Ga naar inhoud

me nijn eet niet


linsje13

Aanbevolen berichten

Wellicht kan je ook wat hooithee voor hem maken.

even wat water in de waterkoker doen, dan in een pannetje gieten met wat hooi, goed laten trekken, en even in de koelkast/ijskast zetten om af te koelen naar kamertemparatuur voordat je het aan je nijn geeft

normaal is dat voor diarree etc, maar misschien is het goed om zijn smaakvermogen op gang te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 151
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wellicht kan je ook wat hooithee voor hem maken.

normaal is dat voor diarree etc, maar misschien is het goed om zijn smaakvermogen op gang te houden

Is dat wel goed als er toch al geen keutels uit een konijntje komen? Ik dacht eigenlijk dat hooithee een stoppende werking had? Zou het niet kunnen dat kamillethee tegen buikpijn of ors om op te kikkeren misschien toch net iets beter werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat wel goed als er toch al geen keutels uit een konijntje komen? Ik dacht eigenlijk dat hooithee een stoppende werking had? Zou het niet kunnen dat kamillethee tegen buikpijn of ors om op te kikkeren misschien toch net iets beter werkt?

Daar had ik nog niet aan gedacht, en volgens mij heb je helemaal gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij heeft nu al 1 uur niet gekeuteld:blink:

Dat uurtje is niet zo erg hoor..

Hier lopen ze ook wel eens rond zonder dat ze ergens keutelen..

Zoals ik al zei: misschien doen ze dat normaal ook niet, maar nu maak je je zorgen, let je er meer op en zie je ineens vanalles (of juist niet)

Grof gezegd: Konijn eet andijvie, keutelt...goed teken dus.

Dat ze een vies gatje heeft zal waarschijnlijk komen omdat ze haar plakpoep van afgelopen nacht niet opgegeten heb (dat doen ze normaal wel en dat is juist goed voor ze)

Dus dat blijft zitten...

Als je je konijn nu binnen hebt, zorg dan dat er een bakje water vlak bij staat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ors niet geven aan een konijn (het is ook een middel voor mensen)

Dit omdat er behoorlijk wat suikers in zitten en dit schadelijk kan zijn voor je konijn.

Hoi Mireille,

Ja, daarover verschillen we van mening :) In ors zit maar heel erg weinig suiker en bovendien in een speciale verhouding met zouten zodat het lichaam het snel opneemt. De opname begint al in mond via het wangslijmvlies. Daarom werkt het ook zo snel. Op zich zijn te veel suikers niet goed hoor, dat klopt helemaal!

Daarom moet je ors ook echt eens een enkele keer geven als je konijn niet goed eet en ziek/suf is en niet dagenlang alleen maar ors. Incidenteel gebruiken dus om je konijn uit een dip te halen. Daarna weer gewoon water! Laatst heeft iemand op dit forum het nog aan een da gevraagd weet je nog? Die kwam daar toen niet zelf mee maar gaf wel aan dat het mocht. (Bij het konijntje van Sandra geloof ik)

Er zijn trouwens veel verschillende suikers, sommige zijn goed voor het lichaam en anderen slecht. Ook in groenvoer zitten suikers. Koolhydraten zijn hele lange reeksen van suikermolekulen die als ze worden afgebroken in het lichaam heel erg veel suiker leveren ( er zijn koolhydraten die niet worden afgebroken trouwens) Van nature eten konijnen weinig koolhydraten. Koolhydraten zitten erg veel in granen, peulvruchten en in wortel. Dus ook in brood dus en in biks. Dàt is nu de reden dat biks de darmflora kan verstoren bij konijnen die daar gevoelig voor zijn, doordat het dus heel erg veel koolhydraten bevat.

Ik hoop dat de da het konijntje vanavond vocht via een infuus geeft. Ik weet het, ik kan vanaf hier het nijntje niet zien maar het hele verhaal geeft aan dat dit dier al 24 uur lang bijna niet gegeten heeft en dat de darmen nog maar heel langzaam bewegen. Afgaande op het verhaal zou je denken aan een verstopping. We gaan het wel horen, ik hoop dat het konijntje het nog vol kan houden.

Mireille, ik vond vorige week een interessant artikel op internet over koolhydraten. Als je wilt kan ik je de link mailen, ik moet wel even zoeken dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat je het niet kan geven.

maar geef dit als laatste redmiddel.

Dit omdat het dus schadelijk KAN zijn voor je konijn (afhankelijk van zijn of haar gesteldheid van nieren ect)

Over suikers en koolhydraten hoef je mij niks te vertellen.

Dit heb ik allemaal als medisch analist moeten leren en heb er boeken zat van.

Als je je konijn vocht wil geven bij uitdroging geef hem dan hooithee.

Ik snap niet hoe jullie er bij komen dat hooithee een verstopping kan geven.

Je konijnen eten toch dagelijks hooi???

Ooit problemen van gehad??

Zelfs een konijn wat alleen maar hooi zou krijgen raakt hier niet verstopt van.

Hooithee is juist heel belangrijk, ook omdat het de darmflora weer tot rust brengt en daarnaast geeft het je konijn gelijk de zo broodnodige vocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .