Ga naar inhoud

Op naar de dierenarts, maar welke medicijnen bij niezen/snot?


Huiself

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd. DA zei dat ik ook heel gauw verbetering zou moeten zien, ik weet niet wat heel gauw is? Omdat ze een beetje boos op me is en onrustig wordt al ik aldoor bij ze zit, heb ik ze vandaag nog niet veel gezien, dus of ze nog niest weet ik niet maar dat heb ik haar afgelopen dagen ook maar één keertje zien doen, alleen afgelopen weekend wat vaker. Maar haar neusje is nog wel vies. En ook "nat" vies, niet opgedroogd ofzo.

(Ow, ik pik je topic wel in, sorry ilonavandijk..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er het verstandigste aandoet om over te stappen naar een andere DA (praktijk).

Is mss de DA van Iris (Dollie) niets voor jou?

Verschillende leden van BB gaan daarheen en zijn er best wel over te spreken, volgens mij.

Voorheen ging ik ook niet naar een KKDA met mijn konijnen.

Ik dacht altijd dat het nooit zoveel verschil zou uitmaken.

Maar nu ik er 1tje gevonden heb, heb ik gemerkt dat dit wel degelijk verschil uitmaakt.

Het is wel een stukje verder rijden, maar heb het er graag voor over :)

Ik zit al bij een konijnkundige dierenarts in Groningen, maar die kon helaas pas dinsdag. Dit weekend ga ik weg naar Brabant en ik wilde alles geregeld hebben voordat mijn moeder op onze 2 lieve monstertjes ging passen. Uit over bezorgdheid daarom misschien geen goede beslissing gemaakt.

Mijn vriend vond me zojuist overstuur thuis. Ik baalde zo van mezelf! Op zijn aanraden de dierenartsassistent in Groningen (waar ook de supergoede konijnkundige arts werkt) gebeld en dit geval voorgelegd. Ze wist niet of het echt schadelijk is voor (de darmflora van) konijnen, maar ze vertelde wel dat de fabrikant van een medicijn wel vaker waarschuwen om het niet toe te dienen bij een dier. Vaak omdat ze het niet helemaal uitgetest hebben. Ze zei dat zij ook wel eens medicijnen toedienen die misschien volgens de bijsluiter niet mogen, maar waarvan zij zeker weten dat het wel goed is. Vaak gebeurd dat in een zeer zwakke docering.

Ik mag morgen bellen als er iets is, maar ze gaf aan dat als hij genoeg hooi eet en gewoon blijft eten, het goed moet komen. Zodra dat stopt dan is er toch iets verstoord in de darmflora door het medicijn, maar daar gaat ze niet vanuit. Het hoeft dus niet meteen heel erg te zijn, maar ik moet het wel in de gaten houden. Dinsdag ga ik sowieso even langs Groningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd. DA zei dat ik ook heel gauw verbetering zou moeten zien, ik weet niet wat heel gauw is? Omdat ze een beetje boos op me is en onrustig wordt al ik aldoor bij ze zit, heb ik ze vandaag nog niet veel gezien, dus of ze nog niest weet ik niet maar dat heb ik haar afgelopen dagen ook maar één keertje zien doen, alleen afgelopen weekend wat vaker. Maar haar neusje is nog wel vies. En ook "nat" vies, niet opgedroogd ofzo.

(Ow, ik pik je topic wel in, sorry ilonavandijk..)

Haha, dat geeft helemaal niet. Het gaat immers over hetzelfde onderwerp en dan zelfs ook nog over de medicijnen. Het blijkt dan maar weer hoe moeilijk het is voor een dierenarts (konijnkundig of niet) om een goede dosering en medicijnen toe te passen bij snot. Wat een lastige ziekte is dat zeg!

Ik hoor graag van je hoe het met jou konijn allemaal verloopt! Ik hoop uiteindelijk goed, want als dat niet zo is dan ga ik me nog meer zorgen maken over Knijster! En je mag dit topic daar best voor gebruiken hoor! :yes: Wat kunnen ze boos op je zijn na die dierenartsbezoeken he? Knijster die kan mijn hand nu al niet meer luchten of zien! Alleen Loena is altijd een beetje dommig en 'trapt' er iedere keer weer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft een injectie gehad toch? Maar dan komt het toch helemaal niet in de darmen? Kan het daar dan nog we leffect op hebben?

Lijkt me inderdaad ook... Op internet hebben ze het wel alleen over een injectie bij dit spul. Het schijnt namelijk een wondermedicijn te zijn voor katten en honden, omdat het 2 weken werkt en 1 maal geinjecteerd wordt. Vooral als je als baasje moeite hebt met het toedienen van tabletten, is dit de ultieme nieuwe oplossing.

Maar dan vraag ik me inderdaad af hoe zoiets in de darmen komt? Je hebt een goed punt Dollie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit al bij een konijnkundige dierenarts in Groningen, maar die kon helaas pas dinsdag. Dit weekend ga ik weg naar Brabant en ik wilde alles geregeld hebben voordat mijn moeder op onze 2 lieve monstertjes ging passen. Uit over bezorgdheid daarom misschien geen goede beslissing gemaakt.

Mijn vriend vond me zojuist overstuur thuis. Ik baalde zo van mezelf! Op zijn aanraden de dierenartsassistent in Groningen (waar ook de supergoede konijnkundige arts werkt) gebeld en dit geval voorgelegd. Ze wist niet of het echt schadelijk is voor (de darmflora van) konijnen, maar ze vertelde wel dat de fabrikant van een medicijn wel vaker waarschuwen om het niet toe te dienen bij een dier. Vaak omdat ze het niet helemaal uitgetest hebben. Ze zei dat zij ook wel eens medicijnen toedienen die misschien volgens de bijsluiter niet mogen, maar waarvan zij zeker weten dat het wel goed is. Vaak gebeurd dat in een zeer zwakke docering.

Ik mag morgen bellen als er iets is, maar ze gaf aan dat als hij genoeg hooi eet en gewoon blijft eten, het goed moet komen. Zodra dat stopt dan is er toch iets verstoord in de darmflora door het medicijn, maar daar gaat ze niet vanuit. Het hoeft dus niet meteen heel erg te zijn, maar ik moet het wel in de gaten houden. Dinsdag ga ik sowieso even langs Groningen.

Idd, hou 'm maar goed in de gaten dat ie goed blijft eten, drinken & keutelen.

Zodra er iets mis is met de darmen, zul je dit dan ook gelijk gaan zien, denk ik.

Maar sommige konijnen kunnen zich lang groot en en kunnen niets laten merken.

Ik weet natuurlijk niet of jouw konijn ook zo is, jij kent 'm het beste :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is de diagnose die de DA gestelt heeft? Want Convenia is iets wat voorgeschreven wordt bij geinfecteerde wonden, en daar zijn vaak heel andere infectiebronnen actief. als een dier bijvoorbeeld een wond in de mond heeft door tandproblemen, dan is convenia eerste keus geloof ik.

maar dat het wordt voorgeschreven bij pasteurella heb ik nog nooit gehoord. En geloof me, ik heb ruim 5 jaar ervaring met pasteurella, en heb zo'n beetje ieder medicijn geprobeerd bij wijlen Snuffeltje, maar nooit convenia of de werkzame stof daarvan.

baytrill (enrofloxacin) werkt vaak wel goed, en ook duplo (penicilline) kan.

Convenia, baytrill en duplo zijn allemaal AB, maar alleen duplo is penicilline overigens. penicilline is namelijk de naam van het specifieke antibioticum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje was van de week ook erg aan het niezen en had natte plekken rond zijn neusje en vieze voorpootjes, en was een beetje apatisch. Ik heb van de DA toen enrofloxoral drops gekregen 2x per dag 0,2ml voor 5 dagen. Ik zit nu op de 3e dag en ik merk al wel veel verschil. Hij is veel levendiger en pittiger, en zijn neusje is al wat droger.

aangepast door elnienkjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Raar maar waar: Knijster is helemaal happy: oren omhoog en ogen helemaal open. Zou het een soort speedmiddel zijn? Haha. Hoe dan ook: hij heeft een droge neus en heeft de hele dag nog geen 1 keer geniesd! Met zijn eetlust is ook niets mis, ik moet nog steeds oppassen voor mijn handen als ik ook maar mijn 'etensgeluidje' 1 keer maak. Ik ben nu wel gerustgesteld dat de medicijnen geen ernstige gevolgen hebben.

Loena snufte alleen zonet 2 keer, waarom? Weet ze dan niet dat ze me daarmee erg ongerust maakt? Ik blijf er hoe dan ook bovenop zitten.

Ik ben nu voor al mijn beestjes aan het rondkijken voor een andere dierenarts in Assen. Ik keek zonet even op http://www.dierenartsassen.nl/. Bij konijn staat echter het volgende stukje waar ik ondanks een aantal goede punten toch niet vrolijk word:

Voer het konijn matig met krachtvoer, gemengd voer is niet geschikt. 30 gr/dag/konijn van het geperste bix voer is voldoende.

Geef goede kwaliteit hooi iedere dag en vers gras

Groenvoer: broccoli, wortel, appel, paardenbloemblad, peterselie, met mate boerenkool

vermijdt: andijvie, sla, lof Konijnenmannen kunnen gecastreerd worden, dit is mogelijk vanaf 4 maanden. Dit voorkomt agressief gedrag, urine sproeien en het dekken.

Konijnenvrouwtjes kunnen beter gesteriliseerd worden, indien niet met hen gefokt wordt. Zij zijn anders gevoelig voor tumoren aan de eierstokken en van de baarmoeder.

Eet het konijn niet, maak dan direct een afspraak bij ons. Enkele dagen niet eten kunnen al dodelijk zijn voor het konijn.

Bij konijnen met doorgroeiende tanden kunnen de snijtanden getrokken worden, het maandelijks knippen is dan niet meer nodig.

Schilfers in de vacht van het konijn kunnen wijzen op mijten, welke behandelt moeten worden

Myxomatose is bijna een altijd dodelijk verlopende ziekte, welke door muggen overgebracht wordt. Gelukkig bestaat er een inenting tegen Myxomatose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is de diagnose die de DA gestelt heeft? Want Convenia is iets wat voorgeschreven wordt bij geinfecteerde wonden, en daar zijn vaak heel andere infectiebronnen actief. als een dier bijvoorbeeld een wond in de mond heeft door tandproblemen, dan is convenia eerste keus geloof ik.

maar dat het wordt voorgeschreven bij pasteurella heb ik nog nooit gehoord. En geloof me, ik heb ruim 5 jaar ervaring met pasteurella, en heb zo'n beetje ieder medicijn geprobeerd bij wijlen Snuffeltje, maar nooit convenia of de werkzame stof daarvan.

baytrill (enrofloxacin) werkt vaak wel goed, en ook duplo (penicilline) kan.

Convenia, baytrill en duplo zijn allemaal AB, maar alleen duplo is penicilline overigens. penicilline is namelijk de naam van het specifieke antibioticum.

Tja, er was niet echt sprake van een diagnose, maar hij vertelde de assistent dat ze in de computer mocht zetten dat Knijster wat snotterig is. :erf:Volgens mij kent hij 'snot' in het algemeen niet echt, maar dat weet ik niet zeker.

Ik geloof direct na zoveel jaren ervaring. Ik vertrouwde het direct al niet en ik heb niet eens ervaring met snot. Ik kwam inderdaad wondjes tegen op internet waarvoor Convenia wordt gebruikt en was echt bang voor de gevolgen. De convenia werkt echter nu al lang en er gebeurd niets ergs met hem (gelukkig). Hij heeft zelfs helemaal een droge neus en niest niet meer. Raar? :s Ik stuur mijn vriend dinsdag toch even naar de konijnkundige arts in Groningen voor een controle voor zowel Loena als Knijster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heeft hij er geen last van gekregen, wie weet werkt het goed zelfs als hij nu niet meer niest.

Misschien is het inderdaad wel een wonderkuur, maar ik heb er nog niet de volste vertrouwen in anders zou ik de afspraak voor dinsdag wel afzeggen. Ik wil dat die KKdierenarts even kijkt of er nog een kuurtje moet komen of dat knijster misschien een ontsteking heeft (hij schud en krabt veel aan zijn oren) Bovendien heb ik al wel vaak gelezen dat het erg besmettelijk is, dus ik wil Loena ook voor een check heenbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn gevoel lopen hier wat dingen een beetje door elkaar. De een heeft het over 'snot' de ander over verkoudheid. Snot is een aandoening die veroorzaakt wordt door een bacterie pasteurella. Pasteurella veroorzaakt een snotneus en natte ogen en is heel lastig te behandelen. Mijn ram heeft in zijn eerst levensjaar pasteurella (snot) gehad en is toen een weekje behandeld met antibiotica. Het ging beter maar een paar weken later werd hij weer ziek. Ik ben toen naar een konijnkundige dierenarts gegaan en die heeft hem helemaal binnenstebuiten gekeerd. Hij bleek toen al een fiks longontsteking te hebben en het was niet 100% zeker dat hij het ging redden. Hij heeft toen 14 dagen de maximale hoeveelheid antibiotica gehad. Hij had namelijk veel te weinig gekregen en daardoor was de pasteurella alleen maar sterker geworden.

Ik zou er dus wel echt op staan dat je voldoende antibiotica krijgt en de kuur goed afmaakt en lang volhoudt. Mijn Vlekkie heeft het allemaal gered. Hij heeft wel een jaar geduurd voordat de traanbuisjes in zijn ogen weer werkten. De diagnose was eigenlijk al gesteld dat deze door de langdurige ziekte dichtgegroeid waren, maar het is uiteindelijk toch genezen.

Ik geloof nooit dat 1 injectie genoeg kan zijn voor de behandeling van snot. En snot is ook nooit zo snel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je over echt snot praat ben je er idd niet met 1 injectie. Ik denk ook niet dat iemand dat hier gezegd heeft. Je kunt wel verbetering zien natuurlijk. Mijn binnenkonijnen zijn eindeloos behandeld met allerlei soorten antibiotica en neusspoelen enz en soms zag je wel vlug verbetering. Toch kwam het steeds na afloop van de kuren weer terug. Zij hebben het helaas chronisch en vooral Sisi heeft er momenteel het meest last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Feline (drie dagen na de duplo injectie) ziet het er nu wel goed uit. Heb haar ook niet horen niesen ofzo. Ze zitten nu binnen vanwege Fred (haha, ze komt er net aangewandeld, nieuwsgierig aagje) dus ik kan het nu helemaal goed in de gaten houden. Overmorgen krijgt ze dus de tweede injectie, zal dan ook vragen waarom er zo veel tijd tussen zit etc, maar het lijkt er vooralsnog op dat het "over" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Feline (drie dagen na de duplo injectie) ziet het er nu wel goed uit. Heb haar ook niet horen niesen ofzo. Ze zitten nu binnen vanwege Fred (haha, ze komt er net aangewandeld, nieuwsgierig aagje) dus ik kan het nu helemaal goed in de gaten houden. Overmorgen krijgt ze dus de tweede injectie, zal dan ook vragen waarom er zo veel tijd tussen zit etc, maar het lijkt er vooralsnog op dat het "over" is.

Dat zag ik bij Vlekkie ook het leek beter te gaan. Het leek zelfs over te zijn. Tot na ene paar weken bleek dat alleen de symptomen weg waren en hij dus een erge longontsteking had. Hij moest zelfs midden in de winter direct binnen in de woonkamer omdat zijn longen zo slecht waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alles gelezen want het zegt me niet zoveel, ik weet niets van konijnenmedicijnen. Nou ja, mijn konijnen waren ook erg verkouden en ze kregen enrofloxoral en ik heb ze ook nog even een poedertje uit de dierenwinkel gegeven. Maar wat in mijn ervaring beter werkte is gewoon tijm geven. Ik heb ze drie keer per dag een klein takje tijm gegeven, wekenlang. Het waren binnenkonijnen en ik heb ze nu buiten sinds twee weken, en nu is hun verkoudheid helemaal over. Ik heb geen idee wat het best gewerkt heeft maar in ieder geval niet de antibiotica. Ik hoorde dat konijnen daar over het algemeen slecht op reageren. Ik hoorde ook dat je ze echinacea pillen kunt geven maar dat heb ik niet gedaan. Nou succes in ieder geval met je konijntjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon me ook niet voorstellen dat het na 1 injectie over zou zijn, maar Convenia werkt wel 2 weken lang als ik alles op internet lees. Bovendien waren Knijsters longetjes wel goed, dus over longontsteking maak ik me nu helemaal geen zorgen meer. Zeker nu Knijster is gestopt met niezen.

Ik vraag me af of het dan wel echt snot was, of dat meneer gewoon een verkoudheidje had, want het is inderdaad wel erg snel over. Morgen zou ik mijn vriend op pad sturen om 9.00 u. naar de konijnkundige dierenarts, maar hij vraagt zich af of we wel moeten gaan aangezien Knijster nu al 3 dagen op en top fit lijkt te zijn. Ik zal straks na mijn boodschappen halen Knijster en Loena even los laten lopen. Eens kijken of me wat bijzonders opvalt en hoe vaak hij schud met zijn hoofd en krabt aan zijn oren. Volgens mij is dat namelijk ook weg, maar ik kan het mis hebben... Ik heb er ondertussen wel een goed gevoel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Feline was gisteren weer aan het snotteren, vandaag aan het niesen.. Had nu een andere dierenarts en toen ik vroeg naar de duploinjecties, zei ze dat ze deze aanpak ook niet effectief genoeg vond bij Feline, nu krijgt ze vijf dagen twee maal daags Enrofloxoral. Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend is vanmorgen naar de kkdierenarts geweest in Groningen. Ze zei: “Je bent te vroeg of te laat,” want Knijster is alweer aan de beterende hand. Ze hoorde nog wel iets, maar dat was minimaal. Ook Loena zou toch een staartje mee hebben gekregen ondanks dat ze op 2x snuffen na geen symptomen had. Loena heeft een betere weerstand en is alweer helemaal fit.

De convenia (2 weken injectie) die vorige week donderdag is toegediend bij Knijster door een gewone dierenarts is nog niet bewezen op konijnen, maar is verder niet dodelijk. Convenia kan bijvoorbeeld bij konijnen maar 1 dag werken, dus dat is gewoon nog niet getest. Ze wilde niet meteen nog een antibioticakuur er tegenaan gooien, omdat Knijster het nu al zelf aan het oplossen is. “Moeder natuur doet nu verder het werk,” zei ze. De antibiotica kan in die situatie zelfs roet in het eten gooien, doordat dat ook weer de weestand verlaagd.

Verder zijn beide helemaal binnenste buiten gekeerd: de oren zijn bekeken (alleen Loena had in 1 oor een beetje oorsmeer) en de nagels zijn geknipt. Het was namelijk weer tijd om nagels te knippen, maar ik vind het zo sneu om ze thuis alweer in een stresssituatie te brengen. Nu waren mijn 2 stresskippetjes al bij de dierenarts, dus dat scheelt.

Ze noemde nog een dierenarts in Assen die ook veel met konijnen heeft (ze vindt konijnen namelijk zelf ook helemaal geweldig), dus misschien dat we daar de volgende keer eens langs gaan. Hoewel ze niet haar klanten wil wegjagen, is dat misschien toch iets praktischer voor ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .