Ga naar inhoud

Fred - Ook in de lappenmand


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 152
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Haha ja Feline was ook wel héél veel aan het likken hoor, normaal doet ze dat ook regelmatig, maar 't ging nu aan één stuk door. Ze had hem gemist. Ze was vervelend gisteren...... Nu ook :P ze springt aldoor op de bench, aldoor aan de ren trekken etc.. Ze moeten echt gauw naar buiten!

In elk geval, het gaat redelijk met Fred, weinig gegeten vannacht maar wel gekeuteld en net wilde hij wel een paar hapjes.. Hij was ook vervelend met de medicatie, is op zich ook geen slecht teken..

Kwam er gisteren wel achter dat Feline's hakje kapot is.. Duidelijk sore hocks........................ -.-'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig stribbelt Fred idd tegen met de medicatie ;)

Dan zit er weer lekker leven in hem.

Vervelend dat Feline nu sore hocks blijkt te hebben.

Is net het ene konijn er bovenop aan het komen, krijgt het andere konijn weer probleempjes.

Je hebt het ook niet meezitten momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien het verschil in ondergrond nu ze binnen gezeten hebben? Of doordat ze steeds op de bench springt?

Hoop dat Fred snel weer wat meer gaat eten... hey, Fred, heb je mijn bericht van vannacht niet gelezen? Eet es door joh! ;)

Veel beterschap met de hele kolonie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaahh wat een superschattige foto's zeg, Feline is erg lief voor haar vriendje.

Gelukkig is er dus niks met de blaas aan de hand.

Maar hoe kan hij nu haken hebben met dat superdieet van jou?

Hij zal er vast snel bovenop komen, heb hier bij 2 konijnen al eens haken laten verwijderen en ze aten eigenlijk meteen 's avonds al. Maar goed Pico at ook nog wel gewoon, hij had alleen keutels van verschillende groottes en Fred heeft natuurlijk al een aantal dagen minder goed gegeten, dus misschien duurt het bij hem wat langer.

En Moffel had ik nog bij de 'oude' dierenarts laten helpen aan een haakje, ik heb daar toen niet eens medicatie meegekregen, gelukkig is het toen allemaal goed afgelopen en at ze dezelfde avond weer.

Ik hoop dat hij snel weer de oude is en weer lekker buiten kan spelen met Feline!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy heeft ook haken gehad, hij at ook dezelfde dag al weer. Maar de dierenarts legde uit dat ze de kiezen echt helemaal bij geslepen hebben en dan het tandvlees ook nog wel eens raken, dat is onvermijdelijk. Bovendien was de tong weliswaar nog niet kapot maar zeker wel geirriteerd. Op dit moment zal zijn mondje dus gewoon nog pijn doen. Omdat hij echt bijna niks eet heb ik net gedwangvoert, wil niet dat de boel nu nog stil komt te liggen als ik het al een week op gang heb kunnen houden. Er ging zo'n 4/5 ml in, over een uurtje nog eens een beetje. Dan moet het goedkomen.

En de haken komen waarschijnlijk toch door zijn leeftijd. Hij is niet oud, maar wel op een leeftijd waarop zulke dingen kunnen beginnen. In januari was er nog niks aan de hand, toen is er tijdens de castratie gekeken, ook onder narcose dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel snel gegaan dan met die haken, wist niet dat die zo snel konden ontstaan. Maar ook ondanks dat je SS, groenten en kruiden geeft toch nog haken, daar sta ik wel van te kijken.

Paar ml dwangvoer is al prima, het is maar dat het op gang blijft he.

Inderdaad als je het zo uitlegt, zullen ze best wel tandvlees, wang of tong geraakt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel snel gegaan dan met die haken, wist niet dat die zo snel konden ontstaan. Maar ook ondanks dat je SS, groenten en kruiden geeft toch nog haken, daar sta ik wel van te kijken.

Paar ml dwangvoer is al prima, het is maar dat het op gang blijft he.

Inderdaad als je het zo uitlegt, zullen ze best wel tandvlees, wang of tong geraakt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nog veel sneller gaan, bij Lilian's konijn Max (3 jaar) waren de haken twee maanden nadat ze weggehaalt zijn al terug.. Maar laten we hopen dat het weg blijft.

Voeding maakt veel uit voor haken, maar ook de stand van de kiezen etc spelen een rol. Zoals Nijn van Lianne, die krijgt ook zo ongeveer perfecte voeding, maar toch moet hij meerdere malen per jaar onder narcose voor zijn kiezen. Goede, vezelrijke voeding zal het proces in zulke gevallen hoogstens vertragen..

Aangezien Fred pas op zesjarige leeftijd last heeft gekregen, ga ik er niet vanuit dat hij net zoiets als Nijn heeft. Indy (toen bijna zes) heeft dus ook haakjes gehad, tot op dat moment kreeg hij altijd gemengd voer en at hij geen hooi. (Fred idem, alleen at die een kleeein beetje hooi en was hij een jaar jonger.) Ik heb het toen helemaal omgegooit, ben (beperkt) SS gaan voeren, veel groente en gedroogde kruiden en heb mijn uiterste best gedaan hem aan het hooi te krijgen. Ondanks dat dat niet gelukt is (bij Fred wel) zijn de haken toen weggebleven bij Indy, in elk geval het laatste jaar wel. Hij is toen heel regelmatig nog gecontroleerd omdat hij ook met zijn darmen en zijn blaas etc zat, maar verder dan een kies die een tikkeltje scheef stond is het niet meer gekomen. In februari/maart 2009 zijn de haken weggehaalt, februari 2010 is hij overleden; op dat moment "haakvrij". Dus bij Indy heeft dit voedingspatroon (zelfs zonder hooi) zeker zin gehad, bij Fred hopelijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, eigenlijk slecht.. Hij is altijd rustig, het is geen hyperactief konijn ofzo, maar hij heeft eigenlijk alleen maar in de bench gezeten vandaag.. Beetje ineen gedoken enzo.. Ga Barber eventjes uitlaten en dan maar weer dwangvoeren.. Hij wil wel een paar hapjes groente als ik hem echt dwing maar het is bij lange na niet genoeg.. Zo heb ik hem nog niet mee gemaakt. Ook de laatste week niet. Laten we hopen dat het morgen beter gaat en dat ie gewoon veel last van zijn mond heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel!! Ja ze zijn echt fantastisch samen, ben echt dol op ze. Feline is zo'n spring in 't veld haha, en Fred zo'n schattig ventje.. Vind het verschrikkelijk om hem zo te zien. Maar de dierenarts had me al gewaarschuwd dat hij gewoon nog last zal hebben, morgen moet het beter gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, ik had de spuit al klaar en meneer zit nu weegbree en paardenbloemblaadjes naar binnen te werken.. Ik geef hem zo toch wat, voor de zekerheid, ik ben normaal anti-dwangvoeren zolang ze zelf nog maar íets eten, ik heb hem de hele week ook gewoon net zo lang gepest tot ik vond dat ie genoeg had, maar hij heeft nu geen gas meer, zijn buik is alleen erg leeg. Zo vond ik het zelf al voelen en de DA bevestigde dat zo straks. (Moest nog even bellen hoe het ging.) En zeker omdat het hem gewoon pijn moet doen om te eten vind ik het heel sneu om hem dan toch te dwingen zélf te eten.. Maar wil absoluut niet het risico lopen dat na een week gedonder het probleem opgelost is en zijn darmen alsnog stilvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjees wat een humor heeft dat konijn. Nu ben ik al tegen mijn principes in dwangvoer aan het klaar maken voor een konijn dat eet. Even later zit hij al weer stilletjes in z'n hoekje en ga ik het dwangvoer opnieuw klaar maken (het wordt gauw dik en ik geef het liever ook ietsje verwarmd, zulke kouwe pap in z'n maagje lijkt me ook niet bevordelijk) zit de grapjas weer te eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar bedoel ik trouwens mee: oh wat ben ik blij dat ie zat te eten :love: hij stribbelde ook héérlijk tegen net! Volgens mij is er amper 3 ml in gekomen, maar dat maakt niet uit! :D

(JA, ik ben weer lekker een monoloog aan het houden! :he:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoeld ;)

Gelukkig eet meneertje weer zelf, want het zijn toch hoopjes ellende als ze niet willen eten en ziekjes zijn.

Betreft de koude pap in de maag --> je mag ook gerust lauwwarm water gebruiken voor de aanmaak van de dwangvoeding.

Dit adviseerde mijn DA mij toen voor Zazou.

Kennelijk vinden ze dit prettiger, waardoor ze het dwangvoer makkelijk naar "binnen werken" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem zo straks nog een portie dwangvoer gegeven, een uur geleden denk ik, wilde voor ik ga slapen ook nog wat doen maar ik twijfel want hij heeft net best behoorlijk gegeten volgens mij. Sowieso kan ik om 3 uur altijd nog wat geven want dan moet hij de Ciseral hebben.

Ik haal Fred en Feline 's nachts uit elkaar zodat ik precies kan zien wat hij eet (en ook omdat Feline dan alleen hooi kan eten, wat wel zo goed voor haar is) zo heb ik er nog een beetje inzicht in zonder ze constant uit elkaar te moeten hebben. Bovendien is wat hij 's nachts doet (eten en keutelen) volledig op eigen kracht, nou ja, wel met behulp van medicatie natuurlijk, maar toch. Hij eet alles dan 100% vrijwillig en keutelt zonder massages etc.

Ik hoop dat ze morgen(avond) weer naar buiten kunnen; mijn ouders hopen het helemáál haha. Feline's AB kuur zit er op in elk geval, nu hoorde ik haar vandaag wel even niesen........ Maar haar neusje is schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grr, eerste helft van de nacht heeft hij keurig gegeten, bakje kruiden was bijna leeg, er was van de biks gegeten en alle groen (was niet superveel, maar toch) was op. Maar daarna is het bij een paar happen gebleven........ Dus ik heb net toch weer gedwangvoert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .