Ga naar inhoud

Mijn FH te licht?


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Ik ben nu toch aan het twijfelen.

Was vanmiddag even bij de DA om Dibbes te laten ontwormen. :beurk:

Ze hebben hem daar even gewogen en de weegschaal gaf 4,3 kilo aan.

Is dit niet veel te licht voor een FH ram van ruim 7 maand oud?

Ik had ergens gelezen dat FH's gemiddeld met zo'n 8 tot 10 maanden uitgegroeid zijn.

En 5,5 kilo is toch wel een minimaal gewicht.

Dibbes is zeker niet te dun, eet genoeg (biks, groenten en af en toe een stukje fruit), ziet er gezond uit en is heel levendig.

Hij krijgt wel heel veel beweging.. misschien dat het daar aan ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA heeft hem zelf niet gezien, was een paraveterinair die me hielp. Ben niet eens in een spreekkamer geweest... Moest alleen alle gegevens enzo even doorgeven (was de eerste keer bij de DA voor Dibbes) en ze wilde hem even wegen. Maar ze heeft er verder niks over gezegd nee.. hij ziet er ook echt niet te dun uit. Ik kan wel gewoon zijn ruggegraat voelen, maar zeker niet dat hij zo dun is dat hij uitsteekt of dat hij echt mager aanvoelt. Als ik hem zachtjes over zijn rug aai voel ik zijn ruggegraat niet eens. En zijn buikje is altijd mooi vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hum....een fh groeid tot 14 maanden......met een maand of 7 a 9 zal ie op het min gewicht zitten.

rond de 5 a 5,5 kilo ( sommige vooral blauw willen nog wel kleiner blijven) Het gewicht van 6 a 6,5 behalen ze vaak pas met 1 jaar.

Dus ik vind dat ie zo lekker door groeid.

Het is wel zo meer beweging betekend ook meer voer wat ie zal moeten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar komt ook bij dat niet iedere franse hangoor het zelfde is. De een is groter dan de ander en zal dan ook meer wegen.. De maatstaven van gewichten en dergelijke zijn soms handig maar kunnen je soms ook van de wijsbrengen.

Als je heel erg blijft twijfelen kun je altijd nog een check-up laten doen.. Dan weet je het zeker..

Maar je beesie klinkt niet ondervoedt als ik op jou verhaal af mag gaan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar naast heeft hij nu wormen.....dus na de ontworming groeid ie weer lekker verder.

Nou een frans van 4,5 kilo volwassen zie je niet veel dan praat je meestal over een te grote duitser....

Of een kruizing.

Bij een frans kun je echt wel 5 tot 8 kilo aan houden.

Een wam wil ook niet zeggen dat ie te zwaar is overigens....daar hebben ze gewoon aanleg voor de voedsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is hij echt raszuiver dan Marjolijn? Hij was toch één van die blauwen uit die nestjes van Aniek in de opvang toen? (Die heb ik nog gezien.. :he:) Misschien dat de vader toch geen Fransoos was? Of kan dat niet? (Ik roep maar wat hoor?)

Nou ja, in elk geval, zolang hij een gezond gewicht lijkt te hebben zou ik die rasstandaard mooi vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy heeft de antwoorden gegeven, Fransen kunnen laatbloeiers zijn, ik heb ze hier ook wel onder de 5kg gehad en de moederdieren waren te jong zwanger helaas, dat moesten ze nog inhalen. Het waren geen extreem grote Fransen, maar de ouderdieren van deze dieren waren keurig getatoeerd, ik merk vaak dat ze uitzwaren na een jaar en dan pas over de 5kg wegen, maar moet inderdaad zeggen dat de blauwe dieren vaak wat kleiner waren dan konijngrijs bijv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fransen komen ook van een fokster vandaan. Wel een beetje een dubieuze blijkt achteraf. Maar volgens mij toch echt een frans hoor. Is voor ze bij ons kwam wonen ook bij een keuring geweest. Buggle is iets groter dan Nibbit was. Maar verder zag ik weinig verschil tussen die 2. Nibbit was een blauwe. Is 4.8 kg dan echt veel te weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buddy van mij was eem ram,blauw,ruim 7,5 kilo en had een wam......was groter en zwaarder als Ollie ook ram,kleur was soort konijnengrijs (Bikkel van Cindy is bijna identiek qua kleur),op zijn top 5,5kg en slanker gebouwd als Buddy ,geen wam.Waren van dezelfde fokker.

Het zegt dus volgens mij niet alles.Verschil moet er zijn....is bij mensen ook zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het kort te zeggen....de geld fokkers fokken enkel op de keur en kijken niet naar de type en bouw van de fransen....Dat klopt vooral in jouw kleur...

Maar blauw bestaad al even en daar van is het bekend dat ze niet vaak op het ideaal gewicht komen.

Al had ik wel een buffel van 8 kilo....Dat baseer ik maar op toeval.

Het zal inderdaad ene geldfokker geweest zijn waar ik geweest ben. Heb ook 70 euro moeten betalen voor hem. Gelukkig helemaal gezond en een echte knuffel. Lucky is net een hondje. loopt achter je aan en likt je gezicht. Een volgende keer zal ik zeker op zoek gaan naar een goede fokker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

70!!??? Wow.. wat kost een FH normaliter dan? Voor NHD of dwerg betaal je rond de 20/25 euro bij een fokker. Misschien iets meer als het prijsdieren zijn of als ze al allerlei entingen en dergelijke hebben gehad. Maar geen 70...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .