Ga naar inhoud

Konijn aan beide achterpoten verlamd, heeft iemand tips?!


beetle

Aanbevolen berichten

Op mijn ervaring met verlamde konijntjes daar heb ik ook na behandeling er diverse moeten laten inslapen.

Een na 24 uur tot de nek verlamd terwijl ik die 2 jaar eerder wel weer op de been had gekregen na verlamming.

En de langste tijd was 3 weken toen ik toch de knoop moest door hakken.

Na een intensieve behandeling.

De eerste 24 uur is zo belangerijk voor herstel.

En dit sloopt je zelf ook en is heel veel verdriet ik weet er alles van.

Maar nee deze gaat het niet redden. Hij blijft nog wel even leven maar urine brand ect komt er allemaal bij kijken.

Cindy BRC

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 155
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind dat inderdaad wel heel bod voor iemand die het konijn niet in levende lijven heeft gezien of behandeld.

Het dier kan een ontsteking daar hebben zitten waardoor nu inderdaad de achterpoten minder werken, wat mij heel logisch in de oren klinkt als je da het heeft over een hersteltijd van 6 weken.

Het plas verhaal wat je da zei vind ik ook niet gek, sommige dieren zijn nou eenmaal zo verknogt aan hun zindelijkheid dat ze het gewoon anders weigeren te doen dan ze gewend zijn.

Ik heb hier ook zo'n konijn wat heel raar begint te doen als het losloopt, tot ik er achter kwam dat hij dan terug in zijn hok wilde omdat ie moest piesen, wat ie gewoon vertikte dan op het gras te doen.

Zo'n vader zo'n zoon, ze zijn beide zo gek dat ze het alleen in het hok op hun bak doen.

Wat betreft het eten, het zou een gevolg kunnen zijn van, maar het kan ook dat ie minder honger heeft omdat ie natuurlijk nu ook minder doet.

Hou het wel zeer goed in de gaten, eten blijft wel heel belangrijk.

O en ik las dat je in het begin aan zijn rug had gevoeld, wees daar voorzichtig mij, voor je het weet verergd het in plaats van dat het verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel dat het een kneuzing is met een zwelling, dan heeft dat ook tijd nodig om af te nemen. Daar kan ook een tijd overheen gaan. De eerste 24 uur kunnen heel belangrijk zijn, maar de weken erna ook nog.

Beetle, heb je wat gehad aan de info die ik heb doorgestuurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaven beide konijnen ook gewoon reactie in de pootjes als je er met je nagels inkneep? Wil het nu in ieder geval nog niet opgeven, aangezien de DA hem nog een goede kans gaf en het nog niet eens een week geleden gebeurd is.

Het konijntje wat ik na 3 weken in liet slapen had gevoel in haar achter pootjes maar sleepte ze mee.

Ik zeg niet nu inslapen maar mijn ervaring ik ben geen da zegt dat ie het niet gaat redden.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mis in het topic, in hoeverre kon Kerel nog bewegen?

Beetle is uiteindelijk degene die de beslissing voor het konijntje moet maken, geeft nu aan dat ze er voor gaat. Ik denk dat ze meer heeft aan advies hoe ze hier mee om kan gaan en steun dan berichten als "gaat het niet redden". Ik denk dat Beetle zelf realistisch genoeg is om te zien wanneer een konijn het niet meer red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Lianne en Mireille! Ik schrok zelf ook nogal van de uitspraak. Cindy BRC heeft het zelf wel meegemaakt, maar ik ben ook van mening dat het per konijn verschillend kan zijn. Natuurlijk moet ik ook realistisch blijven en in mijn achterhoofd houden dat het er een kans is dat het niet goed komt, maar als de DA hem een week of 6 geeft, ga ik niet nu al knopen doorhakken. Daar is het immers nog te vroeg voor. Tot die tijd blijf ik goede hoop houden en geef ik hem alle zorg en aandacht die hij nu nodig heeft.

Lianne ik heb niet heel veel concrete tips uit je boek kunnen halen, maar vond het erg interessant en nuttig om te lezen. Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je inderdaad het beste luisteren naar de DA (en natuurlijk je eigen gevoel) en daarmee voor Beetle het beste doen. Het lijkt me dat je uitstekend bezig bent en genoeg realiteitszin hebt om, mocht het echt niet gaan, geen onnodig lijden te veroorzaken. Sterkte voor jullie en uiteraard duimen we hier voor een volledig herstel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

JA cindy heeft het zelf ervaren en ja ik heb inmiddels 2 gevallen hier zelf meegemaakt.

1 bleek de rug gebroken te hebben de ander is er na behandeling weer bovenop gekomen en is een leuk huiskonijn geworden die nergens meer last van heeft nu.

Wat ik hier lees maakt de situatie zeker niet hopeloos.

Ja je moet een realist zijn en er rekening mee houden misschien wordt het nooit meer.

Maar om nu al te zeggen bij voorbaad dit dier red het niet vind ik te ver gaan.

Ik heb al vele wonderen gezien en dat zal vast niet de laatste zijn.

Wat ik hier lees vind ik aardig bemoedigend zelfs, je konijn kan gewoon zitten met een beetje hulp en daarna geheel zelfstandig.

Dat wil zeggen dat met tijd hij dat straks misschien wel geheel zelf doet.

Een konijn die dat nog allemaal kan geeft hoop, tijd zal leren als de ontsteking weg trekt of die hoop terecht is

En dat is pas het moment dat je er echt wat van kan zeggen, als de ontsteking weg is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mireille moest je bij het konijn dat er met een behandeling weer bovenop is gekomen ook in eerste instantie zelf de blaas uitdrukken? Hoe lang heeft het herstel ongeveer geduurd? Heb je verder nog tips voor je aangezien je het zelf meegemaakt hebt? Ik bel zo de DA tijdens het spreekuur, even kijken wat ze zegt omtrent zijn eetgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee bij hem hoefde ik zijn blaas niet leeg te drukken, wel geregeld zijn kont wassen om het geheel schoon te houden.

Hij sleepte in eerste instantie beide achterpoten, na een 5tal dagen liep hij weer al was het zeer wankel en met regelmaat omvallen.

Daarna ging het geleidelijk weer beter.

1 tip gaan ze lopen geef hem dan langzaamaan meer ruimte.

Mijn fout was hem gelijk gewoon weer de normale hoeveelheid losloopruimte te geven.

Daardoor was hij zo enthausiast met springen dat hij een terugval kreeg en weer heel wiebel wiebel liep.

Al met al heeft het met terugval zo'n 3 maand geduurd eer hij weer geheel herstelt was.

Ik moet er wel bij zeggen hij was jong en in de groei, dat helpt wel bij een sneller herstel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik zou zo inderdaad goed overleggen met de dierenarts. Je konijn heeft misschien wat reflexen, ik dacht in het begin ook dat Nala beter zou kunnen worden....

Echter maak ik me nog steeds veel zorgen om de blaas. Als de blaas op dit moment verlamd is, hoe zit het met de nieren. Werken die nog?

Dat je konijn keutelt is normaal, die rollen er vanzelf uit om het maar zo te zeggen. Ik hoop voor je dat ik het mis heb, maar ook ik heb weinig hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de blaas moet uitdrukken werken de nieren nog prima aangezien die de blaas vullen even kort uitgelegd ;)

Overigens is het heel normaal bij verlamming dat de blaas tijdelijk niet meer functioneerd zoals die zou horen.

Dat kan geheel herstellen of aangetast blijven, maar ook hier zal de tijd het uitwijzen als de ontsteking onder controle is en weg trekt

aangepast door Mireille
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist de DA aan de lijn gehad. Ze wil Beetle toch graag even zien om te kijken of er geen sprake is van een ontsteking en dan kan ze hem nog een keer zien tov maandag. Dan ben ik hopelijk meteen wat gerustgesteld. Vanmiddag om 16.40 kan ik terecht dus ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Even Mireille aanvullen.. de blaas leegt zich door het contraheren van de spieren na het krijgen van een sein "blaas is vol!"

Nieren functioneren anders, zij transporteren inderdaad de urine via de ureters naar de blaas, niet o.i.v. spieren. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik zou zeggen dat dat niet kan. De nieren werken i.o.v hormonen en andere aangevoerde stoffen in het bloed, en daar veranderd een verlamming naar mijn idee niks aan.

Als ik het fout heb, mag iemand me graag aanvullen of verbeteren! Ik probeer even hardop te redeneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verlamming legt gevoel plat, of beter gezegt controle van.

Zoals met de blaas zoals rian zei het sein ik zit vol dus... dat wordt nu niet gegeven of niet op gereageerd.

Sommige laten het dan gewoon lopen, anderen moet je de blaas dus helpen legen.

Een orgaan functioneerd anders uhm even denken hoe ik dat exact moet uitleggen.

Je organen gaan gewoon door met functioneren, die worden anders aangestuurd.

Denk maar aan mensen in een rolstoel ect door verlamming, die hebben daar ook geen problemen mee, alleen heb je dan vaak wat hulpmiddelen nodig, mensen dragen dan bv een urinezak onder hun kleren mee.

Dit kan natuurlijk niet bij konijnen, dus help je door het voor ze leeg te knijpen.

Lastig om duidelijk uit te leggen, het precieze hoe en wat kan ik je wel vertellen, maar dan wordt het een stukje ingewikkelder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist de DA aan de lijn gehad. Ze wil Beetle toch graag even zien om te kijken of er geen sprake is van een ontsteking en dan kan ze hem nog een keer zien tov maandag. Dan ben ik hopelijk meteen wat gerustgesteld. Vanmiddag om 16.40 kan ik terecht dus ik ben benieuwd.

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?

Heb zelf ook een konijn met achterhandverlamming gehad. Ze ging helaas alleen maar achteruit en uiteindelijk had ze geen zin meer om rond te slepen met haar achterpoten en keek zo uit d'r ogen dat het genoeg was geweest voor haar (ze at en dronk wel goed maar moest op het laatst het eten vlak voor haar neus leggen voor ze het op at). Bij haar sloegen de medicijnen dus niet aan, ze ging juist achteruit. Voor mij was dit genoeg en heb ik haar laten gaan.

Hoop dat Beetle nog steeds een kans maakt! Zal iig voor jullie duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .