Ga naar inhoud

1 of 2 keer per dag voeren?


peaches

Aanbevolen berichten

Van mij krijgen ze elke ochtend biks gemengd met gemend voer. Bij de opvang heeft ze me laten zien wat ze mogen hebben. Ze zei erbij dat als het savonds op is dat ik nog wat bij mag geven. Nu merk ik dat ik savonds oit evenveel als sochtends geef. Ze hebben het voer ook vaak snel op en dan bedoel ik binnen 4 a 6 uur.

Wat doen jullie? verspreiden jullie de hoeveelheid over sochtends en savonds of krijgen ze sochtends eht normale porsie en savonds ook nog wat? Hier word ook niet erg veel hooi gegeten, ja behalve dus als ik savonds niks aan biks voer. is dat juist goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel geef je precies (gram) en hoeveel wegen je konijntjes? Dat ze weinig hooi eten als je twee keer biks geeft, betekend waarschijnlijk dat je te veel geeft.

Ik geef 's ochtends eerst een pluk hooi, een paar uur later hun hele portie (40 gram) biks, dan tegen de middag hun bakje gedroogde kruiden en 's avonds hun groente. Na hun "lunch" lopen ze meestal los in de tuin, waar ze gras kunnen eten, tot ze hun groente krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens de biks, en dat is afgewogen op hun gewicht. Het is binnen 5 min. op. Een konijn heeft niet de hele dag door biks nodig, hij moet vooral hooi eten. En 's avonds krijgen ze nog groenten.

Gemengd voer is ook niet gezond, het is vooral bedoelt voor slachtkonijnen om ze vet te mesten. Er zitten te veel vetten in en calcium en te weinig vezels. Dit kan op langere termijn gezondheidsproblemen veroorzaken zoals blaaszand/gruis en haakjes op de kiezen. Je hebt het gemengd voer al gemengd met biks dus dat is al beter dan alleen gemengd voer. Maar nog beter zou zijn om helemaal over te stappen op biks. Welk merk geef je trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is er altijd hooi aanwezig. Ik heb geen idee hoeveel de konijnen wegen en hoeveel het voer weegt. Ik heb voor puk een klein bakje en daar de bodem van gevult. Dobey is een groter konijn en krijgt de bodem van een groter bakje. Dan hebben we nog Nina die is nog maar een paar maanden dus gooi ik nog een beetje in het bakje van dobey erbij. Groenvoer krijgen ze eind van de middag hier.

Dus ik hoe savonds geen biks meer te geven?

Ik koop mijn voer bij de boerenbond van het merk kenner geloof ik? Dus ik kan beter overstappen naar helemaal alleen biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja helemaal alleen biks is beter. Die gemengde ziet er wel lekkerder uit, maar het is ongezonder. De konijnen pikken alleen de lekkere stukjes uit die dus ongezond zijn, en laten de staafjes liggen.

Misschien is het toch handig om eens je konijnen te wegen. Dat gaat gemakkelijk als je eerst zelf op de weegschaal gaat staan en daarna met je konijn.

En dan kun je uitrekenen hoeveel biks ze mogen hebben, dat is 25 gr per kg volwassen gewicht. Nina is nog in de groei dus die mag meer biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt belangrijk dat je weet hoeveel je konijn weegt. Zo kan je de hoeveelheid biks afstemmen op hun gewicht.

Teveel biks geven, is namelijk niet goed.

Hooi moeten ze onbeperkt en van groenten zoals andijvie, witloof e.d. mogen ze ook zeer veel, omdat het geen dikmakers zijn.

Fruit + groente zoals wortel mag je enkel met mate geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het weten van het gewicht is niet alleen goed om het voer op af te stellen. Als je een uitgangs gewicht hebt, heb je iets om te vergelijken. Bijvoorbeeld als je denkt dat je konijn ziek is en/of afvalt, dan kun je haar weer wegen en verschil zien.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een babyweegschaal :). Ook ben ik net bij de DA geweest dus hij heeft ze gewogen voor mij.

Ik geef praktisch dagelijks: andijvie, witloof, paprika, tomaat en komkommer. Daarnaast af en toe wortel, ruccola, stukje banaan, paar druiven, brocoli,...

Witloof en Andijvie zijn zeer goed, omdat zeer weinig suiker bevatten. Dat is hier eigenlijk altijd de hoofdgroente!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik jammer genoeg uit de supermarkt... Is natuurlijk wat duurder, maar ja.

Er zijn hier wel genoeg mensen die bij de markt of in een groentenwinkel kunnen restjes bemachtigen. Misschien moet je daarvoor ook eens kijken. Ik zou niet goed weten waar ik dat moet vragen, maar het zou wel een stuk goedkoper zijn natuurlijk.

Ik ga wel meestal naar de lidl of de aldi als het over de groenten gaat van de konijnen. Behalve Andijvie koop ik in delhaize of carrefour, want dat heb ik tot nu toe nog niet zien liggen in de lidl of de aldi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is ook niet gezond, het is vooral bedoelt voor slachtkonijnen om ze vet te mesten. Er zitten te veel vetten in en calcium en te weinig vezels. Dit kan op langere termijn gezondheidsproblemen veroorzaken zoals blaaszand/gruis en haakjes op de kiezen.

Psst, biks is oorspronkelijk ook voor slachtkonijnen "uitgevonden" :whistle2:

Maar Amatjuh heeft helemaal gelijk, gemengd voer kan allerlei nare dingen tot gevolg hebben. Helaas spreek ik uit ervaring. En het kan best zijn dat je konijntjes het er nu heel goed op doen; Mijn konijn werd pas na bijna zes jaar ziek. Het had bij hem ook deels met andere dingen te maken, zoals aanleg, maar ja, je weet maar nooit of jouw konijntje ook aanleg heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop het ook bij de supermarkt. Hier krijgen ze dagelijks witlof en vaak ook andijvie. Daarnaast nog 2-3 van de volgende groenten erbij: tomaat, radijs, komkommer, winterpeen, broccoli, paprika en bloemkoolbladeren.

Hier een lijst met welke groenten je wel niet niet mag geven http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 3x per dag biks. Ik heb ooit uitgerekend, hoeveel ze mogen hebben per dag wat betreft hun gewicht en dat deel ik in drieën. Toen ik dat nog niet deed (biks geven op basis van gewicht dus), aten mijn nijnen ook erg weinig hooi. Nu eten ze allebei meer hooi dan ooit en dat hebben ze dan ook de hele dag tot hun beschikking. Na het verschonen gooi ik altijd een pluk gewoon hooi, een pluk stro en een pluk kruidenhooi in een hoek. Bovendien hebben ze allebei 2 hooiballen hangen (eigenlijk een grote hooibal en een kleine groentebal), die ik aanvul als het nodig is. In de grote gaat Beaphar Timothy hooi en in de kleine kruidenhooi (een andere smaak dan wat er op de grond ligt). Groenvoer krijgen ze nu nog tussendoor, omdat ik ze daar nog aan moet laten wennen, maar als ze echt een bakje vol krijgen, schuif ik mogelijk gewoon een biks-maaltijd op of krijgen ze gewoon nog maar 2 biks-maaltijden en de derde wordt dan groen-maaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg mijn nijnen trouwens gewoon op een keukenweegschaal. Natuurlijk blijven ze niet op zo'n kleine oppervlakte zitten, dus zet ik een teiltje op de weegschaal en zet daar mijn dames in. Zij blijven nooit helemaal stilzitten, waardoor ik nooit helemaal het juiste gewicht krijg, maar ik kom er heel dicht bij in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne krijgen meestal, niet altijd, een snack onder de middag, dit zijn dan wat takken van de hazelaar of paardebloem of zo.

En dan 's avonds krijgen ze alles wat ze op een dag mogen: hun biks, afgewogen en al het groenvoer.

Hooi hebben ze altijd ter beschikking, ze hebben een megaruif, waar minstens een kilo in kan, en die prop ik altijd vol.

Ik heb een digitaal keukenweegschaaltje bij de Aldi gekocht, toen ze in reclame stonden, met een groot, glazen oppervlak, fantastisch ding.

Ze zitten idd niet stil, maar ik ken wel hun gewicht bij benadering.

Ik gebruik om hen te wegen een kartonnen doosje dat net het oppervlak van de weegschaal is en dat dus mooi de cijfers vrij laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

's ochtends krijgen ze van mij biks. Over de gehele dag kunnen ze over hooi beschikken en daar eten ze goed van. 's Avonds krijgen z van mij de groenteschotel. Ik geef dan geen biks meer.

Ook ik heb geen idee wat de mijnen wegen. Ik voer op gevoel. Dat geld voor al mijn beesten. Goed kijken dat is waar het om gaat. Die gewichten zijn prachtige richtlijnen maar elk dier is anders en heeft andere behoeften. Zelfs 2 dieren van hetzelfde ras en ongeveer hetzelfde gewicht kunnen een hele andere voedingsbehoefte hebben. Wanneer je dan star aan de gewichten vast blijft houden loop je de kans te veel of te weinig te voeren. Om te beginnen is het mooi maar afwijken is geen ramp en vaak zelfs noodzakelijk. Ik weeg mijn dieren nooit. Ze zijn allemaal vrolijk, levendig, hebben een mooie vacht en zijn niet te dik of te mager. Begin met voeren en kijk naar je dier. Heb je het idee dat je teveel voert dan minderen, voer je te weinig dan meer geven. En dat zie je snel genoeg hoor. Dan zijn ze echt nog niet te dik of te mager. En in de winter voer ik altijd meer dan in de zomer. Het is echt niet moeilijk. Je leert snel en op een gegeven moment weet je precies welk dier wat nodig heeft zonder dat je ooit wat af hoeft te wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's ochtends biks, dan moeten ze het even doen met hooi ( wat prima gegeten wordt ), aan het einde van de middag krijgen ze groente en in de avond voer ik ze nog een klein beetje biks uit de hand en 's nachts eten ze zich een bult in hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .