Ga naar inhoud

me nijn eet niet


linsje13

Aanbevolen berichten

  • Reacties 151
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is heel erg belangrijk dat je naar de DA gaat, ik denk ook dat je konijntje gas heeft en dat is dodelijk. Misschien kan je je moeder dit laten lezen in de hoop dat ze mee gaat. Het konijntje heeft nu waarschijnlijk veel pijn en als hij niet normaal gaat eten, zal het niet goed aflopen. Niet opgeven meissie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, je moeder wilde het niet en daar zal ze vast een reden voor hebben.

Niet verstandig van ons om jou dan in problemen te brengen door te blijven drammen dat je moeder toch echt moet gaan.....

Wat kan je dan doen ?

Je konijn heeft zijn hoofd gestoten zei je...

Hoe is dat gebeurt en was het hard ?

Hou je konijn even bij je, in de kamer ofzo...en let dan op of ze wel keutelt en plast...Of verschoon haar hokje zodat je kan kijken of ze daarna ook keutelt en plast.

Leg voer, hooi en water gewoon bij haar neer en hou het niet steeds voor haar neus (soms wel even, maar niet steeds), daar raakt ze misschien alleen maar geïrriteerd van en buigt daarom haar kopje ..

Misschien zou ze normaal ook haar hoofdje afbuigen als je voer voor haar neus houdt, maar omdat je nu vol zorg bent, let je er veel meer op...

Laatste punt: maak geen ruzie met je moeder :bunny2:

door lief voor haar te zijn en te melden dat je bezorgt bent, bereik je vaak veel meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proberen blijven te bellen! Dr zijn genoeg dierenklinieken. Mocht het niet lukken, ga anders bij iemand op de stoep zitten, je hebt een spoed geval, het is erg belangrijk dat je nu naar een dierenarts gaat!

In ieder geval fijn dat je moeder nu wel gebeld heeft. Succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je eigenlijk wel dat er in de wet staat dat als je eigenaar van een dier bent, je verplicht bent om je dier diergeneeskundige hulp te geven? :) Echt waar! Als je met een ziek diertje niet naar de da gaat dan ben je eigenlijk strafbaar. Heel veel mensen weten dit niet en het komt vast nooit voor hoor, dat mensen straf krijgen. :)

Jou konijn heeft buikpijn nu en daarvan wordt het gestrest. Door de spanning gaan alle spieren strak staan, gaat het hartje sneller kloppen en voelt je konijn zich nog beroerder. Zijn buikje raakt steeds meer opgezwollen, hij krijgt het benauwd en uiteindelijk komt er zoveel gas in zijn buik dat er geen plaats meer is en dan knapt zijn buik, de darmen eigenlijk, kapot! Dat heet trommelzucht en dat is heel erg! Zover is het nu nog niet waarschijnlijk maar die kans is er als je niets doet.

Je moet dus echt naar de da met hem. Zou je je moeder deze mails eens willen laten lezen? Als je niet naar de da kan gaan doe dan het volgende:

*Ga naar een apotheek en koop daar aeropaxtabletten of emulsie tegen gas. De werkzame stof is simethicon andere middelen zoals bijv. domperidom mogen niet! Koop ook gedroogde kamillebloempjes of kant en klare kamillethee. En neem de echte asperine mee. Acetosal heet die. Paracetamol mag je nooit aan dieren geven!!

Tip: bel eerst de apotheken af want ze hebben niet altijd aeropax in huis.

Neem ook wat spuitjes mee, liefst van 1 ml groot, een insuline spuitje is dat.

Wat doe je met je konijn nu?

-Ten eerste zet je hem lekker op een warme plaats zodat zijn zere buik wat ontspant door de warmte. Neem een kruik met daarover een handdoek en leg die naast hem in het hok of zet je konijn in een reismand bij de kruik. Warmte is heel erg belangrijk!!! Je kunt ook de kruik met doek op schoot leggen en daar je konijntje op. En dan ga je met je handen heel zachtjes onder de buik aaien. Een beetje masseren maar echt heel zacht anders kan er iets beschadingen. Je merkt wel of je konijntje dat fijn vindt of niet. Als hij het niet wil dan moet je het niet doen.

-Verder kun je hem de medicijnen gaan geven. ORS kan erg goed doen nu. Voeg aan 200 ml gekookt en tot lauw afgekoeld water 1 theelepel suiker en 1/4 theelepel zout toe. Even roeren zodat het oplost en serveren in een spuitje.

-Geef hem asperine tegen de pijn en aeropax tegen het gas. Ik zal straks nog de doseringen voor je opzoeken.

-Je kunt kamillethee (of venkelthee of een mix daarvan) zetten en dat warm maar niet heet met een spuitje voeren. Een paar ml is goed en dan 20 minuten later weer wat.

-Kun je aan peterselie komen? Voer daarvan dan een klein takje. Peterselie helpt tegen gas.

-Als je konijn wil lopen nu laat hem dan lekker! Bewegen is goed voor zijn buik. Hierbij moet je wel opletten dat hij niet koud is. Achter in zijn nek is een kuiltje en daar moet het warm aanvoelen. IJskoude oren duiden in dit geval ook op een konijn dat warmte (kruik!) nodig heeft. Sommige mensen stoppen een koud konijn onder hun eigen trui of ze gaan met konijn en al in bed liggen om op te warmen.

Kijk wel uit met teveel voeren met een spuitje. Als er ineens een rare bult onder de ribbenkast gaat uitpuilen betekent het dat er gas in de maag zit.

Dan mag je niet meer voeren want in een volle maag past niets meer.

Veel succes, zorg svp nu goed voor je konijn en dan hoop ik, en de anderen vast ook, straks te lezen hoe het gaat.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, het is jullie konijntje en als je niet naar de da kan dan kan het niet. Wij willen niet dwingen hoor. WE probeerden alleen een goed advies te geven!

Het was niet verkeerd bedoeld. We willen gewoon graag helpen en helemaal dat het konijntje het gaat redden!

Wil je aan je moeder zeggen dat het niet verkeerd bedoeld was?

En verder zou je naar de apotheek kunnen gaan en de dingetjes kunnen doen die hierboven geschreven zijn.

Sterkte!! en groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

We beschuldigen jouw moeder absoluut niet!!! Ik kan me juist wel voorstellen dat je moeder even wil afwachten, dat had ik ook gedaan toen ik nog niet zoveel verstand had van konijnen. Maar ik ben er inmiddels achtergekomen dat je bij konijnen niet moet afwachten. Ik ben mijn nijntje verloren omdat hij een dag niet had gegeten, ik vond hem 's ochtends dood in z'n kooitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat er niet veel te over leggen valt en dat haar moeder nog even wil wachten daar kan lins dan ook niks aan doen en ze moet ook geen ruzie met haar moeder hierom krijgen he plus als je naar de apotheek moet omdat allemaal te halen ben je net zoveel kwijt dus dat is denk ik ook geen optie voor haar

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee inderdaad afwachten is een optie inderdaad maar om nou zelf te gaan dokteren zou ik niet doen net zoals tijgertje zegt je bent bijne hetzelfde kwijt aan een bezoekje aan de da

hou hem lekker warmbied hem wat lekkers aan kijk of hij wat wil drinken in jou geval de enige optie nu he he meid sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .