Ga naar inhoud

Witte smurrie in urine


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ik heb ff uitgerekend. Fluffie krijgt nu 625 mg calcium per dag binnen. Ze weegt 2,3 kg maar 2,5 zou ene mooier gewicht zijn voor haar. Als ze 2,5 kg zou wegen moet ze dus 500 mg calcium binnen moeten krijgen. Het is dus wel een beetje te veel, maar ik denk niet dat je dat al na twee weken kan zien.

Met ss zou ze 375 mg per dag krijgen.

Als het idd calcium is dan gaan ze allemaal weer over op ss. Ik ga namelijk niet alleen Fluffie ss geven, want dan kunnen ze nooit samen eten.

Hebben jullie nog tips om een plasje van haar op te vangen? Ik moet het liefst ene plasje meenemen dat niet ouder is dan 2 uur. Het handiogste is natuurlijk een plasje met die witte smurrie erin (ze plast tussendoor ook normaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als je zo zou rekenen krijgen ze allemaal teveel calcium binnen. ss geeft rouwen op twee manieren minder calcium bednek ik net. Ze krijgen namelijk minder % calcium binnen, maar ook heb je van ss minder voer nodig, dus dat betekent nog minder calcium. Hoe weet je eigenlijk dat ze 100 mg calcium per halve kg moeten hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook niet hoor, dat het van die twee week met dit voer komt, ik bedoel meer dat als ze inderdaad blaaszand/gruis/stenen heeft, je dit voer beter niet kunt blijven geven.

Loes vertelde mij dat, ik heb volgens mij ook nog wel ergens een bron die het bevestigde staan maar dan moet ik even zoeken.. Ben hier toen mee bezig geweest voor Indy. Ik heb ook nog wel een lijst voor je, met calciumgehaltes in groenten.. Mocht je die nog nodig zijn moet je het even zeggen.

Overigens is de 0,6% van SS een gemiddelde, dus het kan ook meer zijn. Hoe dat precies zat staat wel in een topic op dit forum, we (nou ja, Loes, ik kreeg veel kortere antwoorden van ze :P) toen contact gehad met Supreme hierover, maar ze kreeg dat antwoord toevallig op de dag dat Indy is overleden dus eerlijk gezegt heb ik het alleen oppervlakkig door gelezen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zin net terug. De urine testte positief of bloed en op een te hoge eiwitconcentratie (een beetje eiwit is normaal). Er zijn een paar kleine kristalletjes te zien in de urine. De dierenarts vond het ook wel een beetje te snel als dit door het voer moest komen. Maar 1% calcium vind ze wel veel.

Ze denkt nu dat het een blaasontsteking is. Het bloed en de eiwitten in de urine duiden op een ontsteking. Ik heb voor 14 dagen antibiotica gekregen. Het voer hoeft nu nog niet aangepast te worden. Over 14 dagen moet ik weer een plasje van haar brengen en als het dan nog niet goed is maken ze een röntgenfoto om te kijken of ze iets in de blaas zien. Dan moet het voer wel aangepast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAP Zwartewaterland had info staan over hoe makkelijk urine op te vangen van een kat. Dit ging volgens mij met een speciale vulling voor de kattenbak?

Wellicht is dezelfde methode voor een konijn te gebruiken.

telefoon (038) 477 19 51

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goedkoopste ss zak van 10kg is, wat ik heb gevonden, 35 euro.. Maar dat is in Kloosterhaar en voor mij al te ver. Voor jou al helemaal.. :o Gemiddeld kosten ze zo'n 39,95 euro en heb zelf zooplus al gecontacteerd om de 10kg ook in hun assortiment te nemen.. Maar hiervoor moet genoeg animo zijn. Bij ons kost hij nu 46,99 maar ik heb geregeld dat ze de prijs ervan naar beneden halen.. 47 euro is gewoon veelste veel.. Meer dan 40 euro ga ik er niet voor betalen :P

Vaak kun je niet op 1 urine test zeggen dat ze 'zoveel' last heeft van kristallen.

Sochtends is het meer dan bijv. smiddag's of savond's. Maar het ligt er ook aan hoeveel ze drinkt.

Als ze veel drinkt, dan plast ze er ook meer uit.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaal 37,50 bij mijn leverancier in 's heerenbroek voor de 10 kilo-zak. Zij bezorgen ook als het niet te ver buiten het gebied is. Dus zoek in je omgeving naar een groothandel/leverancier, die evt verstuurt of bezorgt.

Ik haal bij de groothandel ook mijn bodembedekking en hooibalen. Ze bezorgen bij mij (binnen 10km zone) gratis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er dan een ontsteking zat moet ie zeker weg zijn. Ze snapte niet waar haar overkwam toen ik dat spuitje in haar mond deed. Ik had haar op de tafel gezet en na het eerste slokje kroop ze eerst dicht tegen me aan (alsof ze niet doorhad dat ik degene was die het spuitje bediende) en bij de twee slok ging ze rechtop tegen me aan staan en moest ik me armen om haar heen doen om haar te kroelen. Ze moest en zou bij me zijn. Echt heel lief:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS-voer... 10 tot 15 gram per kg gewicht.. Dus bij 2,5 kilo zou 30 tot 40 gram per dag al genoeg moeten zijn. Dat houdt in, dat jouw nijn met een zak van 10 kilo wel langer moet kunnen doen dan 1 maand....

Bij 40 gram per dag... 25 dagen met 1 kilo en dus 250 dagen (8 maand!) met een zak van 10 kilo

Je moet zowiezo altijd genoeg hooi in het hok hebben, dat is een absolute voorwaarde op het menu voor konijnen

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh wat lief :D

Die van mij ging altijd likken toen ik hem antibiotica moest voeren.. in de hoop dat ik zou stoppen..

Maar enrofloxoral heeft die van mij heel goed opgegeten via een stukje appel.. Ik sneed allemaal kleine sneetjes in een plakje appel en daar spoot ik het overheen en ging wat heen en weer smeren met een mesje zodat het appel sap ging mengen met enrofoxoral..

Maar met dwangvoeren weet je natuurlijk wel dat ze alles binnen krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS-voer... 10 tot 15 gram per kg gewicht.. Dus bij 2,5 kilo zou 30 tot 40 gram per dag al genoeg moeten zijn. Dat houdt in, dat jouw nijn met een zak van 10 kilo wel langer moet kunnen doen dan 1 maand....

Bij 40 gram per dag... 25 dagen met 1 kilo en dus 250 dagen (8 maand!) met een zak van 10 kilo

Je moet zowiezo altijd genoeg hooi in het hok hebben, dat is een absolute voorwaarde op het menu voor konijnen

Ja als ik een konijn zou hebben... Ze zit in een groep van 4. Twee Franse Hangoren en twee Hollanders. Die eten met z'n alleen wel aardig wat. Ik geef ze tegelijk eten. Allemaal in een grote bak. Ze verdelen het zelf precies goed, want iedereen blijft op gewicht en als je kijkt zitten de Fransen ook veel langer en vaker te eten dan de Hollanders.

De Hollanders deden het samen goed op 100 gram ss en de Fransen ieder 120 gram. Dat is dus 340 gram per dag en per maand is dat dus 10,54 kg

Ze eten hier trouwens ruim drie hooiruiven van 30 cm breedte leeg per dag. Stuk voor stuk goede hooieters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Ik zeg ook niet, dat je konijnen het slecht doen op zoveel biks. Maar dat minder biks (wat uiteindelijk aanvullend voer is en geen hoofdingrediënt) ook kan.

Volgens jouw biks-menu zouden jouw Hollanders dus samen 7 tot 10 kilo kunnen wegen en je Fransen ieder 8 tot 12 kilo. Probeer dat biksvoer maar te minderen... De kans is groot dat ze dan meer hooi gaan eten en evengoed op gewicht blijven.

Bij mijn konijnen van 1,5 kilo gaat er elke week zo'n 1 tot 1,5 kilo hooi per konijn doorheen... ook goede hooi-eters :)

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Ik zeg ook niet, dat je konijnen het slecht doen op zoveel biks. Maar dat minder biks (wat uiteindelijk aanvullend voer is en geen hoofdingrediënt) ook kan.

Volgens jouw biks-menu zouden jouw Hollanders dus samen 7 tot 10 kilo kunnen wegen en je Fransen ieder 8 tot 12 kilo. Probeer dat biksvoer maar te minderen... De kans is groot dat ze dan meer hooi gaan eten en evengoed op gewicht blijven.

Bij mijn konijnen van 1,5 kilo gaat er elke week zo'n 1 tot 1,5 kilo hooi per konijn doorheen... ook goede hooi-eters :)

10 tot 15 gram biks per kg is een richtlijn bij ss. Niet ieder konijn is hetzelfde. Bij mij deden de Hollanders het niet goed op minder ss. Ze gingen namelijk afvallen en nee ze gingen niet meer hooi eten (ze eten genoeg hooi).

Zoals je misschien al op dit forum gelezen heb moeten Fransen altijd 120 gram ss of 180 gram gewone biks.

Ik snap niet zo goed waarom je wilt dat de biks verminderd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ze straks wel daadwerkelijk blaaszand/gruis/stenen hebben, komt het goed uit dat ze goed hooi eet, dat was bij Indy nogal een groot probleem. Vaak zet je een konijn met dergelijke problemen nl. een tijdje op hooi en groente alleen (omdat biks de grootste boosdoener is wat betreft calcium) en dan was Indy ernstig te kort gekomen. Geloof dat zo'n dieet bij Babs van Suus (Guus) erg goed gewerkt heeft, al is ze toen wel afgevallen meen ik me te herinneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ze straks wel daadwerkelijk blaaszand/gruis/stenen hebben, komt het goed uit dat ze goed hooi eet, dat was bij Indy nogal een groot probleem. Vaak zet je een konijn met dergelijke problemen nl. een tijdje op hooi en groente alleen (omdat biks de grootste boosdoener is wat betreft calcium) en dan was Indy ernstig te kort gekomen. Geloof dat zo'n dieet bij Babs van Suus (Guus) erg goed gewerkt heeft, al is ze toen wel afgevallen meen ik me te herinneren.

Mocht het zover komen dat ze op alleen hooi en groente komt dan moet ik haar dus telkens uit de groep halen voor een paar uur als de andere bik eten. De Fransen doen wel een paar uur over het eten. Dat zou echt heel zielig zijn voor haar en voor de rest. Ze werden gisteren al helemaal gek toen Fluffie een uurtje apart moest zodat ik een plasje van haar kon opvangen.

Ik hoop dus echt niet dat het zo ver komt. Is er geen mogelijkheid om dit te voorkomen nu nog? Als ik nou toch over ga op ss kan ik dit dan nog voorkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .