Ga naar inhoud

gas in maag


sennepenneke

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb nu erg weinig tijd, maar ik heb wel een goede tekst (een tijdje terug snel vertaald) die ik even zal plaatsen.

Hopelijk heb je daar wat aan.

Heeft hij een vochtinfuus gekregen bij de DA?

Wat men altijd moet onthouden is dat gas een symptoom is en dus een oorzaak heeft. Het is dus van groot belang om deze oorzaak te achterhalen.

**Acute “Bloat” en blockage (verstopping/obstructie)**

Bloat ontstaat wanneer gas in grote hoeveelheden samenkomt in het gastro-intestinaal systeem. Acute bloat ontstaat als een resultaat van een fysieke obstructie of ernstige ileus. Echte obstructies zijn meestal hoog in de darmen, dicht bij de pylorus opening (aan de bodem van de maag) of in de eerste 6 inches van de dunne darm. Blockages kunnen ontstaan door opgegeten materiaal zoals plastiek; tapijt vezels; gedroogde erwten, maïs en bonen; kattenbakvulling; plukken haar (een kleine hoeveelheid haar is natuurlijk aanwezig in het spijsverteringsstelsel van een konijn en zal normaal geen obstructies veroorzaken, maar soms kan haar een klomp vormen in de maag, welke dan vast komt te zitten in de darm). Tumoren, verklevingen, abcessen, en een darmdraaiing (zelden bij konijnen en komen vaker voor bij oudere konijn of konijnen met verlamming) kunnen ook blockages veroorzaken. Door de obstructie kunnen gas en vloeistoffen niet normaal passeren en beginnen ze op te hopen in de maag, waardoor deze uitzet. Wanneer hij uitzet, drukt hij op andere interne organen en veroorzaakt zo extreme pijn bij het konijn.

Bij ernstige ileus zijn de darmen en maag volledig immobiel, wat soms een ernstige ophoping van gas en vloeistof kan veroorzaken, ondanks dat er geen fysieke blockage is. Dit kan een “functionele obstructie” genoemd worden.

“Dr. Mark Burgess verklaart:

[Functionele obstructie] is geen chirurgisch probleem, omdat er geen echt object de darm blokkeert. Onderscheid tussen 2 condities kan bijna onmogelijk zijn in sommige gevallen. Abdominale röntgenfoto’s kunnen nuttig zijn; wanneer het patroon van de uitgezette gas en vloeistof ophoping door de gehele darm is, is de conditie waarschijnlijker ileus. Als het proximale deel van de darm (maag en bovenste deel van de dunne darm) uitgezet lijkt met gas en vocht en de uitzetting stopt abrupt en het onderste deel van de darm lijkt klein en leeg, dan is de conditie waarschijnlijk een fysieke blockage die een spoed operatie vereist. Maar in veel gevallen kan het patroon van het gas en de zichtbaarheid op de röntgenfoto’s uiterlijk hetzelfde zijn in geval van ernstige ileus of obstructie.

Volgens een andere dierenarts, kan een fysiek obstructie af en toe voorkomen ter hoogte van de pylorus als gevolg van normaal opgegeten voedsel dat niet correct gekauwd is, of ook in de darmen door de vaste inhoud die verzameld wordt wanneer de intestinale contracties (darmbewegingen) vertragen. De laatstgenoemde fysieke obstructies kunnen af en toe vanzelf verdwijnen, ze veroorzaken periodieke episodes van pijn en anorexia totdat ze in de dikke darm terecht komen. (Eens in de dikke darm, zullen veel van deze blockages niet langer een obstructie vormen omdat de dikke darm groter is). Deze doorgang kan soms gevolgd worden a.d.h.v. röntgenfoto’s. In een geval, had een konijn zoveel verse wilgentakken gegeten dat hij een fysieke obstructie ontwikkelde. Deze blockage werd gevolgd met röntgenfoto’s, en wanneer het leek te verschuiven, hoewel zeer traag, besloot de eigenaar om ondersteunende medicatie te geven (elektrolyten, vocht, warmte, supplementaire voeding en pijn medicatie) in plaats van het risico van een operatie te nemen. In dit bepaalde geval, is de blockage uiteindelijk helemaal doorgeschoven en heeft het konijn het overleefd.

Onthoud goed dat bloat erg gevaarlijk is bij konijnen. Het is extreem pijnlijk, stresseert het konijn, kan ervoor zorgen dat het konijn in shock raakt, en in sommige gevallen kan het resulteren in een maag-ruptuur. Een konijn met acute bloat door een complete gastro-intestinale obstructie kan veranderen van perfect in orde tot kritiek ziek in een extreem korte tijdspanne, en sterven binnen 12 tot 24 uur vanaf het begin van de symptomen wanneer er geen succesvolle interventie is.

Wanneer je meerdere van de volgende symptomen ziet bij je konijn, heb je te maken met een extreem medisch noodgeval en heeft je konijn nood aan onmiddellijke medische verzorging om een kans op overleving te hebben:

- Plots weigeren om te eten of drinken

- Extreme pijn (konijn zal vaak opgetrokken zitten, al knarsetandend)

- Luid klotsende en/of borrelende darmgeluiden

- Zwelling van de buik die gespannen aanvoelt (tympanie=trommelzucht)

- Plots stoppen met keutelen

- Shock (2 tekenen van shock zijn lichaamstemperatuur onder 99°F en helder roze of grijzig-wit tandvlees)

- Plotse opkomst- konijn was de ene minuut in orde en stortte de andere in

Behandeling

Behandeling voor bloat en blockage kan zeer lastig zijn, en de strategie zal afhankelijk zijn van de oorzaak van de gasophoping en de toestand van het konijn. Vanaf dat het konijn medische zorg krijgt, zal het waarschijnlijk eerst gestabiliseerd moeten worden voordat de behandeling zal starten. In gevallen waar het konijn in kritieke toestand is, zullen er eerst spoeddosissen van IV (=intraveneus) vocht, pijnstilling en antibiotica gegeven worden. Een röntgenfoto zou van elk konijn met bloat genomen moeten worden om de reden van de gasophoping te achterhalen. De dierenarts zal dan bepalen welk verloop van behandelingen genomen zal moeten worden. Wanner er nog steeds een beetje uitvloeiing uit de maag is, zal de toestand behandeld kunnen worden zonder operatie. In geval van niet-obstruciteve bloat, zullen ondersteunende zorg en darmstimulerende middelen worden gegeven, maar wanneer er een foute diagnose is gesteld en er is wel een obstructie, zullen de darmstimulerende middelen de pijn verergeren en kunnen de krampen een ruptuur veroorzaken, vooral bij hoge dosering. Wanneer er een complete obstructie is en dus geen uitvloei meer, zal een operatie noodzakelijk zijn. Dr. Mark Burgess verkiest een “agressieve maar handen af” aanpak wanneer mogelijk. Je moet snel behandelen, maar het konijn zo min mogelijk stress geven. We vermijden stress door geen bloedafname te nemen, geen maag tube te plaatsen (tenzij kritiek en zo’n ernstige bloat dat we geen keuze hebben), niet handelen met erge tegenwerking van het konijn… maar we geven medicijnen per injectie: Reglan®, een dosis Banamine® tegen de krampen en pijn, warm subcutaan vocht om de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen (meestal onderkoeld als ze bloat hebben), dan orale probiotica, vloeibare simethicone om het gas te breken… en tot slot plaatsen we ze in een verwarmde kooi.

In acute gevallen waar het konijn last heeft van extreme bloat en decompressie noodzakelijk is, vinden veel dierenartsen dat dit nooit gedaan mag worden met een naald. Wijlen Barbare Deeb, in het hoofdstuk “Spijsverteringsstelsel en afwijkingen” in de Manual of Rabbit Medicine and Surgery, waarschuwt dat pogen om een maag decompressie uit te voeren met een naald zal resulteren in peritonitis en de dood.

Gevallen van acute bloat die veroorzaakt worden door een totale obstructie van de pylorus of darm welke de uitvloei volledig afsnijd, zullen een spoedoperatie nodig hebben. Deze operatie draagt hoge risico’s met zich mee, en behalve wanneer de DA zeer ervaren en vakkundig is, is het waarschijnlijk niet succesvol. Hoe dan ook, in de meeste van deze gevallen van totale obstructie, zal het konijn sterven zonder.

Het kan zeer moeilijk zijn om het onderscheid te maken tussen acute bloat dat met een operatie behandeld moet worden en bloat dat door middel van medicatie behandeld kan worden, zelfs voor een ervaren konijnen dierenartsen.

Dr. Mark Burgess vertelt zijn ervaring:

Ik heb ooit een konijn gezien dat 2x bijna identieke symptomen had, met een jaar er tusssen. De eerste keer besloten we hem open te maken omdat hij heel erge bloat leek te hebben en we ongerust waren voor een blockage; maar er was niets, hij had gewoon ileus, dus we gaven hem een hoge dosis Reglan® en maakten hem snel dicht. Een paar jaar later kwam hij binnen en leek hij er opnieuw hetzelfde uit te zien; röntgenfoto’s en klinisch onderzoek waren gelijkend. Deze keer maakten we hem open en hij had een haarbal die zijn darmen blokkeerde. Soms is er gewoon geen weg om zeker te zijn zonder operatie; maar röntgenfoto’s zijn de beste manier om onderscheid te maken tussen de 2.

Bron: When Your Rabbit Needs Special Care by Lucile C. More and Kathy Smith

Héél veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet eigenlijk?

Hoe weet hij zo zeker dat er echt niks meer aan gedaan kan worden?

Vaak zeggen da dat ook omdat ze het niet waard vinden om zoveel voor een konijn uit te geven, tenminste dat was bij mij 1 keer gebeurd..

Misschien dat je een second opinion kunt nemen?

Misschien dat ze geopereerd kan worden en dat het om een verdraaiing van de darm gaat of een verstopping die ze eruit kunnen halen.

Persoonlijk vind ik het antwoord van de da een beetje te 'simpel' maar misschien is er inderdaad niks meer aan te doen dan alleen masseren maar ik zou het op zijn minst nog aan 1 of meer kkda vragen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net contact gehad met da in vleuten die in de lijst van BB staat en die zegt hezelfde.

Een foto heeft geen zin omdat dat geen uitsluitsel gaat geven, en in haar conditie is een operatie uitgesloten.

De maag moet dmv van massages en de medicatie weer gaan werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat misschien heel gek klinken, maar als ze echt op sterven ligt, zou ik alles proberen. Ik heb een kat en die zat een tijd geleden verstopt. Hij was maar aan het persen en er kwam maar niks. Hij was al ziek toen vanwege diabetes en ik ben erg gek op hem, dus ik ging zijn buik masseren. Dat ging goed, maar ik heb nogal reumatische probleempjes, dus ik heb ook zo'n massageapparaat met een lamp erin die warm wordt. Hij kan ook vibreren tegelijk met de lamp, die warm wordt. Dat is erg fijn voor zere spieren, en dat heb ik toen bij hem ook gebruikt, gewoon op zijn buik gehouden. Hij werd weer beter, ik weet niet of het daardoor kwam maar wie weet, kan het helpen? Om de peristaltiek op gang te helpen? Nood breekt wetten, dus ik probeer in noodgevallen ook gekke oplossingen. Ik weet natuurlijk niet of het kwaad kan, maar ja, als ze doodgaat...Nou heel veel sterkte vannacht!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .