Ga naar inhoud

Hoe vaak laten jullie je konijnen inenten?


roosjerobijn

Aanbevolen berichten

Laten jullie ze 1 of twee keer per jaar inenten?

Onze dierenarts zegt dat 1x voldoende is in het voorjaar omdat in het najaar de insecten die het overbrengen dood gaan.

Ik ga eigenlijk altijd in mei, maar die keer dat ze inenetingsspreekuur hebben zijn wij er niet dus moet het of vandaag of de eerste woendag in juni. Wat is dan het verstandigst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een maand hoor. Als het goed is ent je met Lyomyxovax (ik geloof dat andere stoffen niet veilig zijn??) en Google maar eens naar de bijsluiter, hij is écht maar een maand werkzaam bewezen.. ;)

edit; Een andere entstof tegen Myx is Dervaximyxo en daarvan is een immuniteitsduur van 6 weken aangetoond, maar ik geloof dat deze entstof niet veilig is..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het twee keer per jaar doen. Het zou eigenlijk vaker moeten als je 100% wil beschermen, maar dat is bijna niet haalbaar. De meeste dierenartsen hebben in de risicomaanden speciale entdagen. In dit topic kun je de bij ons bekende myxomatose meldingen zien, je kunt dus ook zien dat in een zachte winter, de meldingen tot in december door gaan. Zolang er muggen zijn, is er myxomatose helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens onze KK dierenarts is het wel zo dat als je konijnen gevaccineerd zijn tegen myxomatose ze ook op de langere termijn een kans op overleving hebben als ze onverhoopt toch een besmetting oplopen. Hij raadde in ons geval aan om 1 maal per jaar te enten, maar dat heeft te maken met onze woonsituatie (in een flat op 15 hoog is de kans op myx heel klein en stekende insecten schijnen in het najaar niet meer zo hoog te vliegen). Op de begane grond en in een tuin of in de buurt van stilstaand water is 2 keer per jaar zeker wenselijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een maand hoor. Als het goed is ent je met Lyomyxovax (ik geloof dat andere stoffen niet veilig zijn??) en Google maar eens naar de bijsluiter, hij is écht maar een maand werkzaam bewezen.. ;)

edit; Een andere entstof tegen Myx is Dervaximyxo en daarvan is een immuniteitsduur van 6 weken aangetoond, maar ik geloof dat deze entstof niet veilig is..

Als het dan maar een maand is, en we laten maar twee keer per jaar enten, dan enten we toch eigenlijk in de verkeerde maanden. Want als je in het voorjaar en in het najaar ent dan hebben ze in de warmste zomermaanden geen bescherming. Dat is toch vreemd? Waarom hoeden dierenartsen dan geen entdagen in juli ofzo?

edit: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html hier staat dat het 2-4 maanden bescherming biedt.

aangepast door Stéphanie87
Link naar reactie
Delen op andere sites

9f5f1c1d.jpg

Dit staat achter in mijn (nah ja Feline's) vaccinatie boekje, dat boekje is van Merial, die de vaccins produceert. Ik ga er dus vanuit dat het een betrouwbare bron is, als bewezen is dat dat vaccin 4 maanden werkt, zullen ze toch nooit in de bijsluiter zetten dat het 1 maand is, dan snijden ze zichzelf in de vingers (gezien er genoeg mensen zijn die daarom niet enten voor myx) lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .