Ga naar inhoud

Witte smurrie in urine


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ik heb witte drab gevonden in het konijnenhok. Dit komt zeer waarschijnlijk met de urine mee. Het is helder wit en dik. Een beetje als snot. Nu heb ik mijn eigen dierenarts al geprobeerd te bellen, maar die heeft geen weekend dienst. Een andere dierenkliniek heeft spoeddienst, maar dat is geen konijnkundige dierenarts.

Ik denk dat het van een van de voedsters is. Ik heb haar nu even apart gezet zodat we kunnen zien of zij idd zo wit plast (Ik moet natuurijk wel de goede meenemen naar de dierenarts)

Mar ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik naar de weekend dierenarts bellen die niet konijnkundig is of moet ik wachten tot maandag en haar bij de vaste konijnkundige dierenart brengen?

Heeft iemand ook een idee wat deze drab is? De keutels zijn goed en er wordt goed gedronken en gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb geen idee wat je moet doen, maar vind het goed van je dat je zo oplettend bent en gelijk actie onderneemt.

Misschien kun je het telefonisch aan de DA uitleggen, dat de DA dan al weet wat er aan de hand is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je calcium zelf niet zien. Je kan volgens mij wel wat zien als er door calcium blaaszand of blaasstenen gevormd zijn. Ik had een beetje zitten zoeken en kwam bij blaasdrab uit. Dat is geloof ik een beetje als blaaszand. Maandagochtend ga ik naar de dierenarts als het morgen niet ineens verslechtert natuurlijk, dan ga ik eerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

urine kan van rood, wit tot geel er uit zien....net bier soms met een schuim kraag :mdr:.

Droogt het slaat het vrijwel altijd wit uit door de kalk.

Daarom maak ik de hokken ook schoon met een kalk reiniger.

Ik weet dat het echt heel veel kleuren kan zijn, maar dit heb ik nog nooit gezien. Het lijkt me toch niet normaal als er witte smurrie in de urine zit. Of heb jij dit al eens gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je calcium zelf niet zien. Je kan volgens mij wel wat zien als er door calcium blaaszand of blaasstenen gevormd zijn. Ik had een beetje zitten zoeken en kwam bij blaasdrab uit. Dat is geloof ik een beetje als blaaszand. Maandagochtend ga ik naar de dierenarts als het morgen niet ineens verslechtert natuurlijk, dan ga ik eerder.

Ik bedoelde inderdaad blaaszand (of gruis of stenen) wat uiteindelijk gewoon opgehoopte calcium is. Ik kwam net nog een linkje tegen op een Engels forum, iemand met een beetje hetzelfde probleem volgens mij:

http://forums.rabbitrehome.org.uk/showthread.php?p=3769634#post3769634

Link naar reactie
Delen op andere sites

op een van de links op de site die Dollie plaatste zag ik het volgende:

Calcium Sludge

A rabbit suffering from calcium sludge may display any of the symptoms described above with calculi, as well as passing thick, white, cloudy urine that in severe cases will resemble the texture of toothpaste and form into a mound when passed.

Diagnosis is much the same as that of calculi: as the sludge is made of calcium, it too will show up on an x-ray or ultrasound scan as a mass. Treatment depends upon whether the sludge is causing the rabbit a problem, as some healthy rabbits exhibiting no clinical symptoms, can upon x-ray, be found to have some degree of sludge in their bladder or kidneys.

If the rabbit is unwell‚ the sludge needs to be flushed from the bladder, which will usually require a general anaesthetic or at least heavy sedation. Sludge in the kidney is more difficult to eradicate. Although kidneys can be flushed, and such flushing may be adequate to return the kidneys to normal or near-normal working capacity (and hopefully the rabbit to live a normal life) it is unlikely to clear all the sludge.

Ik denk dat dat is wat er met jouw konijntje aan de hand zou kunnen zijn.

Calciumneerslag is het dan in feite, waardoor de urine wit kleurt en soms zelfs zo dik kan worden als tandpasta.

Ik zou hier morgen even mee naar een KKDA gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts gebeld. Morgenavond moet ik even langskomen met Fluffie en met een plasje van haar. Ze gaan de zuurgraad meten en kijken of er te veel calcium in zit. Ik snap alleen niet zo goed hoe er te veel calcium in haar urine kan zitten. Ze is erg dun (nog net niet te dun) eet ontzettend veel hooi en een afgemeten portie voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me dan inderdaad ook niet de oorzaak, ooka lvind ik 1% calcium wel nog best veel (ondanks dat dat een goede samenstelling zou zijn) en als het daadwerkelijk het probleem is bij Fluffie, zul je wel over moeten op biks met veel minder denk ik. Een konijn moet per dag ongeveer 100 mg calcium per halve kg binnen krijgen, reken maar uit hoeveel Fluffie binnenkrijgt als je 25 gram per kg geeft, van een biks die 1% calcium bevat.

Mijn dierenarts adviseerde toen met Indy om een biks te zoeken die 0,3% calcium bevat.. Pipo.. Die bestaat dus eigenlijk niet. Bunny Basics T van Oxbow bevat minimaal 0,35% en maximaal 0,85% geloof ik, maar het gemiddelde gaat toch meer richting 0,85..

Succes vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .