Ga naar inhoud

Dwangvoer-tips?


Marjanne

Aanbevolen berichten

Ons konijn Bliksem (sinds afgelopen donderdag helaas weduwnaar, nadat zijn vriendinnetje Donder is ingeslapen omdat ze myxomatose had:() heeft vandaag oogzalf gehad van de DA, omdat hij toch ook een beetje dikke ogen begint te krijgen, en we willen alles doen wat we kunnen om te zorgen dat we hem wel kunnen houden.

Hij is nog lekker levendig, eet veel hooi, soms zondigen we en geven we wat beschuit, soms een stukje peer en wortel (de wortel zelf vindt ie eigenlijk maar niks, het loof vind ie veeeeeeel lekkerder), maar z'n brokjes laat ie volgens mij staan. Toen we vandaag met m naar de DA gingen voor de oogzald, zei die dat het belangrijk is dat hij blijft eten, desnoods met dwangvoeding, maar ik ben in alle gauwigheid vergeten te vragen hoe het eigenlijk zit met dwangvoeding,

hoeveel moet een konijn van 2,5 kilo krijgen bij dwangvoeding, welke moet ik hebben, waar haal je dat, of maak je het zelf?

Kan iemand hierbij helpen of moet je daarvoor toch echt de prof. hulp/tips van de DA hebben?

En nog iets, ik las ergens iets over SS, wat is dat?:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij zelf nog eet, zou ik niet dwangvoeren of het tot een minimum beperken. Het is verschrikkelijk belangrijk dat een konijn blijft eten omdat zijn darmen anders stilvallen. Dit is dodelijk. Zolang hij veel hooi eet, is het goed. Als je er maar íéts in krijgt, als hij maar regelmatig wat eet.

En dan het dwangvoeren, daar ben je een spuitje zonder naald voor nodig. Je kunt Olvarit wortel (dat spul voor baby's) kopen en dat gebruiken, persoonlijk ben ik daar niet echt fan van omdat het veel suiker en weinig vezels bevat, ik zou je eerder aanraden om van zijn eigen biks een papje te maken. Dat doe je door de biks fijn te stampen en er water bij te doen. Ik weet niet of elke biks daar geschikt voor is, maar Science Selective (dat is SS ;-)) wel. Je zou eventueel wel een beetje Olvarit met dat biks papje kunnen mengen voor de smaak, maar alleen Olvarit zou ik niet doen.

Nou ja en dat papje spuit je dus met het spuitje zonder naald in zijn bekkie, net als met medicatie. Niet te veel in één keer, een paar ml per keer doe ik zelf en dan elk uur. Maar ik gleoof dat ik ergens anders heb gelezen dat dit geen makkelijk (met oppakken enzo) konijntje is en om dan elk uur te dwangvoeren is af te raden ivm stress. Sowieso is dwangvoeren om die reden af te raden, als het moet dan moet het, maar probeer hem zo lang mogelijk aan het eten te houden met groente etc. Mijn konijn eet momenteel ook heel slecht (heeft gas) maar als ik maar door blijf gaan met pesten, paardenbloemblaadjes oid tegen zijn snoetje aan duwen, er mee "kietelen" etc, dan hapt ie vanzelf boos er naartoe en neemt ie een hap. Ben zo wel vijf minuten per blaadje bezig soms, maar het werkt in elk geval. En vaak zie je ook nog dat ze eerst niet willen, dan boos het blaadje afpakken en die opeten en vervolgens nog een hoop blaadjes naar binnen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je konijn nog een beetje zelf eet, zou ik niet dwangvoeren. Aangezien je zegt dat hij veel hooi eet is er geen probleem, in hooi zit alles wat een konijn nodig heeft.

De reden dat je best niet dwangvoert als je konijn zelf nog eet, is dat je het hongergevoel wegneemt waardoor je konijn volledig kan stoppen met eten.

SS is Science Selective, een merk biks. Samen met Hope Farms een van de beste soorten biks voor konijnen. Van SS kan je prima dwangvoer maken door het zacht te maken met wat water.

Mocht je ooit eens dwangvoer nodig hebben, kan je het zo oplossen. Soms word olvarit wortel aangeraden, maar daar zitten geen vezels in, dus dit draagt niets bij tot een goede vertering.

De reden dat hij zijn biks laat staan, en de wortel, kan zijn dat hij haakjes aan zijn kiezen heeft, dan doet knabbelen pijn en laten ze vlugger hun eten staan. Eens aan je DA vragen dit na te kijken.

Mocht Bliksem beginnen treuren, eens hij merkt dat zijn vriendinnetje niet meer terugkomt en dààrdoor zijn eten laat staan, kan een nieuw vriendinnetje een oplossing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien het feit dat zijn vriendinnetje is overleden aan myxomatose en Bliksem dit zelf vermoedelijk ook heeft, is een vriendinnetje geen goed idee nu denk ik. Maar het gemis van een maatje kan zeker slechter eten veroorzaken en in andere gevallen is het dus zeker aan te raden om zsm weer te koppelen, daar geef ik Mystique helemaal gelijk in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je dollie, ja idd, dat was ik nog vergeten, ik bedoelde eigenlijk: mocht hij binnen bepaalde tijd gaan treuren maar de kritieke periode van myxo is voorbij

zodat het veilig is, dàn kan een vriendinnetje helpen. Ik had het goéd in mijn gedachten, maar had het een beetje verkeerd neergeschreven. *zucht*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips, erg handig! Ik zal zometeen eens kijken hoe het staat met zn bakkje brokjes, ik zag dat we ook broccoli in huis hebben dus misschien kunnen we daar ook een beetje aan beginnen te wennen.

We zaten inderdaad al aan een vriendinnetje te denken, hij heeft af en toe volgens mij nog het idee dat we Donder in de kooi komen zetten, maar helaas... We willen natuurlijk eerst zeker weten dat Bliksem weer helemaal gezond is, en dan pas serieuze stappen zetten naar een nieuw vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik voor de dwangvoeding de losse poeder die in de zak overblijft. Dit werkt op zich prima, het wordt een goed papje, maar er zitten wel stukjes in die dwars blijven zitten in het spuitje. Eigenlijk is het precies hetzelfde als Science Recovery. Nu had ik het hier laatst over met Lilian en zij verkiest daarom Critical Care (ook poeder om dwangvoer van te maken, maar dan van Oxbow) boven Science Recovery, daar zitten geen "stukjes" in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eerst zelf ontdekt had en daarna ook op konijnen.nl las is dat het makkelijker werkt om een beetje wortelpuree door het science recovery papje te mengen. Ik deed toen ongeveer een kwart wortelpuree (of net iets meer) en dus driekwart recovery en dan ging het echt veel soepeler uit het spuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ze helaas niet laten inenten, we hadden niet echt het idee dat het zo erg zou zijn in de stad, maar dat was helaas dus wel het geval.

Het gaat nog steeds goed met Bliksem, hij is levendig, speelt en huppelt lekker, maar wordt de laatste tijd ook graag rustig geknuffeld, ook het eten gaat nog vrij goed volgens mij.

@Lizarel, Wortelpap, is dat gewoon gestampte wortels met wat water?

Ik zal zo eens naar de dierenwinkel gaan en wat SS of SR halen, hopelijk hebben ze ook niet al te grote zakken, anders wordt het weer een heel avontuur op de fiets :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelpap/puree is kun je maken door gekookte wortels te pureren (dat is het makkelijkst wanneer ze nog goed warm zijn). Wel goed fijn maken anders komt het niet goed uit het spuitje. Overigens kun je beter geen water toevoegen, niet alleen komt dat de menging niet ten goede maar de smaak ook niet. Als de puree echt niet glad wil worden kun je wel een klein beetje kookvocht toevoegen maar niet al te veel (ong. een eetlepel op 5 wortels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stéphanie87: dit is wat een paar berichtjes eerder stond..

En dan het dwangvoeren, daar ben je een spuitje zonder naald voor nodig. Je kunt Olvarit wortel (dat spul voor baby's) kopen en dat gebruiken, persoonlijk ben ik daar niet echt fan van omdat het veel suiker en weinig vezels bevat, ik zou je eerder aanraden om van zijn eigen biks een papje te maken. Dat doe je door de biks fijn te stampen en er water bij te doen. Ik weet niet of elke biks daar geschikt voor is, maar Science Selective (dat is SS ;-)) wel. Je zou eventueel wel een beetje Olvarit met dat biks papje kunnen mengen voor de smaak, maar alleen Olvarit zou ik niet doen.

Je kan ook gewoon olvarit wortelhapje nemen. Dat is al helemaal gepureerd en dat is ook allen wortel. Ik denk trouwens dat je Science recovery niet in de dierenwinkel kunt krijgen, wel bij de dierenarts.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmiddag een zak supreme science selection junior rabbit gehaald bij de dierenwinkel, Bliksem valt dan wel niet meer helemaal onder de categorie junior (2 jaar), maar dit was de enige soort ss die ze hadden, ik heb er ook een zakje beaphar care+ bijgekregen, maar die schijnt niet zo goed oplosbaar te zijn.

Tot nu toe is het gelukkig nog niet nodig om te dwangvoeren, al moeten we het eten we een beetje stimuleren, maar uit de hand eet 'ie graag wat wortelloof of paardenbloempjes (ik had gelezen dat dat mocht, dat klopt toch zeker wel hihi?), maar ook brokken wil 'ie best uit de hand eten. Het duurt op die manier wel even, maar ik heb liever dat ie gewoon zelf blijft eten :).

Tussen alle pech door, heeft Bliksem volgens mij net z'n neusje gestoten, hij kwam ergens tegen aan en begon toen flink met z'n voorpootjes langs z'n mondje te gaan, waarna ik me rot schrok toen ik een beetje bloed zag. Hij heeft volgens mij nergens last van, want hij eet nog gewoon, en merkt er niet veel van volgens mij.

Ook elke dag nog een paar keer de oogdruppels, zodat ie goed blijft zien en niet om zn voerbakje heen loopt hihi, ook dat gaat gelukkig allemaal nog goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik voor het eerst Bliksem met een spuitje wat gevoerd, eerst alleen de brokken met wat water, dat ging niet supergoed, want het spul was iets te dik, daarna heb ik een spuitje (10 ml) gevuld met olvarit wortel-papje, daarna nog zo'n spuitje met olvarit, met ook wat brokjes er tussen door.

Welke Olvarit mag ik m nog meer geven? Ik weet dat er bijvoorbeeld bonen'smaak' is, zou dat bijvoorbeeld mogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hou het maar gewoon bij wortel, waarom zou je andere smaken willen geven? Bonen mogen ze niet.

En meng er toch wat anders door, want alleen Olvarit bevat te weinig voedingsstoffen en vezels en juist erg veel suiker. (Wat niet alleen dikmakend is, maar ook voor gasvorming kan zorgen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan houd ik het bij wortel, dat lust ie in ieder geval. Wat kan ik allemaal mengen, gewoon die SS brokken neem ik aan, nog iets meer?

Ik vraag morgen bij de DA wel even hoeveel ik per dag moet geven, nu gaan we eventjes zn ogen druppelen,

hopen dat ie weer snel uit zichzelf gaat eten hihI!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat je enkel wortelhapje geeft en niet de wortel hapje met aardappel gemengd.

Krijgt hij ook ab ? op de website van Wilhelmina park kun je de juiste behandeling vinden voor een myx konijn.

Er staat ook een verhaal van en konijntje die het overleeft heeft.

Kwa groen kun je ook heel goed worteloof geven en ruccola. Als een konijn niet lekker is laat ie zijn bix staan dat klopt.

Zorg ook dat hij een water bakje heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel makkelijk te voeren en ze hoeven er maar een klein beetje van per dag is Harrison Juvenile. Volgens mijn laatste DA is dat eigenlijk voor vogels, maar ik kreeg het mee voor mijn konijn na een operatie in dierenkliniek Hoofdstraat van Frank Verstappen, dus die weten wel wat ze doen. Het is poeder wat je zelf aan moet maken tot een yoghurtdik papje en het glijdt heel makkelijk door het spuitje. En 3 keer 5 ml per dag is al voldoende om bij te voeren en de darmen aan de gang te houden!

Ik zou zelf in zo'n kritieke situatie geen babypapjes gaan geven.

aangepast door Bianca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei maxymatose.. Houd er rekening mee dat je konijntje het wel heeft, de kans is erg groot.. Hier hebben 4 van de 6 konijnen het gehad en die waren niet geent en ze hebben het niet overleeft, ondanks de medicatie.. Je moet er wel consequent in zijn, echt niks anders dan je konijn aan je hoofd houden, anders kan je het beter niet doen en je konijntje gelijk laten inslapen als je zeker weet dat ie myx. heeft. Kijk eens op de site die Cindy gaf! Veel succes en ik blijf hopen voor je konijntje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmpf, ik had een heel stuk getypt, even een pagina terug om te kijken wat er ook al weer stond, en hoppa weg is mn reactie:(. Opnieuw typen dan maar.

Gisteren zijn we naar een andere dierenarts gegaan (De Herd in Tilburg), deze is een stuk positiever dan onze vorige, die eigenlijk vooral uit was op het laten inslapen, deze ziet nog kans. We hadden de pagina van het Wilhelminapark ook gezien en begonnen daarover, waarna de arts zei dat hij die pagina heeft gemaakt, het is zijn vorige kliniek dus dat komt heel mooi uit.

Bliksem heeft best wat prikjes gekregen, ik weet niet meer precies waarvoor allemaal, in ieder geval pijnstilling en AB, ook een infuus om zn onderhuidse vocht weer wat op peil te brengen.

We maken Dondertje's overgebleven AB op voor Bliksem, hij heeft een door de kliniek bedachte 'neusspray' (druppeltjes zoutoplossing met iets erbij), pijnstilling en nog steeds zn oogzalfje. We hebben een paar zakjes ss recovery gehad, oplosbaar dwangvoer dus, maar dit lijkt ie niet te lusten. We moeten 3x per dag 25-30 ml geven, en 1 ml was al een heel gevecht om binnen te krijgen, hij zag het echt niet zitten. We hebben dit nu gemengd met een beetje 'gewone' ss, en een beetje olvarit wortel, voor de smaak en het lijkt te werken.

Er gaat een hoop tijd in zitten, hij heeft nog energie en kracht genoeg om flink tegen te werken, maar als we de tijd nemen is het goed te doen.

Mn planning was om volgende week vrijdag een weekje met mijn moeder weg te gaan, mijn vader blijft thuis dus die kan voor Bliksem zorgen, maar ik vind het ook weer zoiets om hem met alle zorg op te zadelen, en om Bliksem nu een week te missen is ook niet waar ik op zat te wachten. Hij kan ook naar de kliniek, een paar daagjes 'logeren'. Dat is wel aan de prijzige kant, maar het hoort er allemaal bij. Nog even kijken hoe ik dat ga oplossen, ik kan ook een paar daagjes later op vakantie gaan, papa die er nog een paar daagjes voor zorgt en evt nog een paar dagen in de kliniek.

Komt goed!

Met Bliksem zelf lijk het tot nu toe ook allemaal best goed te gaan, ik zal m nu weer even eten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het best goed gaat, hoop dat het helemaal goed komt! Alleen ik denk dat je beter wat meerdere keren kan voeren dan 3x en dan minder in 1 keer want 25-30 ml is volgensmij best veel! Als ikjou was zal ik hem die paar nachtjes laten logeren bij de kliniek, geeft mij een veiliger gevoel. Maargoed.. ik hoef het niet te betalen! Als ik het zelf moest betalen zou ik het ook betalen hoor, dat niet maar ik heb makkelijker praten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .