Ga naar inhoud

Fred - Ook in de lappenmand


Dollie

Aanbevolen berichten

Konijnen mogen zeker wel tomaten hebben hoor! Gaat hier dagelijks in de groenteschotel. Alleen geen tomatenplant (is familie van de nachtschade en zeer giftig dus) naar mijn weten.

Als Indy weer wat met zijn darmen had, zette ik hem achter in de tuin neer en hij wilde dan wel naar zijn hok of naar binnen of naar Fred, dus hij rende telkens gauw naar voren haha. En dan zette zijn gemene konijnenmama hem weer achter in de tuin.. :whistle2: Helpt inderdaad wel bij darmproblemen omdat de longen uitzetten bij beweging en zo doende de darmen stimuleren. Maar momenteel zit meneer in een hoekje van de bench en ligt Fieneke languit op het kleedje haha. Luilakkies. Maar hij blijft wel zo nu en dan groente eten dus voorlopig ben ik tevreden. Twijfel of ik ze nog even op het gras zet, misschien wil hij dat ook wel eten, maar dan moet ik nu met de ren gaan slepen (daarmee is een deel van de kamer afgezet) denk ik en daar heb ik ook geen zin in. Bovendien wil ik Feline niet in de buurt hebben van Snuf of Willie en Wonka ivm haar snottebelletje. Ben constant bezig met handenwassen etc (gewoon voor de zekerheid, was niet echt nodig aldus de DA maar ja..) als ik met de andere drie bezig ga, zou dan niet slim zijn om haar wel vlak bij ze in een ren te zetten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 152
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hij heeft wel heel roze urine! Eigenlijk aldoor al sinds ie binnen zit (en op de handdoeken plast) en ook best grote plassen als ik dat zo zie op de handdoeken.

IMG_7222.JPG

Weet dat konijnenurine alle kleuren van de regenboog kan hebben zo ongeveer, dus ik ga nu even wat opvangen en na kijken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, nog best lastig zo'n stripje, maar een aantal dingen zijn niet echt negatief. Eiwit, nitriet en leuko's ljiken er in te zitten. Als mijn moeder morgen of overmorgen weer thuis is nog eens kijken, zij heeft er meer verstand van. Gek genoeg zit er geen bloed in :P maar dit is wel rot zeg, wil het eigenlijk helemaal niet weten, we gaan toch niet weer van voor af aan beginnen? Ik dacht dat ik nu eindelijk een leuk, gezond koppeltje had..

Nou ja hij heeft geen klachten, is schoon en droog van onderen, plast alleen best veel vind ik, maar ja, wat is veel, hoeveel plast een konijn....

Maar goed, als ik hem dwing (groente) te eten wil het redelijk, gaan er wel een aantal happen in. Keuteltjes zijn er ook. En hij heeft een half uurtje geleden z'n Ciseral weer gehad. Buikje voelt niet helemaal normaal maar ook niet heel gespannen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn dames hier op handdoeken zaten na de castratie, waren die ook echt letterlijk zeiknat. Het valt gewoon meer op hoeveel het is als ze het op een handdoek doen dan wanneer het in een toiletje gaat.

Wat zijn dat eigenlijk voor staafjes die je in de urine hebt gedaan? Als er bij mensen nitriet in de urine zit hebben ze een blaasontsteking, maar ik weet niet in hoeverre je dat kunt vergelijken met een konijn ;)

Wel super dat hij iets zelfstandig eet, maar het is nog niet over zo te horen.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn voor mensen inderdaad, die staafjes. Als het goed is geldt voor konijnen hetzelfde als voor mensen, behalve dat het niet zo raar is als er wat eiwitten in zitten. Bij Indy keken we de urine ook altijd zelf na, ook in overleg met de DA, die vond dat prima.

Indy zat ook altijd op handdoeken maar die waren niet zó nat.. En hij plast op meer plekken. Verder merk ik niks aan hem, hij plast niet over zichzelf heen en hij is (normaal) ook niet onzindelijk. Binnen is het heel normaal dat ze niet zindelijk meer zijn. Dus morgen of overmorgen de urine nog eens nakijken en ik zal het uiteraard met de DA overleggen.

Pff, en dan was ik er nu vroeg bij? Wat een ellende dan nog.. Hij is nooit helemaal gestopt met eten of keutelen maar het gaat zo moeizaam.. Heb hier zo'n hekel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat werkt niet haha. Heb ik met de castratie wel gedaan maar dat werd nog een grotere rotzooi. Dus nu maar even zonder.

Ik zei al tegen Lilian, ik heb de ideale koppeling gehad, Fred en Feline zijn beide supermakkelijk hersteld na hun castratie, het moest een keer fout gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook! Hij wilde net wel een andijvieblaadje, een blaadje witlof en een blaadje paardenbloem eigenlijk zonder al te veel gepest op eten, als we maar regelmatig zo'n hoeveelheid naar binnen krijgen... En keuteltjes komen er volgens mij ook nog wel, irritante is dat het met Feline ook gewoon niet goed gaat en dat haar keuteltjes ook erg klein zijn. Alleen zij heeft echt veel haar in haar keuteltjes nu, ze is ook nog halverwege haar verharing, Fred is zo goed als klaar. Maar ik vind van haar wel kettingkeuteltjes met acht keuteltjes er aan.. Maar als zij haar normale keuteltjes had kon ik het verschil tenminste zien, normaal wil dat ook wel want ze is sowieso iets groter en eet ook meer hooi.

Nou ja en er lagen een aantal (enigzins misvormde) BDK die volgens mij ook van Fred zijn. Er komt wat uit, er gaat wat in.. Heb het erger gehad, maar dan nog..... Frustrerend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je Feline dan ook wat cisaral geven?

En misschien moet je ze even apart zetten zodat je precies kunt zien hoe ze keutelen en eten. Het is natuurlijk moeilijk omdat te beslissen als je zo'n fijn koppel hebt, maar je hebt dan wel eerder in de gaten als er iets mis is en met wie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overwogen ze apart te houden, maar dat levert ook stress op. Kies er dus bewust voor dat maar niet te doen. Meer dan ik nu doe, kan ik eigenlijk ook niet doen. Veel masseren, proberen hem te laten eten, medicatie geven. En ik wéét dat er wat in gaat en ook dat er wat uit komt, alleen wat precies is een beetje lastig. Maar het belangrijkste is dat ik zo door ga en dat Fred eet en poept, of ik nu exact bij hou wat en hoeveel of het ongeveer weet is van ondergeschikt belang uiteindelijk..

Maar Feline ciseral geven zit ik wel al een tijdje over te denken. Zal haar nu een beetje geven dan. Fred is om negen uur weer aan de beurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De precieze hoeveelheid is niet belangrijk maar wel dat je ziet of er iets komt ;) Als er wat in gaat wil niet zeggen dat het er ook automatisch uitkomt. Maar dat wist je natuurlijk al, zo lang je maar ziet dat er iets uitkomt is het goed.

Hoe vaak geef je nu cisaral? Je mag het tot 4 keer per dag geven geloof ik, als het niet zo goed op gang komt.

Eet Feline wel goed? Niet dat zij dalijk ook nog een verstopping krijgt.. Bah wat een ellende zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred krijgt iedere zes uur (09,15,21,03uur) Ciseral en elke twaalf uur (09,21uur) Carprofen.

Feline eet niet super, maar wel regelmatig. Ze heeft net nog een hand biks op en wat blaadjes witlof etc, ze neemt zo nu en dan een hap hooi of kruiden. En vanochtend was de bak groente (iets minder dan de normale portie, omdat ik bang was dat het slap zou worden, dan vul ik het liever bij als het op is) leeg, dat zal zij ook grotendeels opgegeten hebben.

Wil haar nu de Cisera lgeven maar ze ligt zo lekker languit tegen Fred aan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat klinkt toch best al redelijk wat Fred eet.

Als je zorgen maakt over de keutels van Feline, zou ik het toch wel nu geven, beter te vroeg dan te laat.. Of je moet vinden dat het nog wel even kan wachten dan kan je haar tegelijk met Fred de ciseral geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat duurt me te lang, ga het nu geven, moet Fred ook weer masseren en evne kijken of ie weer wat wil eten. Overigens was dat wat Feline eet hoor.. Fred eet alleen groente en dat gaat met veel moeite, vanochtend ging ie af en toe wel uit zich zelf eten maar da theb ik de laatste uren niet meer gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred zat net uit zichzelf of timothy of SS te eten, zat in hetzelfde bakje en kon het vanaf hier niet zien, ik denk timothy, maar dat is goed dus! Alleen toen belde mijn vader en schrok hij van de telefoon haha. Maar het is geen fijn idee dat hij alleen eet als ik hem bijna dwing, hij vindt het ook niet leuk, al laat hij echt heel veel van mij toe en geeft me ook het idee alsof ie het dan alleen maar voor mij op eet, maar hij moet het gewoon op eten omdat ie het wíl op eten natuurlijk!

Mijn vader is wel bezorgd haha, die konijntjes doen hem toch wat. (Nou ja, en hij weet dat ze mij wat doen.....) Alleen het idee dat ze nu in de woonkamer zitten maakt hem absoluut niet blij haha :rofl: zal morgen goed opruimen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voornamelijk kleine keuteltjes, heb nog geen echte kettingkeuteltjes zien liggen, er zijn wel een aantal met haren er in. Maar er liggen behoorlijk wat dus volgens mij keutelen ze allebei goed.

Ik denk/vrees dat we met Fred nog wel een paar dagen zo door gaan. Als mijn vermoedens kloppen, heeft hij dus een blaasontsteking en is hij daardoor niet lekker. Ik weet hoe ellendig Indy toen was, hij at wel maar hij zat alleen maar stil in een hoekje terwijl het een heel vrolijk konijn was, dat was een paar dagen nadat we begonnen zijn met AB over. Maar als ik gelijk heb, moeten we de boel dus op gang zien te houden tot een AB kuur aanslaat.

Ik ga er voorlopig maar van uit dat ik inderdaad gelijk heb, want anders is dit wel heel ontmoedigend, we hebben nu al sinds vrijdag deze situatie. En het verslechterd niet, maar het kan op deze manier ook niet eeuwig door gaan natuurlijk, het moet beteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je hebt nog een AB meegekregen voor Fred toch?

Ik heb nog nooit (gelukkig) ervaring gehad met gas, maar mij lijkt dat als je er op tijd bij bent (zoals jij ook was) het met de juiste behandeling toch vrij snel beter moet gaan of niet?

Ik heb net ook mijn pittige tante Toet geborsteld, op gesloten in het boven hok en dan met de borstel er achter aan. Tja niet echt optimaal, maar ze is echt niet vast te houden. Ze heeft veel losse plukken op haar bips, en ik wil geen problemen krijgen met haarballen of iets dergelijks. Maar ik heb er gelukkig heel wat haar uit kunnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen AB voor Fred, omdat ik er gisteren pas achter kwam dat hij waarschijnlijk een blaasontsteking heeft. Ik denk dat je het punt ook even mist: Als ik gelijk heb, is de blaasonsteking waarschijnlijk "de trigger" geweest. Fred voelt zich niet goed door de blaasontsteking, heeft wellicht pijn. Reageert daarop door slechter te gaan eten. Daar reageren zijn darmen op, door trager te gaan werken. Zo ontstaat er gas. Gas is dus niet het oorspronkelijke probleem, maar een symptoom.

Het probleem op dit moment is dat de ciseral, de carprofen, de massages, het stimuleren tot eten en bewegen, álles wat ik op dit moment doe, symptoombestrijding is. We pakken de uiteindelijke oorzaak niet aan. En zolang we die niet aanpakken, zullen we door moeten gaan met het bestrijden van de symptomen.

Snap je wat ik bedoel? In zekere zin is dit niet de juiste behandeling. (Natuurlijk wel, als ik er nu mee stop gaat het helemaal niet goedkomen, maar je snapt wat ik bedoel.) Zolang de oorzaak (de blaasontsteking) niet aangepakt wordt, blijf ik bezig met het behandelen van de symptomen.

Nogmaals, dit is maar een theorie, ik weet dat zijn urine niet goed is maar wat er precies aan mankeert weet ik niet, maar als zijn blaasontsteking (of wat het ook is) niet de oorzaak is, dan weet ik het ook niet. Gezien het feit dat ik er inderdaad op tijd bij was en we toch vrij intensief behandelen (voor gas) zou het nu gewoon beter moeten gaan. Maar voor mijn gevoel sta ik nog op precies hetzelfde punt als twee dagen geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .