Ga naar inhoud

Feline - Kale plekken op oortjes


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Géén idee.. De assistente las letterlijk voor wat er in de computer stond, er was niks gevonden met microscopisch onderzoek, het had waarschijnlijk toch wat met de operatie van kort daarvoor te maken en ze adviseerden het nog even aan te kijken, terug te komen als het (veel) erger werd.

Maar goed, het is in elk geval niks besmettelijks.. Met vijf dieren in huis wil je toch niet zoiets hebben. Wordt een duur grapje als alle vijf behandeld moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben niks kunnen vinden, geen mijt, geen schimmels.

Vervelend dat ze nix kunnen vinden, want ik kan me goed voorstellen dat je de oorzaak van de kale plekjes wilt weten.

Ik zat zelf mss te denken --> kan het niet door de stress van de castratie komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA had opgeschreven dat het vermoedelijk toch met de operatie (castratie) te maken had, sowieso had hij dat vermoeden al toen hij nog dacht dat het om een schimmel ging. Daar zal hij inderdaad de stress van de castratie mee bedoelt hebben.

Alleen waarom er dan nog haar blijft uitvallen? Haar ene oortje is sinds eergisteren nog weer kaler geworden.

@ Bunny06: Inderdaad gewoon kijken wat er gebeurt, de huid is schilferig maar niet rood of op een andere manier geirriteerd, jeukt ook niet, dus op zich is insmeren niet nodig.

Er was laatst wel een topic over zonnebrandcrème, wellicht dat ik dat wel opsmeer als ik haar buiten laat lopen, zulke kale plekken zijn wel extra kwetsbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen waarom er dan nog haar blijft uitvallen? Haar ene oortje is sinds eergisteren nog weer kaler geworden.

Er was laatst wel een topic over zonnebrandcrème, wellicht dat ik dat wel opsmeer als ik haar buiten laat lopen, zulke kale plekken zijn wel extra kwetsbaar.

Mss een bijwerking van de narcose?

Dit kan behoorlijk lang in het lichaampje blijven is mij vertelt.

Als je zonnebrandcrème wilt gaan gebruiken zou ik de hypoallergeen nemen, als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mss een bijwerking van de narcose?

Dit kan behoorlijk lang in het lichaampje blijven is mij vertelt.

Als je zonnebrandcrème wilt gaan gebruiken zou ik de hypoallergeen nemen, als ik jou was.

Dat klopt wel, maar je krijgt er geen haaruitval van volgens mij, heb ik nooit eerder gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

D'r was toen een topic over zonnebrand, stond wel in welke je wel en niet kon gebruiken, ik zal dat straks even opzoeken.

Ik wacht voorlopig even af, hou het in de gaten en als het echt veel erger wordt maar weer terug naar DA..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Iris: Heeft de DA alleen haar bekeken onder de microscoop of heeft hij ook van huidschilfers van haar oortje geschraapt?

Sommige mijtsoorten zitten namelijk zo 'diep' dat je bijna tot bloedenstoe de bovenste huid eraf zou moeten schrapen om ze te vinden.

Als je konijn myx. of VHD krijgt ben je nog veel verder van huis.

Ik zou het niet uitstellen als ik jou was, aangezien we warmer weer gaan krijgen & daardoor ook meer muggen.

Vermindere weerstand of niet --> mijn KKDA adviseert: altijd inenten.

Dan hoop ik dat jij op de hoogte bent van het gevaar.

Het enten van een konijn met een verzwakte weerstand kan een dood konijn betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Iris: Heeft de DA alleen haar bekeken onder de microscoop of heeft hij ook van huidschilfers van haar oortje geschraapt?

Sommige mijtsoorten zitten namelijk zo 'diep' dat je bijna tot bloedenstoe de bovenste huid eraf zou moeten schrapen om ze te vinden.

Mijn DA heeft met kleefband een huidstaaltje genomen, hij kon ook geen mijt ontdekken maar zag wel uitwerpselen van parasieten en schilfers.

Volgens hem graven sommige mijtsoorten zich in de huid in bij contact aan licht.

Bij Toby beginnen de haartjes heel langzaamaan terug aan te groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft met een pincet wat haartjes uit haar oor 'getrokken' (ze zaten zo los dat dat geen enkele moeite koste) en daar zaten al een hoop schilfers aan. Hij heeft er nog wel wat afgeschraapt, maar gewoon zachtjes er overheen, bepaald niet tot bijna bloedens toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil is wel, dat je bij een enting 100% zeker weet dat het konijn in contact komt met een (voor een verzwakt konijn) gevaarlijke stof. Of je konijn ook in contact komt met myx, is maar de vraag. Dus Feline krijgt haar prikkies niet zo lang ze met kale oren loopt.

(Nou ja, goed, dat valt ook te bezien, maar we wachten in elk geval nog even.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nog maar even een update, het is in eerste instantie alleen maar erger geworden, ze had uiteindelijk nog maar op één derde of minder van d'r oortjes haar zitten, maar de laatste dagen groeit het opeens weer, en snel ook! Het viel me zaterdag op dat er weer haartjes zaten en nu is het echt al weer behaart, alleen nog wat korter. Het haar op haar buikje groeide ook al zo snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na die ingreep dat kost veel energie van het konijn , de verharing kost ook veel energie dus dat kan goed de reden zijn dat de haren wat verlaat waren. Ze kunnen ook in een dag al hun haren spontaan laten vallen is mij ook een keer gebeurt bij een teddy widder je weet niet waar je kijken moet. Was een aantal dagen nadat meneer geholpen was overigens. Dus misschien toch een vorm van stress geweest naast de gewone verharing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gezien dat een konijn haren verloor op de oren bij stress en aangezien die van jou gecastreerd en nog herstellend is... Of misschien is er stress n.a.v. iets anders? De kat van mijn ouders heeft ook een jaar rondgelopen met wat kalende oortjes, bij haar is de oorzaak ook nooit gevonden (veel gesmeerd, maar niets hielp), waarschijnlijk was het stress na een bezoek aan de opvang tijdens een vakantie van 3 weken (2 x in 1 jaar). Maar okee: een kat is wel een heel ander dier.

Mij vorige konijn Dobby verloor al na een bezoek aan de dierenarts veel haar, maar nooit zo gericht als die van jou...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts dacht inderdaad ook dat het met (de stress van) de castratie te maken had, maar inmiddels is ze echt allang hersteld, ze is op 28 april gecastreerd.. Da's bijna twee maand geleden. EN al het haar is dus al aan het teruggroeien. Was.

Ik denk niet dat ze ergens anders stress van gehad heeft.. Of er moet al iets gebeurt zijn waar ik geen weet van heb. Ze kan wel enigzins een stresskippie zijn, maar Fred is een heel kalm konijn en zodra ze ziet dat hij zich nergens wat van aan trekt is zij ook rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .