloof altijd en dat blijft ook best heel lang goed in de koelkast en vinden ze heerlijk.

Paprika blijft ook redelijk lang goed maar daar geef ik een paar stukjes van. Ook makkelijk om af en toe tussendoor een klein stukje van te geven als ik met ze bezig ben ;)

Verder lekker een beetje afwisselen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

witlof blijft redelijk lang goed trouwens en ze zijn er dol op plus het is gezond :)

wortels blijven zowat eeuwen goed maar oppassen met evt suikers

Witlof mag dan geen slechte dingen bevatten, heel veel voedingsstoffen bevat het ook niet. Ik geef zelf wel witlof, maar meer omdat ze het lekker vinden dan omdat ze er nu zo veel aan hebben.. Dus of witlof nu zó'n aanrader is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak elke avond alles klaar maar hier krijgen ze met ze 4en per dag 4 stronken witlof 2 hele kroppen andijvie allemaal 2 radijsjes peterselie en wat munt komkommer allemaal 2 minitomaatjes en als wij bloemkool eten krijgen ze de bladeren verdeelt over 2 dagen paardebloemblad en eens in de 2 dagen wat selderij.. af en toe wisselt het nog wel is fruit krijgen ze om de dag een schaaltje van met ze 4en bestaande uit aardbeien, stukje banaan, stukjes appel en een halve peer met ze 4en.... en om de dag wat wortels met loof..

aangepast door Tatjana
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen:

- 1,5 à 2 witlof kroppen.

- een handje peterselie.

- 2 cm aan wortel en dan een dunne wortel (niet elke dag) + wortelloof.

- 6 andijvie bladeren.

- 2 handjes rucola.

- een tomaat.

- 6 blaadjes boerenkool.

- 10 cm aan komkommer.

- soms wat selderij.

- Heel soms wat appel.

- een paar druifjes.

Dit eten mijn 3 konijnen samen iedere dag. Dit komt meestal neer op zo´n 500 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze iedere dag een mix van onderstaande dingen, dus iedere dag een andere samenstelling.

andijvie

komkommer ( 6 plakken)

Winterpeen ( 6 plakken)

Paprika (een halve)

Tomaat (1 hele)

Bleekselderij (1-2 stengels)

Witlof (1 hele)

Broccoli (4 roosjes)

wortelloof

bloemkoolblad

Radijs (4-6 + blad)

Dit is dan per schaal voor 2 konijnen samen. Ze krijgen per 2 konijnen ongeveer zo'n 400-500 gram groenten per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wortels blijven zowat eeuwen goed maar oppassen met evt suikers

Oh ja? Dit vind ik wel grappig. Als ik wortels koop, en het zijn goéde wortels hoor, klasse 1, dan heeft na twee dagen de ene helft slijmerige zachte plekken, en de andere helft staat vol met zwarte behaarde stippen. Schimmel of zo?

Is echt vreemd, want broccoli bv houdt hier wel een week, net als witloof, komkommer, tomaat, radijs en paprika. Geen problemen mee. Enkel de wortels willen niet echt mee. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de komkommer ook gewoon met schil, alleen het steeltje eraf. Ik was de komkommer wel eerst voordat ik hem snij. Dit ivm eventuele chemische bestrijdingsmiddelen die tegenwoordig op groente zitten.

Ik kan hier ook met gemak de winterpeen een week of langer bewaren, gebeurt niks mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was de groente ook altijd af. Volgens mij vinden mijn nijnen het ook lekker als de groente wat vochtig is.

Die van mij krijgen trouwens dit elke dag. Ik heb er 2.

4 schijfjes wortel

4 grote bladeren andijvie

4-6 blaadjes witlof

1 plakje tomaat

een flinke hand loof van de bospeen

4 takjes krulpeterselie

4 takjes platte peterselie

4 takjes sellerie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene selder vindt de mijne heel erg lekker!!

Peterselie eet ze jammergenoeg niet echt :-(

Ze eet heel veel wortel en witloof.

Paprika is erg rijk aan vitamine C en is erg goed voor cavia's.

Ik heb eens gelezen dat een te veel aan vitamine C voor konijnen heel gevaarlijk is!

Dus ik probeer maar heel zelden paprika te geven!

En appel is volgens mijn DA echt heel erg slecht, ze raadt af dat te geven!

Wat is nu eigenlijk DE gezondste groente voor een konijntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat een combinatie van meerdere groentes is. Persoonlijk geef ik liever een beetje van veel soorten dan veel van één.

Misschien is het ook handig om te vermelden wáárom je DA het zo slecht vindt om appels te geven? Appel is niet heel goed omdat het veel suikers bevat, maar heel erg slecht zou ik het daarom ook niet noemen, zo af en toe.. Maar misschien heeft jouw DA nog een reden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .